50+ emigratie mbv WAO-uitkering

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#31 Bericht door Phuket Dragon » zondag 23 maart 2008, 17:56

Citaat:
De dame van het Thaise Consulaat spreekt trouwens perfect Nederlands (is Nederlandse zo te horen) dus er kunnen ook geen misverstanden zijn qua taal :-).

Ik denk dat ik al mijn vragen nog een keer ga faxen naar haar, better safe than sorry :-).
De dame van het consulaat kan nooit een garantie geven over de regels in Thailand
het is de Thaise overheid die de beslissingen hier neemt en invoert .
Het is het consulaat/Ambassade wat bepaald aan welke voorwaarden je voldoet ( ook die kijken naar de inkomsten die de visa aanvrager meebrengt ) , en de goed sprekende Nederlandse medewerkster geeft dus een NON O multiply af bij 65.000 BHT en 43 jaar zijn en mevr Jansen kan dus meeliften op haar man. Ik zou dat Visa dan gaan halen en elk jaar weer terug keren voor een nieuw daar. Sta je eenmaal in het systeem is er geen probleem meer voor vernieuwingen dat zijn mijn ervaringen.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Mitmig
Expat
Expat
Berichten: 175
Lid geworden op: dinsdag 03 januari 2006, 15:36
Locatie: Koh Samui

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#32 Bericht door Mitmig » woensdag 02 april 2008, 08:52

Dit zijn de criteria die het thaise consulaat in amsterdam stelt om het krijgen van een non O, gewoon van de site geplukt??
Non-Immigrant

1 entry € 50,-
geldig: 3 mnd.
verblijf: 1 x 90 dgn.

multiple € 120,-
geldig: 1 jaar
verblijf: multiple entries
Nb. Iedere 90 dagen het land uit cq. per entry 90 dagen blijven.

Categorie

O:
vrouw/man: copie trouwakte

kind: copie geboorteakte/copie paspoort moeder

huis: Copie huurcontract Thailand

50 jaar: aannemelijke leeftijd/copie paspoort
copy laatste bankafschrift (minimaal 1250 Euro.)

pensioen: bewijs van pensionering, ook financieel en copie paspoort

stage: (niet voor studie/werk) brief instantie Nederland/ stageinstantie Thailand



IK heb het de eerste keer gehad toen ik 42 was (aannemelijke leeftijd) en mijn man was 43 (is inmiddels 48). IK lift gewoon op zijn inkomen mee, wel bewijs menemen van het gak dat je goedkeuring hebt om te emigreren,en jaar opgaaf( trouwens als je je laat uitschrijven uit nederland stijgt je inkomen aanzienlijk want je betaalt geen belasting en ziekenfonds meer) voor de rest geen probleem, oja trouwens als je de laatste dag voor je visum afloopt nog een run maakt krijg je er nog eens 90 dagen bij, dus een jaar non o is dus 15 maanden geldig!!! En 1 keer per 15 maanden naar nederland voor een nieuw visum vind ik geen probleem wat vrienden en familie bezoeken en 10 dagen later weer terug!!

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#33 Bericht door jumbo » donderdag 03 april 2008, 02:51

Phuket Dragon schreef:
Citaat:
De dame van het Thaise Consulaat spreekt trouwens perfect Nederlands (is Nederlandse zo te horen) dus er kunnen ook geen misverstanden zijn qua taal :-).

Ik denk dat ik al mijn vragen nog een keer ga faxen naar haar, better safe than sorry :-).
De dame van het consulaat kan nooit een garantie geven over de regels in Thailand
het is de Thaise overheid die de beslissingen hier neemt en invoert .
Het is het consulaat/Ambassade wat bepaald aan welke voorwaarden je voldoet ( ook die kijken naar de inkomsten die de visa aanvrager meebrengt ) , en de goed sprekende Nederlandse medewerkster geeft dus een NON O multiply af bij 65.000 BHT en 43 jaar zijn en mevr Jansen kan dus meeliften op haar man. Ik zou dat Visa dan gaan halen en elk jaar weer terug keren voor een nieuw daar. Sta je eenmaal in het systeem is er geen probleem meer voor vernieuwingen dat zijn mijn ervaringen.
In Nederland kan een dame van het Thaise consulaat inderdaad een visum afgeven volgens richtlijnen van de Thaise overheid, de dame in kwestie, noch het consulaat stellen deze regels op......
In overige landen kan het een ambassade zijn die een visum afgeeft wederom volgens de richtlijnen van de Thaise overheid werkt
Noch een consulaat noch een ambassade bepalen de voorwaarde waaraan je moet voldoen

Uiteindelijk Dragon is het dus gewoon de Thaise overheid die de criteria vaststelt

Het is beter en goedkoper om met dezelfde criteria een visum aan te vragen via immigratie in Thailand, dan sta je daar ook geregistreerd en kan je vervolgens fiscaal voordelen halen in Nl middels bruto/netto regelingen

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#34 Bericht door Phuket Dragon » donderdag 03 april 2008, 04:58

jumbo schreef:
Phuket Dragon schreef:
Citaat:
De dame van het Thaise Consulaat spreekt trouwens perfect Nederlands (is Nederlandse zo te horen) dus er kunnen ook geen misverstanden zijn qua taal :-).

