Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#16 Bericht door Duiker » maandag 24 september 2018, 18:10

sawadikrap,

Het is heel moedig van je om aan je situatie toe te geven. Hoe vervelend die ook is.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#17 Bericht door wanadee » dinsdag 25 september 2018, 02:53

sawadikrap schreef:
Herbergier schreef:Lees maar eens goed alle voorwaarden door op http://www.svb.nl dan weet je precies waar je aan toe bent.

Volgens mij is het zo dat als jij in 1955 geboren bent, krijg je met 67 jaar + 3 maanden AOW, maar voor elk jaar dat je in het buitenland woont en je bent daarvoor niet vrijwillig verzekerd, gaat er ongeveer 2% per jaar van het maandelijkse bedrag af.

Op het ogenblik is het volle bedrag voor een geregistreerd alleenstaande 1181,36 euro en voor iemand die getrouwd of als samenwonend staat geregistreerd 814,74 euro, dus als jij bij de SVB of andere instanties staat ingeschreven als zijnde alleenstaande, krijg je nu ongeveer het volle bedrag van (1181,36 - 17 x 2%) 779,70 euro, maar sta jij ingeschreven als zijnde getrouwd of samenwonend dan krijg je ongeveer (814,74 - 17 x 2%) 537,73 euro, denk er wel om dat als je samenwonend bent en je geeft dit niet op bij de SVB, er is altijd kans dat ze dat komen controleren, er zijn al gevallen bekend waar ze geweest zijn en ik ben bang dat het in de toekomst, met de beter wordende digitale informatie en niet te vergeten het verraderswerk, steeds makkelijker wordt voor de SVB om dit te controleren.
Bedankt Herbergier,

Erg bedankt voor uitrekening, ik ben op de hoogte dat ze controleren.
En weet verraders slapen nooit, is natuurlijk belachelijk dat Thai die bijna altijd alleen maar geld kosten gerekend worden.
Als het UWV net zo goed was in controleren dan mogen ze wel iets gaan doen aan het massaal frauderen met Polen, waar het UWV zelfs personeel het moeilijk maken en er op adressen 60 Polen ingeschreven zijn.
En werken of vakantie vieren in Polen.

Maar nogmaals kijk er met ergenis naar, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ook hier zullen mensen het lezen die hier wonen, die het met veel genoegen lezen.
Dus erg bedankt voor informatie.

Robert.
Even voor de volledigheid, daar gaat nog wel belasting vanaf denk ik? Of is dit zo weinig dat het niet belast is?

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#18 Bericht door sawadikrap » dinsdag 25 september 2018, 05:30

[quote="Duiker"]sawadikrap,

Het is heel moedig van je om aan je situatie toe te geven. Hoe vervelend die ook is.[/quote

Dank je Duiker [|) ,

Ja is niet anders, ben een open persoon wat niet altijd verstandig is je kan met openheid flink op je gezicht vallen.
Maar denk alleen zo kan je kijken of er een oplossing mogelijk is.
Heb echter ook momenten al is het op termijn, dat ik wanhoop heb en spijt waarom dit heeft kunnen gebeuren.

Hoop op begrip,

Robert.

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#19 Bericht door sawadikrap » dinsdag 25 september 2018, 05:34

wanadee schreef:
sawadikrap schreef:
Herbergier schreef:Lees maar eens goed alle voorwaarden door op http://www.svb.nl dan weet je precies waar je aan toe bent.

Volgens mij is het zo dat als jij in 1955 geboren bent, krijg je met 67 jaar + 3 maanden AOW, maar voor elk jaar dat je in het buitenland woont en je bent daarvoor niet vrijwillig verzekerd, gaat er ongeveer 2% per jaar van het maandelijkse bedrag af.

