Rondreis Exotisch Zuid

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Oekiee
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: maandag 18 april 2016, 12:48

Rondreis Exotisch Zuid

#1 Bericht door Oekiee » dinsdag 19 april 2016, 20:03

Hallo allemaal,

Ik heb me aangemeld op dit forum om toch even wat meer informatie te krijgen voor mijn reis naar Thailand samen met mijn vrouw. We hebben een reis geboekt via een bekende reisorganisatie. Een 15-daagse rondreis beginnend in Bangkok, vervolgens richting Hua Hin, 2 eilandjes en de nachttrein van Surat Thani terug naar Bangkok.

Het ziet er als volgt uit:
Dag 1 (10 mei): Vlucht Amsterdam – Bangkok
Dag 2 (11 mei): Aankomst Bangkok
Dag 3 (12 mei): Stadsbezoek Bangkok
Dag 4 (13 mei): Bangkok – Damnoen Saduak – Hua Hin
Dag 5 (14 mei): Vrije dag in Hua Hin
Dag 6 (15 mei): Hua Hin – Chumphon – Koh Tao
Dag 7 en 8 (16 en 17 mei): Vrije dagen op Koh Tao
Dag 9 (18 mei): Koh Tao – Koh Samui
Dag 10 t/m 12 (19 en 20 mei): Vrije dagen op Koh Samui
Dag 13 (21 mei): Koh Samui – Surat Thani – Bangkok
Dag 14 (22 mei): Vrije dag in Bangkok
Dag 15 (23 mei): Vlucht Bangkok – Amsterdam

Het is een georganiseerde groepsreis inclusief een gids, maar toch wil ik van tevoren al wat informatie. We zijn in principe vrij om te doen wat we willen, dus ik zou graag wat tips willen over de excursies die we eventueel kunnen (of móéten:)) doen.

Ik heb ook wat algemene vragen:
- Ik lees veel verschillende informatie over het weer in Thailand, maar wat kunnen we deze periode en per plaats waar we verblijven verwachten? Ik verwacht heus niet dat het helemaal juist voorspeld wordt, maar kan het hele dagen regenen? kan de zon hele dagen schijnen? en wat zijn de temperaturen?
- Daarbij meteen de vraag: Wat voor kleding is aan te raden om mee te nemen? Veel shirtjes/korte broeken? Een trui/vest aan te raden?
- Wat kunnen we op de eilandjes Koh Tao en Koh Samui allemaal doen?
- Is het verstandig om in Nederland al wat geld om te wisselen of is dat in Thailand ook mogelijk? Of is pinnen het slimste?

Overige tips ook altijd welkom!

Met vriendelijke groet,
Sjoerd

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Rondreis Exotisch Zuid

#2 Bericht door prajak » woensdag 20 april 2016, 00:15

Ik beperk me tot jouw laatste vraag.

In NL krijg je voor jouw euro een slechte koers; je kunt na aankomst in Bangkok euro's wisselen, zoek eens in dit forum naar Super Rich, maar met veel cash reizen is ook niet verstandig. Er zit een limiet aan uitvoer van euro's via Schiphol van ik meen 9.999 euro tenzij je dat meldt voordat je de paspoortcontrole door gaat. Bezoek daarvoor de website van de luchthaven.

Pinnen is erg gemakkelijk als jouw kaart de internationale logo's heeft; ATM machines vind je in alle plaatsen en dorpen, maar dat kost uiteraard ook wat en er zijn net als elders risico's aan pinnen omdat oneerlijke lieden op snel geld uit zijn. Dus wees net als elders voorzichtig.

Waar je aan moet denken: er zijn banken die jouw pinpas buiten de EU standaard op 'geblokkeerd' hebben staan. Bezoek de website van jouw bank om dat om te zetten naar internationaal gebruik; maar dat heeft de reisorganisatie je vast ook al verteld..

Veel plezier!

Oekiee
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: maandag 18 april 2016, 12:48

Re: Rondreis Exotisch Zuid

#3 Bericht door Oekiee » woensdag 20 april 2016, 11:07

Okee bedankt! Over het geld hoef ik me dus geen zorgen te maken. Hoewel de reisorganisatie het ook heeft gezegd, heb ik het zojuist toch nog even naar "wereld" gezet, want mn passen stonden inderdaad nog op "Europa".

Ik ben nog wel benieuwd of we lekker weer kunnen verwachten, want ik lees ook veel over een regenseizoen?

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Rondreis Exotisch Zuid

#4 Bericht door elst99 » woensdag 20 april 2016, 11:08

Ik vind de reis voor 15 dgn al aardig vol, nog meer excursies, zou ik niet aanraden. Op Koh Tao kun je goed snorkelen en op Koh Samui prachtige strandwandelingen maken.
Kleding, lange broek voor Bangkok, in toeristische plaatsen kan met korte broek en een Tschirt of Polo, sandalen of slippers, de temperatuur is tussen de 30 en 35 gr.
Als het een georganiseerde reis is zal je geen groot geld meer nodig hebben, als je een paar honderd € meeneemt hoef je evt. Niets te trekken. Wel je pinpas op wereld omzetten voor evt.
Koop DEET om in te smeren tegen muggen, ga niet bij stilstaand water zitten!

