Huis te koop en verkocht in Sakon Nakhon

Voor als u iets in de verkoop heeft of op zoek naar iets bent (alleen voor particulieren!)
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#106 Bericht door RuudThai » woensdag 29 juli 2015, 07:24

Allemaal bedankt voor de positieve reacties!

We hadden het natuurlijk al ruim 2 jaar geleden in de verkoop gezet maar er eigenlijk weinig actief mee omgesprongen tot begin dit jaar. Sindsdien zijn er een aantal serieuze belangstellenden geweest wier pogingen om bij de bank een hypotheek te verkrijgen helaas mislukten. De banken in Thailand zijn al net zo scheutig met leningen als die in Nederland [|( .

Maar 2 weken geleden kwam er een onderwijzersechtpaar kijken, hij directeur van een school en zij lerares. Dus overheidspersoneel met een goed vast salaris en extra faciliteiten bij de bank. De bank die goedkope leningen voor overheidspersoneel regelt is de Government Housing Bank en daar was de lening voor dit echtpaar snel voor elkaar.

Afgelopen maandag gingen we daar met z'n allen naar toe om de papieren in te leveren en een contract te tekenen. En dinsdagmorgen kwamen ze weer hier samen met een mannetje van de bank die alle gegevens van het huis opnam, foto's maakte en beoordeelde of de waarde van het huis goed genoeg was om de gevraagde hypotheek te dekken. Hij liet trouwens blijken dat hij daar graag wat tea-money voor wilde ontvangen.... Zowel de a.s. kopers als wij weigerden dit zodat hij aanklopte bij de tipgeefster die van ons een commissie zou ontvangen voor haar bemiddeling bij de verkoop van het huis.
Het schijnt naar tevredenheid te zijn geregeld want nog dezelfde dag kwam het fiat van de bank en is de koop dus officieel. :D

Wij hebben bij de koop trouwens bedongen dat alle kosten voor de koper zijn behalve de commisie voor de tipgeefster. Normaal bedraagt die 3 % maar omdat wij een koopsom zijn overeengekomen die 100.000 baht onder de vraagprijs lag zijn we in overleg tot 2 % gezakt.
En de kosten kunnen aardig oplopen, vooral de Landoffice heeft fikse tarieven voor de registratie van wijzigingen van eigenaar en hypotheek. Ik begrijp dat de leges wel tot 100.000 baht kunnen oplopen voor zo'n huis. Het precieze bedrag wordt bepaald door diverse factoren die ik niet ken.
In het koopcontract moet je specifiek vermelden dat de kosten voor de koper zijn, dat is hier in tegenstelling tot in Nederland niet vanzelfsprekend.

En ja, de toekomst van onze zoon was voor ons belangrijk en vandaar dat wij eerst naar Nederland wilden omdat daar opleiding en kans op een goede baan veel beter ligt dan in Thailand. Maar gezien de financiële situatie van ons lijkt het ons beter om hem hier maar de basisopleiding te laten volgen waarna het altijd mogelijk is om hem elders verder te laten leren. Hij is tenslotte Nederlander en kan altijd daar terecht voor een voortgezette opleiding als hij wil.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#107 Bericht door Ashakorat » woensdag 29 juli 2015, 08:09

RuudThai schreef:
En ja, de toekomst van onze zoon was voor ons belangrijk en vandaar dat wij eerst naar Nederland wilden omdat daar opleiding en kans op een goede baan veel beter ligt dan in Thailand. Maar gezien de financiële situatie van ons lijkt het ons beter om hem hier maar de basisopleiding te laten volgen waarna het altijd mogelijk is om hem elders verder te laten leren. Hij is tenslotte Nederlander en kan altijd daar terecht voor een voortgezette opleiding als hij wil.
Ik begrijp wat je bedoeld, uiteindelijk zul je moeten kiezen wat het zwaarst weegt.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#108 Bericht door Jeanette » woensdag 29 juli 2015, 08:44


Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#109 Bericht door RuudThai » woensdag 29 juli 2015, 10:52

Jeanette schreef:Is dit soms iets voor erbij?

https://iviowereldschool.leadpages.co/i ... dsniet2015


:idea: :?:
Oei, dat is een prijzige school! Ik kende hem overigens wel maar omdat hij zo duur is ben ik er nooit op ingegaan. Ik denk dat hij vooral wordt gebruikt door expats die door hun bedrijf de kosten vergoed krijgen.
Sjoerd spreekt wel Nederlands met mij maar nogal krom. Ik probeer dat te verbeteren door hem voor te lezen maar hij raakt wat boven de voorleesleeftijd, nu bijna 11. Dus ga ik wat cd's / dvd's kopen met taallessen. Hij krijgt overigens wel van een Engelse leraar wel Engelse les aan huis een uurtje per week. Die doet dat leuk en dat spreekt Sjoerd wel aan.
Dus misschien spreekt hij binnenkort beter Engels dan Nederlands.... [$)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#110 Bericht door elst99 » woensdag 29 juli 2015, 11:21

