AOW en Trouwen of beter niet?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#16 Bericht door ron » woensdag 09 mei 2018, 07:03

Is Martin ook op de hoogte van de "zorgkosten" ? :Whistle:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Martin57
kenner
kenner
Berichten: 92
Lid geworden op: zondag 06 augustus 2017, 09:22
Locatie: Min Buri-Bangkok

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#17 Bericht door Martin57 » woensdag 09 mei 2018, 07:50

Herbergier schreef:Vergeet ook niet, dat als je voor vast (12 maanden per jaar als getrouwd zijnde met een Thaise), in Thailand wil gaan wonen, er een bedrag van tenminste 400.000 baht, minimaal 3 maanden voordat je elk jaar een nieuw jaarvisum moet aanvragen, vast op de Thaise bank moet staan, of je moet kunnen aantonen dat je elke maand een inkomen hebt (op een Thaise bank bijgeschreven), van minimaal 45.000 baht (dat betekend, met de slechte koers van nu, ongeveer 1200 euro per maand) dit mag ook een mix zijn van b.v. 200.000 baht vast op de bank, tegen 25.000 baht aan inkomen.

Wanneer je single bent zijn deze bedragen 800.000 baht op de Thaise bank, of 65.000 baht (1750 euro) aan maandelijks inkomen, of een mix hiervan.
Dat is mij bekend en dat zal dan de laatste optie zijn:
dit mag ook een mix zijn van b.v. 200.000 baht vast op de bank, tegen 25.000 baht aan inkomen.Dat moet te doen zijn.
Ik neem aan dat je dan over een Retirement Visum (1 jaar)praat

Ik kan ook een NON-O visa nemen waarbij ik elke 3 maanden een visa run doe en wederom 90 dagen kan verblijven
Over de opmerking ""vrouw laten bijverdienen""......Ja mijn vrouw werkt wel,echter niet op papier en doet dit al 6 jaar
Krijgt geen salarisstrook en ook geen werkcontract.Zij ontvangt hiervoor *4 dgn per week een maandelijks bedrag van 12-15000 baht
Echter dit is niet officieel.Dit is gewoon werk met het schoonmaken van huizen en condos

Gebruikersavatar
Martin57
kenner
kenner
Berichten: 92
Lid geworden op: zondag 06 augustus 2017, 09:22
Locatie: Min Buri-Bangkok

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#18 Bericht door Martin57 » woensdag 09 mei 2018, 07:58

Joep schreef:Of je bouwt voor je zelf een huisje, waar je dan op papier gaat wonen.
Huren kan natuurlijk ook.
Dit bedoel ik dus......er zijn dus wel wegen

Mijn enige vraag zou dan nog zijn als ik wettelijk trouw bij amphur dit ook moet legaliseren in Nederland?
Volgens mij hoef je dat niet


Als ik zo dit alles heb gelezen lijkt mij nu het beste dat ik niet wettelijk trouw maar uitsluitend voor Budhha
Mocht ik nou na 9 jaar toch de miljoenen jackpot hebben,kan ik altijd nog wel trouwen en officieel samenwonen
Tijd zal het leren en na 9 jaar (mijn AOW dan) zullen er wel weer regels worden aangescherpt

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#19 Bericht door wanadee » woensdag 09 mei 2018, 08:16

Er is controle door de svb in thailand in samenwerking met de thaise sociale dienst. Als je in de ampheu trouwt lijkt het me dat de ambtenaren dat ook wel te weten komen als ze gaan checken of jij en je vriendinn elk daadwerkelijk op een eigennadres staan ingeschreven. Dus dat trouwen lijkt me geenngoed idee.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#20 Bericht door KhunSugar » woensdag 09 mei 2018, 08:25

Herbergier schreef:Vergeet ook niet, dat als je voor vast (12 maanden per jaar als getrouwd zijnde met een Thaise), in Thailand wil gaan wonen, er een bedrag van tenminste 400.000 baht, minimaal 3 maanden voordat je elk jaar een nieuw jaarvisum moet aanvragen, vast op de Thaise bank moet staan, of je moet kunnen aantonen dat je elke maand een inkomen hebt (op een Thaise bank bijgeschreven), van minimaal 45.000 baht (dat betekend, met de slechte koers van nu, ongeveer 1200 euro per maand) dit mag ook een mix zijn van b.v. 200.000 baht vast op de bank, tegen 25.000 baht aan inkomen.

Wanneer je single bent zijn deze bedragen 800.000 baht op de Thaise bank, of 65.000 baht (1750 euro) aan maandelijks inkomen, of een mix hiervan.
Ik vrees dat bij based on marriage er geen sprake is van een 'mix'. Dit in tegenstelling tot based on retirement.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#21 Bericht door Joep » woensdag 09 mei 2018, 08:56

Zou nog een jaar of 8 wachten met info verzamelen, tegen die tijd is er waarschijnlijk best het een en ander veranderd op het gebied van regelgeving en visum.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#22 Bericht door Mario08 » woensdag 09 mei 2018, 09:01

Op basis van huwelijk met een Thaise is de regel of 400,000 THB op de bank, minimaal 2 maanden voor aanvraag van extensie van verblijf, OF een inkomen van 40,000 THB. Een combinatie is niet mogelijk.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#23 Bericht door KhunSugar » woensdag 09 mei 2018, 09:33

Mario08 schreef:Op basis van huwelijk met een Thaise is de regel of 400,000 THB op de bank, minimaal 2 maanden voor aanvraag van extensie van verblijf, OF een inkomen van 40,000 THB. Een combinatie is niet mogelijk.
Bedankt, zo dacht ik er ook over.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#24 Bericht door wpdl » woensdag 09 mei 2018, 10:40

