Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7581
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#61 Bericht door driver » donderdag 12 maart 2015, 06:06

Begrijp me niet verkeerd allemaal maar wat ik zo lees hierboven en elders is dat men zich vestigt in Thailand en daar een over het algemeen beter leven heeft dan menige Nederlander hier die zich overal min of meer verplicht moet verzekeren tegen van alles en nog wat terwijl men daar in Thailand o.a niet verzekerd is maar als er trammelant komt en de nood is nabij wijken ze uit naar Nederland omdat ze in Thailand geen kant op kunnen.
Niet verzekeren dan weet je ook wat er kan gebeuren vindt ik dat is dan een risico wat je zelf neemt.
Heel vervelend uiteraard maar vertrekken uit Nederland en elders een bestaan op bouwen is m.i ook elders zorgen dat je de zaakjes voor elkaar hebt.
Heb je dat niet krijg je situaties zoals hierboven beschreven en dat wil je anderen toch niet aandoen lijkt me .
Ik reageer nu op bovengenoemd bericht wat ik daar uithaal maar deze situatie kan iedereen waar dan ook overkomen dus zorg dan ook dat je e.e.a op papier hebt staan als er wat gebeurt lijkt me.
Mijn kinderen hebben alle gegevens van me en als ik straks dood neerval weten ze wat er is of niet is en wat er voor Suk apart staat ect.

gr driver

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#62 Bericht door greenthaiway » donderdag 12 maart 2015, 06:13

@ carpediem en prajak,

De vraag is door mij aan de SVB gesteld, ik wacht op antwoord en zal het hier plaatsen.
Ik geloof net als carpediem dat je de partnertoeslag kwijt zult zijn en bij terugkeer naar vriendin een AOW krijgt van 50%.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#63 Bericht door dutch » donderdag 12 maart 2015, 08:05

joco schreef:Mooi dat je dit onderwerp aankaart. Op dit moment speelt hier in de buurt van Chiang Mai het volgende:
Man 67 jaar, gehuwd met een Thaise, krijgt een herseninfarct. Hij belandt, onverzekerd, in het ziekenhuis.
Er is 5000 euro cash in huis en 80.000tb op de bank. Pensioen van rond 50.000 tb wordt maandelijks naar deze rekening overgemaakt. Er moet geld in Nederland zijn, maar het is onduidelijk hoeveel en de Nederlandse rekening is niet toegankelijk voor de Thaise vrouw.
Na eindeloos bellen met allerlei instanties in Nederland, uiteindelijk zijn papieren en huis goed doorzocht en zowel pincode en digdreader met code(er op geplakt!!) kunnen vinden.
Bij het bekijken van de Nederlandse bankrekening blijkt daar ongeveer 7500 euro op te staan.Verder is er nog een huis in Nederland wat al jaren te koop staat, nu verhuurd wordt,
maar waar ook nog een forse hypotheek op rust. Na 7 dagen I.C.U en 5 dagen privé kamer zonder verpleging is de rekening opgelopen tot 14000 euro.
Die heeft zijn vrouw met kunst en vliegwerk(ze had zelf nog een spaarpotje) weten te betalen. Sinds gisteren is hij overgebracht naar een goverment hospital, maar daar willen ze hem niet houden
omdat er behalve therapie, voor hun niets meer te behandelen valt. Ze willen nu dat zijn vrouw hem mee naar huis neemt.
Hoe ze dat voor zich zien ,dat zij een halfzijdig verlamde, aan 1 oog blinde man van rond de 100 kg, met sondevoeding en een catheter zal gaan verzorgen, in ons nog niet duidelijk.
De familie in Nederland , direct ingelicht, was niet op de hoogte van het huwelijk wat 2 1/2 jaar geleden gesloten en gelegaliseerd is, reageert uiterst wantrouwend naar de partner
en vindt dat zij eerst alles( auto, motor) maar moet verkopen alvorens zij haar financieel willen bijstaan. De voertuigen staan op naam van de man en zijn dus niet zomaar te verkopen. Daar komt bij dat van de vrouw geëist wordt door de arts, dat zij 24 uur per dag bij hem is om hem te verzorgen sinds hij van de I.C.U af is.
De familie is nu benadert om te kijken of het eventueel mogelijk is om de man naar Nederland te halen ,omdat de situatie hier vrij uitzichtloos lijkt.
Er is toegezegd dat zij zullen informeren wat de mogelijkheden zijn, maar lijken niet erg enthousiast om mee te werken.
Intussen weten wij niet meer wat we nu verder nog voor haar kunnen doen. Wellicht is er iemand die nog suggesties of ervaringen heeft en deze met ons wil delen.
Ja.........daar is weer zo'n voorbeeld.
In de loop van de jaren hebben we zo al een en ander meegemaakt.We ( enkele leden van dit forum tesamen) houden al enige jaren een soort steun fondsje in leven om een half/Nederlands kind en zijn Thaise moeder zo goed als het gaat ,in leven te houden.
Er zijn nog wat akties geweest in de afgelopen jaren,maar daar wil men het liefst niets over lezen,wel elkaar afkatten .......dat is interessant.

