ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#1 Bericht door RuudThai » vrijdag 27 november 2015, 15:28

De Nederlandse economie zit in de lift, de CAO-lonen stijgen weer, als de 5 miljard belastingverlichting er door komt dan gaat het werkende deel van de bevolking er behoorlijk op vooruit, maar de gepensioneerden? Die komen er bekaaid af en dan gaat ook nog eens het pensioen er niet op vooruit.
En reken maar dat dit ook bij andere pensioenfondsen het geval zal zijn!

NU.nl:

ABP kan pensioenen weer niet verhogen

Gepubliceerd: 27 november 2015 09:25
Laatste update: 27 november 2015 10:01

Het ambtenarenpensioenfonds ABP kan de pensioenen ook komend jaar niet laten meestijgen met de gemiddelde loonontwikkeling.
Daarvoor staat het fonds er financieel nog altijd te zwak voor, liet het vrijdag weten.

De dekkingsgraad, die aangeeft in hoeverre een pensioenfonds in staat is aan zijn toekomstige verplichtingen te voldoen, stond eind oktober op 99,3 procent. Dat is ruim onder het minimum van 110 procent dat De Nederlandsche Bank (DNB) eist van ABP, met 2,8 miljoen deelnemers het grootste pensioenfonds van Nederland.

Premie
De premie gaat wel omlaag als gevolg van de versobering van de pensioenopbouw die onlangs in een nieuwe cao voor overheidspersoneel is vastgelegd. Maar mogelijk moet ABP de premie in april alweer verhogen, als blijkt dat de dekkingsgraad niet snel genoeg herstelt. Dat besluit valt in de loop van januari.

Pensioenfondsen hebben de laatste jaren grote moeite om hun buffers op het vereiste niveau te houden. Dat komt vooral door de extreem lage rente, die ervoor zorgt dat de toekomstige verplichtingen fors hoger moeten worden gewaardeerd.

Verlaging
ABP kon daardoor de laatste jaren de pensioenen niet laten meegroeien met de gemiddelde loonontwikkeling. In april 2013 moest zelfs een verlaging worden doorgevoerd.

Doordat opnieuw niet kan worden geïndexeerd, neemt voor mensen met een oudedagsvoorziening via ABP de achterstand op de gemiddelde loonontwikkeling over de afgelopen jaren toe tot 11,7 procent. Daarbij gaat het fonds ervan uit dat werkenden er dit jaar gemiddeld 1,6 procent bij hebben gekregen.

Door: ANP
------------
Van mij mag de rente volgend jaar tot 10 % stijgen dan kan er in 2017 eindelijk weer eens worden geïndexeerd en misschien ook een inhaalslag gedaan worden, net zoals in 2008 of 9!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#2 Bericht door Jeanette » vrijdag 27 november 2015, 15:50

Wat mij betreft een prima keuze, ik heb nu genoeg :giggle3: terwijl we het 25/35 jaar geleden best zwaar hadden.

De 40 -gers ontzien is - oeps - vind ik een goed :idea:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#3 Bericht door RuudThai » vrijdag 27 november 2015, 15:59

Tja, wij in het buitenland buiten de EU hebben dit jaar ook al een onredelijke belastingverhoging voor onze kiezen gekregen plus het afschaffen van de heffingskortingen. Daardoor ging ik er ineens ruim 10 % op achteruit.
En nu ook weer bevriezing van mijn pensioen wat betekent dat de achterstand oploopt tot bijna 12 %.
Ik zou dus eigenlijk, vergeleken met de inwoners van Nederland, er 22 % bij moeten krijgen om met hen gelijk te lopen. Zoiets noem ik rechtsongelijkheid maar het kabinet Rutte II let daar niet zo op.... [|( :evil:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#4 Bericht door prajak » vrijdag 27 november 2015, 16:15

Als ik dat lees dan vermoed ik dat de 'greep in de kas', was dat Kok of Den Uyl, nog steeds niet is terugbetaald. Kunnen ze gelijk ook het 'kwartje van Kok' terugbetalen :happyno: .

