Ingangsdatum AOW

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ingangsdatum AOW

#31 Bericht door prajak » zondag 27 maart 2011, 16:47

"...En anders is er toch een probleem: als je bijv. geen inkomsten hebt gedurende een aantal weken doordat je uitkering/VUT/FPU o.i.d. stopt per de 1e van de maand dat je 65 wordt, dan kun je een bijstandsuitkering aanvragen.... "

Ja, als je in NL woont !

Ik val buiten de verhoging AOW leeftijd. Maar indien niet, stel je voor ik moet twee jaar wachten op AOW en mijn pre-pensioen of what's in a name vervalt op 65 ? Daar kan geen buikriem tegenop hoor !

WAO, WW, Wajong en Bijstand (en enkele andere regelingen) gaan allemaal lopen tot AOW-leeftijd als die 67 wordt. Maar dat geldt niet als je een bedrijfspensioen hebt met een polis tot 65 en een polis tot overlijden. Dan wordt de kassa minder vol.

En bijstand is afhankelijk van het vermogen. Nee, als je de pech hebt wat te hebben gespaard ben je het slachtoffer van je eigen gedrag.

En dat geldt niet voor de mensen die aan de grens aankloppen; hun poen en huisvesting en zorgpolis is geregeld tot hun dood. Wij buiten NL kunnen er naar fluiten.....

Het is al meer gezegd, wil je emigreren naar hier dan heb je een vette buffer nodig.

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: Ingangsdatum AOW

#32 Bericht door Rene » zondag 27 maart 2011, 22:44

dutch schreef:
Rene schreef:
elst99 schreef:Je salaris loopt dan toch door tot de laatste van de maand? E/o je uitkering loop dan toch door tot je verjaardag? Jij wil dubbelop?
Ik wil niet dubbelop, ik krijg dan dubbelop. Ik ben namelijk al jaren gepensioneerd maar heb ook nog lang geen AOW. Op het moment dat ik AOW krijg loopt mijn pensioeninkomen gewoon door. Ooit van gehoord? :)

Rene,ik denk dat wanneer we over dit soort onderwerpen spreken er van een "normale" situatie wordt uitgegaan.
In principe "krijgen" we allemaal op ons 65ste AOW en eventueel pensioen.
Dan zijn er voor sommige pre-pensioen mogelijkheden (altijd gepaard met kortingen) en dan zijn er nog "bofkonten" die iets anders hebben en dat al jaren voordat hun AOW om de hoek komt.Ik geloof,maar ik weet het niet zeker,dat er bij de overheid nogal wat vroeg pensioen is (Marine?) waar men de tropenjaren en/of buitenland jaren, dubbel telt.
(misschien heb ik wel de klok horen luiden maar weet ik niet waar de klepel hangt ;) )
Dutch, dat klopt, dat is dus bij mij het geval. Als oudmilitair was mijn normale ontslagleeftijd 55, later wegens verhoging in fasen naar 58 gold voor mij 55½.
Omdat er op een bepaald moment personeel over was kon ik 3 jaar voor mijn normale tijd weg. Dus was ik erg vroeg met 52½. Ik heb inderdaad ook buitenlandtijd maar die telt alleen extra in de opbouw van mijn overheidspensioen en niet in het eerder kunnen stoppen. Ik was vliegtuigtechnicus bij de luchtmacht. Bij de marine zijn er volgens mij andere regels.
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ingangsdatum AOW

#33 Bericht door dutch » maandag 28 maart 2011, 01:11

Vergeef me m'n opmerking ,maar het lijkt mij tamelijk onzinnig dat militiaren blijkbaar vroeger met pensioen kunnen?
Lijkt wel op Griekse toestanden :D
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Ingangsdatum AOW

#34 Bericht door Jeanette » maandag 28 maart 2011, 08:24

'Mijn' Rob is vandaag 65 jaar geworden en dus ook al 10 jaar met pensioen. Hij wilde wel bijtekenen maar dan zou hij de rang van Majoor moeten krijgen en dat gunden zijn collega's (burgers van sectie militaire geschiedenis die wel tot 65 moeten) hem niet.
Protecol officier bij het Koningklijk Huis en dat in 2001, dat zou dan een hectische tijd geweest zijn. Maar hij zou niet zo'n band hebben gehad met de kleinkinderen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ingangsdatum AOW

#35 Bericht door dutch » maandag 28 maart 2011, 08:35

Jeanette schreef:'Mijn' Rob is vandaag 65 jaar geworden en dus ook al 10 jaar met pensioen. Hij wilde wel bijtekenen maar dan zou hij de rang van Majoor moeten krijgen en dat gunden zijn collega's (burgers van sectie militaire geschiedenis die wel tot 65 moeten) hem niet.
Protecol officier bij het Koningklijk Huis en dat in 2001, dat zou dan een hectische tijd geweest zijn. Maar hij zou niet zo'n band hebben gehad met de kleinkinderen.
Uiteraard niet persoonlijk bedoeld maar............zeer grote onzin het zo vroege pensioen (of met 20% korting dus).
(Iemand zou niet een rang moeten krijgen ,maar moeten verdienen)
Zou wel eens willen weten om hoeveel personen zoiets jaarlijks gaat en wat dat dan allemaal mag kosten?

