Geschiedverhalen over Siam (59)
(2157)
Bron: Narrative of a Residence at the capital of the Kingdom of Siam (1852), by Frederick (Fred) Arthur Neale (1821-1863)
Het karakter van de Siamees
==
‘ Misschien is er wel geen enkel volk op aarde dat in zijn geheel,
tout ensemble, lijkt op de Siamezen.
Van de Maleiers lenen ze de hoge jukbeenderen en hun platte wijde neus; van de Chinezen de ogen, van de Birmezen hun statuur, en hun huid en karakter zijn een mengeling van al die volken tezamen. Ze zijn klein van stuk maar sterk als een beer; toch hebben Siamezen het meegaande van een lam en een deel van haar lafheid.
Hoewel deze trekken ook ingebakken zitten in het Maleise karakter hebben ze niet een enkele trek van de onbevredigbare hang naar wraak die zo dominerend aanwezig is in de Maleise aard.
Immers, om die te bevredigen offeren ze een twintigtal onschuldige slachtoffers op om op die manier hun wroeging over te brengen op de personen die ze haten.
Wie kent niet de gevreesde uitroep ’wraakexpeditie’ als de Maleiers in een blinde vlaag van woede en toorn door de straten gaan, de kris in de hand, en iedere onschuldige persoon die hun pad kruist verminken of doden in hun duivelse roep om wraak! ‘
‘ De Siamezen zijn niet in staat tot maar een enkele vonk van dergelijke vijandigheid en ik kan me niet herinneren dat ik in Bangkok ook maar een enkele keer twee Siamezen op de vuist zag gaan; slechts zelden zie je een ruzie.
Van jongs af aan hebben ze geleerd iedere hogere rang te gehoorzamen en te respecteren, van de koning tot de persoon net boven ze. En in ruil daarvoor ontmoeten ze respect van hun ondergeschikten. Vandaar dat ze zelden in een ruzie terecht komen zelfs al zou iemand wel zo in elkaar steken.
Ze zullen hun superieuren nimmer beledigen vanwege het risico van een afrossing want dat is de boeman die boven alle mensen in de regio hangt; ook om die reden zullen ze nimmer beledigd worden door hun ondergeschikten. ‘
Kleding
‘ De kleding van de Siamese man in alle rangen en standen varieert alleen in wat de prijs daarvan is.
De rijke man draagt een short van zijde of geborduurde stof die van het middel komt tot aan de knie; de rest van het lichaam is
de naturalibus. De arme man is gekleed in een inferieur stuk stof, soms geverfd maar vaak in originele staat. Ze dragen vaak een katoenen sjaal die achteloos over de schouder hangt met het eind om het middel geknoopt.
De gegoede mannen onder de Siamezen brengen hun dag door met de benen gekruist op de veranda of in een winkeltje. Ze roken, en drinken sloten thee de hele dag door met als enige afwisseling het eten dat geserveerd wordt.
Het lijkt of in hun genen staat dat ze honger hebben als een wolf; want geen man behalve de Siamees of de Chinees kan jaren en jaren achtereen roken en drinken zoals zij doen, zonder voldoende beweging, en toch altijd klaar zitten voor de maaltijd. ‘
Gokken en opium
‘ De wat beter gesitueerden onder de handelslui en ook de edelen en onafhankelijke rijken in Bangkok, en dan alleen de mannen onder hen, zijn verslaafd aan gokken en aan het roken van opium.
Maar hoewel beide ondeugden verboden zijn door de koning en onderhevig aan zware straffen (een derde veroordeling leidt tot levenslange verbanning) en dus niemand in het openbaar aan die activiteiten meedoet, is de Siamese politie zo slecht georganiseerd dat Bangkok vol zit met gokholen aller aard.
Hier komen in de nacht de rijke en meest gerespecteerde bewoners, inclusief ambtenaren en edelen, die grote sommen geld steken in de volgende kaart die zal worden omgedraaid. En na een aantal rondjes kaartspel komen de opiumpijpen op tafel. Deze pijpen hebben veel weg van de waterpijpen, narghili, of ook wel hubblebubble zoals ze in de Levant heten. ‘
‘ Maar een opiumset is anders. Opium wordt in een klein kommetje gebrand en de rook gaat door de pijp naar de mond als men een trekje neemt. Je houdt die pijp vast met twee handen, een onder de bol met water, een aan de bamboe pijp en je geeft na een paar trekjes de pijp door aan de volgende. Ook die zet de pijp aan de mond en neemt een paar haaltjes van dit erg bedwelmende en schadelijke goedje.
Het effect is ogenblikkelijk. Hij zakt langzaam op zijn rug in de kussens en wordt totaal ongevoelig voor wat er om hem heen gebeurt. Na een paar minuten komt hij langzaam uit deze verdoving en is er klaar voor weer de pijp ter hand te nemen. De pijp blijft rondgaan en in het algemeen duurt het een half uur voor de pijp van mond tot mond is gegaan en iedereen zijn haaltjes heeft genomen. Men zakt weg in een paradijselijke verrukking waaruit men stapje voor stapje wakker wordt. ‘
‘ Een ouwe verstokte opiumroker vertelt me dat zou hij al weten dat zijn leven verwoest wordt door dat spul, hij de verleiding net zo min kan weerstaan als het mogen intomen van een onstuimige wilde hengst. Het brengt hem naar de zevende hemel; hij hoort en ziet dingen die geen tong kunnen beschrijven en het voelt alsof zijn ziel zo hoog boven de aardse dingen uitstijgt gedurende die momenten van vergetelheid dat hij zich verlost acht van zijn drukkende aardse kooi.
Maar hoe waar dit ook allemaal zal zijn, hoe verrukkend en plezierig, de trillende stem, het verlamde lijf, de diep weggezonken, glazige en wezenloze ogen spreken boekdelen over het schadelijk effect op het lijf.
Hoeveel bezieling ook, hoeveel uitbundige geesten jouw hersenpan ook verlichten, er zit geen vonkje vitaliteit meer in je. En op zekere dag, na nog meer trekjes en nog meer fantastische dromen, is ook dat laatste vonkje weg en zit er niets anders dan duisternis in de levenloze romp die zijn laatste levenslicht heeft verbrast.
Where has the brightness fled
That lighted up your eye?
Where have both thought and spirit fled,
The smile, the tear, the sigh?
The rippling waters answer ‘Hush’,
As gently the beach they lave,
‘If mortals upon their fate will rush,
They meet it – in the grave.’
==
Toelichtingen
Narghili, narghile, hubblebubble; oosterse waterpijp, Levantijnse waterpijp, borrelende waterpijp.
Afbeeldingen
Maleise krissen behorende tot de vorst (1907); By Internet Archive Book Images - https://www.flickr.com/photos/interneta ... 581196527/, No restrictions, https://commons.wikimedia.org/w/index.p ... d=44495684
Oosterse waterpijp; Door derivative work: Deuterium360 (talk)Shisha.JPG: de:Benutzer:Kaiser_Bob - Shisha.JPG, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4663846
Opium; Public Domain, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=11852409
De tekeningen zijn uit het boek.