Permanent wonen in Hua Hin

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#31 Bericht door jvs » dinsdag 27 augustus 2013, 05:49

Nico,
Ook na zes maanden hier wonen weet je nog net niets over Thailand,als je vrouw een beetje gereisd heeft in Thailand dan weet die misschien iets meer maar vele Thaise mensen zijn nog weing buiten hun woonplaats geweest en moeten alles ook nog leren.
Sommige Nederlanders doen hier wel goede zaken maar dat zijn er niet zo veel.
Als je een winkel wilt beginnen zou ik juist niet veel investeren maar eerst eens rustig beginnen en goed om je heen kijken.
Imo is het een goed idee om in een townhouse te gaan wonen,bedrijf beneden en boven wonen,goed voor vele redenen.
Als er geen kinderen in het spel zijn en julie bereidt zijn om eerst tevreden te zijn met een klein inkomen dan zijn er best mogelijkheden.
Ik heb veel mensen gezien die heel veel geld investeren en dan nog ervaring moeten opdoen en die zijn allemaal weg of een heleboel geld kwijt.
Het gaat hier namelijk totaal anders als in Nederland.
Je gaat Thailand niet veranderen maar Thailand gaat jouw veranderen,als je dat niet gelooft ben je hier niet lang genoeg geweest.
Jullie hebben genoeg tijd dus eerst maar rustig rondkijken.
We zien jullie wel verschijnen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#32 Bericht door dutch » dinsdag 27 augustus 2013, 08:19

Komt het oorspronkelijke idee van jou of van je vrouw.Wie heeft wie overgehaald?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Nicolaas
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 14 augustus 2013, 17:54

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#33 Bericht door Nicolaas » dinsdag 27 augustus 2013, 11:50

ron schreef:Zoals ik ook al in mijn eerste antwoord schreef, een langere tijd verblijven in Thailand en het zal je opvallen dat er heel veel verschil zit tussen een vakantie van 1 maand en een verblijf van minimaal een half jaar.
Als eenmaal de roze bril van je gezicht is gevallen,zal je er mischien heel anders tegenover staan en kan je veel moeite en geld besparen.
jvs schreef:Als je een winkel wilt beginnen zou ik juist niet veel investeren maar eerst eens rustig beginnen en goed om je heen kijken. Als er geen kinderen in het spel zijn en julie bereidt zijn om eerst tevreden te zijn met een klein inkomen dan zijn er best mogelijkheden.
Wat Ron en jvs (en nog meer forumleden) hier opperen komt aardig met elkaar overeen en brengt ons weer terug bij ons basisidee. Kleinschalig beginnen, gespeend van elke intentie om er winst mee te maken en leren te genieten van de radicale ommezwaai. Desnoods met een winkel (en bijbehorende handel) waarvan er in Thailand al genoeg zijn en met de financiële middelen om er een tijdje op te kunnen leunen. Van daaruit de cultuur een beetje leren doorgronden (ik dan, mijn vrouw heeft dat niet nodig :cheesy:) en vervolgens de creatieve geest de ruimte geven! Kort samengevat was dit het uitgangspunt. En dat idee bevalt ons nog steeds het beste :).

Nicolaas
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 14 augustus 2013, 17:54

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#34 Bericht door Nicolaas » dinsdag 27 augustus 2013, 11:53

dutch schreef:Komt het oorspronkelijke idee van jou of van je vrouw.Wie heeft wie overgehaald?
We hebben elkaar gestimuleerd :lol:.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#35 Bericht door dutch » dinsdag 27 augustus 2013, 14:01

Nicolaas schreef:
dutch schreef:Komt het oorspronkelijke idee van jou of van je vrouw.Wie heeft wie overgehaald?
We hebben elkaar gestimuleerd :lol:.
Of opgejut in een "wishful thinking" ?
Het is maar goed dat je een paar jaar de tijd neemt.Uiteindelijk,afhankelijk van wat nu jouw situatie is in Nederland,zal je (jullie)toch inzien dat redelijk zekere toestand aldaar toch beter zal zijn als een twijfelachtige toestand in Thailand.
Als je wens voorkomt uit een ongebreidelde ondernemings lust,ga jullie gang.Als je alleen iets zoekt om in Thailand te kunnen blijven..........spaar wat verder en misschien ontwikkel jezelf wat ideeen.
Ik wens je in ieder geval succes.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#36 Bericht door RuudThai » dinsdag 27 augustus 2013, 17:30