Op het ogenblik is het volle bedrag voor een geregistreerd alleenstaande 1181,36 euro en voor iemand die getrouwd of als samenwonend staat geregistreerd 814,74 euro, dus als jij bij de SVB of andere instanties staat ingeschreven als zijnde alleenstaande, krijg je nu ongeveer het volle bedrag van (1181,36 - 17 x 2%) 779,70 euro, maar sta jij ingeschreven als zijnde getrouwd of samenwonend dan krijg je ongeveer (814,74 - 17 x 2%) 537,73 euro, denk er wel om dat als je samenwonend bent en je geeft dit niet op bij de SVB, er is altijd kans dat ze dat komen controleren, er zijn al gevallen bekend waar ze geweest zijn en ik ben bang dat het in de toekomst, met de beter wordende digitale informatie en niet te vergeten het verraderswerk, steeds makkelijker wordt voor de SVB om dit te controleren.
Bedankt Herbergier,

Erg bedankt voor uitrekening, ik ben op de hoogte dat ze controleren.
En weet verraders slapen nooit, is natuurlijk belachelijk dat Thai die bijna altijd alleen maar geld kosten gerekend worden.
Als het UWV net zo goed was in controleren dan mogen ze wel iets gaan doen aan het massaal frauderen met Polen, waar het UWV zelfs personeel het moeilijk maken en er op adressen 60 Polen ingeschreven zijn.
En werken of vakantie vieren in Polen.

Maar nogmaals kijk er met ergenis naar, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ook hier zullen mensen het lezen die hier wonen, die het met veel genoegen lezen.
Dus erg bedankt voor informatie.

Robert.
Even voor de volledigheid, daar gaat nog wel belasting vanaf denk ik? Of is dit zo weinig dat het niet belast is?

Belasting zal zeker geint worden, dus begrijp het.
Bedankt voor alle informatie.

Robert :clap:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#20 Bericht door wanadee » dinsdag 25 september 2018, 06:50

Ik heb geen verstand van belasting maar je hebt een belastingvrije voet. Zou me niet verbazen als je niks hoeft te betalen met alleen een halve aow maar dat zou je ff moeten checken.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#21 Bericht door Gardensafari » dinsdag 25 september 2018, 07:12

Helaas hebben buitenlands belastingplichtigen geen vrije voeten oid.
De AOW wordt dan dus geamputeerd.
Daarom kiezen veel mensen met AOW en/of een overheidspensioen voor 8/4.
Je houdt de heffingskortingen (voorheen belastingvrije voeten, koppen en staarten) en blijft verzekerd voor ziektekosten.
Mensen met een bedrijfspensioen moeten rekenen.
Wegen de kosten van het aanhouden van een adres in Nederland en de ticketkosten op tegen het vervallen van de belasting op het bedrijfspensioen.
Het heeft allemaal nogal wat handen en voeten, al dan niet belastingvrij.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#22 Bericht door wanadee » dinsdag 25 september 2018, 08:20

Ik heb ook jaren 8/4 gedaan en dat kost echt handen vol geld. Ik had evengoed ong 650 euro vaste ksten per maand in nederland. Daarnaast uiteraard de vliegtickets, twee, want mijn meisje ging ook drie van de vier maanden mee.

Ik woon nu per 1 september officieel voorgoed in thailand en deze maand dus voor de eerste keer aow en pensioen ontvangen daarop gebaseerd en dat viel me niet tegen. De aow is iets minder geworden maar dat wordt gedeeltelijk weer goed gemaakt door het niet hoeven betalen van sociale premies. Netto ongeveer 50/60 euro minder.
Daarnaast al mijn pensioentjes die netto hoger uitkeren dus uiteindelijk heb ik rond de 150 euro netto meer per maand.

Eerdaags nog een burootje inschakelen om belasting vrijstelling te krijgen dan heb ik een VIP waardig pensioen :crazy:

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#23 Bericht door sawadikrap » dinsdag 25 september 2018, 15:31

wanadee schreef:Ik heb geen verstand van belasting maar je hebt een belastingvrije voet. Zou me niet verbazen als je niks hoeft te betalen met alleen een halve aow maar dat zou je ff moeten checken.

Bedankt wanadee,

Ga het informeren.

