Ervaringen SSO

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Yoon
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 28 januari 2013, 07:28

Re: Ervaringen SSO

#91 Bericht door Yoon » maandag 10 november 2014, 16:08

Goed, om het even duidelijker te maken.

Twee jaar geleden was ik met mijn dochter in Town Hall in Chiang Mai, daar in de hoek bij die printer/copy shop en daar werd netjes een papier opgemaakt. Vrijdag jl zeiden 2 vriendelijke dames in het zelfde kantoor dat "the law change" wat waarschijnlijk inhoudt dat de afspraken zijn veranderd en dat zij niet lander het levensbewijs voor de SVB afhandelen. Eerst lieten ze me een een naam met adres ergens in Chiang Mai zien , er kwam een telefoonnummer achteraan waarvan ik eerst dacht dat het Bangkok was omdat het met 02 begon. Het nummer bleek niet te kloppen. Nog een keer navragen. Ze liet me een kopie zien en toen zag ik ineens dat er +31(02) voor stond ipv 02...

En daar sta je dan. Je dochter een dag van schoolgehouden en die afstand geren. In 2 jaar ben ik 5 of 6 instanties afgelopen. Ja, ook OSS hier in de provincie. Die wisten van niks. 2 jaar geleden Chiang Mai lukte het in Chiang Mai maar nu kunnen ze hun gegevens niet normaal correct overdragen en sta je daar op dat grote groen grasveld. Ja erg verwarrend, zeker omdat de SVB in NL zegt: sorry, maar dan houdt het op...

De vraag is weet iemand wat er aan de hand is, daar in Chiang Mai. Wie doet de Levensbewijs verklaringen nu? Ik zoek nog verder.

Groet! :(

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Ervaringen SSO

#92 Bericht door printen44 » maandag 10 november 2014, 17:31

Yoon, jij schrijft 2 jaar geleden, dat je in Chiang Mai was. Woonde je toen in Chiang Mai? Waar heb je een jaar geleden dat formulier laten afstempelen. Je moet namelijk dat formulier laten afstempelen in het district waar je woont of bij de dichts bijzijnde kantoor van de SSO. Voor mij was dat een paar jaar geleden de SSO in Phayao. Die wisten ook van niks. Ze hadden een voorbeeld van de SVB in het Nederlands en Engels gekregen, maar niemand daar kon Engels lezen of praten. Ik heb toen alles voor ze ingevuld, laten zien waar de stempels moesten staan en het formulier opgestuurd.

Waren je gegevens bekend in Chiang Mai? Je gegevens worden namelijk in de computer opgeslagen. Je krijgt namelijk een mooie computerbrief mee dat je bij de SSO bent geweest. De gegevens controleert men met de gegevens die daar bij de SSO in de computer staan.

Heb jij gecontroleerd bij welke instantie of persoon dat telefoonnummer hoort, die ze je gaven?

Zover ik weet, behandeld de SSO in Chiang Mai nog steeds de "in leven zijnde verklaring" van de SVB in en geeft ze de nodige stempels.

Wat zegt de SVB over de handelswijze, zoals jij de aantrof bij de SSO in Chiang Mai? Alleen "Sorry"? en geven ze geen oplossing of advies?

Heb jij bij de SSO in Chiang Mai de voorbeelden die de SVB aan Chiang Mai heeft gestuurd gezien en heb jij ook, in het Engels, de richtlijnen gezien die de SSO van de SVB heeft? Ik heb ze namelijk wel kunnen bekijken.

Overal in Thailand behandeld de SSO op dit moment de "in Leven zijnde Verklaringen". Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat Chiang Mai daarvan afwijkt en je met een kluitje in het riet stuurt. Kan ook zijn de de twee vriendelijke dames nergens van afwisten. De eerste keer dat in in Chiang Mai was, kreeg ik ook te horen dat men van niets wist. Na veel zoeken kwam eindelijk de nodige papieren van de SVB tevoorschijn. Maar dat was alleen in het eerste jaar.

Hier is de lijst van de SSO kantoren in Thailand. Het zijn er een heleboel:

http://www.sso.go.th/wpr/eng/contactus.html

Na redelijk wat gegoogled te hebben, kan ik nergens vinden dat de overeenkomst tussen SVB en de SSO is opgeheven, cq, veranderd is. De enige verandering is dat jezelf voor het verzenden verantwoordelijk bent. Eerder deed de SSO dat.