Nicolaas schreef:
ron schreef:Zoals ik ook al in mijn eerste antwoord schreef, een langere tijd verblijven in Thailand en het zal je opvallen dat er heel veel verschil zit tussen een vakantie van 1 maand en een verblijf van minimaal een half jaar.
Als eenmaal de roze bril van je gezicht is gevallen,zal je er mischien heel anders tegenover staan en kan je veel moeite en geld besparen.
jvs schreef:Als je een winkel wilt beginnen zou ik juist niet veel investeren maar eerst eens rustig beginnen en goed om je heen kijken. Als er geen kinderen in het spel zijn en julie bereidt zijn om eerst tevreden te zijn met een klein inkomen dan zijn er best mogelijkheden.
Wat Ron en jvs (en nog meer forumleden) hier opperen komt aardig met elkaar overeen en brengt ons weer terug bij ons basisidee. Kleinschalig beginnen, gespeend van elke intentie om er winst mee te maken en leren te genieten van de radicale ommezwaai. Desnoods met een winkel (en bijbehorende handel) waarvan er in Thailand al genoeg zijn en met de financiële middelen om er een tijdje op te kunnen leunen. Van daaruit de cultuur een beetje leren doorgronden (ik dan, mijn vrouw heeft dat niet nodig :cheesy:) en vervolgens de creatieve geest de ruimte geven! Kort samengevat was dit het uitgangspunt. En dat idee bevalt ons nog steeds het beste :).
Ik heb de discussie even gevolgd zonder reactie want ik had wat weinig tijd de laatste week.
De plannen van Nicolaas komen mij onrealistisch idealistisch over, een soort van zeventiger jaren luchtfietsen.
Natuurlijk mag hij die hebben, we hebben allemaal wel eens dat luchtfietsen en dagdromen over nieuwe ontwikkelingen in ons leven die dat moeten veraangenamen.

Maar verschillende leden hebben al de nadelen van deze plannen aangegeven: geen betaalbare zorgverzekering meer, geen AOW- en pensioenopbouw meer, een geheel andere cultuur gaan beleven, geen uitgewerkt bedrijfsplan hebben, moeilijk om een origineel bedrijf te starten, kopieergedrag van de Thai enz. enz. Plus als ik zo het idee zie om 'een winkeltje' te beginnen, het wennen aan het leven op de armoedegrens.

Want 'een winkeltje' beginnen in Thailand is vragen om moeilijkheden. Inderdaad, wat wil je gaan verkopen en hoe voorkom je dat het niet een 'dertien-in-een-dozijn' winkeltje wordt.
Als je een 'pa-en-ma'winkeltje wilt gaan openen, prima, dat doen zovelen in de dorpen, maar dan moet je tevreden zijn met een nettowinst van misschien maar 300 baht per dag gemiddeld. En je werkt je te pletter want die winkeltjes zijn 12 uur per dag, 7 dagen in de week open. Plus nog de inkopen doen enz.
En ieder ander winkeltje wordt direct gekopieerd.

Ik heb er ervaring mee, tenminste, mijn vrouw heeft sinds een ruime 3 jaar winkeltjes. Sinds we in de stad wonen is ze daarmee begonnen. Eerst in een winkelcentrumpje tegenover de BigC, een klein hokje van ongeveer 12 m2. Daarna iets groter, weer groter, telkens in dat zelfde winkelcentrum. Eerst dames/meidenkleding, daarna kinderkleding, vervolgens weer dameskleding plus damesversiersels als riemen, haarbanden, en al dat soort opsmuk meer.
Ze is nu onderhand aan haar 8e, 9e of 10e winkeltje bezig (ik raak de tel kwijt, wordt ook een dagje ouder ;) ). Nu zit ze aan de andere kant van de stad, tegenover de Rajabhat Universiteit en de Technische school. Op beide scholen zijn tenminste tweederde van de studenten meisjes zoals zo vaak in Thailand (de jongens sleutelen liever aan brommertjes met hun vriendjes onder het genot van de lao kao, het mislukte deel van de natie).
Dus heeft zij nu als collectie vooral voordelige hippe meisjeskleding, net geen Zeeman/Wibrakwaliteit, maar ietsje origineler. Dat loopt redelijk, vooral rond het einde van de maand als er geld binnenkomt bij haar klantjes. En dan vertelt ze trots dat ze op een dag wel 3000 baht heeft 'verdiend'!
Verdiend? Nee, zeg ik dan, verkocht en dat is wat anders dan verdiend. Want je moet natuurlijk je bedrijfskosten en de inkoop er af trekken. En dat is wel eens moeilijk over te brengen bij een Thaise vrouw..... :happyno:

