non-immigrant 'O' (retirement) visa

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: non-immigrant 'O' (retirement) visa

#91 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 02 april 2010, 14:41

Ben schreef:
weten schreef:Vraagje als ik met mijn Nederlandse vrouw naar Thailand wil wat moet dan ons mijn inkomen zijn.

Vaag vraagje vacantie of langdurig verblijf ?

Voor een retirement visa 50 + 65.000 bath aan inklomen , of 800.000 op de bank .
Recht op jaar visa zonder thailand te verlaten .90 dagen melding op immigration

Als je alleen op vacantie wil 30 dagen Max geen eis van inkomen

Toerist visa multiple entry geen eis van inkomen wel elke 60 dagen het land uit.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat de genoemde bedragen per persoon zijn. Klopt dat?
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: non-immigrant 'O' (retirement) visa

#92 Bericht door Ben » vrijdag 02 april 2010, 14:42

Wouter_Udon schreef:
Ben schreef:
weten schreef:Vraagje als ik met mijn Nederlandse vrouw naar Thailand wil wat moet dan ons mijn inkomen zijn.

Vaag vraagje vacantie of langdurig verblijf ?

Voor een retirement visa 50 + 65.000 bath aan inklomen , of 800.000 op de bank .
Recht op jaar visa zonder thailand te verlaten .90 dagen melding op immigration

Als je alleen op vacantie wil 30 dagen Max geen eis van inkomen

Toerist visa multiple entry geen eis van inkomen wel elke 60 dagen het land uit.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat de genoemde bedragen per persoon zijn. Klopt dat?
Niet goed gelezen

Gebruikersavatar
weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 787
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 15:21
Locatie: Zuid Holland- Cha am

Re: non-immigrant 'O' (retirement) visa

#93 Bericht door weten » zaterdag 03 april 2010, 15:37

We blijven 4 of 5 mnd en willen geen visarun doen maar een stempel halen in Hua Hin.
Dus als ik het goed begrijp hebben we dan aan een gezamelijk inkomen van 65000 bath genoeg?
Ik heb begrepen dat we dat via Bangkok moeten doen dus alle papieren laten legaliseren in Bangkok en door naar Hua Hin voor een jaarvisum. Dan kunnen we met een toeristenvisa naar Thailand en daar alles regelen.
Klopt dat?
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: non-immigrant 'O' (retirement) visa

#94 Bericht door Ben » zaterdag 03 april 2010, 16:35

weten schreef:We blijven 4 of 5 mnd en willen geen visarun doen maar een stempel halen in Hua Hin.
Dus als ik het goed begrijp hebben we dan aan een gezamelijk inkomen van 65000 bath genoeg?
Ik heb begrepen dat we dat via Bangkok moeten doen dus alle papieren laten legaliseren in Bangkok en door naar Hua Hin voor een jaarvisum. Dan kunnen we met een toeristenvisa naar Thailand en daar alles regelen.
Klopt dat?
Binnenkomen op Non O 90 dagen en dan nog een maand extra nemen op de immigratie
dan heb je er 4 met een Non-Immigrant

1 entry € 50,-
geldig: 3 mnd.
verblijf: 1 x 90 dgn.

Wil je 5 maanden moet je naar de immigratie en daar de zaakjes regelen met inkomstenverklaring ed Visa 1 jaar geldig . wil je in tussentijd Thailand verlaten en weer terugkeren binnen de tijd moet je een re entry aanvragen 1000 bath .doe je dit niet en je verlaat Thailand is je Visa vervallen .

Een toerist visa geeft je recht op 60 dagen verblijf daarna kan je een extention voor 30 dagen
krijgen +7 tot 10 dagen op medishe gronden .
Op een toerist visa kan je geen retirement Non O krijgen omdat dit in de catergorie O valt.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: non-immigrant 'O' (retirement) visa

#95 Bericht door carpediem » zaterdag 03 april 2010, 18:46

Weten, als jullie 50+ zijn en je inkomen of bedrag op de de bank voldoet gewoon een immigration "O" halen in Amsterdam.
pluk de dag (carpediem)

gjastip
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 62
Lid geworden op: donderdag 25 februari 2010, 22:02

