Ouderlijk gezag

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Dekorte01
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 08 oktober 2012, 20:34
Locatie: Nakhon Phanom
Contacteer:

Ouderlijk gezag

#1 Bericht door Dekorte01 » zaterdag 12 mei 2018, 10:15

Beste leden,

Helaas, ik kan het niet vinden. Ook niet op dit forum. Terwijl ik me niet kan voorstellen, dat iemand het nooit heeft gevraagd. Het gaat om het volgende.

In 2015 kregen mijn Thaise vriendin en ik een dochter. We hebben enkele dagen na de geboorte aangifte gedaan en een geboorteakte laten opstellen bij het gemeentehuis in Nakhon Phanom. Met twee getuigen erbij. Op de geboorteakte staat de naam van ons kind, de naam van mijn Thaise vriendin, mijn naam plus die van de getuigen.

Enkele maanden daarna - begin 2016 - zijn mijn vriendin en ik getrouwd. In het districtskantoor van Nakhon Phanom, volgens de Thaise wet.

Nu is mijn vraag: heb ik ouderlijk gezag over mijn dochter?
Thuis in Thailand

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Ouderlijk gezag

#2 Bericht door sjeng » zaterdag 12 mei 2018, 11:07

Dekorte01 schreef:Beste leden,

Helaas, ik kan het niet vinden. Ook niet op dit forum. Terwijl ik me niet kan voorstellen, dat iemand het nooit heeft gevraagd. Het gaat om het volgende.

In 2015 kregen mijn Thaise vriendin en ik een dochter. We hebben enkele dagen na de geboorte aangifte gedaan en een geboorteakte laten opstellen bij het gemeentehuis in Nakhon Phanom. Met twee getuigen erbij. Op de geboorteakte staat de naam van ons kind, de naam van mijn Thaise vriendin, mijn naam plus die van de getuigen.

Enkele maanden daarna - begin 2016 - zijn mijn vriendin en ik getrouwd. In het districtskantoor van Nakhon Phanom, volgens de Thaise wet.

Nu is mijn vraag: heb ik ouderlijk gezag over mijn dochter?
Als U als vader op de geboorteakte staat bent U de wettige vader van Uw dochter.
gehuwd of niet doet niet ter zaken.

Zolang U door een rechtbank niet uit het ouderlijk gezag bent ontheven heeft U dus het ouderlijk gezag samen met Uw echtgenote.

In Nederland ligt dit anders, daar moet U voor de geboorte het kind erkennen als Uw kind

vraagje ter zijde,
Woont U ook in Nakhon Phanom ?

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Ouderlijk gezag

#3 Bericht door KhunSugar » zaterdag 12 mei 2018, 11:09

Wanneer bij de geboorte van een kind de biologische ouders niet gehuwd zijn komt het ouderlijk gezag toe aan de moeder.

Indien ze later officieel trouwen kan de biologische vader op de Amphur het kind erkennen, doch mits toestemming van de moeder.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Ouderlijk gezag

#4 Bericht door KhunSugar » zaterdag 12 mei 2018, 11:45

Ben het dan maar gaan opzoeken mits er twee versies zijn.

The Thai Family Code spells out the rights and duties of a parent and a child in their relationship. Under Thai law, a child born of a marriage or within 310 days of the termination of a marriage is presumed to be the child of the married couple. If the child is born outside of marriage, the mother is given sole custody and the father is given no rights to the child until he legitimizes the parent child relationship through a court order or the mother’s consent filed with the local provincial government. A person can be named on the birth certificate as the father of the child but that does not confer him any rights over the child.

Bron: Siam Legal

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Ouderlijk gezag

#5 Bericht door brake0345 » zaterdag 12 mei 2018, 13:10

Het lijkt me het beste dat u zich door een Thaise advocaat laat voorlichten, iemand die op de hoogte is van de laatste wetswijzigingen en huidige stand van zaken.
Misschien bent u dan wat meer geld kwijt, maar dat is altijd beter dan een gratis google search en denken dat u het antwoord kent met 10-20 jaar oude info......