En zo zie ik dat hele gedoe van haar maar als een hobby.... en wat doen hobby's? Ze kosten geld :( .
Misschien is het ook een gevolg van een midlifecrisis, ze is tenslotte 40 en dan komt dat opzetten (dus Nicolaas...... :giggle: ) en dan willen ze zich bewijzen, een soort van zelfstandigheid en onafhankelijkheid etaleren.
Het heeft mij in ieder geval in die 3,5 jaar al ettelijke honderdduizenden bahts gekost want op wie wordt telkens een beroep gedaan? Als de winkelhuur betaald moet worden of de inkoop van een partijtje goederen? Tja...... :Whistle: :?

Oja, dat kopieergedrag. Naast het winkeltje van mijn vrouw zit ook zo'n klerenwinkeltje, maar die hadden een iets duurdere collectie voor het betere segment. Dat liep niet, want studentes hebben niet al te veel geld. De afgelopen 2 weken hebben ze grondig verbouwd, er een hippe tent van gemaakt en wat zeiden ze tegen mijn vrouw? Jij hebt zoveel klanten en nu gaan wij ook wat goedkopere kleding verkopen om wat meer klanten te krijgen...... Leuk hè! :evil:

Ik zou nog maar eens goed gaan brainstormen over alle voors en tegens en als je het doet, niet je schepen achter je verbranden, goed onderzoeken waar, wat en hoe je het wilt en dan maar iets huren waar je wat in kunt beginnen, niet teveel investeren zodat je het met relatief weinig verlies van de hand kunt doen als het tegenvalt.

Nicolaas
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 14 augustus 2013, 17:54

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#37 Bericht door Nicolaas » dinsdag 27 augustus 2013, 17:48

RuudThai schreef:Ik zou nog maar eens goed gaan brainstormen over alle voors en tegens en als je het doet, niet je schepen achter je verbranden, goed onderzoeken waar, wat en hoe je het wilt en dan maar iets huren waar je wat in kunt beginnen, niet teveel investeren zodat je het met relatief weinig verlies van de hand kunt doen als het tegenvalt.
Dank voor je reactie RuudThai. Je commentaar heb ik ook van anderen gehoord en gelezen en neem ik absoluut ter harte. Ik heb echter niet op iedereen gereageerd, maar de boodschap is zeker aangekomen. Luchtfietserij? Wie weet is dat het wel. Ik heb in ieder geval het vermogen om op tijd op de rem te trappen. Thaise vrouw of niet ;).
Echter, je zegt de discussie gevolgd te hebben, maar volgens mij niet goed genoeg. Want wat je zelf in je commentaar aanhaalt en wat ik hierboven gekopieërd heb, is nu juist wat we van plan zijn. Kijk maar terug en dan lees je het vanzelf tussen de regels door. Niettemin, bedankt voor je raad. Wordt zeer gewaardeerd :thumbsup:!

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#38 Bericht door Ben » dinsdag 27 augustus 2013, 18:47

Bij mij in de straat woont een echtpaar die staan 1 weekend per maand op een drukke markt, het laatste weekend van de maand dat zijn de dagen na uitbetaling van het salaris.
En als een Thai geld heeft MOET HET OP :crazy:
Ze verkopen van allehande produkten blijkbaar verkopen ze goed
want de rest van de maand doen ze niets!

Gebruikersavatar
Casper
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 137
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2012, 12:10
Locatie: Amsterdam

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#39 Bericht door Casper » woensdag 28 augustus 2013, 14:53

Mij is verteld als je in Nederland geen ondernemer bent ben je dat in Thailand ook niet. Heb je hier wel eens een eigen zaak gehad?

