Olifantentour diervriendelijk?

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#31 Bericht door Okie » donderdag 09 maart 2006, 19:50

Ik weet jammer genoeg hoe het er aan toe gaat. Ben zelf wel niet in Thailand geweest. Zou er best weleens heen willen.
Maar omdat ik contacten heb met mensen die de kennis over de dieren e.d. wel hebben weet ik hoe het er aan toe gaat.
Jij weet dus helemaal niet hoe het er aan toe gaat je hebt het alleen gehoord van derden.

Alex

#32 Bericht door Alex » donderdag 09 maart 2006, 21:02

Okie schreef:Jij weet dus helemaal niet hoe het er aan toe gaat je hebt het alleen gehoord van derden.
Jawel, want ik weet wie ik kan vertrouwen op hun oordeel. Daarnaast spreken de beelden voor zich. Ik hoef niet in Thailand geweest te zijn om het te weten.

Al jaren zijn er campagnes tegen het dierenleed in Thailand.
Wil je zeggen dat al die dierenwelzijns/rechtenorganisaties het mis hebben?

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#33 Bericht door Mystic » donderdag 09 maart 2006, 21:44

Lands wijs. lands eer,

Echter omdat er bepaalde zaken gebeuren, hoef je het nog niet ok te vinden, je mag best toetsen, dat doe je hier ook.
In vele toeristen gebieden over de hele wereld houden toeristen als het ware het dierenleed in stand, vaak geheel onbedoeld. Dit varieerd van paardrijden (te veel en zonder rust), apen op de foto, dansende beren, olifantenritjes, en god mag al niet weten wat meer.
Zolang de toerist dokt, zal het beest lijden. Ik vind het dan ook een totaal onnozele stelling te menen dat je dan juist op een olifant moet gaan zitten, zodat de eigenaar geld heeft om hem goed te verzorgen (duhhh).
Ik weet dat voorgaande niet voor de volle 100% van de gevallen geld, maar ik ben niet genoeg (en ik denk dat er maar weinig zijn die dat inzicht hebben) kenner om ter plaatse een goed oordeel te kunnen geven.
Ook vind ik de vergelijking paard en olifant gewoon hilarisch (sorry hoor, dat is gewoon GEEN vergelijking, een paard wordt hier doorgaans met beleid ingereden, anders verkracht je het dier voor het leven), ik heb zelf een paard gehad, en dat is net zo min een wild dier als onze huiskat, hetgeen niet wil zeggen dat ik ontken dat er ook op 'paarden' gebied een hele hoop loos is in de westerse wereld.
Wat je doet moet je zelf weten, ikzelf houd me zowel in Europa, als in het Oosten verre van gekloot met dieren, hoe lief, ok en vriendelijk het soms ook lijkt.......
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Alex

#34 Bericht door Alex » donderdag 09 maart 2006, 23:30

(sorry hoor, dat is gewoon GEEN vergelijking, een paard wordt hier doorgaans met beleid ingereden, anders verkracht je het dier voor het leven)
Ja, maar je moet zeker niet denken dat paarden in elk geval met 'liefde' wordt ingereden. Daarom noemde ik al circuspaarden omdat die ook wel met geweld behandeld worden om kunstjes te vertonen. En dwang door beloningmethoden en onthouding van voedsel niet onbekend is.
En handelaren van paarden zijn ook geen lieverdjes. Een familielid is een paardenhandelaar en dan weet je dat die niet altijd van een dierenliefhebber afkomt.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#35 Bericht door Mystic » donderdag 09 maart 2006, 23:47