Maar wees blij, jouw pensioen is nog op basis van eindloon. De komende generaties hebben pensioen op basis van middenloon. En ik heb geen index op mijn pensioen, wel op de AOW, en als ik 75 ben krijg ik renteherziening en volgens Bartjens zal het dan wel niet omHOOG gaan..... :happyno:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#5 Bericht door RuudThai » vrijdag 27 november 2015, 16:22

Prajak, het systeem van pensioen op basis van het eindloon is bij de ambtenaren allang verlaten. Een deel van mijn pensioen is nog wel op basis van een - fictief - eindloon, maar de laatste jaren voor mijn pensioen werd er al met het middenloon gerekend.
Bovendien heb ik niet een volledig pensioen opgebouwd i.v.m. de WAO en mijn vroegtijdige emigratie naar Thailand. Daar klaag ik niet over maar wel over al die maatregelen nu die juist ons treffen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#6 Bericht door prajak » vrijdag 27 november 2015, 16:24

En de greep in de kas, was dat Kok ?

Ja, dat wordt de broekriem aanhalen, heer Ruud. En straks op een houtje bijten onder de begonia..... :giggle2:
Laatst gewijzigd door prajak op vrijdag 27 november 2015, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#7 Bericht door RuudThai » vrijdag 27 november 2015, 16:25

Volgens mij was dat Zalm.... :giggle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#8 Bericht door prajak » vrijdag 27 november 2015, 16:29

Nee, zie ik net, Lubbers-3.

http://adbroere.nl/web/nl/columns/het-a ... jarden.php

Zalm stond toen nog achter de flipperkast..... :giggle2:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#9 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 27 november 2015, 16:36

RuudThai schreef:Tja, wij in het buitenland buiten de EU hebben dit jaar ook al een onredelijke belastingverhoging voor onze kiezen gekregen plus het afschaffen van de heffingskortingen. Daardoor ging ik er ineens ruim 10 % op achteruit.
En nu ook weer bevriezing van mijn pensioen wat betekent dat de achterstand oploopt tot bijna 12 %.
Ik zou dus eigenlijk, vergeleken met de inwoners van Nederland, er 22 % bij moeten krijgen om met hen gelijk te lopen. Zoiets noem ik rechtsongelijkheid maar het kabinet Rutte II let daar niet zo op.... [|( :evil:
In principe ben ik het roerend met je eens RuudThai. Laat de rente maar oplopen naar zo'n 10%
Je weet waarschijnlijk dat ik in hetzelfde "ABP-schuitje" zit. Voor mij geldt er echter een positief verschil t.o.v. jou. T.o.v. jou word ik nl. 'positief gediscrimineerd' als het op het punt van belastingen aankomt. Natuurlijk geldt voor mij ook de verhoging van het tarief voor de inkomstenbelasting met 3% in de eerste 2 schijven. Maar ik krijg daar een volledige compensatie voor van eveneens 3% voor wat betreft de premies volksverzekeringen. Daarnaast gelden voor mij wél de heffingskortingen.

We moeten echter wel bedenken dat het niet ondenkbeeldig is (zelfs te verwachten) dat de aandelen- en huizenbubbel in de VS gaan springen. En dan krijgen we dezelfde situatie als eind 2008/2009: de aandelen- en de huizenmarkt storten in, banken vallen om en we zitten wéér in een economische crisis.

En dat is ook geen leuk vooruitzicht. :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#10 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 27 november 2015, 16:39

prajak schreef:Zalm stond toen nog achter de flipperkast..... :giggle2:
Een vraag Prajak: is hij daar ooit achter vandaan gekomen? Is mij nl. nog niet opgevallen. :giggle3:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#11 Bericht door prajak » vrijdag 27 november 2015, 16:44

"...banken vallen om..."

En je weet wat Dijsselbloem heeft geflikt met de aandeelhouders van die bank laatste keer. Dokken!

Het wordt tijd dat de EU een EU depositogarantiestelsel maakt hoewel, waar niks is verliest de keizer zijn recht. Hoe goed die keizer ook bankier en bedrijfseconoom meent te zijn. :giggle:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#12 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 27 november 2015, 17:55

Lammert de Haan schreef:
prajak schreef:Zalm stond toen nog achter de flipperkast..... :giggle2:
Een vraag Prajak: is hij daar ooit achter vandaan gekomen? Is mij nl. nog niet opgevallen. :giggle3:
En waar ik deze vraag mede op baseer?