Ik denk dat ik al mijn vragen nog een keer ga faxen naar haar, better safe than sorry :-).
De dame van het consulaat kan nooit een garantie geven over de regels in Thailand
het is de Thaise overheid die de beslissingen hier neemt en invoert .
Het is het consulaat/Ambassade wat bepaald aan welke voorwaarden je voldoet ( ook die kijken naar de inkomsten die de visa aanvrager meebrengt ) , en de goed sprekende Nederlandse medewerkster geeft dus een NON O multiply af bij 65.000 BHT en 43 jaar zijn en mevr Jansen kan dus meeliften op haar man. Ik zou dat Visa dan gaan halen en elk jaar weer terug keren voor een nieuw daar. Sta je eenmaal in het systeem is er geen probleem meer voor vernieuwingen dat zijn mijn ervaringen.
In Nederland kan een dame van het Thaise consulaat inderdaad een visum afgeven volgens richtlijnen van de Thaise overheid, de dame in kwestie, noch het consulaat stellen deze regels op......
In overige landen kan het een ambassade zijn die een visum afgeeft wederom volgens de richtlijnen van de Thaise overheid werkt
Noch een consulaat noch een ambassade bepalen de voorwaarde waaraan je moet voldoen

Uiteindelijk Dragon is het dus gewoon de Thaise overheid die de criteria vaststelt

Het is beter en goedkoper om met dezelfde criteria een visum aan te vragen via immigratie in Thailand, dan sta je daar ook geregistreerd en kan je vervolgens fiscaal voordelen halen in Nl middels bruto/netto regelingen

J
Zo hoort het inderdaad officieel denk ik te gaan de praktijk leert anders. Ambassades/Consulaten kunnen zelf beslissingen nemen en richtlijnen niet of wel toepassen. Mijn eerste visa's voor Thailand waren van het B type en heb daar geen enkel document voor hoefen te overleggen 120 Euries betaalt en in 5 min dat visum in mijn paspoort. Voor het Consulaat was het Kassa.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#35 Bericht door jumbo » donderdag 03 april 2008, 05:09

Phuket Dragon schreef:
Zo hoort het inderdaad officieel denk ik te gaan de praktijk leert anders. Ambassades/Consulaten kunnen zelf beslissingen nemen en richtlijnen niet of wel toepassen. Mijn eerste visa's voor Thailand waren van het B type en heb daar geen enkel document voor hoefen te overleggen 120 Euries betaalt en in 5 min dat visum in mijn paspoort. Voor het Consulaat was het Kassa.

Uitzonderingen bevestigen de regel..
Ik denk ook dat de lezers de offieciele regel graag willen weten en niet alle uitzonderingen daarop. Bij immigratie maak je dergelijke afwijkingen ook niet mee, maar dan hoef je ook geen visaruns te doen, niet meer naar NL terug, je moet slechts met je billen bloot en dat is een keuze.....of een mogelijkheid...

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

joostje
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 13 mei 2008, 20:27

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#36 Bericht door joostje » dinsdag 13 mei 2008, 21:12

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Joost, ben 46 jaar oud, alleenstaand en arbeidsongeschikt. Ik geniet een WAO- plus aanvullende uitkering, samen ca. 3000 euro bruto per maand. Ik wil graag in Thailand gaan wonen en vraag me af of ik nu ook moet wachten tot ik vijftig ben i.v.m. visum-gedoe?
Zou ik door een huis te kopen in Thailand geen permanent visum kunnen krijgen?
Hoeveel belasting ga ik in Thailand betalen?

Bij voorbaat dank voor reactie!

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#37 Bericht door jumbo » woensdag 14 mei 2008, 03:06

joostje schreef:Hallo Allemaal,

Mijn naam is Joost, ben 46 jaar oud, alleenstaand en arbeidsongeschikt. Ik geniet een WAO- plus aanvullende uitkering, samen ca. 3000 euro bruto per maand. Ik wil graag in Thailand gaan wonen en vraag me af of ik nu ook moet wachten tot ik vijftig ben i.v.m. visum-gedoe?
Zou ik door een huis te kopen in Thailand geen permanent visum kunnen krijgen?
Hoeveel belasting ga ik in Thailand betalen?

