Herziening belastingstelsel

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Herziening belastingstelsel

#46 Bericht door prajak » zaterdag 20 juni 2015, 06:48

'...kan dat voor de expat wel eens voordelig uitvallen....'

Aha! Dat zou het eerste mazzeltje zijn in jaren. Maar daar vinden ze wel wat op hoor.....

Wacht het maar af, we kunnen er toch niks aan veranderen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Herziening belastingstelsel

#47 Bericht door RuudThai » maandag 22 juni 2015, 16:17

Het belazeringspakket van VVD en PvdA lijkt van de baan. Het VVD-plannetje om de BTW deels te verhogen van het lage naar het hoge tarief waarvan vooral Henk & ingrid Minima en Mien & Manus Middelmaat de dupe zouden worden krijgt geen meerderheid in de Eerste Kamer. De enige partij die buiten de coalitie en de 3 gedoogpartijen wel wil onderhandelen, GroenLinks, heeft zoals ik al eerder voorspelde deze maatregel naar de prullenmand verwezen. En tegelijkertijd aangegeven hoe zij het wel wensen.

Uit de Volkskrant (maar helemaal geplaatst vanwege het na een paar dagen verdwijnen van het artikel naar de abonnementshouders):

Btw-plan lijkt onhaalbaar nu GroenLinks zich ertegen keert

Verhoging van het btw-tarief voor een reeks diensten lijkt van de baan. GroenLinks is er fel tegen gekant. In plaats daarvan wil de partij vergaande 'vergroening' van het belastingstelsel.

Door: Gijs Herderscheê 22 juni 2015, 07:01

Dit kondigt Jesse Klaver aan, de fractieleider van GroenLinks in de Tweede Kamer. Woensdag debatteert de Kamer over de belastingvoorstellen van het kabinet. Die bestaan uit drie delen: lastenverlichting, lastenverschuiving en het overdragen van belastingen aan gemeenten.

Donderdag spreekt het kabinet met D66, GroenLinks, ChistenUnie en SGP over het tweede pakket, dat onder meer verhoging van de btw behelst. Steun van deze partijen is nodig voor een meerderheid in de Eerste Kamer. Nu GroenLinks het voorstel afwijst het lage btw-tarief alleen nog te laten gelden voor eten en alle andere diensten en spullen voortaan met 21 procent te belasten, lijkt dat plan van de baan.

Klaver: 'Verhoging van de btw is een botte maatregel met veel ongewenste effecten. Die maakt het openbaar vervoer, medicijnen, cultuur en arbeidsintensieve diensten zoals kleermaker, fietsenmaker en schoenmaker veel duurder.'

Volgens hem is er een betere optie: kiezen voor vergroening en aanpak van belastingontwijking. 'Vier van de partijen die aan tafel zitten, pleiten daar op een of andere manier voor in hun verkiezingsprogramma. Het moet mogelijk zijn daar stappen te zetten.' De vier partijen waarop Klaver doelt zijn PvdA, D66, CU en GroenLinks.

Extra inkomsten

GroenLinks wil 2 miljard lastenverzwaring voor milieuverspilling. 'Dat kan met extra belasting op vlees. De vleesproductie is nu goed voor 18 procent van de broeikasgassen. Dat moet minder. De belasting op energieverbruik moet ook eerlijker. Grootverbruikers betalen veel minder dan huishoudens. Een extra belasting op vrachtverkeer staat ook in veel verkiezingsprogramma's.'

Daarnaast wil GroenLinks een miljard extra belastinginkomsten verwerven door belastingontwijking door bedrijven aan te pakken en directeuren-grootaandeelhouders 'eerlijker te belasten' - hetgeen betekent dat GroenLinks hen meer wil laten betalen.

De extra inkomsten wil GroenLinks besteden aan het stimuleren van duurzame energie zoals zonnepanelen. Daarnaast wil de partij ook uitkeringsontvangers zoals AOW'ers en bijstandsgerechtigden laten profiteren. Die groepen vallen in de kabinetsplannen vrijwel buiten de boot.