Ach ik denk dat je niet zult vervelen in de 15 dagen! Veel plezier!

Regen kan een bui, kan zon, kan een onweersbui, hagel, sneeuw en vorst is uitgesloten ;) ;)
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Rondreis Exotisch Zuid

#5 Bericht door Arietwee » woensdag 20 april 2016, 11:53

Pinnen kost 4 euro per keer. En voor regen hoef je niet bang te zijn. Het regenseizoen begint in het noorden van thailand.

Oekiee
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: maandag 18 april 2016, 12:48

Re: Rondreis Exotisch Zuid

#6 Bericht door Oekiee » woensdag 20 april 2016, 15:35

elst99 schreef:Ik vind de reis voor 15 dgn al aardig vol, nog meer excursies, zou ik niet aanraden. Op Koh Tao kun je goed snorkelen en op Koh Samui prachtige strandwandelingen maken.
Kleding, lange broek voor Bangkok, in toeristische plaatsen kan met korte broek en een Tschirt of Polo, sandalen of slippers, de temperatuur is tussen de 30 en 35 gr.
Als het een georganiseerde reis is zal je geen groot geld meer nodig hebben, als je een paar honderd € meeneemt hoef je evt. Niets te trekken. Wel je pinpas op wereld omzetten voor evt.
Koop DEET om in te smeren tegen muggen, ga niet bij stilstaand water zitten!

Ach ik denk dat je niet zult vervelen in de 15 dagen! Veel plezier!

Regen kan een bui, kan zon, kan een onweersbui, hagel, sneeuw en vorst is uitgesloten ;) ;)
Oké, fijn bericht, bedankt voor de tips :)

Ondanks dat het "aardig vol" zit, hebben we juist overdag de vrijheid om te doen wat we willen. Heel veel excursies hebben we juist niet. Alleen de hotels (incl. ontbijt) en de transfers tussen de verschillende plekken zijn inbegrepen. Van een collega inderdaad ook gehoord dat ik op Koh Tao goed kan snorkelen, ga ik zeker doen! Heb vandaag toevallig een camera'tje gekocht die ook onder water kan filmen :)

Oekiee
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: maandag 18 april 2016, 12:48

Re: Rondreis Exotisch Zuid

#7 Bericht door Oekiee » woensdag 20 april 2016, 15:36

Arietwee schreef:Pinnen kost 4 euro per keer. En voor regen hoef je niet bang te zijn. Het regenseizoen begint in het noorden van thailand.
Okee, dus op de eilandjes kunnen we zomers weer verwachten?

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Rondreis Exotisch Zuid

#8 Bericht door elst99 » woensdag 20 april 2016, 16:35

Overal waar je in Thailand heengaat, er kan een bui vallen, dar is het.
In Hua Hin de avondmarkt bezoeken en daar lekker eten, echt een aanrader.
Evt. De tuin van het Sofitel doorlopen vooral s'avonds erg leuk.
khao Takiap, de Apenberg met en prachtig uitzicht en heel veel apen, als er eentje op je lijkt mag je hem meenemen ;)
Koh Tao, snorkelen en tussen de vissen zwemmen is een beleving.
Koh Samui is het uitgaansleven leuk voor jongelui en evt een rondtour.
Vergeet niet dat het erg warm is, je tempo dus lager moet en af en to een rust moment inlassen, veel water drinken ach dan kom je er wel.
Het is s'morgens om 6,30 u. Licht en s,avonds 18.30 donker

Veel plezier!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Rondreis Exotisch Zuid

#9 Bericht door printen44 » woensdag 20 april 2016, 17:15

Oekiee schreef:
Arietwee schreef:Pinnen kost 4 euro per keer. En voor regen hoef je niet bang te zijn. Het regenseizoen begint in het noorden van thailand.
Okee, dus op de eilandjes kunnen we zomers weer verwachten?
Het is nu heel zomers weer. De Thaise KNMI verwacht ook volgende week en tot half mei warm weer. Rond de 40 graden en het kan oplopen tot 43 graden. Maar er wordt ook gewaarschuwd voor donderstormen met veel wind. Gisteren kregen wij een voorproefje. Regen met veel wind.

Thailand heeft te maken met "moessonregens". Dit wil zeggen dat vanaf mei tot en met oktober het kan regenen. Soms een paar weken niets, dan weer elke dag een bui. de buien zijn redelijk kort, maar hevig.

Zo is er blauwe lucht en binnen een half uur stortregent het. En een uur later is er weer die blauwe lucht.

Thailand is een tropisch land dat in de moessongebied ligt.

Oekiee
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: maandag 18 april 2016, 12:48

Re: Rondreis Exotisch Zuid

#10 Bericht door Oekiee » woensdag 20 april 2016, 18:47

Hartstikke bedankt voor de tips en het verhaal over het weer. Het is wat duidelijker geworden :)

We zullen ook niet elke dag iets ondernemen, wat er al werd verteld: het is ook erg warm, dus we zullen natuurlijk ook veel relaxen. Maar de "apenberg" heb ik al meerdere keren voorbij zien komen + de avondmarkt in Hua Hin. Ook snorkelen ga ik zeker doen op Koh Tao!