Enne......gefeliciteerd met de verjaardag natuurlijk [8)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Ingangsdatum AOW

#36 Bericht door Mart » maandag 28 maart 2011, 09:24

Jeanette schreef:'Mijn' Rob is vandaag 65 jaar geworden
Van harte.

Hoelaat begint het feest en waar :?: :?: :?: :?: :?: :? :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Ingangsdatum AOW

#37 Bericht door Jeanette » maandag 28 maart 2011, 10:36

dutch schreef:
Uiteraard niet persoonlijk bedoeld maar............zeer grote onzin het zo vroege pensioen (of met 20% korting dus).

Het blijft onaardig
(Iemand zou niet een rang moeten krijgen ,maar moeten verdienen)

O, hij was er uitermate geschikt voor.
Zou wel eens willen weten om hoeveel personen zoiets jaarlijks gaat en wat dat dan allemaal mag kosten?

Verzamel je zorgelijke feiten? En .... wat levert dat de gemeenschap op? [|(

Enne......gefeliciteerd met de verjaardag natuurlijk [8)
Dank je. [|)
Mart schreef:
Jeanette schreef:'Mijn' Rob is vandaag 65 jaar geworden
Van harte.

Hoelaat begint het feest en waar :?: :?: :?: :?: :?: :? :lol:
Om 4 uur, ik hoop dat de antibiotica dan al een beetje werkt. (zucht)

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Ingangsdatum AOW

#38 Bericht door Mart » maandag 28 maart 2011, 10:53

Jeanette schreef:
Mart schreef:
Jeanette schreef:'Mijn' Rob is vandaag 65 jaar geworden
Van harte.

Hoelaat begint het feest en waar :?: :?: :?: :?: :?: :? :lol:
Om 4 uur, ik hoop dat de antibiotica dan al een beetje werkt. (zucht)
Sorry, maar dan ben ik te laat vertrokken. Om 4 uur moest ik weer medicijnen innemen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: Ingangsdatum AOW

#39 Bericht door Rene » maandag 28 maart 2011, 17:57

dutch schreef:Vergeef me m'n opmerking ,maar het lijkt mij tamelijk onzinnig dat militiaren blijkbaar vroeger met pensioen kunnen?
Lijkt wel op Griekse toestanden :D
Daar zit wel enige logica in. Militairen hebben een bepaalde taak waarbij lichamelijk zware inspanningen verlangt kunnen worden. Je ziet dat jammer genoeg maar al te vaak op tv.
Personen boven een bepaalde leeftijd rennen en vechten niet meer zo geweldig. Je moet kunnen voldoen aan zware fysieke inspanningen. Dat is de reden er achter en dat is nu eenmaal zo bepaalt door de overheden van veel landen.
Wat dat allemaal wel niet kost? Moeten we nu altijd bij dat soort dingen stil staan??
Dan heb ik nog een lange waslijst van andere dingen die veel duidelijker zijn wat betreft het beperken van uitgaven.
Misschien is het ook een vergoeding voor de risico's die gelopen worden in dat vak. De timmerman of metselaar zal niet zo snel sneuvelen.
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ingangsdatum AOW

#40 Bericht door dutch » dinsdag 29 maart 2011, 01:14

Rene schreef:
dutch schreef:Vergeef me m'n opmerking ,maar het lijkt mij tamelijk onzinnig dat militiaren blijkbaar vroeger met pensioen kunnen?
Lijkt wel op Griekse toestanden :D
Daar zit wel enige logica in. Militairen hebben een bepaalde taak waarbij lichamelijk zware inspanningen verlangt kunnen worden. Je ziet dat jammer genoeg maar al te vaak op tv.
Personen boven een bepaalde leeftijd rennen en vechten niet meer zo geweldig. Je moet kunnen voldoen aan zware fysieke inspanningen. Dat is de reden er achter en dat is nu eenmaal zo bepaalt door de overheden van veel landen.
Wat dat allemaal wel niet kost? Moeten we nu altijd bij dat soort dingen stil staan??
Dan heb ik nog een lange waslijst van andere dingen die veel duidelijker zijn wat betreft het beperken van uitgaven.
Misschien is het ook een vergoeding voor de risico's die gelopen worden in dat vak. De timmerman of metselaar zal niet zo snel sneuvelen.
Alle argumenten die er gebruikt worden om de AOW leeftijd te verhogen ,gelden ook voor deze "bofkonten" die op hun 55-ste of eerder met pensioen kunnen gaan.
(In mijn fabriek waren,in 4-ploegendienst-de machines altijd bezet 24/7.Net als bij de MIVD ;) )
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Ingangsdatum AOW

