Thais huwelijkscontract

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Thais huwelijkscontract

#1 Bericht door KhunSugar » donderdag 26 april 2018, 20:36

Net als bij ons voorziet de Thaise wet bij een huwelijk drie vermogens:
- het eigen vermogen van de echtgenoten - "Sin Suan Tua" - สินส่วนตัว
- het gemeenschappelijk vermogen - "Sin Somrot" - สินสมรส

Sin Suan Tua - สินส่วนตัว

- eigendom en bezittingen die je bezit van voor het huwelijk
- bezittingen voor eigen gebruik, kleren of bezittingen voor de uitoefening van je beroep.
- bezittingen die je ontvangt tijdens het huwelijk uit giften of erfenis.
- Khongman - Sinsod zijn de verkregen goederen tijdens de verloving ten voordele van respectievelijk de bruid en haar ouders.(Thais gebruik)

Sin Somrot - สินสมรส

- beroepsinkomsten zoals lonen, baten enz...
- inkomsten uit eigen goederen zoals huurgelden van een eigen woning.
- interesten/meerwaarden van roerend eigen vermogen die de echtgenoten al voor het huwelijk bezaten.
- alle goederen waarvan niet kan bewezen worden dat ze eigendom zijn van een van de echtgenoten.

De Thaise huwelijkswetgeving stelt dat alle handelingen tijdens het huwelijk, afgesloten met betrekking op het gemeenschappelijk vermogen, moeten onderschreven worden door beide echtgenoten; huur of verhuur-contracten, leningen, superficies, verkoopsovereenkomsten enz...
Opgelet: bij Farang/Thai huwelijken heeft de Thaise partner alle rechten die betrekking hebben op onroerend goed verworven tijdens het huwelijk op het Thais grondgebied, de onroerende goederen worden in dat geval toegewezen aan het eigen vermogen "Sin Suan Tua" van de Thaise partner. Deze kan voor het verwerven alleen tekenen (ook voor de lening) en kan alleen overgaan tot verkoop.

Huwelijken afgesloten zonder prenuptial agreements (สัญญาก่อนสมรส) vallen bij het uiteenvallen van het huwelijk net als bij ons onder het Thais "wettelijk stelsel" dat de verdeling van de vermogens regelt

Huwelijkscontract of prenuptial agreements (สัญญาก่อนสมรส)

Een prenuptial agreement heeft tot doel economische en financiële betrekkingen tussen elkaar vastleggen mits volgende punten in acht te nemen:

- de eigendom van eigen goederen te bewijzen - (SIN SUAN TUA) /สินส่วนตัว
- bepalen wat verstaan wordt onder gemeenschappelijke goederen - (SIN SOMROT) /สินสมรส
- bepalen hoe jullie de eigen goederen beheren - การจัดการสินส่วนตัว
- bepalen hoe jullie de gemeenschappelijke goederen beheren - การจัดการสินสมรส
- andere eisen - ข้อกำหนดอื่นๆ
- geldigheid van de huwelijksovereenkomst (registratie) - ความสมบูรณ์แห่งสัญญาก่อนสมรส
- verbreking van het contract (kan enkel via de rechtbank) - การเปลี่ยนแปลง เพิกถอนสัญญาก่อนสมรส
- verdeling van het gemeenschappelijk vermogen bij echtscheiding - การแบ่งสินสมรสเนื่องจากการหย่า
- bepalen dat niet rechtsgeldige items uit de overeenkomst gehaald worden om de rechtsgeldigheid van het overige te vrijwaren - โมฆะแยกส่วน
- Taal / ภาษา ; opgemaakt in beide talen indien noodzakelijk zodat betwisting uitgesloten wordt.
- Toepasselijk recht - กฎหมายที่ใช้บังคับ

Om rechtsgeldig te zijn moet:

- het contract moet opgemaakt zijn VOOR het huwelijk, contracten opgemaakt na het huwelijk (post-nuptial) zijn niet rechtsgeldig tenzij ze toegevoegd worden via registratie in het huwelijksregister bij vonnis door de rechtbank.
- het contract moet door beide echtgenoten begrepen worden. (Lees vertaald)
- de inhoud van het contract mag niet indruisen tegen de wet en goede moraal.
- beide echtgenoten moeten het contract ondertekenen in het bijzijn van minstens twee getuigen, het contract moet ingeschreven worden in het huwelijks register tijdens de registratie van het huwelijk.

Buitenlandse huwelijkscontracten moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen om rechtsgeldig te zijn.

