Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#76 Bericht door ron » vrijdag 19 juni 2015, 16:01

Nog effe wachten Marcel....... :giggle:
Spaarpot-systeem is nog steeds de meest vertrouwde manier.

ondertussen in Thailand.............

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#77 Bericht door ron » vrijdag 19 juni 2015, 19:48

ron schreef:Denk dat die zoektocht naar een partij die instemt met deze wensen,een prachtig tijdverdrijf zal zijn voor degenen die zich een ietwat vervelen in Thailand.
Denk zelf dat er nog geen speld in deze hooiberg verborgen zit,helaas.

Maar zoals het gezegde::Hoop doet leven
Denk dat die zoektocht naar een partij die instemt met deze wensen,een prachtig tijdverdrijf zal zijn voor degenen die zich een ietwat vervelen in Thailand.
Denk zelf dat er nog geen speld in deze hooiberg verborgen zit,helaas. :crazy:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#78 Bericht door Gardensafari » vrijdag 19 juni 2015, 22:37

Ik zeg het maar gewoon keihard: vergeet die "collectieve verzekering".
Daar tuint geen enkele maatschappij in. Dat is een waanidee van mensen uit een verzorgingsstaat.
Boven de 65? fORGET IT BUT.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#79 Bericht door serpay » vrijdag 19 juni 2015, 22:54

ach zo in die trant had ik ook al iets geschreven.
maar dit mocht niet want ze wilden hier over praten en ideeen opdoen.
ik was weer te bot , maar ja wel weer de waarheid helaas....
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#80 Bericht door Gardensafari » vrijdag 19 juni 2015, 22:59

serpay schreef:ach zo in die trant had ik ook al iets geschreven.
maar dit mocht niet want ze wilden hier over praten en ideeen opdoen.
ik was weer te bot , maar ja wel weer de waarheid helaas....
Ik weet het, Serpay, maar enkelen hier zijn niet van hun standpunt af te brengen.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

hanshu

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#81 Bericht door hanshu » vrijdag 19 juni 2015, 23:10

Het is stil aan de overkant..... :Whistle:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#82 Bericht door brake034 » zaterdag 20 juni 2015, 06:27

Ik zat te denken om een beperkt pakket te nemen als basis, zeg maximaal 500.000 baht per jaar.
Dan moet je als er echt poep aan de knikker is misschien wat bijbetalen maar de belangrijkste dingen zijn grotendeels afgedekt.
Wij betalen dan met zijn tweetjes 40.000 baht per jaar, is een AXA Executive plus pakket alleen inpatient.

Een spaarpotje voor de aanvulling indien nodig en we kunnen gegarandeerd blijven tot ons 65e, daarna wordt per jaar bekeken.

Alternatief is Thai Health,de dekking van die pakketten is anders maar je mag gegarandeerd tot je 80e blijven?!
Marcel

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#83 Bericht door printen44 » zaterdag 20 juni 2015, 06:28

Een kleine reactie. De naam van de topic is "De Onderlinge" en niet "De Collectiviteit" Want de criticasters hebben het maar over verzekeringsmaatschappijen die moeilijk zouden doen, maar wijden geen woord aan "De Onderlinge".

Dus is het de criticasters maar om te doen om kritiek te leveren over een zaak die niet eens de naam draagt van deze topic. Vreemd, maar dat zijn we gewend dat enkelen kritiek leveren zonder eerst de inhoud van een onderzoek af te wachten die niet eens over ziektekostenverzekeraars gaat. [$) [$)

Ik heb altijd maar het idee dan men kritiek wil leveren om maar kritiek te leveren. Vind ik best hoor, voor mij geen probleem.

Dus is de volgende vraag aan de criticasters: "Wat is jullie bijdrage aan "De Onderlinge"? Ik wacht met spanning af wat de positieve inbreng van de criticasters zal zijn over alles wat te maken heeft met "De Onderlinge". En vergeet dat alleen Thailand en alleen Nederlanders daar als enige een rol in spelen. Een nadenkertje. [$) [$) [$) [$)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#84 Bericht door prajak » zaterdag 20 juni 2015, 06:42

Juist. Een 'Onderlinge' is heel wat anders dan een 'Collectieve'. Ik leerde dat verschil goed tijdens de boekhoud- en economielessen die ik heb moeten volgen en toen bestond de 'Onderlinge' ook nog ruim. Nu moet je ze met een lampje zoeken.