Alex schreef:
(sorry hoor, dat is gewoon GEEN vergelijking, een paard wordt hier doorgaans met beleid ingereden, anders verkracht je het dier voor het leven)
Ja, maar je moet zeker niet denken dat paarden in elk geval met 'liefde' wordt ingereden. Daarom noemde ik al circuspaarden omdat die ook wel met geweld behandeld worden om kunstjes te vertonen. En dwang door beloningmethoden en onthouding van voedsel niet onbekend is.
En handelaren van paarden zijn ook geen lieverdjes. Een familielid is een paardenhandelaar en dan weet je dat die niet altijd van een dierenliefhebber afkomt.
sja, en zo heb je ook honde fokkers, katte fokkers, bio beest fokkers, allemaal fout, en overal ter wereld, overal ter wereld heb je eikels die op een ranzige manier hun brood verdienen over de rug van dieren, daarom stelde ik al dat ikzelf op zijn minst terughoudend ben in situaties waarin beestjes voorkomen.
Aan de andere kant is het glas natuurlijk ook halfvol hoor, ik heb een groot deel van mijn leven paard gereden, en ben in die tijd ook heel veel lieve mensen met fantastische paarden tegengekomen, en omdat ik zelf veel met die dieren ben opgetrokken, en heb gereden, meen ik een beetje te weten waarover ik in dit geval praat (en dus niet als het gaat om andere situaties met andere dieren)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Miel
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 29
Lid geworden op: zaterdag 04 maart 2006, 15:08
Locatie: Utrecht/Almere

#36 Bericht door Miel » vrijdag 10 maart 2006, 12:59

Alex schreef:Je moet ook je eigen land een spiegel voor houden.
Dit vind ik een enge uitspraak! :shock: Zo praten extremisten ook over hun eigen ideeen! :P "Er is maar 1 pad der waarheid." Aaaaargh!!!
Okie schreef:Zou een mooie boel worden al er straks een thai komt die ons Nederlanders gaat vertellen hoe wij met onze kippen in de leg batterij moeten omgaan of de varkens die in een hokje liggen om vet te worden.
Helemaal mee eens! Maar misschien is de fokindustrie geen goed voorbeeld. Stel nou dat ineens alle Chinezen en Thai gaan roepen dat honden en katten niet als huisdieren mogen worden gebruikt, dan krijgen alle baasjes toch ook gevoelens van "wie ben jij om je te bemoeien hoe ik omga met mijn huisdier?" En wie weet denken sommige mensen dat ook? Soms heb ik ook wel eens dubbele gevoelens over honden... Ze hebben eigenlijk weinig vrijheid (in my humble opinion); ze gaan hoogstens een paar keer per dag (1 uurtje ongeveer per wandeling?) naar buiten en meestal lopen ze dan aan de lijn. Hmmm... ik weet niet of ik dat zo leuk zou vinden als ik altijd "aan het lijntje zou worden gehouden". :wink:
Mystic schreef: Ik heb een groot deel van mijn leven paard gereden, en ben in die tijd ook heel veel lieve mensen met fantastische paarden tegengekomen, en omdat ik zelf veel met die dieren ben opgetrokken, en heb gereden, meen ik een beetje te weten waarover ik in dit geval praat (en dus niet als het gaat om andere situaties met andere dieren)
Ik heb ook enkele jaren ervaring met paardrijden en ook ik ben verschillende soorten ruiters en paarden tegengekomen. Toevallig trof ik ook een paard-onvriendelijke manege, waar de paarden behoorlijk lange dagen maakten en in slecht verzorgde stallen woonden. Het kwam regelmatig voor dat paarden met slechte conditie of die ouder werden naar de slagerij werden gebracht.
Mystic schreef:Ook vind ik de vergelijking paard en olifant gewoon hilarisch (sorry hoor, dat is gewoon GEEN vergelijking, een paard wordt hier doorgaans met beleid ingereden, anders verkracht je het dier voor het leven)
Wat jij onder beleid verstaat, hoeft iemand anders niet te vinden. :wink: Misschien zijn de paarden ook "verkracht", want een echt wild paard is volgens mij niet te berijden en uberhaupt laat ie zich niet aaien dus ik kan me moeilijk voorstellen dat zo'n dier met respect wordt ingereden. Dus het lijkt mij, dat de psyche van een dier sowieso wordt verstoord om hem/haar tam te maken. En of dat nou een olifant, rund of paard is... Volgens mij berust het temmen van een dier algemeen op hetzelfde principe; de psyche van een dier zodanig veranderen dat hij/zij gehoorzaam wordt aan commando's van de mens. Daarom zie ik degelijk een gelijkenis tussen paarden en olifanten temmen. Begrijp je mijn gedachtengang?
Mystic schreef:Wat je doet moet je zelf weten, ikzelf houd me zowel in Europa, als in het Oosten verre van gekloot met dieren, hoe lief, ok en vriendelijk het soms ook lijkt.......
Ik ben zelf ook niet actief met dierenbeschermingen enzo, hoewel ik natuurlijk niet vrijwillig beestjes ga slachten enzo... Eigenlijk klinkt dat best wel hypocriet, want ik ben geen vegetarier (hoewel ik eigenlijk alleen vis en kip eet) maar van de andere kant vind ik het wel rot dat dieren doodgaan voor mijn buikje. :P Persoonlijk vind ik dat het (onder andere daarom) niet mijn plaats is om de "held" uit te gaan hangen in Thailand (of waar dan ook). Ik ben er zelf nog nooit geweest dus wie weet zit ik er wel helemaal naast met mijn redeneringen... En zelfs als ik er ben geweest, welke zekerheid heb ik dat wat ik heb gezien overal gebeurt?

