de oude buffel en dr. Tom

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

de oude buffel en dr. Tom

#1 Bericht door pong » zondag 03 april 2016, 13:17

KIjk-nog niet eens zo lang terug was er Baan VInai-een enorm refugee camp, niet ver en langsheen de Mekong vanaf de woonst van dHr Prajak. Daar leefden vooral Hmong, een vaak als nogal krijgszuchtige ''hilltribe'' beschouwd.
De USA was zo grootmoedig om ruim 100.000 van die lui op te nemen, ook gingen er naar Frankrijk en Australie, een deel van naar FR werd doorgestuurd naar tropisch Guyana-rechts van Suriname. Ze waren met de CIA opgestookt tegen de communistische VietCong, hun leider was ene V/u/a/ng Pao. Die is later berecht in de USA vanwege beramen opstand tegen het inmiddels als vriend beschouwde Laos.
Nu las ik pas een aardig-sociologisch/antropologisch boek over deze stam. Het blijkt dat ze het eigenlijk reuzegoed doen in die USA, er zijn inmiddels al professoren en senaatsleden bij (dames!), wat nogal tegenstrijdig lijkt met de indruk die men in TH meestal krijgt van de hilltribes.
Wat hilarischer en ook sterk herkenbaar werd dit boek toen allerlei hele moderne ontwikkelingen werden beschreven, vandaar deze titel:
de oude buffel is gewoon hun variant op ''een ouwe bok lust wel een groen blaadje''. Omdat in die USA het feminisme sterk toeslaat onder de dames Hmong, die gretig van de daar geboden kansen op onderwijs etc gebruik maken, gebeurt ook het voorheen ondenkbare: oude mannen worden zomaar in de steek gelaten of er wordt gescheiden. Dus wat doen die: die gaan terug naar de oude Heimat, kan TH zijn, kan Laos zijn, en zoeken gewoon een nieuwe bruid. Wel onder de Hmong-die trouwlustige Isandames doen mooi niet mee. Eventueel kan een Karen er wel mee door.
Inmiddels-ze hadden zelfs geen geschreven eigen taal- blijkt dat de moderne elektr. middelen, zoals daar zijn www en video/audio, hun opgang en er is een hilarische serie online VDO's genaamd dr. TOM: wat doet die slimmerd? Die gaat ook al weer naar TH/Laos, doet zich voor als in het leven succesvolle dr. USA en hoopt zo een leuke bruid aan de haak te slaan-zonder er veel voor te hoeven dokken, want de Hmong doen erg sterk aan ''brideprice''. De price is gewoon de kans op een veel luzueuzer leven daar bij uncle Sam. In de USA zijn de bruidprijzen geexplodeerd vanwege de veel betere opleiding van de dames. Stukjes ervan staan ook op youtube. Dat smoesje heb ik hier op dit forum nog niet vernomen.
De nadeel van al dat foordeel doet sterk denken aan de Marokkaan in NL; de dames grijpen hun kans en stijgen zienderogen op, de heren zijn gewoon te veel verwend of lui en doen weinig, verzinken soms in criminaliteit of andere illegale praktijken.
Wat meer data: er zijn op de wereld tegen de 5 miljoen Hmong, ruim de helft ervan nog in China, in de USA momenteel rond de 250/300.000, in enkele clusters in California en ook in het ijskoude Minnesota (Minneapolis).
Lange uitleg over hun historie en gebruiken etc: deed me vaak sterk denken aan wat ik heb geleerd over de Karen, incl. hun nogal krijgslustige aard en wat vreemde historie dat een reus/god/demon ooit hun eigen oude alfabet heeft opgegeten en ooit als redder/verlosser zal terugkeren. Net als de Karen zijn er relatief veel tot het Christendom bekeerd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: de oude buffel en dr. Tom

#2 Bericht door prajak » zondag 03 april 2016, 14:21

Pong, heb je titel en isbn van dat boek? Uitgever? Is het in het Engels?
Lijkt me een mooi onderwerp voor een bijdrage geschiedenis.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: de oude buffel en dr. Tom

#3 Bericht door printen44 » zondag 03 april 2016, 14:31

Ik zou ook graag dat ISBN nummer en/of titel van dat boek krijgen.

