Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

#1 Bericht door genesis » woensdag 16 december 2015, 00:29

Lin mist het Thaise eten in Nederland en heeft het er best lastig mee, want tja het eten in Thailand is wel zo'n beetje het lekkerste wat er is.

Want Lin kon in CM niet koken in het appartement (is niet toegestaan), dus kocht ze het altijd van de straat en ja dat is lekker, maar daar leer je geen andere gerechten van zelf koken.

Ze kan wel koken, Akha stijl, maar dat is niet hetzelfde als wat ze in CM at.En omdat eten voor haar een belangrijk aandeel heeft in haar welbevinden en de kwaliteit van haar leven is dat best een belangrijk punt!

Ik kan wel een beetje hulp gebruiken van de mensen hier die ook met hun Thaise partner wonen (of hebben gewoond), hoe hebben die dat opgelost, welke ingredienten hebben ze waar gekocht en hoe hebben ze die (geleerd) bereid. We hebben natuurlijk wel de Aziatische supermarkten ontdekt in Rotterdam, naast de Euromast, de nw Koophal naast de bibliotheek en de Aziatische supermarket in Delft en ookwel op de Zwarte Markt in Beverwijk.

Dus hoe hebben de mensen met hun Thaise partner daar in Nederland hun draai in gevonden? Dan kunnen we daar wat van leren, want dan hoeven we het wiel niet uit te vinden. ;)

Genesis

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

#2 Bericht door driver » woensdag 16 december 2015, 02:43

Sukanya is gewoon Nederlands gaan eten en koken deedt ze in Thailand nooit en nu ze hier woont is ze gewoon begonnen met bijv eerst de diverse soorten rijst uit te proberen en toen wat groentes ect uit de Azie shop.Ze heeft hier 1Thaise die soms wat tips geeft maar aangezien uitgebreid eten aan mij niet echt besteedt is wordt er bij ons niet zo veel op zijn Thais gekookt.Suk vindt Noodless met wat groentes erbij lekker en.maakt regelmatig dan soep voor haar zelf. Rijst met groentes en ei eten we het meeste.De laatste tijd haalt ze meer info op internet. Dus qua tips heb je weinig aan mijn bericht eigenlijk... Gr driver

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

#3 Bericht door genesis » woensdag 16 december 2015, 02:53

Ja zo doen wij het ook meestal, maar Lin mist het Thaise toch wel erg en het repertoire word na 1 jaar wat eentonig dus we zijn op zoek naar wat variatie wat zo dicht mogelijk bij de Thaise gerechten ligt.

Genesis

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

#4 Bericht door Ben » woensdag 16 december 2015, 03:13

http://www.onoffspices.nl/

On of spices is opgezet door Onno Stienen een Nederlander die in Thailand woont
en er zijn onderneming gestart is ook in Thailand verkrijgbaar .

Op zijn website staan ook veel recepten .
en uiteraard producten en verkooppunten.

http://www.goedezakeninthailand.nl/onno ... n-rijkdom/

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

#5 Bericht door Hua Thale » woensdag 16 december 2015, 03:15

Naast de bekende supermarkten en toko's waar men inkopen kan doen maar ook markten in Rotterdam ging mijn vrouw in het begin naar een clubje van een zestal dames die op de zondag hun circulaire eten hadden kosten werden gedeeld per zondagmiddag.
Doordeweeks via de reguliere Aziatische inkoop soms eens Nederlands of uit eten uiteraard uiteraard niet bij de shoarma.
Kon later bij een Thais restaurant parttime gaan werken wat een etens geschenk uit de Boeddha hemel was natuurlijk.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

#6 Bericht door genesis » woensdag 16 december 2015, 03:15

Thanks Ben, ik ga kijken. :thumbsup:

Genesis

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

#7 Bericht door genesis » woensdag 16 december 2015, 03:16

Hua bedankt, ga ik bespreken. ;)

Genesis

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

#8 Bericht door driver » woensdag 16 december 2015, 04:01

Hua Thale schreef:Naast de bekende supermarkten en toko's waar men inkopen kan doen maar ook markten in Rotterdam ging mijn vrouw in het begin naar een clubje van een zestal dames die op de zondag hun circulaire eten hadden kosten werden gedeeld per zondagmiddag.
Doordeweeks via de reguliere Aziatische inkoop soms eens Nederlands of uit eten uiteraard uiteraard niet bij de shoarma.
Kon later bij een Thais restaurant parttime gaan werken wat een etens geschenk uit de Boeddha hemel was natuurlijk.
Dat heb ik Suk ook voorgesteld om met wat Thaise iets te doen qua eten ect maar daar heeft ze geen zin in. Contact met Thaise is minimaal en ze heeft er blijkbaar ook geen behoefte aan dus Thais koken zal bij ons wslijk beperkt blijven en / of af en toe met een kennis oid

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

#9 Bericht door Hua Thale » woensdag 16 december 2015, 04:24

Je moet elkaar ook liggen driver.
Soms lukt dat soms niet maar dat kan een stevige bandbreedte hebben.
De manier om zo'n clubje te maken kan ook uit diverse manieren ontstaan.