Overigens is de Overeenkomst geen wet in Thailand of Nederland, maar gewoon een overeenkomst tussen twee uitvoerende instanties.

Yoon
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 28 januari 2013, 07:28

Re: Ervaringen SSO

#93 Bericht door Yoon » dinsdag 11 november 2014, 01:35

printen44 schreef:Yoon, jij schrijft 2 jaar geleden, dat je in Chiang Mai was. Woonde je toen in Chiang Mai? Waar heb je een jaar geleden dat formulier laten afstempelen. Je moet namelijk dat formulier laten afstempelen in het district waar je woont of bij de dichts bijzijnde kantoor van de SSO. Voor mij was dat een paar jaar geleden de SSO in Phayao. Die wisten ook van niks. Ze hadden een voorbeeld van de SVB in het Nederlands en Engels gekregen, maar niemand daar kon Engels lezen of praten. Ik heb toen alles voor ze ingevuld, laten zien waar de stempels moesten staan en het formulier opgestuurd.

Waren je gegevens bekend in Chiang Mai? Je gegevens worden namelijk in de computer opgeslagen. Je krijgt namelijk een mooie computerbrief mee dat je bij de SSO bent geweest. De gegevens controleert men met de gegevens die daar bij de SSO in de computer staan.

Heb jij gecontroleerd bij welke instantie of persoon dat telefoonnummer hoort, die ze je gaven?

Zover ik weet, behandeld de SSO in Chiang Mai nog steeds de "in leven zijnde verklaring" van de SVB in en geeft ze de nodige stempels.


Wat zegt de SVB over de handelswijze, zoals jij de aantrof bij de SSO in Chiang Mai? Alleen "Sorry"? en geven ze geen oplossing of advies?

Heb jij bij de SSO in Chiang Mai de voorbeelden die de SVB aan Chiang Mai heeft gestuurd gezien en heb jij ook, in het Engels, de richtlijnen gezien die de SSO van de SVB heeft? Ik heb ze namelijk wel kunnen bekijken.

Overal in Thailand behandeld de SSO op dit moment de "in Leven zijnde Verklaringen". Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat Chiang Mai daarvan afwijkt en je met een kluitje in het riet stuurt. Kan ook zijn de de twee vriendelijke dames nergens van afwisten. De eerste keer dat in in Chiang Mai was, kreeg ik ook te horen dat men van niets wist. Na veel zoeken kwam eindelijk de nodige papieren van de SVB tevoorschijn. Maar dat was alleen in het eerste jaar.

Hier is de lijst van de SSO kantoren in Thailand. Het zijn er een heleboel:

http://www.sso.go.th/wpr/eng/contactus.html

Na redelijk wat gegoogled te hebben, kan ik nergens vinden dat de overeenkomst tussen SVB en de SSO is opgeheven, cq, veranderd is. De enige verandering is dat jezelf voor het verzenden verantwoordelijk bent. Eerder deed de SSO dat.

Overigens is de Overeenkomst geen wet in Thailand of Nederland, maar gewoon een overeenkomst tussen twee uitvoerende instanties.


Hallo Printen44

Onze dochter is acht. De eerste keer hebben we het op het ambassade spreekuur kunnen regelen, 1 keer in NL en toen ze zes was hebben we contact opgenomen met SSO Mae Hong Son de provincie waarin we wonen. Zij hielpen ons niet en verwezen ons naar Chiang Mai waar inderdaad dat formulier werd opgemaakt. Ze zou dus bekend moeten zijn want de kinderbijslag betalingen zijn gewoon door gegaan.

Gisteren met de SVB in NL gebeld. In de brief staat toch duidelijk: "Kan de bevoegde autoriteit niet vaststellen of uw kinderen in leven zijn? Neem dan contact met ons op." Op mijn voorstel om een Skype gesprek te organiseren werd een beetje gelachen en een serieus alternatief hadden ze gewoon niet. Je vraagt je af of ze zelf geen kinderen hebben?

Ik heb geen voorbeelden gezien, ze hadden wel en boek waarin telefoonnummer en naam van iemand die de internationale contacten onderhoudt. Hij was gisteren niet op kantoor. Daarnaast hadden ze het over een persoon in San Pa Tong, Chiang Mai. Omdat het vrijdagmiddag dacht ik dat het beter was maandag maar eens in NL met de SVB te beginnen. Dat liep op niets uit en op het nummer in Amsterdam was de betreffende persoon niet aanwezig.