D66 houdt het kruit droog tot het Kamerdebat van woensdag. De woordvoerder benadrukt dat het de partij bij de belastingherziening gaat om de uitkomsten, zoals meer werk en een eenvoudiger belastingsysteem. Maar hij noemt net als Klaver ook 'vergroening' en het stimuleren van duurzame energie.
-------------

Uitkeringsontvangers zoals AOW' ers laten profiteren... hehe, eindelijk een partij die aan ons ouwetjes denkt, daar kunnen die lui van de zogenaamde ouderenpartij 50plus nog een voorbeeld aan nemen!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Herziening belastingstelsel

#48 Bericht door Jeanette » maandag 22 juni 2015, 16:57

Niet te lezen, na 1 popiejopie zin heb ik de zin op.

Maar ga gerust door hoor.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Herziening belastingstelsel

#49 Bericht door prajak » maandag 22 juni 2015, 17:01

'...uitkeringsontvangers zoals AOW'ers en bijstandsgerechtigden..'

Lekkere jongen, die Klaver! AOW-ers en bijstandsgerechtigden over een kam scheren. Is ie nou helemaal betoeterd?

Ik heb betaald voor mijn AOW via een aparte premie in mijn belastingtarief. Ik voel me geen 'uitkeringsontvanger'. Ik heb immers recht op AOW en dat is los van arbeid, andere inkomsten en woonplaats. Bijstand, al heet dat nu anders, en aanverwante uitkeringen, dat is wat anders en wel afhankelijk van woonplaats. Die mensen hebben nimmer betaald voor die uitkering en krijgen ze uit de ruif.

Als Klaver niet mee doet dan doet ie niet mee. Hij laat zich van zijn slechtste kant zien voor Ingrid en Henk want de BTW verhoging treft slechts een deel van het budget en de lastenverlaging in de schijven 1, 2 en 3 treft het hele netto loon.

Zijn kretologie over internationale belastingafspraken brengt niet direct iets op. Rulings worden voor 5 jaar en meer gesloten. Daar zit ook Klaver aan vast.

Jammer dat GL de zaak nu blokkeert. Dat betekent dat het CDA de strooppot krijgt voorgehouden. De Senaat is een kwestie van tellen......

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Herziening belastingstelsel

#50 Bericht door RuudThai » maandag 22 juni 2015, 17:42

Kom kom Prajak, niet zo kort door de bocht! ;)
Dat benamingsgedoe over de AOW, uitkering of pensioen of ....??, vind ik met uw welnemen een beetje geneuzel. Het gaat om het principe, dat mensen in die groepen eens niet op de nullijn worden gezet maar misschien eens een inhaalslag kunnen maken.

En hoezo laat Klaver zich van zijn slechtste kant zien t.a.v. Henk & Ingrid? De regering wil 10 miljard euro (of misschien dan wel guldens of florijnen als het euro-avontuur door de Grieken wordt getorpedeerd) spenderen aan o.a. belastingverlaging. Ze hebben door meevallers al 5 miljard ter beschikking en dat kunnen ze al gebruiken zonder het parlement daarin te hoeven betrekken.
De andere 5 miljard willen ze financieren door die BTW-verhoging.
Jesse Klaver wil wel die belastingverlaging maar wil dat op een andere manier financieren, niet via de BTW-truc. Hij heeft daarvoor een aantal voorstellen in gedachten die hij hier heeft uitgesproken (en ook in Nieuwsuur van gisteren).

Dus GroenLinks haakt niet af in de onderhandelingen maar dwingt de andere betrokken partijen tot verder onderhandelen. Daar is niks mis mee, zie ook de Griekse kwestie, daar wordt ook onderhandeld tot het bittere - of zoete - einde.

Het CDA heeft zichzelf buitengesloten en wordt niet gepaaid, daar kun je donder op zeggen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Herziening belastingstelsel

#51 Bericht door Lammert de Haan » maandag 22 juni 2015, 18:07

Hoe moet het verder met Griekenland?

Er is een kans dat er deze week dan eindelijk een akkoord komt tussen Griekenland en haar schuldeisers. Maar hoe moet het daarna verder? Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden op vier grote vraagstukken die nu al opdoemen:
1. Want vindt het IMF de Griekse schuld houdbaar, op papier. Met andere woorden, is er een kans dat de Grieken ooit hun schulden kunnen terugbetalen.
2. En de Grieken op hun beurt zullen graag willen weten of er schuldreductie komt, al houdt Europa daar de kaken stijf over op elkaar.
3. Een ander belangrijk vraagstuk is de rol van de ECB. Blijft die doorgaan met het verstrekken van noodkredieten aan het ELA, waaruit de Griekse banken geld kunnen lenen.
4. En last but not least: is er niet nog een extra hulppakket nodig?