Het beschreven geval is in en in triest,maar ook hoogst onverantwoordelijk gedrag van de betrokkene.
Ik werd januari 2006 onverwacht uit mijn Nederlandse verzekering geworpen,omdat de wet per 1-1-06 was veranderd en men "vergeten" was dat er nog een paar in het buitenland wonende verzekerden woonden,die er zo plotseling zonder verzekering kwamen te zitten.
Ik heb hier uitgebreid over geschreven,ben zelfs rechtstreeks op de Nederlandse radio geweest,bij de ombudsman in Nederland etc.Waarom.......(?) had alles terdege gedurende 10 jaren voorbereid en was dus niet over een nacht ijs gegaan en was met mijn Thais (en inmiddels Nederlandse) vrouw,woonachtig ( "emigratie") in Thailand.

Heb toch nog een ziektekosten verzekering kunnen regelen met behulp van de ambassade.( verzekering in UK en inmiddels in Frankrijk)
Ik lees vaak over (semi)emigreren naar Thailand en schud er wel eens mijn hoofd bij.
Oudere mannen,gescheiden en dus inkomsten problemen of weduwnaar,hetgeen financieel iets beter is.
Vaak korte voorbereidingstijd en met een super positieve waas voor de ogen en geen tegenspraak duldend .

Begrijp me goed,ik gun eenieder alle geluk van de wereld en een prachtige oudedag,maar............dat moet niet uit een soort opwelling komen en toch enigszins een soort van financiele planning mee brengen.

Ik heb sedert 2008 een wettelijk testament opgemaakt in het Thais/Engels en Nederlands.Alles gelegaliseerd ,zowel in Thailand als in Nederland en duidelijke instructies en rechten voor de nabestaanden.Mijn zoon (en eigenaar van het huis waarin ik woon) en mijn huidige Thaise partner (al weer 9 jaar).

Zo hoor je zaakjes te regelen en neen.......ik ben geen miljonair en heb jarenlang geen vakanties genomen om e.e.a. te kunnen financieren en te regelen.Ja......ik had geluk met de verkoop van mijn eigen huis,waar ik een redelijk hoge meer waarde op incasseerde.
Waarom ik zo op dit in en in trieste geval reageer moge duidelijk zijn.;
Ik hoop dat eenieder dit soort ziektes niet overkomt ( ik zelf wel dus,zo'n 21/2 jaar geleden) en dat eenieder de financiele problemen die er ongetwijfeld momenteel zullen bestaan in verband met de wisselkoers,ongeschonden zullen kunnen doorstaan.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#64 Bericht door elst99 » donderdag 12 maart 2015, 08:59

Goed stuk Dutch!