Re: non-immigrant 'O' (retirement) visa

#96 Bericht door gjastip » donderdag 16 september 2010, 07:38

De willekeur in Thailand
Voor mijn vertrek naar Thailand dacht ik mijn zaakjes goed voor elkaar te hebben , alle formaliteiten in Den Haag geregeld en alhier het advies gekregen om bij aankomst in Bangkok mezelf te melden bij immigration.
Echter toen ik me ging melden bij immigration bleek het duur betaalde inkomensformulier van mijn pensioenfonds niets waard, want ik moest een bankrekening hebben van THB 800.000. terwijl ze dus aan het inkomensformulier geen boodschap hadden. bovendien moest ik me melden in het district Phitsanulok omdat ik woonachtig ben in hetr district Phetchabun.
Aangekomen bij de tourist Police in Phitsanulok duurde het zonder te liegen 10 minuten om een nieuw visum te krijgen.
Maar ook hier werd niet gevraagd naar wat voor papier dan ook alleen een bankrekening met THB 800.000.
Conclusie is dan ook dat ik in nederland 350 euro heb uitgegeven voor niets (dacht ik even mijn zaakjes goed voor elkaar te hebben)
Gelukkig heb ik in de tijd, dat de euro op 53 THB stond een voorraadje gestort zodat ik een ongestoord leventje kan leiden.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: non-immigrant 'O' (retirement) visa

#97 Bericht door Ben » donderdag 16 september 2010, 07:47

gjastip schreef:De willekeur in Thailand
Voor mijn vertrek naar Thailand dacht ik mijn zaakjes goed voor elkaar te hebben , alle formaliteiten in Den Haag geregeld en alhier het advies gekregen om bij aankomst in Bangkok mezelf te melden bij immigration.
Echter toen ik me ging melden bij immigration bleek het duur betaalde inkomensformulier van mijn pensioenfonds niets waard, want ik moest een bankrekening hebben van THB 800.000. terwijl ze dus aan het inkomensformulier geen boodschap hadden. bovendien moest ik me melden in het district Phitsanulok omdat ik woonachtig ben in hetr district Phetchabun.
Aangekomen bij de tourist Police in Phitsanulok duurde het zonder te liegen 10 minuten om een nieuw visum te krijgen.
Maar ook hier werd niet gevraagd naar wat voor papier dan ook alleen een bankrekening met THB 800.000.
Conclusie is dan ook dat ik in nederland 350 euro heb uitgegeven voor niets (dacht ik even mijn zaakjes goed voor elkaar te hebben)
Gelukkig heb ik in de tijd, dat de euro op 53 THB stond een voorraadje gestort zodat ik een ongestoord leventje kan leiden.

Vaag verhaal ?
Met een inkomensverklaring boven de 65.000 bth krijg je zondermeer een NON O Ret Visa .

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: non-immigrant 'O' (retirement) visa

#98 Bericht door dutch » donderdag 16 september 2010, 07:50

gjastip schreef:De willekeur in Thailand
Voor mijn vertrek naar Thailand dacht ik mijn zaakjes goed voor elkaar te hebben , alle formaliteiten in Den Haag geregeld en alhier het advies gekregen om bij aankomst in Bangkok mezelf te melden bij immigration.
Echter toen ik me ging melden bij immigration bleek het duur betaalde inkomensformulier van mijn pensioenfonds niets waard, want ik moest een bankrekening hebben van THB 800.000. terwijl ze dus aan het inkomensformulier geen boodschap hadden. bovendien moest ik me melden in het district Phitsanulok omdat ik woonachtig ben in hetr district Phetchabun.
Aangekomen bij de tourist Police in Phitsanulok duurde het zonder te liegen 10 minuten om een nieuw visum te krijgen.
Maar ook hier werd niet gevraagd naar wat voor papier dan ook alleen een bankrekening met THB 800.000.
Conclusie is dan ook dat ik in nederland 350 euro heb uitgegeven voor niets (dacht ik even mijn zaakjes goed voor elkaar te hebben)
Gelukkig heb ik in de tijd, dat de euro op 53 THB stond een voorraadje gestort zodat ik een ongestoord leventje kan leiden.
Sinds wanneer moet je bij je pensioenfonds betalen voor een inkomsten opgave (krijg je elk jaar gratis).?
Inderdaad zijn de inkomstenopgaves van de partikulieren fondsen voor de immigratie niets waard.Je moet deze gebruiken om bij de ambassade een inkomstenverklaring te krijgen.Daar heb je geen enkel probleem mee bij het aanvragen/verlengen van het z.g. "retirement" visa.
Sedert 1-2 jaar moet je je bij die immigratie dienst melden, die in je woon district gevestigd is.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: non-immigrant 'O' (retirement) visa