Denk dat Engels ook beter voor hem is, nu het er naar uitziet dat je in Thailand blijft.
In Thailand heeft hij niets aan Nederlands.
En mocht er wat met jou gebeuren, is zowiezo Nederland voor je Thaise familie geen optie, met dochter en kleinkind in Thailand.
Stimuleer het Engels, geef daar wat geld aan uit, komt hij in Thailand ook verder mee.
En Nederlands als hobby bij interesse.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#111 Bericht door Pieter » woensdag 29 juli 2015, 14:43

Gefeliciteerd

Nu ikke nog

http://www.bahtsold.com/view/house-for- ... lle-215291

n.b. ik woon (alweer) 7 maanden in Nederland

Onderwijs in NL kan ook in het engels op een internationale school , als je lang genoeg weg bent geweest kan dat

mijn dochter gaat in nl naar een int. school

Pieter

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#112 Bericht door jumbo » donderdag 30 juli 2015, 01:59

RuudThai schreef:
Jeanette schreef:Is dit soms iets voor erbij?

https://iviowereldschool.leadpages.co/i ... dsniet2015


:idea: :?:
Oei, dat is een prijzige school! Ik kende hem overigens wel maar omdat hij zo duur is ben ik er nooit op ingegaan. Ik denk dat hij vooral wordt gebruikt door expats die door hun bedrijf de kosten vergoed krijgen.
Sjoerd spreekt wel Nederlands met mij maar nogal krom. Ik probeer dat te verbeteren door hem voor te lezen maar hij raakt wat boven de voorleesleeftijd, nu bijna 11. Dus ga ik wat cd's / dvd's kopen met taallessen. Hij krijgt overigens wel van een Engelse leraar wel Engelse les aan huis een uurtje per week. Die doet dat leuk en dat spreekt Sjoerd wel aan.
Dus misschien spreekt hij binnenkort beter Engels dan Nederlands.... [$)

er zijn boekjes om vanuit Thai naar NL te leren, voor gevorderden in dit geval, en jij kan hem dan als tutor helpen met de uitspraak..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#113 Bericht door RuudThai » zondag 16 augustus 2015, 05:33

Zo, verhuisd, computerharddisk kapot, al ruim een week zonder wifi/internet, dus even kort het laatste nieuws via gepiel op de gsm.
Veel verhuisgedoe, vorig weekend een deel van onze spullen overgebracht naar ons nieuwe - tijdelijke - onderdak, een bungalow in hetzelfde wijkje als ons verkochte huis. Een ander deel staat nu weer in ons 1e huis in het geboortedorp van Mel.
Voorlopig hebbenwe nog wel wat uit te pakken en in te richten in beide huizen!

Deze week ook een complete dag besteedt aan de officiële overdracht bij zowel de Landoffice als de 2 betrokken banken. Hoop werk en daar zal ik later over berichten als ik weer over computer en internet beschik.

We zitten nu in ieder geval voor een jaartje in dit huis dat een beetje apart is. Leg ik ook later uit.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#114 Bericht door prajak » dinsdag 18 augustus 2015, 04:11

Goed nieuws en binnenkort weer online want zonder internet zijn we toch wat onthand.

Heb nog wat voor je in de vriezer liggen dus denk daar eens over na want anders eten we ze zelf op hoor! :giggle: Tien rook- en twee ossenworstjes, niet voor de poes, heer Ruudthai, en eerste kwaliteit uit Chiang Mai Dirk's keuken.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#115 Bericht door Jeanette » dinsdag 18 augustus 2015, 08:56

Een oude spreuk....
Laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet.
..... kwam in mij op.

:giggle3:

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#116 Bericht door Duncan » dinsdag 18 augustus 2015, 13:28

Toch opvallend, die expats die op een gegeven moment weer terugkeren. Toch iets met gebrekkige scholing voor de kinderen, het economische klimaat of toch wat anders?
Bij mij staat TH ook op een wat lager pitje, heb hier belangrijker zaken te doen.
Maar Ruud, mooi dat het huis afgehandeld is, en benieuwd naar je verhaal over de tijdelijke woning...

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#117 Bericht door RuudThai » dinsdag 18 augustus 2015, 16:24

Ik hoop snel weer ongeremd mijn ervaringen op het forum te kunnen plaatsen maar vandaag hoorden we van 3BB dat die een wachttijd van 10 dagen hadden voor een aansluiting op internet.... :(
Morgen maar eens bij TOT informeren. En misschien zelfs bij TRUE.

hanshu

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#118 Bericht door hanshu » dinsdag 18 augustus 2015, 18:01

Doe maar rustig aan , Ruud :Whistle:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#119 Bericht door RuudThai » donderdag 20 augustus 2015, 15:30

Morgen weer internet, Hanshu en dan kan ik losbarsten ;) .
Toch 3BB, 15 Mb/1Mb, kost 900 baht per maand. Lijkt me een redelijke snelheid tegen een redelijk tarief.

hanshu

Re: Huis te koop Sakon Nakhon

#120 Bericht door hanshu » donderdag 20 augustus 2015, 15:42

Je barst maar los, Ruud...erger kan het toch niet worden.

Plaats reactie

Terug naar “Te koop/Te koop gevraagd”