Ken ook Nederlanders die onverzekerd wonen in Thailand, vind het persoonlijk onverantwoord, maar goed, als je dat risico neemt, dan is dat je eigen verantwoording, maar belast dan daar niet een ander mee.
En zeker niet een Thaise, die de Nederlandse wetgeving en regels niet kent en zich ook niet in onze taal kan uitdrukken of lezen.

Tenslotte kan ons zoiets allemaal gebeuren!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#65 Bericht door yandre » donderdag 12 maart 2015, 10:21

nu onverzekerd in thailand ja als je geweigerd wordt bij een verzekering wegens aan doeningen
of wordt gezegd ja u kunt verzekeren maar dit is uitgesloten .
nu heb je wat als je dan toch verzekering kan nemen zegen ze dood leuk
ja komt door u aan doening kan.

en natuurlijk dit kan ons allemaal overkomen en is heel moeilijk voor je naaste
ik weet zeker als er net als in nederland een betaal bare verplichting is in thailand
voor op name of dergelijke dat het meren deel zich verzekerd.
maar als je hoge bedragen mag betalen en dan ook voor diverse dingen uit gesloten
wordt is het ook on betaal baar.

als deze meneer niet hier geholpen kan worden dan naar nederland terug?
een mogelijk heid ik weet het niet of hij vervoer baar is.

en ja ook in nederland lopen ze onverzekerd gelezen bron tele graaf
dak loze gaat naar zieken huis heeft hart problemen wordt geholpen in het zieken huis
maar nu een rekening te betalen van 10.000 euro weet ook niet hoe hij het moet betalen ?

asiel zoekers komen naar nederland worden geholpen hebben denk ook geen verzekering voor zorg
ik weet het niet.
deze man 67 mischien enkele jaren hier altijd in nederland bij gedragen aan de premies.
als zo iemand terug moet is het menselijk gezien dat hij geholpen wordt
nederland geeft veel geld uit aan europa en als je ziet wat er politiek uit gevreten wordt
met geld dan is nederland aardig aan het afbreken op sociaal gebied
dit is natuurlijk allang bekend.

natuurlijk ieder persoon is anders ook de situatie en de keus in nederland armoe of
in thailand het beter hebben na een werk zaam leven .
er zijn zo veel punten die iemand bewegen hier te gaan woonen
de aow leeftijd om hoog voor vele als je hier al woonde moet je het op kunnen vangen
die tijd en zo zijn er vele dingen dat iemand dan in de problemen komt op deze manier

niemand weet wat de toekomst brengt ziekte noem maar op
zijn er die gaan terug naar nederland ziekte noem maar op.
vind ik wel dat zo iemand op gevangen moet worden in nederland na een werk zaam leven
ik weet het meerder deel denkt er anders over.

en als er iemand asiel aan vraagt en dit overkomt wordt hij geholpen in nederland
denk het wel .wil niet discrimineren maar gelijke normen dan ook voor iemand die op zo manier moet terug keren

tuurlijk moet ergens van betaald worden maar kijk eens wat politiek nederland uit spookt met geld
kan niet op voor vele doel einden

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7581
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#66 Bericht door driver » donderdag 12 maart 2015, 10:34

Yandre...wat jij schrijft klopt wslijk ook wel of deels maar het feit blijft dat je ten alle tijde zelf dingen moet regelen waar dan ook en niet anderen ermee op moet zadelen vindt ik.Niet verzekerd om wat voor reden dan ook zoals uitgesloten worden kan uiteraard een ieder overkomen maar zorg dan in ieder geval voor duidelijk heid als je iets overkomt. Gr driver