#41 Bericht door elst99 » dinsdag 29 maart 2011, 01:29

Er is ook genoeg administratief defensiepersoneel, die er ook met 55 uit moeten! Dus die vlieger gaat niet.
Zijn ook stratenmakers die door moeten tot hun 65e, of ze dat kunnen is een tweede.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Ingangsdatum AOW

#42 Bericht door Borowolf » dinsdag 29 maart 2011, 02:42

De timmerman of metselaar zal niet zo snel sneuvelen.
Daar zou ik wel eens een statistiekje over willen zien. En dan niet alleen over sneuvelen maar daarnaast ook over op het werk beschadigt raken, onderdelen kwijt raken en dat soort dingen. Ik weet de uitkomst al. Nu jij nog. :mrgreen:
Wat dat allemaal wel niet kost? Moeten we nu altijd bij dat soort dingen stil staan??
Ja, dat moeten we van tijd tot tijd zeker. Zonder oorlogsmachinerie kun je ook geen oorlog voeren. Dat is de reden waarom men probeert de kernkopppen de wereld uit te krijgen. Hetzelfde doen met tanks, onderzeeboten, fregatten, geweren enzovoort zou een zegen zijn.

Op Navo niveau hebben we zeker iets nodig ter verdediging en hulp van anderen. Maar Nederland heeft absoluut niet de potentie om zichzelf te verdedigen, laat staan aan te vallen. Nou, ok. San Marino misschien en wellicht nog Luxemburg. Maar daar houdt het zo'n beetje op. Geld verspilling en grootdoenerij dus. En dat mag best aan de kaak gesteld worden. Duitsland en Japan hebben (noodgedwongen) jarenlang zonder een groot militair apparaat bestaan. Dat heeft ze geen windeieren gelegd.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Ingangsdatum AOW

#43 Bericht door printen44 » dinsdag 29 maart 2011, 04:39

Er zijn beroepen waar je vroeger met pensioen gaat. Brandweermannen is ook zo'n voorbeeld van. Men noemt dit functioneel ontslag. Dat is in veel landen zo. Dat met pensioen gaan varieert van 55 tot 60 jaar. Men ging en gaat er vanuit dat de eisen van die functie te zwaar weegt t.o.v. de leeftijd. Het is in principe een maatregel die vanuit het verleden stamt.

Veel van die mensen die functioneel met pensioen gaan, nemen dan een andere baan. Politiemensen gaan vaak een leidende functie bij een beveiligingsbedrijf of krijgen een leidende functie voor het beveiligen van een bedrijf. Vaak staat dan in de pensioenvoorwaarden hoeveel je erbij mag verdienen. Verdien je meer dan de toegestane bedrag, wordt dat in mindering van het pensioen gebracht.

Werken in ploegendienst is toegestaan tot en met 55 jaar. Daarna kan een werknemenr weigeren in ploegendienst te werken. De praktijk leert echter dat de ploegentoeslag een deel van het uitgavepatroon is geworden, zodat een werknemer moeilijk op zijn 56ste stopt met ploegendienst. De ploegentoeslag stopt dan immers.

De laatste paar jaar staat dat functioneel ontslag ter discussie. Zwaar lichamelijk arbeid wordt steeds minder, door technische hulpmiddelen. En steeds wordt de ARBO-eisen zwaarder. Bedrijven krijgen soms zware boetes als de ARBO-eisen niet worden opgevolgd. Er is een ARBO-magazine voor Ondernemingsraden en werkgevers, waarin elke maand de lijst van boetes aan bedrijven gepubliceerd word en die boetes zijn niet mis.

En wat de stratenmakers betreft. 60% van de stratenmakers zijn na hun vijftigste niet meer actief als stratenmaker. Maar ook hier zal de ARBO-eisen steeds zwaarder worden.

ARBO-eisen is een van de wapens om de WAO terug te dringen. Zo moet een bedrijf aantonen dat het bedrijf alles er aan gedaan heeft om te vermijden dat werknemers in de WAO dreigen te raken. Is dan niet het geval, blijven de werkgevers verantwoordelijk en moeten zij de salarissen van die werknemers blijven betalen.

Al met al zal het vervroegd pensioen, d.w.z. voor de 60ste jaar langzaam verdwijnen.Ook zullen er steeds minder mensen in de WAO belanden, doordat de eisen hoger worden en werkgevers meer maatregelen zullen treffen om te voorkomen dat werknemers in de WAO terecht komen.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”