#99 Bericht door elst99 » donderdag 16 september 2010, 08:54

Zal vertellen hoe het ons is gegaan: Retirement O voor 3 maanden halen of oplaten sturen door Consulaat A'dam.
Mee naar Thailand: pensioen en AOW inkomenspapieren + trouwboekje of uitreksel uit het huwelijksregister en laten legaliseren bij Ned. Ambassade. 65.000 Bht is/was voor 2 personen en dan geen geld op de thaise bank.
Mee naar emigration in Hua Hin (zijn pas weer verhuisd) pasfoto's, legaliseringen, evt. huurkontrakt en paspoorten, alles wordt helemaal gekopiëerd, trek er wel een paar uur voor uit!
Wij nemen nu een multiple O en maken toch wel een paar reizen, zodat het voor ons geen probleem is.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

gjastip
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 62
Lid geworden op: donderdag 25 februari 2010, 22:02

Re: non-immigrant 'O' (retirement) visa

#100 Bericht door gjastip » dinsdag 28 september 2010, 05:58

Voor alle duidelijkheid:
Bij de aanvraag op de Thaise ambassade kreeg ik een formulier, waarop de gewenste formulieren waren vermeld zoals bewijs van gedrag,uitreksels maar ook een inkomensverklaring v.h pensioenfonds welk vertaald moet worden in het Engels
(kosten 80 euro) daarna moet dit formulier gelegaliseerd worden door de rechtbank waar de beedigd vertaler is gevestigd.
waarna het weer gelegaliseerd moet worden door het ministerie van justitie en daarna door buitenlandse zaken.
Na deze lange weg moet het dan weer gelegasieerd worden door de Thaise ambassade (is het nog te volgen ? )
Dit alles hoeft geen probleem te zijn ware het niet dat in mijn geval niet eens naar al de formulieren is gekeken, alleen het bekende bankboekje vonden ze balangrijk.
Ik hoop dat het dit keer wel duidelijk is

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: non-immigrant 'O' (retirement) visa

#101 Bericht door prajak » dinsdag 28 september 2010, 07:10

Er bestaat geen "non imm O retirement". Er bestaat een non im O en dat haal je niet in Thailand. Als het non im O nog geldig is kun je dat verlengen ten titel van ... heel veel mogelijkheden ... en een er van is retirement. De eisen zijn 50 jaar of plus, 8 ton in de bank from abroad, 8 ton inkomen, of een combinatie van die twee. Het inkomen moet worden bevestigd door de ambassade in Bangkok en die vraagt daarvoor bewijsstukken, liefst originele, en geeft een brief af in het Engels. Die kan voldoende zijn al kan de IMM POL verificatie vragen op Chaeng Wattana en ook kan ze vertaling in het Thais vragen en ook die brief moet naar CW.

En uiteraard mag ieder IMM Office meer of minder vragen. Vragen ze minder dan heb je mazzel.

Retirement is geen visum al wordt die naam veel gebruikt. Retirement is verlenging van een non im O (al kan soms een T ook verlengd worden) en is een jaar geldig met de verplichting iedere 90 dagen een briefje in te leveren of in te zenden.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: non-immigrant 'O' (retirement) visa

#102 Bericht door dutch » dinsdag 28 september 2010, 08:11

Bij mijn allereerste aanvraag heette het Non Imm O (long stay)
Daarna alleen dus nog maar verlengingen gedaan.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: non-immigrant 'O' (retirement) visa

#103 Bericht door elst99 » dinsdag 28 september 2010, 09:33

Prajak gooi nu niet weer alles door mekaar, als je het niet weet geef dan geen advies!!!!!
Je vraagt een Non Immigrant O retirement aan voor 3 maanden bij het Consulaat in A'dam.
Daar moet je voor hebben: kopiëen van je jaaropgave AOW en pensioen, ticket, pasfoto's en geld.
Dan krijg je een "O" retirement visa in je pas! Daarmee ga je naar de Ned. ambassade in Bangkok en maken van je AOW/Pensioenjaaropgaven een legalisatie + een legalisatie van je trouwboekje cq. uitreksel uit het huwelijksregister.
Met al die papieren en evt. een huurkontrakt naar de Emigration in Hua Hin, daar maken ze weer tig kopieëen van en evenzo vele handtekeningen en krijg je tegen betaling van 1900 Bht een extension to stay., met die voorwaarde dat je je elke 3 maanden moet melden en als je het land verlaat een coupon moet halen voor 1000 Bht.
Dan moet je inkomen (aow en pensioen) tenminste 65.000 Bht is nu (1,700 €) zijn voor beide en hoef je geen geld in Thailand op de bank te zetten.
Hoop zo duidelijk genoeg te zijn, evt. nog vragen is geen probleem.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: non-immigrant 'O' (retirement) visa