Bij voorbaat dank voor reactie!
voldoende topics over beschikbaar,
cerca travo
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

joostje
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 13 mei 2008, 20:27

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#38 Bericht door joostje » woensdag 14 mei 2008, 10:46

Is het kopen van een woning als hoofdverblijf geen goede reden om een permanente verblijfsvergunning te krijgen?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#39 Bericht door dutch » woensdag 14 mei 2008, 10:50

NEEN :P
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

joostje
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 13 mei 2008, 20:27

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#40 Bericht door joostje » woensdag 14 mei 2008, 10:55

Ik lees net op een andere site dat het doen van vrijwilligerswerk in Thailand telkens een visum voor een jaar verschaft, zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben?
Overigens lees ik deze topic dat inkomen uit vroegere arbeid zowel e\in Nederland als Thailand niet wordt belast, dan lees ik ook nog dat een WAO-uitkering met 5% in Nederland wordt belast, ook hier zou ik graag wat meer over weten. B.v.d.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#41 Bericht door Ben » woensdag 14 mei 2008, 10:59

Ben schreef:
joostje schreef:Is het kopen van een woning als hoofdverblijf geen goede reden om een permanente verblijfsvergunning te krijgen?
Een goede permanente verblijfsvergunning is een goede reden om een woning als hoofdverblijf te kopen . :D
En dan nog uitzoeken op welke grond je die woning zet en op welke aard :D

joostje
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 13 mei 2008, 20:27

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#42 Bericht door joostje » woensdag 14 mei 2008, 11:02

Dat zal ik dan ook zeker doen! Alleen jammer dat je de grond waarop het huis staat niet zelf kan/mag bezitten. Als ik inderdaad maar 5% belasting ga betalen dan denk ik dat ik in Thailand een goed leven tegemoet mag zien, verheug me daar nu al op!

joostje
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 13 mei 2008, 20:27

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#43 Bericht door joostje » woensdag 14 mei 2008, 11:09

Weet iemand hoeveel je gemiddeld kwijt bent aan een maandloon voor een man personeel in huis te nemen; zolang ik alleenstaand ben zou ik graag een butler/huishoudsters permanent in dienst willen nemen. Ik heb gelezen dat een gemiddeld maandinkomen rond de 120 euro ligt, maar hier komen dan nog de werkgeverspremies bovenop, iemand een idee?

JuffrouwJansen
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: maandag 25 februari 2008, 20:10

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#44 Bericht door JuffrouwJansen » woensdag 14 mei 2008, 11:34

Hi Joost,

Neem het volgende goed in je overweging mee, als je je uitschrijft uit Nederland betaal je inderdaad nog maar heel weinig belasting over je WAO en krijg je je WAO bruto/netto gestort....maar...........

Als je je uitschrijft uit Nederland ben je niet meer via het Nederlandse ziektekostenstelsel verzekerd. In Nederland mogen verzekeraars je niet afwijzen, uitsluiten of toeslag berekenen. Dit is voor mensen zonder bestaande kwalen of arbeidsongeschiktheid geen enkel probleem, die kunnen zich gewoon verzekeren via buitenlandse ziektekostenmaatschappij.

Ik weet niet wat je mankeert maar dan krijg je dus het probleem:

strenge medische acceptatie
3 opties:
gehele afwijzing
uitsluiting van je kwaal
toeslag op de premie

in het beste geval is er toeslag op je premie en dus ook vergoeding van de kosten n.a.v. je kwaal
in het slechtste geval ben je niet verzekerbaar
in het midden zit de uitsluiting (zelf de kosten tav je kwaal betalen) [hoe bewijs jij als niet medicus dat iets niets met je bestaande kwaal te maken heeft]

Je kunt ingeschreven blijven in Nederland maar dan blijf je dus de hoge belasting betalen en moet je volgens de regels een verblijf in NL aanhouden en max 11 maanden in het buitenland en minimaal 1 maand in Nederland zijn (dus elke 11 maanden een maand terug naar Nederland).

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#45 Bericht door dutch » woensdag 14 mei 2008, 12:12

joostje schreef:Weet iemand hoeveel je gemiddeld kwijt bent aan een maandloon voor een man personeel in huis te nemen; zolang ik alleenstaand ben zou ik graag een butler/huishoudsters permanent in dienst willen nemen. Ik heb gelezen dat een gemiddeld maandinkomen rond de 120 euro ligt, maar hier komen dan nog de werkgeverspremies bovenop, iemand een idee?
Afhankelijk van je geplande woonoord.
Ergens op het platteland of in Bangkok of een of ander toeristenoord maakt enorm verschil.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”