M.a.w.: ook na een akkoord zijn we nog lang niet verlost van de‘Griekenland kwestie’ Er komt zeker nog een vervolgverhaal en zal de gemoederen nog heel lang bezighouden. Het is net een spelletje Ganzenborden: wie beland het eerst in ‘de gevangenis’.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Herziening belastingstelsel

#52 Bericht door RuudThai » maandag 22 juni 2015, 18:10

Ehhh, Lammert, ik denk dat je met bovenstaand stukje één deurtje verder moet zijn.... :giggle:

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Herziening belastingstelsel

#53 Bericht door Ashakorat » maandag 22 juni 2015, 19:26

RuudThai schreef:Het belazeringspakket van VVD en PvdA lijkt van de baan. Het VVD-plannetje om de BTW deels te verhogen van het lage naar het hoge tarief waarvan vooral Henk & ingrid Minima en Mien & Manus Middelmaat de dupe zouden worden krijgt geen meerderheid in de Eerste Kamer. De enige partij die buiten de coalitie en de 3 gedoogpartijen wel wil onderhandelen, GroenLinks, heeft zoals ik al eerder voorspelde deze maatregel naar de prullenmand verwezen. En tegelijkertijd aangegeven hoe zij het wel wensen.

Uit de Volkskrant (maar helemaal geplaatst vanwege het na een paar dagen verdwijnen van het artikel naar de abonnementshouders):

Btw-plan lijkt onhaalbaar nu GroenLinks zich ertegen keert

Verhoging van het btw-tarief voor een reeks diensten lijkt van de baan. GroenLinks is er fel tegen gekant. In plaats daarvan wil de partij vergaande 'vergroening' van het belastingstelsel

Door: Gijs Herderscheê 22 juni 2015, 07:01

Dit kondigt Jesse Klaver aan, de fractieleider van GroenLinks in de Tweede Kamer. Woensdag debatteert de Kamer over de belastingvoorstellen van het kabinet. Die bestaan uit drie delen: lastenverlichting, lastenverschuiving en het overdragen van belastingen aan gemeenten.

Donderdag spreekt het kabinet met D66, GroenLinks, ChistenUnie en SGP over het tweede pakket, dat onder meer verhoging van de btw behelst. Steun van deze partijen is nodig voor een meerderheid in de Eerste Kamer. Nu GroenLinks het voorstel afwijst het lage btw-tarief alleen nog te laten gelden voor eten en alle andere diensten en spullen voortaan met 21 procent te belasten, lijkt dat plan van de baan.

Klaver: 'Verhoging van de btw is een botte maatregel met veel ongewenste effecten. Die maakt het openbaar vervoer, medicijnen, cultuur en arbeidsintensieve diensten zoals kleermaker, fietsenmaker en schoenmaker veel duurder.'

Volgens hem is er een betere optie: kiezen voor vergroening en aanpak van belastingontwijking. 'Vier van de partijen die aan tafel zitten, pleiten daar op een of andere manier voor in hun verkiezingsprogramma. Het moet mogelijk zijn daar stappen te zetten.' De vier partijen waarop Klaver doelt zijn PvdA, D66, CU en GroenLinks.

Extra inkomsten

GroenLinks wil 2 miljard lastenverzwaring voor milieuverspilling. 'Dat kan met extra belasting op vlees. De vleesproductie is nu goed voor 18 procent van de broeikasgassen. Dat moet minder. De belasting op energieverbruik moet ook eerlijker. Grootverbruikers betalen veel minder dan huishoudens. Een extra belasting op vrachtverkeer staat ook in veel verkiezingsprogramma's.'

Daarnaast wil GroenLinks een miljard extra belastinginkomsten verwerven door belastingontwijking door bedrijven aan te pakken en directeuren-grootaandeelhouders 'eerlijker te belasten' - hetgeen betekent dat GroenLinks hen meer wil laten betalen.

De extra inkomsten wil GroenLinks besteden aan het stimuleren van duurzame energie zoals zonnepanelen. Daarnaast wil de partij ook uitkeringsontvangers zoals AOW'ers en bijstandsgerechtigden laten profiteren. Die groepen vallen in de kabinetsplannen vrijwel buiten de boot.