Binnenweg in Rotterdam trouwens waren toen ook aardig wat supermarkten en kleine winkels voor de tropische hap kwestie van zoeken wie wat heeft.
Vaak loop je vanzelf mensen tegen het lijf die wat meer info hebben of elkaar net iets meer begrijpen.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

#10 Bericht door brake034 » woensdag 16 december 2015, 05:35

Genesis, er zijn twee boekjes geschreven door een Thaise mevrouw die jaren in Amerika gewoond heeft.
Ze heten "Cooking Thai food in American kitchens" en zijn zowel in het Engels als het Thais geschreven, dus jullie kunnen allebei hetzelfde boekje lezen!

Was voor Pun een uitkomst omdat in die boekjes hele leuke ideeën staan om Thaise producten die niet te koop zijn te vervangen voor lokale producten. Zoals bijvoorbeeld som tam van winterpeen in plaats van Papaya!

Link boekjes: http://www.amazon.com/Cooking-Thai-Food ... 9740715346

Pun gaf jullie al de tip voor de Vietnamese toko in Spijkenisse, die halen veel groente uit Thailand.
Marcel

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

#11 Bericht door genesis » woensdag 16 december 2015, 07:33

Marcel bedankt, we gaan kijken voor dat boekje!

En de Vietnamese supermarkt in Spijkenisse zijn laatst wezen shoppen. :thumbsup:

Genesis

Kalebath
kenner
kenner
Berichten: 102
Lid geworden op: maandag 08 augustus 2011, 12:55
Locatie: Delft

Re: Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

#12 Bericht door Kalebath » woensdag 16 december 2015, 11:07

mijn vrouw heeft eigenlijk you tube tot grote kook vriend gebomadeerd als ze ergens trek in had ging ze op zoek met google en facebook en vaak stonden filmpjes online die ze dan bekeek. Bij ons wordt the papaya soms vevangen door koolraap ook lekker in de som tam

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

#13 Bericht door Wereldvreemd » woensdag 16 december 2015, 11:30

Erg herkenbaar, het gemis van de Thaise maaltijd. Nog altijd blijft dat een heikel punt. Het gemak van midden in de nacht je maaltijd kopen, is voor haar nog altijd een groot gemis.

De meeste Thaise vrouwen zullen weinig gekookt hebben in Thailand en net als mijn vrouw bij het begin moeten beginnen. Destijds (zes jaar geleden) organiseerde de Thaise ambassade zo waar een kookcursus in hartje Amsterdam. Ik denk dat het vier weken op rij was. Via de Thaise ambassade of een Thais forum kom je achter dergelijke mogelijkheden. Sowieso, zijn fora natuurlijk een bron van inspiratie als je wilt koken.

Een andere bron van informatie is, jawel Facebook. Als je eenmaal de eerste Thaise kennissen in Nederland hebt, volgen vanzelf connectie met andere vrouwen. Al snel kom je er achter dat sommigen bijverdiensten hebben door hun eigen winkel aan huis te hebben (met Thaise producten) of een paar keer per maand een gerecht klaar maken. Ook boeken worden via Facebook verhandeld.

In het verleden haalde zij haar recepten ook van thaidutchkeuken, maar volgens mij is die website offline. Tegenwoordig zoekt ze de meeste recepten op, via google. Gewoon in het Thais intypen en voor je het weet, plopt er een recept naar boven. Nadeel van veel Aziatische sites is dat ze vergeven zijn van malware. Nu ben ik zelf op dat laatste vrij fel, maar een ander zal zijn schouders ophalen.

Kortom, mogelijkheden genoeg, maar in het begin moet je even zoeken naar je eigen werkwijze. Gelukkig woon je in de randstad, dus moet het wat makkelijker zijn, dan hier in de uitgestrekte Nederlandse wouden.
- -

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

#14 Bericht door prajak » woensdag 16 december 2015, 15:45

De Belgische TV kok Jeroen Meus heeft af en toe ook Thaise gerechten. Je kunt eens zoeken op 'dagelijkse kost' bij de Vlaamse publieke omroep. Voor 'kopen' in NL heb ik geen advies, dat is te lang geleden.

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Hoe Thais eten te kopen en maken in Nederland

#15 Bericht door Korat » donderdag 17 december 2015, 05:41

http://www.amazingoriental.com/
Heeft een keten van aziatische supermarkten in Nederland.
Vast ook een bij jou in de buurt.
Verder staan er ook recepten op hun site.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”