Robert

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#24 Bericht door pjotter » woensdag 26 september 2018, 01:47

Mmm, shit idd Robert.
Vrees dat je over je AOW toch wat belasting zult moeten betalen.
Hierbij een linkje van 'Raet' wat professioneel gebruikt wordt door veel werkgevers/pensioenbetalers.
"mijn bedrag" klopt op de cent.

https://services.raet.nl/proformalite/p ... ogo=1&ls=r

Umm, als ik mag vragen; Heb je nergens een bedrijfspensioen opgebouwd ?
Ik vermoed dat je hier op een 'jaar extensie' van een visum woont ? en daardoor dus 800,000฿ op een rekening
moet hebben (400,000฿ indien getrouwd met een Thai(se)) Of 65,000฿ inkomen pm moet hebben (of combinatie
van die 2)
Mss kun je van iemand dat geld voor een Thaise bankrekening lenen zonder het te gebruiken en die persoon
je Thaise bankpas geven als 'garantstelling' ? Ik bedoel het spaarbedrag wordt niet opgesoupeerd maar
puur gebruikt als 'verblijfs ticket'. Of je dan met je maandelijkse bedrag hier kunt (over)leven is dan een ander
verhaal maar dan kun je in ieder geval hier blijven. Tis maar een tip.

Good luck !!

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#25 Bericht door pjotter » woensdag 26 september 2018, 02:16

Ohh, sorry Robert, ik zie nu pas dat je toen 'afstand' van je pensioen hebt gedaan.
Hoe dat wettelijk zit, of je wel afstand mag doen van je HELE pensioenrecht weet ik niet.
Normaal wordt dit verevend (50-50) zoals dat mooi heet.
Mss toch ook nog eens kijken in je scheidings convenant en eens een belletje plegen
met je pensioen uitvoerder. Ook de rechten die je eventueel NA de scheiding hebt opgebouwd
zijn alleen voor jou natuurlijk. En, zoals hiervoor al is gezegd ligt onze pensioenleeftijd
vast (nou ja......) op 67 en 3 maanden. (Geboren VOOR september 1956)

Groetjes!

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#26 Bericht door sjeng » vrijdag 28 september 2018, 03:24

wanadee schreef:
sawadikrap schreef:
Herbergier schreef:Lees maar eens goed alle voorwaarden door op http://www.svb.nl dan weet je precies waar je aan toe bent.

Volgens mij is het zo dat als jij in 1955 geboren bent, krijg je met 67 jaar + 3 maanden AOW, maar voor elk jaar dat je in het buitenland woont en je bent daarvoor niet vrijwillig verzekerd, gaat er ongeveer 2% per jaar van het maandelijkse bedrag af.

Op het ogenblik is het volle bedrag voor een geregistreerd alleenstaande 1181,36 euro en voor iemand die getrouwd of als samenwonend staat geregistreerd 814,74 euro, dus als jij bij de SVB of andere instanties staat ingeschreven als zijnde alleenstaande, krijg je nu ongeveer het volle bedrag van (1181,36 - 17 x 2%) 779,70 euro, maar sta jij ingeschreven als zijnde getrouwd of samenwonend dan krijg je ongeveer (814,74 - 17 x 2%) 537,73 euro, denk er wel om dat als je samenwonend bent en je geeft dit niet op bij de SVB, er is altijd kans dat ze dat komen controleren, er zijn al gevallen bekend waar ze geweest zijn en ik ben bang dat het in de toekomst, met de beter wordende digitale informatie en niet te vergeten het verraderswerk, steeds makkelijker wordt voor de SVB om dit te controleren.
Bedankt Herbergier,

Erg bedankt voor uitrekening, ik ben op de hoogte dat ze controleren.
En weet verraders slapen nooit, is natuurlijk belachelijk dat Thai die bijna altijd alleen maar geld kosten gerekend worden.
Als het UWV net zo goed was in controleren dan mogen ze wel iets gaan doen aan het massaal frauderen met Polen, waar het UWV zelfs personeel het moeilijk maken en er op adressen 60 Polen ingeschreven zijn.
En werken of vakantie vieren in Polen.


Maar nogmaals kijk er met ergenis naar, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ook hier zullen mensen het lezen die hier wonen, die het met veel genoegen lezen.
Dus erg bedankt voor informatie.