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Ouderlijk gezag

#6 Bericht door KhunSugar » zaterdag 12 mei 2018, 13:47

Is anders een zeer terechte vraag die bijzonder actueel is in Thailand.
Vele Thai zijn immers enkel voor wat ze noemen 'buddha' getrouwd zonder een officieel geregistreerd huwelijk.
Met als gevolg dat geen van de vaders die zelfs vermeld staan op de geboorteakte ouderlijk gezag hebben.
Thaise dames met kinderen die nooit officieel gehuwd waren hebben geen toestemming nodig van de natuurlijke vader om die kinderen mee naar het land van hun westerse man te brengen.
Een eenvoudig document van de Amphur waaruit blijkt dat ze het hoederecht heeft volstaat om voor de kinderen een paspoort aan te vragen en een visum te krijgen. Zonder bewijs van hoederecht, geen paspoort. Indien officieel gehuwd geweest moet de vader zijn akkoord geven of er is een vonnis. Bij een echtscheiding via EOT mag men niet vergeten te specificeren wie het hoederecht krijgt.

Voor NL kan ik mij niet uitspreken, voor BE hebben al vele dames zich kunnen herenigen met hun kind(eren) met dit eenvoudig te verkrijgen officieel document.
Buddha huwelijk is niet officieel en stelt buiten hun levensbeschouwing niets voor.

Trouwens, de Thaise wetgeving wijkt niet fel af van de Belgische.
Een kind geboren buiten het huwelijk kan erkend worden door een vrijwillige daad van erkenning.
Het vaderschap kan ook worden vastgesteld in een vonnis uitgesproken door de rechtbank.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Ouderlijk gezag

#7 Bericht door brake0345 » zaterdag 12 mei 2018, 14:00

KhunSugar schreef: Met als gevolg dat geen van de vaders die zelfs vermeld staan op de geboorteakte ouderlijk gezag hebben.
Thaise dames met kinderen die nooit officieel gehuwd waren hebben geen toestemming nodig van de natuurlijke vader om die kinderen mee naar het land van hun westerse man te brengen.
Ik spreek uit eigen ervaring, dit mag misschien de wettekst zijn maar het is niet datgene wat door overheids ambtenaren dagelijks wordt/werdt uitgevoerd.
De wet is 1 ding hoe zaken daadwerkelijk worden uitgevoerd is in Thailand vaak een heel ander ding!

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Ouderlijk gezag

#8 Bericht door KhunSugar » zaterdag 12 mei 2018, 14:51

brake0345 schreef:
KhunSugar schreef: Met als gevolg dat geen van de vaders die zelfs vermeld staan op de geboorteakte ouderlijk gezag hebben.
Thaise dames met kinderen die nooit officieel gehuwd waren hebben geen toestemming nodig van de natuurlijke vader om die kinderen mee naar het land van hun westerse man te brengen.
Ik spreek uit eigen ervaring, dit mag misschien de wettekst zijn maar het is niet datgene wat door overheids ambtenaren dagelijks wordt/werdt uitgevoerd.
De wet is 1 ding hoe zaken daadwerkelijk worden uitgevoerd is in Thailand vaak een heel ander ding!
Toeval wil dat ook ik uit ervaring spreek. Mijn ervaring is dat ze de wet volgen.
Wanneer ik er geen ervaring mee heb, reageer ik niet. Die beleefdheid heb ik wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dekorte01
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 08 oktober 2012, 20:34
Locatie: Nakhon Phanom
Contacteer:

Re: Ouderlijk gezag

#9 Bericht door Dekorte01 » zondag 13 mei 2018, 01:49


Als U als vader op de geboorteakte staat bent U de wettige vader van Uw dochter.
gehuwd of niet doet niet ter zaken.

Zolang U door een rechtbank niet uit het ouderlijk gezag bent ontheven heeft U dus het ouderlijk gezag samen met Uw echtgenote.