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#67 Bericht door yandre » donderdag 12 maart 2015, 10:53

driver ja duidelijk heid klopt ok heb je bepaalde rekeningen met geld als het toerijkend is
kan daar de kosten van betaald worden.
er zijn ook mensen die zegen ok dit gebeurd me geen uitzicht op herstel
mogelijk verlamd een oog blind noem maar op wat is mijn voor uitzicht een kas plantje
wil ik zo verder kan je op papier zetten maar geen enkele dokter hier zal dit
met je eens zijn
is voor de meeste heel moeilijk zo wel voor je partner hier dan en voor je zelf.
kijk niet iedereen is geheel open lijk in zijn zaken aan thaise partner
om mischien bepaalde reden .
maar nu ga ik afdwalen in dit hoofd stuk

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7581
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#68 Bericht door driver » donderdag 12 maart 2015, 12:45

Iedereen leeft en denkt anders dus we posten ook divers uiteraard. Ik heb zo mijn eigen gedachten over bepaalde dingen die anderen weer niet delen misschien of juist wel.Stop er even mee zit weer op mijn mob. te tikken en dat is niet echt mijn hobby

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#69 Bericht door yandre » donderdag 12 maart 2015, 13:59

is ook goed dat we niet alemaal het zelfde leven en denken

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#70 Bericht door dutch » donderdag 12 maart 2015, 14:05

yandre schreef:nu onverzekerd in thailand ja als je geweigerd wordt bij een verzekering wegens aan doeningen
of wordt gezegd ja u kunt verzekeren maar dit is uitgesloten .
nu heb je wat als je dan toch verzekering kan nemen zegen ze dood leuk
ja komt door u aan doening kan.
Als je iets mankeert,dusdanig ernstig dat het een uitsluiting bij eventuele andere verzekering betekend,dan heb je klinkklaar pech en vind ik het duizendvoud rot en kl*ten voor je dat het zo is ,maar...........het verhinderd je wel om te emigreren en diegenen die daar scheit aan hebben en geen rekening houden met derden die ze er bij betrekken (in dit geval de familie in Nederland) daar heb ik eigenlijk weinig medeleden mee.
Klinkt hard,maar de tegenwoordige wereld is hard.
Hoop toch dat een oplossing te vinden is.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#71 Bericht door printen44 » donderdag 12 maart 2015, 14:24

De meeste hebben jaren in Nederland gewerkt, belasting en premies betaald. Om welke reden dan ook vestigt men zich in een land buiten de EU. Kost de Nederlandse staat dus geen eurocent. Een particuliere ziektekostenverzekering had men, maar die werd steeds duurder en niet meer te betalen. Of die ziektekostenverzekering gaf zoveel uitsluitingen, dat verzekeren vrijwel niet loonde.

En dan wordt men ziek, niet een verkoudheid of zo, maar redelijk ernstig. De man besluit om naar Nederland te gaan om zich daar te behandelen. Was hij in Nederland gebleven, dan had hij de Nederlandse staat veel meer gekost.

Maar alles even op een rijtje zetten. Het Nederlanderschap geeft gewoon bepaalde rechten. Je betaald 40 of meer jaren belasting en premies, je gaat naar het buitenland, je profiteert niet van welke uitkering, zorgverzekering, huursubsidie etc, behalve de AOW. Bedrijfspensioenen heb jij en de werkgever zelf betaald. Bij terugkeer eist de Nederlandse Staat nog een gedeelte daarvan op.

Dus diegene die het onjuist vinden dat je na een x aantal jaren terug gaat om medische zorg te krijgen, vergeten dus een ding en dat betrokkene vrijwel alleen maar betaald heeft en niet de vruchten daarvan plukte. Dat hij na een aantal jaren een klein gedeelte van die vruchten opeist, wordt het hem verweten. Een beetje krom.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#72 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 12 maart 2015, 15:32

printen44 schreef:De meeste hebben jaren in Nederland gewerkt, belasting en premies betaald. Om welke reden dan ook vestigt men zich in een land buiten de EU. Kost de Nederlandse staat dus geen eurocent. Een particuliere ziektekostenverzekering had men, maar die werd steeds duurder en niet meer te betalen. Of die ziektekostenverzekering gaf zoveel uitsluitingen, dat verzekeren vrijwel niet loonde.