Sommige Thai, zoals Ben vermeld, doen het wel goed. Mijn half schoon-zusje in Loei verkoopt langs de kant van de weg (tussen Muang Loei en Chiang Khan) eten uit eigen tuin, voornamelijk Som-Tam. Die harkt in een goede week 10.000 Baht bij elkaar. Dat noem ik niet verkeerd.

De fout die veel mensen maken is iets verzinnen en dan hopen dat er een markt voor is. Dat kan toevallig goed uitpakken maar ook niet. De kunst is om te ontdekken waar behoefte aan is. Je hoeft er zelf niet eens iets voor te kunnen, het enige wat nodig is is geld en lef. Zo zie ik in een ander topic dat er geklaagd wordt over het niveau van zwemles. Daar zou je best iets mee kunnen doen. Beginnen met 1 leraar, bijvoorbeeld een student uit Europa halen voor een stage, en de huur van een degelijk zwembad op vaste tijden. OK, in Hua Hin zal dat wat moeilijker gaan maar in Bangkok zal je daar goed mee kunnen verdienen.

Waarom ik het zelf niet doe? Geen idee, ik ben geen goede ondernemer. Geen lef voor. Ik heb wel eens iemand geholpen, dat ging goed. En ik heb ook wel een ideetje voor in Thailand, maar daar moet ik nog even voor sparen. Het zal geen winkel zijn.

Nicolaas
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 14 augustus 2013, 17:54

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#40 Bericht door Nicolaas » woensdag 28 augustus 2013, 15:19

Casper schreef:En ik heb ook wel een ideetje voor in Thailand, maar daar moet ik nog even voor sparen. Het zal geen winkel zijn.
Dat doen wij ook Casper. We willen eerst een goed basisidee hebben en gaan niet zomaar op de bonnefooi naar Thailand! Nogmaals willen wij benadrukken dat een eigen winkeltje de eerste optie is, maar dat het GEEN must is. Als we merken dat het ons teveel tegen gaat staan, zijn we flexibel genoeg om de aandacht te verleggen naar andere mogelijkheden :). We gunnen ons alle tijd van de wereld en nemen alle adviezen die we op dit forum krijgen in ons op ;).

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#41 Bericht door Ben » donderdag 29 augustus 2013, 15:35

Nicolaas schreef:
Casper schreef:En ik heb ook wel een ideetje voor in Thailand, maar daar moet ik nog even voor sparen. Het zal geen winkel zijn.
Dat doen wij ook Casper. We willen eerst een goed basis idee hebben en gaan niet zomaar op de bonnefooi naar Thailand! Nogmaals willen wij benadrukken dat een eigen winkeltje de eerste optie is, maar dat het GEEN must is. Als we merken dat het ons teveel tegen gaat staan, zijn we flexibel genoeg om de aandacht te verleggen naar andere mogelijkheden :). We gunnen ons alle tijd van de wereld en nemen alle adviezen die we op dit forum krijgen in ons op ;).
Het is vaak het probleem bij de Thai dat ze heel inpulsief en met nog meer entousiasme
aan iets beginnen vaak met meer want alleen kunnen ze vaak niets .
En dan leggen ze e.e.a bij elkaar zonder enig plan te hebben en beginnen.
Als blijkt dat het even tegenzit na enige tijd of er onenigheid komt met vaak de financieen, want elkaar belazeren voor een paar bath kunnen ze ook, gooien ze het bijltje er bij neer en verzinnen weer iets anders als mogelijk.

Wat je ook veel ziet in Plaatsen als HH en Pattaya
zijn de 3 store panden een Farang / Thai relatie beneden de winkel ,restaurant.Pizzahut kroeg of noem maar open en boven wonen.vaak is het een komen en gaan.
Alleen degene die een out bound salaris hebben van een uitkering of dergelijk zijn degenen die overleven.en is de zaak bijzaak.

Nicolaas
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 14 augustus 2013, 17:54

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#42 Bericht door Nicolaas » donderdag 29 augustus 2013, 16:59

Misschien is mijn reactie in deze niet helemaal duidelijk. Wellicht begrijpt Ben mij niet of ik begrijp hem niet :?.