Overigens is mijn mening dat het risico op onze leeftijd ook in een 'Onderlinge' niet te betalen is. Ik heb mijn huiswerk gedaan en zaken nagevraagd en mijn visie is: het risico is te hoog voor een onderlinge.

Dus val ik terug op zorg in NL als me wat overkomt. We hebben het advies van Lammert de Haan gelezen; behoud van AOW toeslagen, behoud van emigratie, etc, bij een juiste invulling van de formaliteiten is dat te regelen.

En daarmee is de ongefundeerde kritiek weerlegd; blabla is zo simpel. Dan lees ik liever 'onderzoek het en behoud het goede'. Dat is positief. Maar Ashakorat haalt dat stuk net weg.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#85 Bericht door printen44 » zaterdag 20 juni 2015, 07:53

prajak schreef:Juist. Een 'Onderlinge' is heel wat anders dan een 'Collectieve'. Ik leerde dat verschil goed tijdens de boekhoud- en economielessen die ik heb moeten volgen en toen bestond de 'Onderlinge' ook nog ruim. Nu moet je ze met een lampje zoeken.

Overigens is mijn mening dat het risico op onze leeftijd ook in een 'Onderlinge' niet te betalen is. Ik heb mijn huiswerk gedaan en zaken nagevraagd en mijn visie is: het risico is te hoog voor een onderlinge.

Dus val ik terug op zorg in NL als me wat overkomt. We hebben het advies van Lammert de Haan gelezen; behoud van AOW toeslagen, behoud van emigratie, etc, bij een juiste invulling van de formaliteiten is dat te regelen.

En daarmee is de ongefundeerde kritiek weerlegd; blabla is zo simpel. Dan lees ik liever 'onderzoek het en behoud het goede'. Dat is positief. Maar Ashakorat haalt dat stuk net weg.
Een "Onderlinge", gericht op Nederlanders, permanent wonend in Thailand, is niet haalbaar. Dat bleek redelijk snel. Als je een "Onderlinge" wil gaan oprichten, zal de basis veel en veel breder moeten zijn. Dus daar zal je het moeten zoeken om een "Onderlinge" levensvatbaar te krijgen en wat belangrijker is, levensvatbaar te houden. En dat zijn we nu aan het onderzoeken. Met vallen en opstaan.

Misschien lukt dat niet, maar hebben we een poging gedaan en staan we niet langs de zijlijn te roepen dat het niet kon, zonder enige bijdrage te leveren.. En misschien lukt het wel of zijn er veel positieve onderdelen wat gebruikt kunnen worden.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#86 Bericht door brake034 » zaterdag 20 juni 2015, 08:47

Printen, ik vroeg alleen wat het resultaat was nadat de discussie stilviel op 08-04?
In die vraag zat niets negatiefs bedoeld, het was meer een zetje om te kijken wat er nog leefde.
Is het plan nog in onderzoek, zijn er tussenliggende resultaten?

Ik ben best bereid om op mijn 53e in een onderlinge te stappen, het hangt natuurlijk van de condities af?!
Anders zal ik toch gaan denken over een beperkte dekking op commerciële basis, ook niks mis mee......
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#87 Bericht door prajak » zaterdag 20 juni 2015, 10:13

Brake034, ik zal antwoorden want heb gegevens verzameld.

Het gaat niet lukken met onze leeftijdsgroep. Dan heb je een veel jongere groep er omheen nodig die bereid is NU meer bij te dragen om LATER ook dekking te krijgen als ze oud en stijf worden.

Een onderlinge is leuk voor een homogene groep. Pak een genootschap van mensen die om geloofsredenen verzekering weigeren maar wel bereid zijn 'elkaar' te steunen; dat is een goed voorbeeld van een onderlinge. Zoek maar eens op internet naar de traditionele onderlinge.

Voor ons is er

-bewust eigen risico dragen
-noodgedwongen eigen risico dragen (in 2006 zijn we uit de zorg gegooid zoals je je herinnert, vraag Dutch anders maar...)
-een dure verzekering nemen met mogelijk uitsluitingen
-hier flierefluiten en bij medische problemen naar NL vliegen.

Ik kies voor het laatste.

Dat ik het onderwerp niet netjes heb afgesloten toen, ja, daar heb je gelijk in. Ik had eerder kunnen komen maar je weet, 'k heb meer aan mijn hoofd.