En dan wordt men ziek, niet een verkoudheid of zo, maar redelijk ernstig. De man besluit om naar Nederland te gaan om zich daar te behandelen. Was hij in Nederland gebleven, dan had hij de Nederlandse staat veel meer gekost.

Maar alles even op een rijtje zetten. Het Nederlanderschap geeft gewoon bepaalde rechten. Je betaald 40 of meer jaren belasting en premies, je gaat naar het buitenland, je profiteert niet van welke uitkering, zorgverzekering, huursubsidie etc, behalve de AOW. Bedrijfspensioenen heb jij en de werkgever zelf betaald. Bij terugkeer eist de Nederlandse Staat nog een gedeelte daarvan op.

Dus diegene die het onjuist vinden dat je na een x aantal jaren terug gaat om medische zorg te krijgen, vergeten dus een ding en dat betrokkene vrijwel alleen maar betaald heeft en niet de vruchten daarvan plukte. Dat hij na een aantal jaren een klein gedeelte van die vruchten opeist, wordt het hem verweten. Een beetje krom.
Ja printen44. Vanaf 1 januari "mogen" jullie zelfs nog wat méér belasting betalen. De heffingskortingen zijn voor 100% afgeschaft als je in o.a. Thailand woont. Probeer dat eens in Nederland voor slechts 5% klaar te krijgen. Het Malieveld is te klein! "Nederlanders in den vreemde verenigt u"!

In Nederland kennen we nog het machtige middel van staken. Maar als gepensioneerden dat doen, zelfs in Nederland, dan wordt dat lachen, gieren en brullen. Je bent volkomen rechteloos. Je hebt alleen maar plichten. Zo lijkt het althans, als ik ook de andere reacties lees.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#73 Bericht door prajak » donderdag 12 maart 2015, 15:36

Printen44, we hebben rechten en die vloeien voort uit het feit dat we EU-er zijn. En van rechten maak je gebruik.

Het enige dat ik -indien nodig- zal vragen aan familie of vrienden is een kamer om me te kunnen inschrijven. En de familie is immer duidelijk: er is een kamer voor je. Dan is er geen sprake van lastig vallen.

Daarna zoek ik zelf wel verder; het gaat om de eerste stap. Heb ik die polis dan kan ik overal gaan; desnoods de zon in in Portugal in een goedkoop logement, me daar inschrijven (soepeler regels dan in NL) en DAAR de zorg nemen.

Want ik ga echt niet in de kou achter dubbel glas naast een geranium zitten met een infuus in mijn zoveel. Dat kan ook gerieflijk.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#74 Bericht door prajak » donderdag 12 maart 2015, 15:39

Lammert, jij en ik weten maar al te goed, en het begint nu overal door te dringen, dat we een 63% belastingverhoging in schijf 1 aan de broek hebben gekregen van dat fraais dat in Den Haag regeert en miljoenen uitdeelt aan criminelen.

Dus hanteer ik straks de 'pluk ze' wetgeving. Ik sla er met mijn rollator op los en pluk HEN daar. Het zal ze dun door de broek lopen! :giggle:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#75 Bericht door elst99 » donderdag 12 maart 2015, 15:41

Wat een redenatie, neem me niet kwalijk!
Ik heb vanaf mijn 20e een brandverzekering een ongevallenverzekering en er is nog nooit in 52 een beroep op gedaan.
De maatschappijen dekken het risico, stel je had op je 30e een infarct gehad?
Heb een auto verzekering en al 50 jaar geen claim, dan ga ik naar het buitenland zeg mijn verzekering op, krijg een ongeluk, en dan zeggen ja jeetje ik heb 50 jaar betaald en nou krijg niks.
Zie je nu hoe krom dat is?
Bij Dutch was hem iets anders voorgespiegeld, dat was een ander verhaal!

Niemand is gedwongen om te vertrekken, dat heeft consequenties!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”