D66 houdt het kruit droog tot het Kamerdebat van woensdag. De woordvoerder benadrukt dat het de partij bij de belastingherziening gaat om de uitkomsten, zoals meer werk en een eenvoudiger belastingsysteem. Maar hij noemt net als Klaver ook 'vergroening' en het stimuleren van duurzame energie.
-------------

Uitkeringsontvangers zoals AOW' ers laten profiteren... hehe, eindelijk een partij die aan ons ouwetjes denkt, daar kunnen die lui van de zogenaamde ouderenpartij 50plus nog een voorbeeld aan nemen!
Ben je soms met een verkiezingscampagne voor GL bezig? :neus:
En heb je ook in de gaten dat door die huichelaars van GL Henk en Ingrid minima straks geen stukje vlees meer kunnen kopen?
Laatst gewijzigd door Ashakorat op maandag 22 juni 2015, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Herziening belastingstelsel

#54 Bericht door Lammert de Haan » maandag 22 juni 2015, 19:47

RuudThai schreef:Ze hebben door meevallers al 5 miljard ter beschikking en dat kunnen ze al gebruiken zonder het parlement daarin te hoeven betrekken.
De andere 5 miljard willen ze financieren door die BTW-verhoging.
Nee RuudThai, zo zit het niet helemaal. De DNB wil ons doen geloven dat de € 5 miljard meevaller op de Rijksbegroting ingezet kan worden voor een belastingherziening. Maar niets is minder waar. De DNB kent kennelijk de Europese begrotingsvoorschriften niet. Een bankdirecteur die mee wil praten over begrotingsbeleid: daar komt niets goeds van!

Maar ook nu weer kan Nederland besluiten zich niets aan te trekken van deze regels en hiermee een traditie van jaren voortzetten.
Dus net als Griekenland: geld uitgeven of minder heffen zonder dat je het hebt.

Blijft over € 5 miljard uit de BTW-verhoging. Dus een koekje van eigen deeg. Van een inkomstenbelasting die nog enigszins rekening houdt met het draagkrachtprincipe naar een belasting die voor iedereen gelijk is.

De oplossing moet m.i. gevonden worden in het invoeren van een écht progressieve inkomstenbelasting, die veel meer uitgaat van het draagkrachtprincipe. Je betaald nu pas aan inkomstenbelasting en premieheffing 52% over je belastbaar inkomen als je een inkomen hebt van € 190.000.000,-- of meer. En dat is écht voor 'verbetering' vatbaar!

Zie ook mijn onderschrift. Ik hoor nooit mensen klagen die geen belasting hoeven te betalen maar omgekeerd heel veel. En dat is echt de omgekeerde wereld!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Herziening belastingstelsel

#55 Bericht door Gardensafari » maandag 22 juni 2015, 21:56

Lammert de Haan schreef: Je betaald nu pas aan inkomstenbelasting en premieheffing 52% over je belastbaar inkomen als je een inkomen hebt van € 190.000.000,-- of meer. En dat is écht voor 'verbetering' vatbaar!
Ja, daar kan zelfs menig VVD-er mee instemmen. En dat is per jaar, die 190 miljoen? :lol:
Overigens ben ik het niet met je eens. Ik vind 50% het absolute maximum. De helft van het jaar werken voor de staat en de andere helft voor jezelf, lijkt mij genoeg. Mijns inziens moet Box 3 beter worden gemaakt: minder vrijstellingen en zo.

@RuudThai: al die milieuplannen van GL zie ik niet zitten, maar één ding moet ik Klaver nagegeven: dat BTW-plan moet van tafel.
De minima hebben daar alleen maar last van, immers bijna hun hele inkomen gaat op aan maandelijkse uitgaven, pas boven modaal kun je echt sparen en dan treft die BTW-verhoging je veel minder.
Bovendien wil men vereenvoudiging. Maar ik zie de ellende van 20 jaar geleden weer terugkomen.
Een koekje is standaard, dus 6%.
Chocola is luxe, dus 21%. Maar wat moet je dan met de chocosprits en de pennywafel?
Niks vereenvoudiging, maar weer meer ambtenaren nodig om die kul te controleren. Een slechte zet van dit kabinet.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Herziening belastingstelsel

#56 Bericht door prajak » dinsdag 23 juni 2015, 00:27

De regering en de gedoogjuffers willen hun plannen in september presenteren. De GL gedachte over vergroening van het belastingstelsel krijg je nimmer in die korte tijd geadviseerd.