En daarmee laat ik de pogingen vallen. Maar eenieder kan zich vrij voelen verder te gaan..... Hoe meer zielen hoe meer kennis.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#88 Bericht door printen44 » zaterdag 20 juni 2015, 10:30

brake034 schreef:Printen, ik vroeg alleen wat het resultaat was nadat de discussie stilviel op 08-04?
In die vraag zat niets negatiefs bedoeld, het was meer een zetje om te kijken wat er nog leefde.
Is het plan nog in onderzoek, zijn er tussenliggende resultaten?

Ik ben best bereid om op mijn 53e in een onderlinge te stappen, het hangt natuurlijk van de condities af?!
Anders zal ik toch gaan denken over een beperkte dekking op commerciële basis, ook niks mis mee......
Brake034, ik neem het jou niet kwalijk. Ik had tussentijds wat kunnen schrijven. Het ging mij om de commentaren nadat je jouw bericht geschreven had.

Ik ga nog even verder met onderzoeken of het mogelijk is op een wat bredere basis een "Onderlinge" van de grond te krijgen.

Prajak heeft gelijk dat als je alleen ouderen in die "Onderlinge" zou hebben, het vrijwel niet mogelijk is zo'n "Onderlinge" op te richten. Dus kijk ik of met een bredere basis het wel mogelijk is of er onderdelen in zouden zitten die bruikbaar zijn.

Lukt het niet, jammer, maar niet geschoten, altijd mis. Ik hou je en uiteraard ook de anderen op de hoogte.

hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 147
Lid geworden op: zaterdag 17 december 2011, 07:17

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#89 Bericht door hutspot » zondag 21 juni 2015, 01:34

printen44 schreef:
brake034 schreef:Printen, ik vroeg alleen wat het resultaat was nadat de discussie stilviel op 08-04?
In die vraag zat niets negatiefs bedoeld, het was meer een zetje om te kijken wat er nog leefde.
Is het plan nog in onderzoek, zijn er tussenliggende resultaten?

Ik ben best bereid om op mijn 53e in een onderlinge te stappen, het hangt natuurlijk van de condities af?!
Anders zal ik toch gaan denken over een beperkte dekking op commerciële basis, ook niks mis mee......
Brake034, ik neem het jou niet kwalijk. Ik had tussentijds wat kunnen schrijven. Het ging mij om de commentaren nadat je jouw bericht geschreven had.

Ik ga nog even verder met onderzoeken of het mogelijk is op een wat bredere basis een "Onderlinge" van de grond te krijgen.

Prajak heeft gelijk dat als je alleen ouderen in die "Onderlinge" zou hebben, het vrijwel niet mogelijk is zo'n "Onderlinge" op te richten. Dus kijk ik of met een bredere basis het wel mogelijk is of er onderdelen in zouden zitten die bruikbaar zijn.

Lukt het niet, jammer, maar niet geschoten, altijd mis. Ik hou je en uiteraard ook de anderen op de hoogte.

de vraag is dus of er voldoende niet ouderen onder ons zijn die mee willen doen.
Jonger als 65 dan heb je een paar groepen; uitkeringsgerechtigden die hier met toestemming zijn en dus verzekerd, werkenden zijn al verzekerd, rentenierenden hebben geen verzekering nodig?
Zal wel groepen gemist hebben, maar ik denk dat je begrijpt waar het naar toe leidt...

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Discussiestuk. De Onderlinge Verzekering.

#90 Bericht door prajak » zondag 21 juni 2015, 01:40

'...uitkeringsgerechtigden die hier met toestemming zijn en dus verzekerd, werkenden zijn al verzekerd, rentenierenden hebben geen verzekering nodig?..'

uitkeringsgerechtigden die hier met toestemming zijn en dus verzekerd

Pardon?

Als je WAO hebt (heet nu anders....), en uitbehandeld zoals dat heet, en je mag met toestemming van UWV emigreren naar Thailand, dan blijft de WAO in NL belast met inkomstenbelasting. Je krijgt vrijstelling premie volksverzekering maar bouwt geen AOW recht meer op, hebt geen ANW- en geen WLZ recht.

Volgens mij verlies je dan de zorgpolis bij emigratie.

Of je gaat 8 maanden per jaar hier wonen, emigreert niet, maar zoekt alleen de zon op en of je daar toestemming voor nodig hebt is mij niet bekend. Dan hou je de zorgpolis want je woont in NL.

OK ?

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”