Het huwelijksvermogensstelsel, "Thais wettelijk stelsel", is zo goed als identiek aan het onze met dat verschil dat bij Farang/Thai huwelijken, onroerende Thaise eigendom verworven tijdens het huwelijk, geen deel uitmaakt van het gemeenschappelijk vermogen maar toegewezen wordt aan het eigen vermogen van de Thaise partner.
Het stelsel "scheiding van goederen" is om die redenen in Thailand niet rechtsgeldig tenzij men in de overeenkomst een opening laat voor Thais onroerend goed, bij Farang/Thai huwelijken wel te verstaan.
Laat het duidelijk zijn dat een contract "scheiding van goederen" zoals wij dit kennen, niet nodig is om uw eigen vermogen van voor het huwelijk te beschermen, het opstellen van "prenuptial agreements" heeft wel nut om je eigen vermogen te bewijzen zodat er bij ontbinding van het huwelijk geen discussie kan zijn over wat van wie is.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thais huwelijkscontract

#2 Bericht door jumbo » vrijdag 27 april 2018, 02:11

Het is een beetje als huwelijkse voorwaarden en hoeveel van ons hebben dat ooit geregeld met hun NL huwelijk??
Afgezien van redenen als het bezit van een bedrijf?

Persoonlijk (en niet meer dan dat) vind het een beetje vreemd tov je partner om dit te willen regelen, tenzij je om
een verkeerde motivatie bent getrouwd of je vrouw een andere motivatie als 'eeuwig geluk/for better and for worse' in gedachte heeft

Wie de schoen past... :lol: :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Thais huwelijkscontract

#3 Bericht door Joep » vrijdag 27 april 2018, 04:45

Inderdaad Jumbo,

Ik vind het ook altijd vreemd dat alle mogelijke risico's moeten worden uitgesloten bij een huwelijk, vooral richting de farang.
M.i. een verkeerde start voor een huwelijk of samenwonen.

Misschien een gat in de markt, een huwelijksverzekering voor mocht het onverhoopt misgaan :cheesy: :cheesy:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Thais huwelijkscontract

#4 Bericht door driver » vrijdag 27 april 2018, 08:02

Stukje over ons prive dan al is het misschien niet slim dit op een open forum te doen maar ach wat maakt het uit eigenlijk .
Wel de notitie dat het nu niet gaat over Thailand dus ik wijk even af van het oorspronkelijke draadje van K.S :

Nederlands Huwelijkscontract :

Mijn eerste huwelijk was ik in gemeenschap van goederen getrouwd.
Na bijna 25 jaar wou mijn ex onverwacht scheiden dus moest er ook gedeeld worden .
Echter ..zakelijk stukje van haar icm woning/werkruimte dus ook.
Hoop gedoe gehad daarover ook prive met delen dus ik heb daarna besloten om mocht ik ooit weer trouwen dat nooit meer op die basis te doen omdat ik met een eventuele nieuwe partner niks samen opbouw zoals voorheen met mijn exvrouw.
Mede omdat ik na mijn scheiding een stukje vermogen had opgebouwd wat ik wslijk nodig heb op Aow leeftijd dat blijft dus staan in de hoop dat ik de Aow leeftijd ook haal.( zoniet hebben Sukanya en mijn twee dochters mazzel ;) )
Heb daarna een rijtjeshuis gekocht waar een kleine hypotheek op zit dus leuke overwaarde erin ook als extraatje voor later eventueel of bij vertrek uit Nederland .
Wat van mij is blijft van mij heb ik toen besloten als er iemand anders mijn leven binnen stapt ongeacht hoeveel die persoon bezit.Dat bezit van de andere partij hoef ik dus ook niet heel simpel.

Toen Sukanya in beeld kwam kende ik haar verder ook niet goed uiteraard en toen ze hier heen kwam wist ze hoe ik erover dacht en toen na verloop van tijd trouwen uiteindelijk de enigste optie was voor haar om hier te kunnen naturaliseren zijn we getrouwd met huwelijkse voorwaarden.
Wslijk waren we anders niet getrouwd maar hadden we een samenlevings contract oid genomen om eea netjes te regelen.
Huis....bedrijfsauto..prive auto ..materialen ..en motoren ect zijn dus gewoon van mij .
Heb dat netjes uitgelegd en dat vondt ze prima.
Ze is sowieso niet bezig met dit soort dingen omdat het haar totaal niet boeit.