In Nederland ligt dit anders, daar moet U voor de geboorte het kind erkennen als Uw kind

vraagje ter zijde,
Woont U ook in Nakhon Phanom ?
Ik woon in een dorpje vlakbij Nakhon Phanom. Bedankt trouwens voor het antwoord. Weet je zeker dat dit juist is (gezien de reacties van de anderen)?
Thuis in Thailand

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Ouderlijk gezag

#10 Bericht door sjeng » zondag 13 mei 2018, 03:01

Dekorte01 schreef:

Als U als vader op de geboorteakte staat bent U de wettige vader van Uw dochter.
gehuwd of niet doet niet ter zaken.

Zolang U door een rechtbank niet uit het ouderlijk gezag bent ontheven heeft U dus het ouderlijk gezag samen met Uw echtgenote.

In Nederland ligt dit anders, daar moet U voor de geboorte het kind erkennen als Uw kind

vraagje ter zijde,
Woont U ook in Nakhon Phanom ?
Ik woon in een dorpje vlakbij Nakhon Phanom. Bedankt trouwens voor het antwoord. Weet je zeker dat dit juist is (gezien de reacties van de anderen)?
vwb het Nederlandse deel ben ik zeker ik spreek hier uit eigen ervaring.
voor de Thaise wet lijkt mij het stukje van siam legal duidelijk en had ik het dus mis.

Ik woon zelf nabij het vliegveld van Nakhon Phanom, mogelijk kunnen we elkaar eens ontmoeten, Nederlanders en/of Vlamingen zijn hier nogal schaars.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Ouderlijk gezag

#11 Bericht door wpdl » zondag 13 mei 2018, 03:03

Alle goed bedoelde antwoorden ten spijt zou ik toch echt een lawyer raadplegen.
Bij de meeste is een intake gesprek gratis via telefoon Skype of gewoon op het kantoor.
Engels sprekend is veelal aanwezig.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Ouderlijk gezag

#12 Bericht door Mario08 » zondag 13 mei 2018, 03:29

Waneer de ouders niet getrouwd zijn heft de moeder alleen het ouderlijk gezeg. Of de vader op het geboortebewijs staat doet er niet toe. Dat is slechts een claim. Je kunt claimen dat Bill Gates de vader is maar dat maakt hem nog niet alimentatie plichtig. Om ook belast te worden met het ouderlijk gezag moet de vader het kind erkennen.

Maar door het huwelijk ben je automatisch de juridische vader geworden en heb je samen met de moeder het ouderlijk gezag. (artikel 1547 Boek V van de Thai Civil Code).
http://www.thailawonline.com/images/tha ... ode%20.pdf

Dekorte01
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 08 oktober 2012, 20:34
Locatie: Nakhon Phanom
Contacteer:

Re: Ouderlijk gezag

#13 Bericht door Dekorte01 » zondag 13 mei 2018, 03:54

Mario08 schreef:.

Maar door het huwelijk ben je automatisch de juridische vader geworden en heb je samen met de moeder het ouderlijk gezag. (artikel 1547 Boek V van de Thai Civil Code).
Heb het stuk gelezen - vanaf artikel 1547 - en volgens mij heb jij de juise bron aangedragen, Mario. Hartelijk dank daarvoor.

p.s. Prima advocatenkantoor trouwens, Isaan Lawyers
Thuis in Thailand

Dekorte01
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 08 oktober 2012, 20:34
Locatie: Nakhon Phanom
Contacteer:

Re: Ouderlijk gezag

#14 Bericht door Dekorte01 » zondag 13 mei 2018, 04:00

sjeng schreef:
vwb het Nederlandse deel ben ik zeker ik spreek hier uit eigen ervaring.
voor de Thaise wet lijkt mij het stukje van siam legal duidelijk en had ik het dus mis.

Ik woon zelf nabij het vliegveld van Nakhon Phanom, mogelijk kunnen we elkaar eens ontmoeten, Nederlanders en/of Vlamingen zijn hier nogal schaars.
Het Siam-stukje rept niet over een huwelijk dat na de geboorte wordt gesloten, maar alleen over een niet-gehuwde status. Het antwoord van Mario08 lijkt mij juist.

p.s. Ik stuur je een pm, Sjeng. Koffie drinken aan de Mekong in Nakhon Phanom is altijd leuk :)
Thuis in Thailand

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”