Ik moet dokken....

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Ik moet dokken....

#1 Bericht door printen44 » zondag 06 september 2015, 04:01

De postbode bracht vanmiddag een brief, een verassing voor me. Nee ik won geen miljoen, ik kreeg ook geen gratis etentje in restaurant "Eet je dik", maar een mooie blauwe brief.

Ja, de belastingdienst in Nederland heeft een ijzersterk geheugen. Maar ik wist dat ik een aanslag zou krijgen. Al een paar jaar vul ik een aangifteformulier via internet in. Als binnenlandse belastingplichtige. Dan krijg je alle heffingskortingen. Dus had ik in juni weer een aangifte gedaan en vandaag kreeg ik de aanslag, 671 euro.

Die betaal ik netjes en om een of andere reden krijg ik dat bedrag weer terug. In de eerste maanden van volgend jaar. Dat is al twee jaar zo. Waarom, weet ik niet en ik wil het ook niet weten. Ik krijg het terug. Dus stel ik geen vragen aan de belastingdienst.

Maar volgend jaar heb ik pech. Dan krijg ik niks terug en moet ik betalen. Want dan kan je niet meer als binnenlandse belastingplichtige je aangifte doen. Alleen als buitenlandse belastingplichtige. Mijn bedrijfspensioen valt er dan buiten, want daar heb ik vrijstelling van premie- en inkomstenbelasting. Maar over mijn AOW en militair ABP pensioen moet ik 8.54% belasting betalen. En die krijg ik niet terug.

Nou is 671 euro toch wel een redelijke bedrag, maar de Belastingdienst is niet van dat hardvochtige. IK schrijf een mooie brief en vraag of ik dat bedrag in vier maandelijkse termijnen mag betalen. En dat staan ze altijd toe, de sociale rakkers van de Belastingdienst. Je betaald dan wel de wettige rente, maar die is nou redelijk laag.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Ik moet dokken....

#2 Bericht door Lammert de Haan » zondag 06 september 2015, 04:40

printen44 schreef:De postbode bracht vanmiddag een brief, een verassing voor me. Nee ik won geen miljoen, ik kreeg ook geen gratis etentje in restaurant "Eet je dik", maar een mooie blauwe brief.

Ja, de belastingdienst in Nederland heeft een ijzersterk geheugen. Maar ik wist dat ik een aanslag zou krijgen. Al een paar jaar vul ik een aangifteformulier via internet in. Als binnenlandse belastingplichtige. Dan krijg je alle heffingskortingen. Dus had ik in juni weer een aangifte gedaan en vandaag kreeg ik de aanslag, 671 euro.

Die betaal ik netjes en om een of andere reden krijg ik dat bedrag weer terug. In de eerste maanden van volgend jaar. Dat is al twee jaar zo. Waarom, weet ik niet en ik wil het ook niet weten. Ik krijg het terug. Dus stel ik geen vragen aan de belastingdienst.
Verdulleme Printen 44, hoe speel je dat klaar. Is daar een een trucje voor? Dat zou ik dan ook graag willen weten.

Als je de laatste termijn hebt betaald wordt het ook al weer zowat teruggestort? En met belastingrente? Krijg je ook een bijsluiter met de tekst van de Belastingdienst: "Mooier kunnen we het niet maken"?
Verstandig: ik zou ook maar geen vragen stellen hierover. :happyno: Beschouw het maar als een "gulle gift". :giggle2:

De Belastingdienst heeft veel "gluurders" in dienst die ook het internet in de gaten houden. Maar "Printen44" kunnen ze niet traceren. :happyno: :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Ik moet dokken....

#3 Bericht door printen44 » zondag 06 september 2015, 06:09

Ik denk dat ik het terug krijgt, omdat ik vrijstelling heb van mijn bedrijfspensioen. Dus blijft in principe alleen de AOW minus 14% korting (7 jaar in het buitenland gewoond) en het kleine militair pensioen over, om belast te worden. Omdat ik via internet aangifte doe, word alles digitaal verzorgd, totdat ik een brief schrijf om in een paar termijnen te betalen. En dan komt het in mensenhanden en dan gaat dat de carrousel in. Dat duurt dan een paar maanden. Daarna krijg ik een brief dat ik teruggave krijg en dan vragen ze mijn bankrekeningnummer, die ze al tijden hebben, en tijden later wordt ik blij gemaakt met terugstorting op mijn bankrekening. Maar het is in principe mijn eigen geld.

Maar dat is mijn overdenking waarom ik alles weer terug krijg. Ik kan er helemaal naast zitten.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ik moet dokken....

#4 Bericht door prajak » zondag 06 september 2015, 10:03

Printen44, dus het begrotingstekort zit bij jou. We hebben je nu in de gaten vriend! Ik weet niet hoe je het klaarspeelt maar ik mag hopen dat ze er per ongeluk eens een nul achter zetten... :giggle2:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Ik moet dokken....

#5 Bericht door Lammert de Haan » zondag 06 september 2015, 11:26

prajak schreef:Printen44, dus het begrotingstekort zit bij jou. We hebben je nu in de gaten vriend! Ik weet niet hoe je het klaarspeelt maar ik mag hopen dat ze er per ongeluk eens een nul achter zetten... :giggle2:
Van mij mogen het ook wel twee nullen zijn hoor. Maar ik denk eerder dat Printen44 verzuimd heeft om in de aangifte bij zijn particulier pensioen het veld "Deel van deze uitkering dat niet in Nederland belast is" in te vullen. En dan heeft hij geluk gehad dat het bij controle is gecorrigeerd.
Staat het programma nog op je computer Printen44? Dan ben ik benieuwd naar wat je hebt ingevuld.