Mocht het fout gaan en dus uit elkaar op een nette manier dan komt er een x bedrag vrij dat weet ze ,Bij overlijden van mijn kant idem dito.
Sinds ze hier staat ingeschreven als Klusbedrijfje zorg ik meestal voor wat werk voor haar zodat ze wat kan verdienen en niet geheel afhankelijk is van mij financieel .
Gezien haar spraak /lees probleem wat Nederlands betreft is zelf werk vinden wat lastig voor haar.
Zelf je eurootjes verdienen is m.i beter dan iedere maand gratis geld krijgen van je partner.
Dat kan in ons geval ook niet eigenlijk omdat ik geen grootverdiener ben .
Maar daar zal ook divers over gedacht worden wslijk.

Zo..iets afgeweken van het draadje omdat onze situatie zich in Nederland afspeelt en niet in Thailand wat ik eerder al aangaf.
Maar het stukje huwelijkse voorwaarden en twee reacties hierover bracht mij ertoe om wat te gaan schrijven..
Zou ik echter naar Thailand gaan om te wonen blijft mijn gedachte hierover precies hetzelfde alleen zorg ik dan wel financieel voor Sukanya omdat werken daar niet meer van toepassing is.
Maar ze heeft inmiddels zelf al e.e.a opgebouwd dus misschien heeft ze mijn inbreng tzt niet eens nodig :mrgreen:
Laatst gewijzigd door driver op vrijdag 27 april 2018, 08:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Thais huwelijkscontract

#5 Bericht door KhunSugar » vrijdag 27 april 2018, 08:15

Verstandig driver.
Q: How do you know your wife is a good housekeeper?
A: After the divorce she keeps the house!
[|)

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Thais huwelijkscontract

#6 Bericht door KhunSugar » vrijdag 27 april 2018, 08:22

Joep schreef:Inderdaad Jumbo,

Ik vind het ook altijd vreemd dat alle mogelijke risico's moeten worden uitgesloten bij een huwelijk, vooral richting de farang.
M.i. een verkeerde start voor een huwelijk of samenwonen.

Misschien een gat in de markt, een huwelijksverzekering voor mocht het onverhoopt misgaan :cheesy: :cheesy:
Wel, het huwelijkscontract is de verzekering, althans voor wie begrijpend kan lezen!
Dat gat in de markt is reeds eeuwenlang opgevuld, of gaan we het warm water opnieuw uitvinden...
In BE worden Notarissen er rijk van net als in Thailand en waarschijnlijk is het in NL niet anders.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Thais huwelijkscontract

#7 Bericht door driver » vrijdag 27 april 2018, 08:32

Dubbel sorry :oops:
Laatst gewijzigd door driver op vrijdag 27 april 2018, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Thais huwelijkscontract

#8 Bericht door driver » vrijdag 27 april 2018, 08:33

KhunSugar schreef:Verstandig driver.
Q: How do you know your wife is a good housekeeper?
A: After the divorce she keeps the house!
[|)
..Dank je .

Komt vaak toch wat vreemd over als je trouwt op Huwelijkse voorwaarden als je geen groot bedrijf oid hebt zoals mij ;) en idd wat reacties gehad in de trand van ; vertrouw je Sukanya niet ect .

Maar dat heeft er niks mee te maken wel mijn eerdere ervaring met scheiden en mijn financiele, Lees toch wel wat wankele positie zodra ik de Aow leeftijd heb bereikt en werken ook minder zal worden ga ik vanuit.
Alleen Aow opbouw en meer niet tzt.
Ik moet dus wel zorgen dat er iets van vermogen is tegen die tijd en bij gemeenschap van goederen raak ik alles dan misschien weer kwijt mochten we uit elkaar gaan.
We leven overigens op onze manier gewoon lekker , Pas een nieuwe Ducati gekocht dus ik leef niet echt heel zuinig maar bespaar daar waar het kan om zodoende elders weer wat meer te kunnen doen.


Wat ik wel las onlangs is dat de Nederlandse wetgeving gaat veranderen wat betreft dat getrouwd zijn in gemeenschap van goederen ? Maar wat precies weet ik niet .

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thais huwelijkscontract

#9 Bericht door jumbo » zaterdag 28 april 2018, 05:36

KhunSugar schreef:
Joep schreef:Inderdaad Jumbo,

Ik vind het ook altijd vreemd dat alle mogelijke risico's moeten worden uitgesloten bij een huwelijk, vooral richting de farang.
M.i. een verkeerde start voor een huwelijk of samenwonen.