Gerrit Zalm opent Rotterdams flipperkastmuseum

Gerrit Zalm heeft donderdag het flipperkastmuseum in Rotterdam officieel geopend. De topman van ABN AMRO en oud-minister deed dat door een potje te flipperen op een van de vijftig kasten die het museum telt.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/26-11-201 ... kastmuseum

Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#13 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 27 november 2015, 19:14

prajak schreef:"...banken vallen om..."

En je weet wat Dijsselbloem heeft geflikt met de aandeelhouders van die bank laatste keer. Dokken!

Het wordt tijd dat de EU een EU depositogarantiestelsel maakt hoewel, waar niks is verliest de keizer zijn recht. Hoe goed die keizer ook bankier en bedrijfseconoom meent te zijn. :giggle:
En je weet wat Dijsselbloem heeft geflikt met de aandeelhouders van die bank laatste keer. Dokken!

Met dit 'trucje' is "onze Jeroen" pas begonnen bij de redding van de Griekse banken. En dat vond ik een uitstekend idee.
Waarom de Europese belastingbetalers hiervoor laten opdraaien? :mrgreen:

Overigens had Griekenland wel een depositogarantiestelsel. En terecht! Maar zo'n stelsel is geen reddingsboei voor de aandeelhouders. Alleen voor de andere kant van de medaille: de spaarders en wel tot een bedrag van € 100.000,-- voor elke bank waar je klant bij bent. Dit geldt trouwens voor ver weg de meeste Europese landen. Vandaar dat er ook helemaal geen schot zit in een EU depositogarantiestelsel.

Dit idee had Jeroen Dijsselbloem wat mij betreft ook wel voor de volle 100% mogen toepassen bij de redding van o.a. ABN-AMRO. Dat in zo'n geval de aandeelhouders de klos zijn lijkt mij niet meer dan logisch. Als je doet in aandelen dan loop je nu eenmaal een (ondernemers)risico. En daar zul je zelf voor op moeten draaien. Wel de voordelen maar niet de nadelen gaat er bij mij niet in.

En wat is er de laatste dagen aan de hand? Ik hoor het het Kabinet nog zeggen: "Overname van ABN-AMRO kan bij een latere beursgang nog wel eens geld opleveren." En nu het op verkopen aankomt schijnt er van dit hele verhaal niets terecht te komen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#14 Bericht door Korat » zondag 29 november 2015, 02:51

De EU heeft (jaren geleden al) een aantal maatregelen m.b.t. banken en betalingsverkeer afgekondigd, die gespreid worden ingevoerd (of dat al zijn).
o.a.:
- Voor Eurolanden een uniform bedrag voor het depositogarantiestelsel en wel 100.000 euro
- Voor Eurolanden een 'same day value' voor betalingen (de dag van afschrijving = de dag van bijschrijving
- Alle betalingen van een Euroland naar een Euroland worden gezien als binnenlandse betalingen. Geen overboekingskosten dus

Het nieuwe bankrekeningnummer (IBAN) is ingevoerd om de laatste 2 punten goed te kunnen realiseren.

Verder worden de o.a. betalingsvormen gestandariseerd.
Voor Nederland wil dat zeggen dat de vertrouwde acceptgiro op termijn gaat verdwijnen.

Een en ander staat ook wel bekend als de European Payments Directive.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#15 Bericht door RuudThai » donderdag 07 januari 2016, 07:50

Nou, het klopt, ik zie op Mijn ABP dat eind deze maand mijn pensioen niet omhoog gaat, maar omlaag.
Weliswaar maar met € 0,66 maar toch! Het betekent in ieder geval dat bij een gelijkblijvend pensioen de belastingmaatregelen van het kabinet Rutte II voor mij geen verbetering betekenen! Die 5 miljard voordeel gaat dus niet naar de categorie mensen die het ook nodig hebben, de pensioengerechtigden met een minder dan modaal inkomen.

Overigens, op Mijn AOW kon ik zien dat er daar wel wat bij komt, ongeveer 2 % netto, maar dat zal ook wel niet met een belastingvoordeel te maken hebben maar met een lichte verhoging van de AOW-uitkering.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”