Maar de fout kan ook inderdaad bij de Belastingdienst liggen. Wat ik dit jaar binnen krijg aan belastingaanslagen voor klanten die in het buitenland wonen en vallen onder het Kantoor Buitenland te Heerlen, hou je echt voor onmogelijk. In januari een voorlopige aanslag 2013, welke € 800 te hoog uitkwam volgens de aangifte en ook mijn eigen berekeningen. Tegen een voorlopige aanslag kun je geen bezwaar maken maar wel een verzoek om herziening indienen. De tweede voorlopige aanslag raakte ook kant nog wal maar een ietsje dichter bij de wal. Ik nog niet tevreden en dus maar weer een verzoek ingediend. En hoe denk je dat dit door de Belastingdienst is opgelost(hou je broek maar vast)?

Je raad het nl. nooit: met een arbeidskorting voor m'n klant met alleen maar een AOW-uitkering en AOW-partner toeslag! Per saldo dus ook nog een voordeel van € 100.

Mogelijk dat e.e.a. bij de definitieve aanslag weer wordt rechtgetrokken. Zo niet dan kraait er geen "haan" naar natuurlijk. :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ik moet dokken....

#6 Bericht door jumbo » maandag 07 september 2015, 01:00

Lammert de Haan schreef: De Belastingdienst heeft veel "gluurders" in dienst die ook het internet in de gaten houden. Maar "Printen44" kunnen ze niet traceren. :happyno: :giggle:
IK zou daar niet te zeker over zijn, eenvoudig (Google als simpelste voorbeeld) terug te herleiden naar dit forum, NL geregistreerde eigenaar die onder straffe van de informatie moet doorgeven.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Ik moet dokken....

#7 Bericht door Lammert de Haan » maandag 07 september 2015, 07:41

jumbo schreef:
Lammert de Haan schreef: De Belastingdienst heeft veel "gluurders" in dienst die ook het internet in de gaten houden. Maar "Printen44" kunnen ze niet traceren. :happyno: :giggle:
IK zou daar niet te zeker over zijn, eenvoudig (Google als simpelste voorbeeld) terug te herleiden naar dit forum, NL geregistreerde eigenaar die onder straffe van de informatie moet doorgeven.....
Mijn reactie, met de uitzonderlijke naamgeving daarin van "Printen44" (nog écht een jonge man dus :giggle3:) was meer als luim bedoeld hoor.
De Belastingdienst zal écht niet zoveel inspanning verrichten voor een bedrag van € 671,--. Na de 09-sexlijnen hebben ze nu hun oog vooral laten vallen op de talloze webwinkels die als paddenstoelen opkomen en trouwens als sneeuw voor de zon ook weer verdwijnen. Hoewel: de sexclubs en 09-lijnen zijn ook nog lang niet buitenbeeld. Daar is geld (ook voor de Belastingdienst) te verdienen! :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Ik moet dokken....

#8 Bericht door ron » maandag 07 september 2015, 09:12

jumbo schreef:
Lammert de Haan schreef: De Belastingdienst heeft veel "gluurders" in dienst die ook het internet in de gaten houden. Maar "Printen44" kunnen ze niet traceren. :happyno: :giggle:
IK zou daar niet te zeker over zijn, eenvoudig (Google als simpelste voorbeeld) terug te herleiden naar dit forum, NL geregistreerde eigenaar die onder straffe van de informatie moet doorgeven.....
IP adres van een ieder is heel simpel te achterhalen,dus.............1+1=2
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ik moet dokken....

#9 Bericht door jumbo » dinsdag 08 september 2015, 01:22

ron schreef:
jumbo schreef:
Lammert de Haan schreef: De Belastingdienst heeft veel "gluurders" in dienst die ook het internet in de gaten houden. Maar "Printen44" kunnen ze niet traceren. :happyno: :giggle:
IK zou daar niet te zeker over zijn, eenvoudig (Google als simpelste voorbeeld) terug te herleiden naar dit forum, NL geregistreerde eigenaar die onder straffe van de informatie moet doorgeven.....
IP adres van een ieder is heel simpel te achterhalen,dus.............1+1=2
daar hebben ze tegenwoordig VPN en/of proxy's voor...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Ik moet dokken....

#10 Bericht door ron » dinsdag 08 september 2015, 06:39

jumbo schreef:
ron schreef:

IP adres van een ieder is heel simpel te achterhalen,dus.............1+1=2
daar hebben ze tegenwoordig VPN en/of proxy's voor...
Klopt..........dat weet jij Jumbo,maar de voor de meesten is dat abacadabra :thumbsup:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Ik moet dokken....

#11 Bericht door printen44 » zondag 20 september 2015, 04:11

Een leuke verassing van de Belastingdienst. Ik kreeg een brief waarin staat dat ik pas over vier maanden mijn belasting hoeft te betalen. In plaats van uiterlijk 9 oktober wordt dat uiterlijk 9 februari 2016.

En er komt geen belastingrente tot 9 februari 2016. Nou kan ik wel wachten tot die 9de februari en dat is wel leuk, maar betalen zal je. Dus betaal ik gewoon in de termijnen die ik aan de Belastingdienst heb voorgesteld. En ik krijg waarschijnlijk toch die euro's weer terug van de belastingdienst in maart of april van volgende jaar.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”