Misschien een gat in de markt, een huwelijksverzekering voor mocht het onverhoopt misgaan :cheesy: :cheesy:
Wel, het huwelijkscontract is de verzekering, althans voor wie begrijpend kan lezen!
Dat gat in de markt is reeds eeuwenlang opgevuld, of gaan we het warm water opnieuw uitvinden...
In BE worden Notarissen er rijk van net als in Thailand en waarschijnlijk is het in NL niet anders.
ga maar alvast naar de bron, want de meesten onder ons in NL zijn in gemeenschap van goederen getrouwd
Sinds 2000 gaat gemiddeld 25% van de koppels naar de notaris om huwelijkse voorwaarden op te stellen.
Sinds de jaren '60 is het percentage huwelijkse voorwaarden verviervoudigd.
HV is een beetje achterhaald want je kan ook je gemeenschap van goederen uitbreiden, het zijn geenszins tegenovergestelden van elkaar
Maar ook dat is voor begrijpende lezers alleen weggelegd :D :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Thais huwelijkscontract

#10 Bericht door driver » zaterdag 28 april 2018, 07:04

Jumbo: HV beetje achterhaald weet ik niet. Ik ben toen bij de Notaris geweest en mijn situatie voorgelegd. HV kwam er toen voor mij het voordeligst uit
Wat ik onlangs vlgs mij ergens las is dat het gemeenschap van goederen sinds kort kan worden aangepast oid zie mijn vorige bericht hierover. Toen ik bij de Notaris was is daar ook over gesproken wat e.e.a nu precies inhield maar HV is het geworden dus prima wat mij betreft.En wel of niet begrijpend lezen: Ik ben niet zo slim om e.e.a begrijpend te lezen op dit gebied daarom vraag ik de notaris om raad ;)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thais huwelijkscontract

#11 Bericht door jumbo » zaterdag 28 april 2018, 07:44

driver schreef:Jumbo: HV beetje achterhaald weet ik niet. Ik ben toen bij de Notaris geweest en mijn situatie voorgelegd. HV kwam er toen voor mij het voordeligst uit
Wat ik onlangs vlgs mij ergens las is dat het gemeenschap van goederen sinds kort kan worden aangepast oid zie mijn vorige bericht hierover. Toen ik bij de Notaris was is daar ook over gesproken wat e.e.a nu precies inhield maar HV is het geworden dus prima wat mij betreft.En wel of niet begrijpend lezen: Ik ben niet zo slim om e.e.a begrijpend te lezen op dit gebied daarom vraag ik de notaris om raad ;)
Ik schreef en bedoelde te zeggen dat je GvG tegenwoordig uit kan breiden en dat deze methode vaker gebruikt wordt
Een partner heeft dan geen recht op ingebrachte bezittingen, zoals een bedrijf, maar wel weer recht op de baten opgebouwd over de jare, want ondanks het feit dat hij of zijn niet fysiek meewerkt in een bedrijf faciliteert ze wel....

begrijpend lezen was niet aan jouw gericht, meer algemeen, dus hoef je jezelf niet aan te storen noch uitleg over te geven
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Thais huwelijkscontract

#12 Bericht door driver » zaterdag 28 april 2018, 08:20

Oké.. Begrijpend lezen: Ik stoor me nergens aan hoor no problem. Maar deze materie heb ik liever uitgelegd in een gesprek dan op papier.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Thais huwelijkscontract

#13 Bericht door KhunSugar » zaterdag 28 april 2018, 19:11

Wat ik niet begrijp is wat de huwelijkse voorwaarden, gewoontes in NL, te maken hebben met de Thaise huwelijksakte.
Het topic slaat op Thailand omdat uitgerekend het grote verschil in Thailand een huwelijk met een Farang de aandacht moet trekken.

Maar blijkbaar hebben de meesten onder jullie een huwelijk dat niet kan stuklopen, een blindelings vertrouwen in de partner, dus topic te verwaarlozen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Thais huwelijkscontract

#14 Bericht door driver » zaterdag 28 april 2018, 20:12

Wat mij betreft reageerde ik op dat HV verhaal.
Daarmee draaide ik het draadje eigenlijk 100 % om vanwege onze situatie in Nederland.
Maar verder 0 reacties van diegenen die in Thailand vertoeven en hoe ze het geregeld hebben in hun huwelijk of partnerschap oid.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Thais huwelijkscontract

#15 Bericht door jomel17 » zaterdag 28 april 2018, 21:20

Wij zijn in Thailand getrouwd voordat we gingen bouwen dus ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goed zal blijven gaan.
En indien niet... jammer dan, niet getreurd en lekker alleen gaan wonen daar volgend jaar..
หลงรัก

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”