Ik ben net bezig om een boek over "Air America" te lezen en daar speelt Laos met de Hmong een grote rol in. Fascinerend lectuur moet ik overigens zeggen over dat boek over "Air America", de luchtvaartmaatschappij van de CIA. Deed dienst in vele brandhaarden in de wereld en met name in Laos, Cambodja en Vietnam. Hun grote basis was in Udon Thani,

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: de oude buffel en dr. Tom

#4 Bericht door prajak » zondag 03 april 2016, 15:01

Air America, dat boek ben ik kwijt. Heb ik dat misschien aan jou gegeven? Als dat zo is ben ik echt heel erg oud aan het worden..... :giggle:

We kopen dat Hmong boek samen, Kees, of nee, ik ben weer aan de beurt. Morgen gaan eerst jouw pakjes op de post. De rekening zit er in, de porto betaal ik.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: de oude buffel en dr. Tom

#5 Bericht door printen44 » zondag 03 april 2016, 17:16

Prajak, dat boek heb je aan mij gegeven. Het zat in de doos, die je zelf in de achterbak van mijn trouwe Honda legde. Maar als ik het boek heb uitgelezen, dan kan ik het boek met alle plezier weer naar je terug sturen of als je weer hier een bezoek brengt, kan je het boek weer meenemen.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: de oude buffel en dr. Tom

#6 Bericht door robin33 » zondag 03 april 2016, 18:40

Kijk eens naar de film Gran Torino mooi stukje USA hmong

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: de oude buffel en dr. Tom

#7 Bericht door prajak » maandag 04 april 2016, 00:39

Printen, dat boek komt wel een keer. Heb nu zat te doen. Robin dank voor de tip. Hopen dat Pong dat boek nog heeft.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: de oude buffel en dr. Tom

#8 Bericht door prajak » dinsdag 05 april 2016, 15:23

Oei, heer Pong, de Hmong, daar is heel wat over geschreven:

http://www.hmongabc.com/collections/books-ntawv

Ik zie dat het een begrotelijke zaak kan worden want EEN bron is geen bron, zegt men wel eens. Dat wordt dus twee boeken kopen. Ik hoop dat jij de naam nog weet?

Het kamp Ban Vinai lag overigens in Loei bij Pak Chom, een 150 km van mijn woonst af aan de rivier.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: de oude buffel en dr. Tom

#9 Bericht door prajak » zondag 24 april 2016, 14:08

Printen44, ik heb Pong een bericht gestuurd en dat heeft Pong nog niet geopend terwijl hij wel in het forum is geweest. Als Pong niet reageert dan ga ik zelf aan de zoek en ik heb gelukkig een link.

Wat aardig is, er is ook een boek verschenen met de titel 'Betel chewing traditions in S-E Asia' van Oxford University Press al zal daar mogelijk copyright op zitten dus daar moet ik eens goed naar kijken voor ik er aan begin.

Voorlopig heb ik nog een paar artikelen van Neale te maken en daarna wacht het boek van Freeman (340 pg) maar daar staat 'all rights reserved' dus dat mag ik niet letterlijk vertalen, uittreksels maken mag wel. Foto's vind ik wel bij wiki.

Dus nog zat te lezen en te delen.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: de oude buffel en dr. Tom

#10 Bericht door printen44 » zondag 24 april 2016, 15:48

Ik downloade een serie documentaires over de oorlog in Vietnam. 11x een uur. In een deel wordt Laos en Cambodja beschreven. Het is zijn wat oude documentaires, eind jaren 90 denk ik, maar zeer goed en neutraal.

Hier is de link van het eerste deel:

http://www.youtube.com/watch?v=ku-l3ajO ... c8-hr5toE4

De de anderen 10 delen zie je meteen ook.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: de oude buffel en dr. Tom

#11 Bericht door prajak » maandag 25 april 2016, 07:42

Printen44, de verkoper van Freeman heeft het de uitgever gevraagd.

Het boek is van 1932 maar de heruitgaaf van recente datum. Thailand heeft copyright van 50 jaar; ik mag het boek dus niet op de glasplaat leggen voor een kopietje maar wel vertalen en omdat ik permanent in TH woon geldt het TH recht en die maakt vertalen vrij. Ik kan ook het origineel kopen en dan ben ik vrij man wat vertalen betreft maar waar vind ik dat .... en wat kost dat, dat is onderhand antiek.

Alleen mag ik nu niet aan de omslagfoto's komen en aan het voorwoord dus daar blijf ik af. Bovendien vertaal ik niet 1 op 1 maar 1 op 5 tot 10 ongeveer. Foto's haal ik van wiki volgens de regels die wiki stelt.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: de oude buffel en dr. Tom

#12 Bericht door printen44 » maandag 25 april 2016, 10:45

Een boek uit 1932, dat zou je alleen bij de antiquairs kunnen vinden en die boeken zijn meestal redelijk prijzig. Zulke boeken hebben vaak maar een druk, want veel gevraagd zijn die boeken niet.

En waar vind je die antiquairs? In Bangkok. Ik kan in Chiang Mai wat rondneuzen. Maar ik ben bang, dat als het boek er zou zijn, het redelijk wat kost.

Praktisch blijft dus de heruitgave over. Ik hoor wat het boek kost. We delen, zoals altijd, de kosten.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”