Schoenen uit, sokken aan

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
max
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 250
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 22:27

Schoenen uit, sokken aan

#1 Bericht door max » vrijdag 11 februari 2005, 19:21

Al jaren als ik in Azië ben, en ik weet dat ik tempels ga bezoeken zorg ik dat ik die dag sokken draag.

Als je een tempel gaat bezoeken moet je de schoenen uittrekken. Een keer heb ik mijn voeten bijna verbrand vanwege de hete stenen. Sinds die tijd houd loop ik in tempels op mijn sokken aan. Dit is tot nu toe nog nooit een probleem geweest.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Schoenen uit, sokken aan

#2 Bericht door jumbo » zondag 23 april 2006, 02:10

max schreef:Al jaren als ik in Azië ben, en ik weet dat ik tempels ga bezoeken zorg ik dat ik die dag sokken draag.

Als je een tempel gaat bezoeken moet je de schoenen uittrekken. Een keer heb ik mijn voeten bijna verbrand vanwege de hete stenen. Sinds die tijd houd loop ik in tempels op mijn sokken aan. Dit is tot nu toe nog nooit een probleem geweest.
Ik doe mijn schoenen uit bij de deur, waar deo jij ze uit bij de ingang?? :wink:

J

joke
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 29
Lid geworden op: maandag 09 januari 2006, 09:49
Locatie: vlaanderen

#3 Bericht door joke » zondag 23 april 2006, 14:06

Bij mij was het inderdaag ook springen van de ene voet op de andere om ze niet te verbranden aan de tegels...Je moest je schoenen immers al een stukje voor de deur uitdoen en de tegels zijn enorm heet!!

Lelie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 31
Lid geworden op: donderdag 30 maart 2006, 18:38

#4 Bericht door Lelie » zondag 23 april 2006, 15:05

Goede tip.

Zaan
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 135
Lid geworden op: dinsdag 03 januari 2006, 00:52
Locatie: Zaandam

#5 Bericht door Zaan » zondag 23 april 2006, 21:56

*toegevoegd op onze tips lijst*


:D

zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 203
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 17:02
Locatie: Phuket
Contacteer:

#6 Bericht door zonneke » maandag 24 april 2006, 03:14

sorry, het is de 3de maal dat ik dit onderwerp bekijk, nu kan ik het echt niet laten ...

sokjes aandoen om je tere westerse voetjes niet te verbranden ... ???
LOL !!!
asjeblief, hou op, ik kom niet bij van het lachen ... hihihi
:lol:
je doet maar, hoor, ik vind het wel onwaarschijnlijk grappig, ik kan me niet herinneren de laatste keer dat ik in dit land sokken heb gedragen ... LOL
:lol:
ik zie het al gebeuren ... schat, vandaag gaan we tempeltje kijken, vergeet je sokjes niet, he !! ... hihoohahao ... sorry, ik kan het niet laten, ik kan jullie op z'n minst bedanken voor deze fantastische lachbui ... tanx !!!

of nog beter, kijk schat wat een mooie tempel, gaan we even kijken ... oooh NEE !!! ... ik heb mijn sokjes niet aan ... LOL LOL LOL !!!
:lol:
ok, dit is de beste van allemaal, het zand op 't strand kan ook heel heet zijn, wat ga je dan doen ? zwemmen met je sokjes aan ? hohahihai !!! nu moet ik dus me echt vast houden om niet van mijne stoel te vallen !!!
:lol:

PRACHTIG !
Laatst gewijzigd door zonneke op woensdag 26 april 2006, 03:15, 1 keer totaal gewijzigd.

joke
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 29
Lid geworden op: maandag 09 januari 2006, 09:49
Locatie: vlaanderen

#7 Bericht door joke » maandag 24 april 2006, 20:28

Bwaja, ik zou nu ook niet zeggen van er speciaal sokken voor aan te doen...maar aangezien je met slippers of sandalen niet binnen mag en ik in mijn sportschoenen zowiezo sokken aandoe, had ik wel steeds sokken aan in een tempel...en daar was ik eerlijk gezegd wel blij mee :wink:

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

Re: Schoenen uit, sokken aan

#8 Bericht door henkypenky » dinsdag 25 april 2006, 10:11

max schreef:Een keer heb ik mijn voeten bijna verbrand vanwege de hete stenen
bij welke tempel was dat ?
normaalgesproken doe je ze toch pas net voor de tempelingang of soms de trap die er heen leidt uit dus dit snap ik ff niet , sorry :(
live and let live !