Verlies van warmte belasten: ga eerst maar 2 jaar studeren (en adviezen vragen...) op de manier van berekenen en heffen en de manier waarop je subsidie gaat geven aan oude huurpanden.

Vrachtwagens aanpakken: EU regels zijn er ook nog.

Belastingontwijking? Is geen misdrijf maar legaal. Bovendien staat veel daarover in belastingverdragen en dat wijzigen gaat in termen van 10 jaar....

Rulings aanpakken? Heeft pas over 5 jaar effect en dat zitten de headoffices al lang ergens anders. Die verhuizen met de fiscale winden mee.

Vlees belasten: pak je de armen mee, of gaan we die bonnen geven of subsidie?

GL zet een stap terug naar de geitenwollensokken periode. Verkiezingsblabla.

Ik zie de wereld liever door de D'66 bril met het woordje 'gekozen burgemeester' afgeplakt. Hun referendum staat feitelijk ook al bij Madame Tussaud.....

We zullen wel zien wie de langste adem heeft maar dat er een zwartkousrandje aan zal komen ? Vlees blijft 6 procent maar de winkel op zondag open wordt 50%? :giggle:

Lammert, die 190.000 zul je eens moeten toelichten svp hoor, ik denk dat je de hoogste schijf eerder bereikt. Trouwens, jouw inkomen beziend, het is er op vooruit gegaan in jouw business..... :clap:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Herziening belastingstelsel

#57 Bericht door RuudThai » dinsdag 23 juni 2015, 07:26

Gardensafari schreef:
RuudThai schreef:
En de gepensioneerden in het buitenland buiten de EU hebben dit jaar al enorm ingeleverd: hoger belastingtarief en het afschaffen van de mogelijkheid om als binnenlands belastingplichtige te worden aangemerkt, waardoor je in aanmerking komt voor de heffingskortingen. Aan hen wordt al helemaal niet gedacht, zij tellen niet mee voor Rutte c.s. [|( :(
Voor Klaver en Roemer en andere linkse rakkers ook niet...
Trouwens voor ambtenaren in actieve dienst geldt hetzelfde, dus doe niet zo verongelijkt.
Garden, voor ons in het buitenland zijn de heffingskortingen m.i.v. dit jaar afgeschaft. Tevens zijn de belastingen verhoogd, in de 1e schijf met 63 (?) %.
Het betekende voor mij dat mijn totale inkomen, dus AOW en ABP-pensioen, per 1 januari j.l. met ruim 130 euro netto per maand achteruitging.
En mijn vrouw krijgt elk jaar belasting terug die ik maar aanrechtheffingskorting noem want de echte naam ben ik vergeten. Maar die verdwijnt ook vanaf dit jaar. Afgelopen vrijdag kreeg ik hem nog over 2014 en dat was een leuk bedrag van 1262 euro.

Volgend jaar niet meer en dat betekent een verdere maandelijkse achteruitgang met 105 euro.
Totaal boort dit kabinet mij dus maandelijks ruim 235 euro door de neus, een achteruitgang van rond de 10 % van mijn inkomen.
Mag ik dat dan behoorlijk lullig vinden?
En blij zijn dat tenminste de partij GroenLinks nog aan een inkomensverbetering voor de oudere niet-werkenden denkt?

Uit een gisteren ontvangen ledenbrief van GroenLinks, een stukje uit een verklaring van Jesse Klaver:

"In de plannen van het kabinet gaan daarnaast alle opbrengsten naar belastingverlaging, maar gaan ouderen en mensen met een uitkering er niet op vooruit en wordt het belang van het fiscaal stimuleren van duurzaamheid en een sterke publieke sector vergeten."

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Herziening belastingstelsel

#58 Bericht door RuudThai » donderdag 25 juni 2015, 07:23

Weinig concreets gisteren bij het hoofdlijnendebat over de belastingherziening. Maar ja, daarom heet het ook hoofdlijnendebat :) .
D66 laat Rutte c.s. nog even bungelen want Pechtold weet nog niet of hij gaat onderhandelen, zo verklaarde hij. Dat legt hij voor aan z'n fractie. Maar het zal wel goed komen, zo'n kans op directe invloed laat je niet gauw lopen.