Hopelijk ben ik duidelijk :D
It is better to travel well than to arrive.

Alex

#37 Bericht door Alex » vrijdag 10 maart 2006, 16:11

Miel schreef:
Alex schreef:Je moet ook je eigen land een spiegel voor houden.
Dit vind ik een enge uitspraak! :shock: Zo praten extremisten ook over hun eigen ideeen! :P "Er is maar 1 pad der waarheid." Aaaaargh!!!
huh? Een spiegelvoorhouden betekent dat je moet zorgen dat men zelfkritiek heeft. Zelfkritiek is alleen maar goed. En dialoog aangaan over allerlei onderwerpen is erg goed. Je krijgt er nieuwe inzichten door en de andere ook :)

De mens praat altijd als een extremist. Iedereen vindt toch dat die gelijk heeft? Anders heb je geen mening. :) ;)

Miel
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 29
Lid geworden op: zaterdag 04 maart 2006, 15:08
Locatie: Utrecht/Almere

#38 Bericht door Miel » vrijdag 10 maart 2006, 17:03

Sorry, verkeerd begrepen dus :oops: Mijn excuses!
En dialoog aangaan over allerlei onderwerpen is erg goed. Je krijgt er nieuwe inzichten door en de andere ook :)
Helemaal mee eens! :D
It is better to travel well than to arrive.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#39 Bericht door Mystic » vrijdag 10 maart 2006, 20:57

Nee Miel ik begrijp je gedachtengang kwa olifant/paard nog steeds niet, met met dat vele gequote lijkt het alsof je het laatste woord wilt hebben, in plaats van dat je een dialoog aangaat.

Je haalt namelijk dingen aan, die ik in mijn voorgaande stukje ook al had aangehaald, maar als jij stukken gaat kwoten, eruit gaat snijden, trek je mijn "betoog" uit zijn verband.

Dus voor jou is een hond kunstjes leren hetzelfde als een wild dier temmen. *zucht* ik laat het hier maar bij.......
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#40 Bericht door khonkaen » zaterdag 11 maart 2006, 03:47

ik woon 14 jaar in thailand , maar heb nooit dierenmishandeling op grote schaal gezien ..
dat is in nederland wel anders.. legbatterijen , varkensfokkerijen, nertskwekerijen...
waarom maken jullie je daar niet druk over.. ??
vinden jullie het makkelijker over olifanten te kletsen , waarvan jullie weinig afweten ??
zelfs bij olifanten met bakkies op hun rug staan geen rijen mensen te wachten tot zij in zo'n bakkie mogen klimmen..
zelf heb ik dat nooit gedaan , ik zit meer comfortabel in mijn vierwieldrive en kan ook overal komen ..