Gebruikersavatar
Denhakke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 516
Lid geworden op: woensdag 04 januari 2006, 19:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

#9 Bericht door Denhakke » dinsdag 25 april 2006, 13:41

De trap die naar de tempelingang leidt kan toch ook al bestaan uit een twintigtal treden en daar kan je je al aan verbranden, nog niet gesproken over de trap van big boeddha op koh samui, daar heb ik in april verschillende mensen zien springen.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#10 Bericht door Manuel » dinsdag 25 april 2006, 14:08

een andere mening..

Mocht ik sokken aan hebben dan doe ik die ook uit voordat ik een tempel inga.....

Heet.... ??? Nog nooit te heet geweest!

Lelie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 31
Lid geworden op: donderdag 30 maart 2006, 18:38

#11 Bericht door Lelie » dinsdag 25 april 2006, 15:42

Ik loop toch liever op sokken dan met mijn blote voeten op plaatsen waar veel mensen ook op blote voeten lopen ivm voetschimmel. Ik vind het een goede tip! Had ik zelf niet kunnen bedenken.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#12 Bericht door jumbo » woensdag 26 april 2006, 02:06

Lelie schreef:Ik loop toch liever op sokken dan met mijn blote voeten op plaatsen waar veel mensen ook op blote voeten lopen ivm voetschimmel. Ik vind het een goede tip! Had ik zelf niet kunnen bedenken.
Dus ik neem aan dat je in je hotel/guesthous ook met slippers aan loopt, in je kamer ook en rond het zwembad alsmede in de douche?

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#13 Bericht door Mystic » woensdag 26 april 2006, 03:06

na een week of drie, vier verre oosten heb ik altijd een centimeter eelt onder mijn kakkies erbij gekweekt van het blote voeten lopen, ik vind dat sokken gedoe zo hollands! kijk om je heen, and do like the Thais do!
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Lelie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 31
Lid geworden op: donderdag 30 maart 2006, 18:38

#14 Bericht door Lelie » woensdag 26 april 2006, 04:58

jumbo schreef:
Lelie schreef:Ik loop toch liever op sokken dan met mijn blote voeten op plaatsen waar veel mensen ook op blote voeten lopen ivm voetschimmel. Ik vind het een goede tip! Had ik zelf niet kunnen bedenken.
Dus ik neem aan dat je in je hotel/guesthous ook met slippers aan loopt, in je kamer ook en rond het zwembad alsmede in de douche?

J
Jazeker, is dat raar dan?

zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 203
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 17:02
Locatie: Phuket
Contacteer:

#15 Bericht door zonneke » woensdag 26 april 2006, 06:11

Lelie schreef:
Jazeker, is dat raar dan?
van een medische site ...


Voetschimmels

Klachten en symptomen
Voetschimmel is een infectie aan de voeten. Met name tussen de tenen is de huid dan rood en schilferig. Daarnaast kan er jeuk optreden en kan bij een hardnekkige infectie de huid openbarsten.

Oorzaken
Voetschimmels groeien het beste in een warme en vochtige omgeving. De transpirerende huid is daarom een goede groeiplaats voor deze schimmels. Bij voetafwijkingen zoals doorgezakte voeten, kan de voet onvoldoende worden geventileerd, wat de kans op schimmelgroei vergroot.

Voettranspiratie
Bij transpirerende voeten heeft u een grotere kans op voetschimmel dan bij 'droge' voeten. Door transpiratie is de huid niet alleen warm en vochtig, maar schilfert deze ook af. Dit bevordert de groeikansen voor een schimmel.

Hoe is voetschimmel te voorkomen

U kunt een schimmelinfectie voorkomen door uw voeten regelmatig te wassen en ze vervolgens vooral tussen de tenen zorgvuldig af te drogen.

Wat kunt u er zelf aan doen
Het is belangrijk om uw voeten zo droog mogelijk te houden. Ventileer de voeten daarom door open schoenen te dragen of loop, indien mogelijk, op blote voeten.

succes met je sokjes ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”