Wat wel duidelijkheid gaf was de verklaring van Rutte dat over alle onderdelen van het plan onderhandeld kon worden. Eerder leek het erop dat voor de meevaller van 5 miljard euro al een vaste bestemming was gevonden waar door de constructieve oppositie geen onderhandelingen meer gevoerd konden worden, maar dat kan toch wel gebeuren.
Van NU.nl:
" De coalitie had eerder tijdens het debat aangegeven bij de onderhandelingen over de belastingherziening ruimte te bieden om over alle onderdelen van het pakket te spreken.

Met name ChristenUnie-leider Arie Slob en GroenLinks-frontman Jesse Klaver drongen er op aan dat over het hele belastingpakket gesproken moet kunnen worden.

Slob en Klaver stelden dat het kabinet eerder de indruk wekte dat de eerste vijf miljard lastenverlichting voor werkenden vaststaat en dat de oppositie enkel kan meepraten over de andere onderdelen waaronder de btw-maatregel.

Rutte bevestigde dat er over alles gesproken kan worden, maar wilde tijdens het debat niet ingaan op onderdelen van het pakket. Dat zou volgens hem de kans van slagen om tot een totaalakkoord te komen beperken."

Zie http://www.nu.nl/politiek/4074567/pecht ... angen.html

Verder kan ik nergens uithalen wanneer de achterkamertjes worden bevolkt met de onderhandelaars van de daar positief tegenover staande deelnemende partijen. Denk dat eerst het besluit van D66 afgewacht moet worden.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Herziening belastingstelsel

#59 Bericht door Ashakorat » donderdag 25 juni 2015, 09:13

Als er gestemd wordt over het woord van het jaar dan kies ik voor GEHAKTBALLENTAX :clap:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Herziening belastingstelsel

#60 Bericht door Henk Korat » donderdag 25 juni 2015, 11:35

Lammert de Haan schreef:
RuudThai schreef:Ze hebben door meevallers al 5 miljard ter beschikking en dat kunnen ze al gebruiken zonder het parlement daarin te hoeven betrekken.
De andere 5 miljard willen ze financieren door die BTW-verhoging.
Nee RuudThai, zo zit het niet helemaal. De DNB wil ons doen geloven dat de € 5 miljard meevaller op de Rijksbegroting ingezet kan worden voor een belastingherziening. Maar niets is minder waar. De DNB kent kennelijk de Europese begrotingsvoorschriften niet. Een bankdirecteur die mee wil praten over begrotingsbeleid: daar komt niets goeds van!

Maar ook nu weer kan Nederland besluiten zich niets aan te trekken van deze regels en hiermee een traditie van jaren voortzetten.
Dus net als Griekenland: geld uitgeven of minder heffen zonder dat je het hebt.

Blijft over € 5 miljard uit de BTW-verhoging. Dus een koekje van eigen deeg. Van een inkomstenbelasting die nog enigszins rekening houdt met het draagkrachtprincipe naar een belasting die voor iedereen gelijk is.

De oplossing moet m.i. gevonden worden in het invoeren van een écht progressieve inkomstenbelasting, die veel meer uitgaat van het draagkrachtprincipe. Je betaald nu pas aan inkomstenbelasting en premieheffing 52% over je belastbaar inkomen als je een inkomen hebt van € 190.000.000,-- of meer. En dat is écht voor 'verbetering' vatbaar!

Ik hoor nooit mensen klagen die geen belasting hoeven te betalen maar omgekeerd heel veel. En dat is echt de omgekeerde wereld!
Gardensafari heeft de Euro 190.000.000 al aangepakt en dan ik maar de Euro 5 miljard pakken. De begrotingsvoorschriften van de EU is en blijft nog steeds een maximum tekort van 3% van het BNP. Het kabinet had dit jaar op een begrotingstekort gerekend van 2,1%, maar dit komt uit op 1,6% en daar zit het voordeel van de Euro 5 miljard. Dit lijkt een structureel overschot te zijn en kan dus terug gegeven worden aan de burgers. Niets mis mee.

Je moet begrotingstechnieken echt aan de experts overlaten.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”