er is in thailand ook een dogrescue, ook al door blanke vrouwen opgezet..
zoals bekend is thailand een boeddhisties land, waar ieder mens uitsluitend verantwoordelijk voor zichzelf is.. het ingrijpen in de natuur wordt niet gedaan , alle levende wezens worden ouder en sterven dan ..
tussendoor kunnen zij nog ziek worden...
in het kader van ziek zijn is het wel goed dat er ook voor dieren gezorgd wordt, evenals voor mensen in ziekenhuizen..


willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#41 Bericht door Mart » zaterdag 11 maart 2006, 05:34

Hallo Willem,

Na 18 jaar permanent wonen in Thailand, moet ik je gelijk geven.

Hier een site voor de PRIKKERS

http://www.bring-the-elephant-home.nl/index.htm

En over honden gesproken:

http://www.soidogrescue.org/stats.html

Margot Homburg, Nederlandse mede-oprichtster en president van de Soi Dog

Groet
Mart

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#42 Bericht door Mystic » zaterdag 11 maart 2006, 15:07

als niemand zich nergens druk over maakt blijven er op grote schaal dieren uitsterven
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

dreamzzz
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 68
Lid geworden op: vrijdag 01 september 2006, 12:37

#43 Bericht door dreamzzz » maandag 25 september 2006, 13:19

Ik lees hier zoveel over goede en slechte behandelingen ten aanzien van de olifanten in de kampen...

In een bakkie zal ik zeker nooooooit gaan zitten heb ik nu wel gelezen...mijn god wat zielig voor de olifanten...ik had daar niet eens bij stil gestaan...

En ik ben zeker van plan om http://www.bring-the-elephant-home.nl te gaan steunen op een een of andere manier....prachtige organisatie...

In maart 2007 wil ik graag een 3 daagse mahout training doen bij het Elephant Conservation Center bij Chiang Mai in de buurt...maar hoe weet ik nu of deze dieren wel of niet goed behandeld worden?
Ik zie wel op foto's dat ze zonder bakkies werken...dus je mag gewoon tussen de oren zitten :wink:

Is er niet ergens een lijst op het internet of dit forum naar welke kampen je wel kan gaan en welke je juist moet proberen te vermijden...
:?: :?: :?:
Follow Your Dreamzzz, Wherever It Leads You....

Pilske
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: maandag 05 maart 2007, 23:14

#44 Bericht door Pilske » dinsdag 22 mei 2007, 10:45

Waarom zou je op een olifant gaan rijden je kan zelf toch ook lopen. Ik heb verschillende olifanen kampen gezien waar men een tochtje kon maken en de beesten zagen er goed verzorgt uit maar het beste is om het niet tedoen en zelf lekker te lopen. Die mensen van die trektochten verzorgen hun beesten wel goed want daar verdienen ze de kost mee maar toch horen die beesten in de vrije natuur thuis. Ik vind ook dat de thai niet echt goed omspringen met de zee. Ik heb een aantal snorkel tochten gedaan en die door de Thai begeleid werden werd niets verteld over het koraal niet aanraken en er op gaan staan. Daarintegen werdt er bij een tour door een europeaan wel uitvoerig besproken wat er niet kon in het water. Ook gooide de Thai het anker zo uit de boot op het koraal en er was toch echt een aanlegtouw aan de bodem waar hij zijn boot aan kon bevestigen.

meghaly
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: zondag 04 juni 2006, 21:27

#45 Bericht door meghaly » maandag 11 juni 2007, 11:27

kijk maar eens op deze site http://www.helpthaielephants.com/
IK heb vorig jaar ook op een olifant gereden bij Chang Rai, kon niet zien of ze echt slecht werden behandeld, ze kregen wel veel eten maar toch zou ik het nu niet meer doen.
We hebben ook een olifant geadopteerd bij het Elephant Nature park van Antoinette vd Water, ze doen echt geweldig werk. waarschijnlijk gaan we daar in september ook een paar dagen heen.

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”