We zijn geen idee-hoppers. Als we zeggen dat het opstarten van een winkel ons tegen gaat staan, bedoelen we niet dat we blind van verwachting er eentje zullen openen, en als dat dan niet lukt we doodleuk weer een volgend idee gaan concretiseren. We gaan er pas aan beginnen als we merken dat het kan. Duurt het brainstormen té lang of merken we dat de zaak die we voor ogen hebben niet de vorm kan krijgen zoals we willen, dan trekken we de stekker uit dit idee. Avonturieren is leuk, maar het moet wel een basis hebben. We zullen dan ook de eersten zijn om de sceptici op dit forum gelijk te geven. Al weten we dat het hen daar niet om te doen is, maar dat ze ons voor een teleurstelling willen behoeden :thumbsup:!

De aandacht verleggen naar andere opties blijft dan nog wel overeind staan. Eigenwijs als we zijn :cheesy:.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#43 Bericht door Ben » donderdag 29 augustus 2013, 17:29

Nicolaas schreef:Misschien is mijn reactie in deze niet helemaal duidelijk. Wellicht begrijpt Ben mij niet of ik begrijp hem niet :?.

We zijn geen idee-hoppers. Als we zeggen dat het opstarten van een winkel ons tegen gaat staan, bedoelen we niet dat we blind van verwachting er eentje zullen openen, en als dat dan niet lukt we doodleuk weer een volgend idee gaan concretiseren. We gaan er pas aan beginnen als we merken dat het kan. Duurt het brainstormen té lang of merken we dat de zaak die we voor ogen hebben niet de vorm kan krijgen zoals we willen, dan trekken we de stekker uit dit idee. Avonturieren is leuk, maar het moet wel een basis hebben. We zullen dan ook de eersten zijn om de sceptici op dit forum gelijk te geven. Al weten we dat het hen daar niet om te doen is, maar dat ze ons voor een teleurstelling willen behoeden :thumbsup:!

De aandacht verleggen naar andere opties blijft dan nog wel overeind staan. Eigenwijs als we zijn :cheesy:.
Uiteraard is behoeden de bedoeling.
ik schetste zomaar een paar dingen die ik hier honderden keren heb zien gebeuren
neem het mee als een ervaring.

Gebruikersavatar
weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 787
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 15:21
Locatie: Zuid Holland- Cha am

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#44 Bericht door weten » vrijdag 30 augustus 2013, 05:43

Nicolaas schreef:
Pieter schreef:Zoek iets uit wat zeker 600 a 800.000 THB aan inverstering kost
b.v. wat mijn vrouw heeft: een fitness Center

Voordeel is dat als het loopt het niet zo snel nageaapt wordt omdat
het investerings bedrijf net te hoog is voor de meeste thais
Dit is een hele nuttige tip Pieter. Thanks. Die 800.000 THB is door ons wel op te hoesten. Als we daarmee inderdaad een voorsprong hebben op de Thaise copy cats, hebben we al een mooie slag(je) geslagen :thumbsup:! Ook al zijn we er dan natuurlijk nog lang niet.

Ja sla je slag het fitnesscentrum in Hua Hin is net failliet achterlijk hoge prijzen dacht zeker dat tie in Rotterdam zat
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

chelobechek
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 293
Lid geworden op: vrijdag 23 mei 2008, 13:58

Re: Permanent wonen in Hua Hin

#45 Bericht door chelobechek » vrijdag 30 augustus 2013, 06:56

Er zijn zat Thai style fitness centra, 20 baht per keer is zo'n beetje de norm. Daar valt niet tegenop te concurreren.

Ik heb het zelf ook overwogen maar nu ik de markt ken heb ik er van af gezien. Kwestie van je goed informeren en in je eentje er op uit trekken, geloof niets van wat de Thai je vertellen (lees: je meisje/vrouw/whatever), onderzoek het zelf voordat je tot iets overgaat

mijn totale schade is beperkt gebleven tot een olympische halterset van 120 kg, 13.000 baht waar ik nog steeds zelf plezier van heb als ik wel eens in de moo baan ben (niet vaak LOL)

dat is overigens niet in Hua Hin maar in het altijd bruisende hart van de Isaan ;)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”