Robert.
Even voor de volledigheid, daar gaat nog wel belasting vanaf denk ik? Of is dit zo weinig dat het niet belast is?

En wat te denken van al die Nederlandse "expads" die het hele jaar in het buitenland verblijven en nog altijd in Nederland staan ingeschreven?
Fraude is fraude, verbeter de wereld en begin bij jezelf in plaats van bij de Polen.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#27 Bericht door ron » vrijdag 28 september 2018, 07:38

Pools bloed Sjeng? :P
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#28 Bericht door wanadee » vrijdag 28 september 2018, 08:47

ron schreef:Pools bloed Sjeng? :P
Is sjeng een poolse naam? :crazy:

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#29 Bericht door sawadikrap » vrijdag 28 september 2018, 20:34

Pjotter erg bedankt,

Jij bent de enige die ingaat op afstand doen van recht op pensioen van partner, ik had dus geen pensioen opgebouwd.
Werd afgekeurd door ziekte in de 27 jaar relatie, waarbij notarieel was vastgelegd dat wij dezelfde rechten hadden. ( we waren een homo stel ) en hebben altijd eigen huis of apartement gehad.

Het eerste apartement stond op mijn naam ik had het gekocht, en ben na jaren samen gaan wonen met mijn partner.
Apartement is na 7 jaar verkocht, en mijn partner wilde het koophuis op twee namen in Blaricum Bijvank.
Echter ik heb de winst uit mijn flat die alleen op mijn naam stond geen notarieel contract, totaal geinvesteerd in nieuwe inrichting verbouwing en nieuwe auto.

Toen ik mijn ex die wilde dat ik tekende voor afstand, hem liet merken al mijn winst van mijn eerste flat heb ik in ons gezamelijke aangekochte koophuis gestopt.
Zei hij, ik heb altijd goed inkomen gehad daar heb je voldoende plezier van gehad.

De laatste jaren zijn we ģetrouwd geweest toen dit mogelijk was in Holland.
Mijn vraag nogmaals is niet mijn eigen pensioen maar van mijn partner echtgenoot, die heeft mij onder druk gezet o.a mentaal te tekenen om afstand te doen van recht op gedeelte pensioen rechten. Toen was ik door o.a mijn ziekte al niet in staat om te kunnen beoordelen of dit wel kon of terecht was.
Echter mijn partner ex manager bank wist alles wel, en niet ziek en kende mijn zwakheden.

Of dit legaal mag is nu eigenlijk de vraag, nummer 1 mijn mentale situatie en ziekte die nu over jaren mij in een zeer moeilijk positie gaat brengen.
Mijn partner heeft riant kunnen leven, en ondanks dat ik er 27 jaar een belangrijk onderdeel van was en mijn uitkering elke maand gebruikt werd voor de vaste lasten zoals hypotheek etc..

Heb 50 % van de winst na aftrek kosten ook gekregen maar o.a mijn ex heeft nog een bedrag belastingen kunnen aftrekken terwijl ik van niets wist en niets kreeg.
Ben in 13 jaar hier wonen wel bij gaan leren, kon in het begin niet eens mijn geld beheren of rekeningen betalen zelfs niet reizen wat had ik in 27 jaar nooit gedaan.

Dus iemand enig idee of mijn ex mij niet zeer erg gebruikt heeft en ik onterecht misschien rechten mis die hij mij heeft laten tekenen maar wat helemaal niet mag.


Hoor het graag, reden waarom ik dit geplaatst heb.
Dus eindelijk Pjotter spreek je het punt aan, waar alles om draaid.
Mocht dit allemaal wel.


Erg bedankt,

Robert
Laatst gewijzigd door sawadikrap op vrijdag 28 september 2018, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#30 Bericht door sawadikrap » vrijdag 28 september 2018, 20:57

Wanadee bedankt,

Ja weet dat er Nederlandse " expads " die het hele jaar in het buitenland verblijven, en nog ingeschreven zijn.

Bedankt

Robert.
Laatst gewijzigd door sawadikrap op zaterdag 29 september 2018, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”