#104 Bericht door Ben » dinsdag 28 september 2010, 10:00

elst99 schreef:Prajak gooi nu niet weer alles door mekaar, als je het niet weet geef dan geen advies!!!!!
Je vraagt een Non Immigrant O retirement aan voor 3 maanden bij het Consulaat in A'dam.
Daar moet je voor hebben: kopiëen van je jaaropgave AOW en pensioen, ticket, pasfoto's en geld.
Dan krijg je een "O" retirement visa in je pas! Daarmee ga je naar de Ned. ambassade in Bangkok en maken van je AOW/Pensioenjaaropgaven een legalisatie + een legalisatie van je trouwboekje cq. uitreksel uit het huwelijksregister.
Met al die papieren en evt. een huurkontrakt naar de Emigration in Hua Hin, daar maken ze weer tig kopieëen van en evenzo vele handtekeningen en krijg je tegen betaling van 1900 Bht een extension to stay., met die voorwaarde dat je je elke 3 maanden moet melden en als je het land verlaat een coupon moet halen voor 1000 Bht.
Dan moet je inkomen (aow en pensioen) tenminste 65.000 Bht is nu (1,700 €) zijn voor beide en hoef je geen geld in Thailand op de bank te zetten.
Hoop zo duidelijk genoeg te zijn, evt. nog vragen is geen probleem.
Hoef jij geen adres op te geven dan met de daarbij horende documenten :?:
Die coupon heet een Re-entry.


Die 800.000 mogen ook in Thailand op een boekie staan hoor.

Prakje schijft ook of of :D HIJ verlaat Thailand niet om het in bv Amsterdam aan te vragen .
Zoals jullie dat wel doen.

Prakje zijn incomestatement moet idd naar het ministery van buitenlandse zaken op changwatthana ,Vertaald in het Thais en dan gelegaliseerd .
Dat is een bijkomende eis in Nongkhai.

Nog meer vragen geen probleem hoor . :D

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: non-immigrant 'O' (retirement) visa

#105 Bericht door printen44 » dinsdag 28 september 2010, 10:13

elst99 schreef:Prajak gooi nu niet weer alles door mekaar, als je het niet weet geef dan geen advies!!!!!
Je vraagt een Non Immigrant O retirement aan voor 3 maanden bij het Consulaat in A'dam.
Daar moet je voor hebben: kopiëen van je jaaropgave AOW en pensioen, ticket, pasfoto's en geld.
Dan krijg je een "O" retirement visa in je pas! Daarmee ga je naar de Ned. ambassade in Bangkok en maken van je AOW/Pensioenjaaropgaven een legalisatie + een legalisatie van je trouwboekje cq. uitreksel uit het huwelijksregister.
Met al die papieren en evt. een huurkontrakt naar de Emigration in Hua Hin, daar maken ze weer tig kopieëen van en evenzo vele handtekeningen en krijg je tegen betaling van 1900 Bht een extension to stay., met die voorwaarde dat je je elke 3 maanden moet melden en als je het land verlaat een coupon moet halen voor 1000 Bht.
Dan moet je inkomen (aow en pensioen) tenminste 65.000 Bht is nu (1,700 €) zijn voor beide en hoef je geen geld in Thailand op de bank te zetten.
Hoop zo duidelijk genoeg te zijn, evt. nog vragen is geen probleem.
Gut, Elst99, nooit geweten dat ik al die papieren nodig heb. Ik ga al vijf jaar naar Mae Sai Immigration en het enige wat ik nodig heb, met kopieen ervan, is een inkomstenverklaring, in het Engels, van de Ambassade en een Thais bankboekje. En uiteraard mijn paspoort. Ben ik vijf jaar in overtreding, volgens jou.

Maar zoals je weet heeft elke immigration office zijn eigen regeltjes. Laatst in Chiang Mai, daar moet ik nu naar toe, wilde ze alleen maar die inkomstenverklaring hebben. De rest werd achteloos opzij geschoven.

En ik heb me nog nooit elke 90-dagen persoonlijk gemeld. Ik stuurde alles per post en zoals je weet werkt de Thaise post perfect.

En je haalt geen coupon als je Thailand verlaat maar een re-entry. Dat is een stempel, geen coupon. Heb je ook weer wat geleerd. Nog vragen Elst? Je vraagt maar :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”