Heb ook van collega's gehoord dat de fietstocht in Bangkok leuk is om te doen. Verder zullen we natuurlijk ook wel afwachten wat onze gids te melden heeft. Hij/Zij kan ons natuurlijk ook wijzen op de leukere excursies.

We kunnen niet wachten!

asiantraveler
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 224
Lid geworden op: zaterdag 03 januari 2015, 11:58
Contacteer:

Re: Rondreis Exotisch Zuid

#11 Bericht door asiantraveler » woensdag 20 april 2016, 19:59

Gezien de hoge kosten van pinnen wissel ik altijd een deel van mijn vakantiebudget bij superrich of value plus op het vliegveld in de basement van het vliegveld.

https://youtu.be/JnDz7TYEzpw

of

https://youtu.be/NNOUSt43pcg

Tijdens verblijf in Bangkok is een bezoek aan 1 van de vele skabars altijd wel leuk

https://youtu.be/sXFHVQVcCnU

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Rondreis Exotisch Zuid

#12 Bericht door elst99 » woensdag 20 april 2016, 20:33

In Hua Hin en op de eilanden wordt het nooit boven de 40 gr. En er is altijd zeewind wat de temperatuur aantrekkelijk maakt.
De temperatuur in deze tijd in HH is 35 gr.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Rondreis Exotisch Zuid

#13 Bericht door Arietwee » woensdag 20 april 2016, 22:12

printen44 schreef:
Oekiee schreef:
Arietwee schreef:Pinnen kost 4 euro per keer. En voor regen hoef je niet bang te zijn. Het regenseizoen begint in het noorden van thailand.
Okee, dus op de eilandjes kunnen we zomers weer verwachten?
Het is nu heel zomers weer. De Thaise KNMI verwacht ook volgende week en tot half mei warm weer. Rond de 40 graden en het kan oplopen tot 43 graden. Maar er wordt ook gewaarschuwd voor donderstormen met veel wind. Gisteren kregen wij een voorproefje. Regen met veel wind.

Thailand heeft te maken met "moessonregens". Dit wil zeggen dat vanaf mei tot en met oktober het kan regenen. Soms een paar weken niets, dan weer elke dag een bui. de buien zijn redelijk kort, maar hevig.

Zo is er blauwe lucht en binnen een half uur stortregent het. En een uur later is er weer die blauwe lucht.

Thailand is een tropisch land dat in de moessongebied ligt.
U hebt het over noord thailand, maar daar gaan zij niet heen. Scheelt 5 graden.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Rondreis Exotisch Zuid

#14 Bericht door pong » zaterdag 23 april 2016, 14:08

1.weer: dit is zo ongeveer de allerslechtste tijd-vind ik-qua weer. Heet en vooral heel vaak erg drukkend benauwd warm, ALS er dan regens komen is het juist een verfrissing-maar de echte regentijd begint pas later. Maakt niet veel uit in zuid waar je dan zit.
2.CASH geld wisselen biedt zonder meer de beste koers en je hoeft dus al maanden lang niet meer in die hele lang rij met mainland Chinese aan te schuiven, WEL moet je op de airport naar de laagste etage=ARL=airporttrein en dan staan er tegeswoordig zo'n 4-5 kantoortjes, waaronder de oranje SR, die vrijwel allemaal een hele goed ekoers geven- 5 bt verschil op 100 eur maakt dan niet echt veel meer uit. IN de airport zelf bieden alle banken dezelfde slechte koers.
Opgelet: als je de uitgaven flink hebt overschat en het blijkt dan erg mee te vallen: op die kantoortjes kan je NIET terug naar EUR wisselen, dat moiet je eerder doen in de stad, of bij echte banken tegen slechtere koers op airport.

Oekiee
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: maandag 18 april 2016, 12:48

Re: Rondreis Exotisch Zuid

#15 Bericht door Oekiee » zondag 24 april 2016, 12:15

pong schreef:CASH geld wisselen biedt zonder meer de beste koers en je hoeft dus al maanden lang niet meer in die hele lang rij met mainland Chinese aan te schuiven, WEL moet je op de airport naar de laagste etage=ARL=airporttrein en dan staan er tegeswoordig zo'n 4-5 kantoortjes, waaronder de oranje SR, die vrijwel allemaal een hele goed ekoers geven- 5 bt verschil op 100 eur maakt dan niet echt veel meer uit. IN de airport zelf bieden alle banken dezelfde slechte koers.
Opgelet: als je de uitgaven flink hebt overschat en het blijkt dan erg mee te vallen: op die kantoortjes kan je NIET terug naar EUR wisselen, dat moiet je eerder doen in de stad, of bij echte banken tegen slechtere koers op airport.
Bedankt! Dat zijn toch wel de fijne tips haha :)

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”