Zij ontvangt hiervoor *4 dgn per week een maandelijks bedrag van 12-15000 baht
Dit is gewoon werk met het schoonmaken van huizen en condos
Heb je dit wel helemaal goed begrepen van je partner.
Dat is een bandbreedte van 692.44 / 865.55 per dag.
Een flink gedeelte van Thailand zit al jaren op zo'n baan te wachten.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#25 Bericht door Herbergier » woensdag 09 mei 2018, 11:23

Mario08 schreef:Op basis van huwelijk met een Thaise is de regel of 400,000 THB op de bank, minimaal 2 maanden voor aanvraag van extensie van verblijf, OF een inkomen van 40,000 THB. Een combinatie is niet mogelijk.
Kijk dit is duidelijk, ik was hier niet zeker van, ik weet wel dat je het inkomen van jouw vrouw, ook al verdiend ze 100.000 baht per maand, niet bij jouw inkomen mag optellen, het gaat puur over jouw inkomen van 40.000 baht, of 400.000 baht op de bank, of ze moet elke maand minimaal 40.000 baht op jouw bankrekening storten, dan heb je kans dat ze het pikken.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
Martin57
kenner
kenner
Berichten: 92
Lid geworden op: zondag 06 augustus 2017, 09:22
Locatie: Min Buri-Bangkok

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#26 Bericht door Martin57 » woensdag 09 mei 2018, 18:04

Ik dank jullie allen voor jullie adviezen
over 12 dagen vertrek ik naar Thailand
Ga weer naar mijn lieve vrouw

Ik zit in Min Buri en wellicht zijn er mensen vlakbij
Bedankt allen

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#27 Bericht door jumbo » donderdag 10 mei 2018, 01:47

wpdelange schreef:
Zij ontvangt hiervoor *4 dgn per week een maandelijks bedrag van 12-15000 baht
Dit is gewoon werk met het schoonmaken van huizen en condos
Heb je dit wel helemaal goed begrepen van je partner.
Dat is een bandbreedte van 692.44 / 865.55 per dag.
Een flink gedeelte van Thailand zit al jaren op zo'n baan te wachten.
een maid voor een werkende expat verdiend goed geld, beter dan de fabriekwerkers
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#28 Bericht door wpdl » donderdag 10 mei 2018, 02:20

Zou zo maar kunnen jumbo.
Echte expat heb je hier niet zo veel in Korat 300 Baht voor een uurtje of zes is hier al beter betaald voor een schoonmaakster.
Zelfs de banen waar wat meer studie en verantwoording voor nodig is komen niet verder als het inkomen wat de OP aangeeft en dan nog voor een volledige werkweek dus eigenlijk aanzienlijk minder.

Bij elkaar opgeteld kom ik op meer als 40.000 Baht trouwens met de Op zijn AOW en het inkomen van zijn partner.
Geen goudgeld maar niet onredelijk voor een 'gewoon' leven ;)
Negen jaar is nog een eind weg natuurlijk wat nog wel wat dompers kan geven maar ook mogelijkheden.
Huis hypotheek vrij maken is er een van.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#29 Bericht door jumbo » donderdag 10 mei 2018, 03:17

wpdelange schreef:Zou zo maar kunnen jumbo.
Echte expat heb je hier niet zo veel in Korat 300 Baht voor een uurtje of zes is hier al beter betaald voor een schoonmaakster.
Zelfs de banen waar wat meer studie en verantwoording voor nodig is komen niet verder als het inkomen wat de OP aangeeft en dan nog voor een volledige werkweek dus eigenlijk aanzienlijk minder.

Bij elkaar opgeteld kom ik op meer als 40.000 Baht trouwens met de Op zijn AOW en het inkomen van zijn partner.
Geen goudgeld maar niet onredelijk voor een 'gewoon' leven ;)
Negen jaar is nog een eind weg natuurlijk wat nog wel wat dompers kan geven maar ook mogelijkheden.
Huis hypotheek vrij maken is er een van.

Denk dat er veel NL-ers zijn die van hetzelfde rond moeten komen, netto, werkend of retired, in NL en hier
En meer dan voldoende Thai..
Dus ja, dat moet zeker kunnen met 40,000 thb per maand.

Wat maakt het leven van een buitenlander duurder als dat van een Thai.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#30 Bericht door driver » donderdag 10 mei 2018, 07:28

Rondkomen van 40000 thb omgerekend rond de 1000 euro in Nederland moeten er zeker velen.
Met 1000 euro in Nederland zit je als gezin rond de armoede grens. Alleen staand ook vlgs mij. Huurhuis is hier niet echt goedkoop en met zorgtoeslag en nog wat tegemoet komingen leef je nog niet echt makkelijk denk ik. En niet iedereen kan sparen voor de oude dag dus verkapte armoede genoeg hier net als in Thailand.
Ik zit in ieder geval liever met 1000 euro in Thailand dan hier als het puur om het geld en leven ermee gaat.Verzekering perikelen even er buiten gelaten dan qua kosten en mogelijkheden. Maar hier bevalt het me nog steeds goed en Sukanya ook dus sparen we ook zodat we als we willen kiezen ook daadwerkelijk kunnen kiezen uit diverse opties ipv gedwongen iets doen uit financiële overwegingen.Met alleen Aow zouden we het in Nederland ook niet echt breed hebben ondanks eigen woning met lage of geen hypotheek tegen die tijd. Extra geld is dus sowieso nodig. Of wat blijven werken indien dat nog kan dat levert ook weer wat geld op als we hier blijven wonen.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”