Omdat we OSS MHS en het districtskantoor al hadden geweigerd mee te werken, ben ik er dit jaar niet heen gegaan.

Ik heb nog de telefoonnummers van SSO Bangkok gekregen en een yahoo e-mail. Die heb ik gisteren een e-mail gestuurd.

Misschien dat ze dat bedoelden met "Law Change". Dat nu ieder kantoor op de hoogte is. Onze dochter gaat in MHS naar school. Ik ga daar morgen ng eens langs om te kijken of het dit keer wel gaat lukken.

Er wonen hier niet zoveel Naders, vandaag dat waarschijnlijk niemand op de hoogte is en het is gemakkelijker iets af te schuiven dan iemand verder te helpen.

En daarom hartelijk bedankt dat jij wel de moeite hebt genomen. Ik hou je op de hoogte. Groet!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Ervaringen SSO

#94 Bericht door printen44 » dinsdag 11 november 2014, 04:39

Yoon, het probleem is dat als men het niet weet, ze het afschuiven van "change law", doorschuiven naar iemand anders etc. Men weigert, en ik maak dat vaak mee, om verantwoordelijkheid te dragen en te gaan zoeken.

In Phayao was ik de eerste Nederlandse AOW'er, die mijn "In leven zijnde" kwam laten afstempelen. Men wilde mij naar het hoofdkantoor van de SSO sturen, onder het motto; "Head Office does it". Maar ik laat men nooit met een kluitje in het riet sturen. Ook niet bij de SSO in Phayao. En vriendelijk blijven doe ik dan ook niet. Ik weet wat de men wel en wat men niet kan doen. En aanhouder wint, tenminste bij mij.

Ook in Chiang Mai wil men nog wel eens, zeker als er nieuwe dames achter die balie staan, je met een kluitje in het riet sturen. Dat weet in ook van anderen.

En in Mae Hong Song zijn ze verplicht om het formulier af te stempelen.

Een tip: Ik dreig altijd om de "Director of Customer Service" in Bangkok een brief op poten te sturen. En dat deed ik diverse keren. Je moet eens zien hoe vlug je dan geholpen wordt. Bij Cat-Telecom werd zelfs een splinternieuwe internetdraad naar mijn huis getrokken, waardoor ik de enige gebruiker van die lijn had. Geheel gratis.

De postvoorziening in Hang Dong is bedroevend. Ik schreef een brief naar Thailand Post in Bangkok. De post wordt nu letterlijk naar mijn veranda gebracht en niet in de brievenbus die buiten hangt. En redelijk vlot.

En bij een slechte service van de apotheker over de oogdruppels die ik nodig had, hing ik een notitie op het bord dat in dat kleine winkelcentrum hing. Ik kreeg drie maanden mijn druppels gratis.

Kortom, je bent klant en ik laat me nooit afbluffen en met een kluitje in het riet sturen. Ik zoek het vaak, als niets helpt, het hoger op en daar zijn ze als de dood voor. Niks blijven glimlachen, als ik weet dat ik in mijn recht sta en weet dat zij de gang van zaken ook weten, maar te lui zijn om verantwoordelijkheid te nemen, dan laat ik duidelijk merken wat ik van hun houding denkt. En dat heeft mij in de elf jaar dat ik hier woon, geen windeieren opgeleverd.

Yoon
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 28 januari 2013, 07:28

Re: Ervaringen SSO

#95 Bericht door Yoon » dinsdag 11 november 2014, 07:52

printen44 schreef:Yoon, het probleem is dat als men het niet weet, ze het afschuiven van "change law", doorschuiven naar iemand anders etc. Men weigert, en ik maak dat vaak mee, om verantwoordelijkheid te dragen en te gaan zoeken.

In Phayao was ik de eerste Nederlandse AOW'er, die mijn "In leven zijnde" kwam laten afstempelen. Men wilde mij naar het hoofdkantoor van de SSO sturen, onder het motto; "Head Office does it". Maar ik laat men nooit met een kluitje in het riet sturen. Ook niet bij de SSO in Phayao. En vriendelijk blijven doe ik dan ook niet. Ik weet wat de men wel en wat men niet kan doen. En aanhouder wint, tenminste bij mij.

Ook in Chiang Mai wil men nog wel eens, zeker als er nieuwe dames achter die balie staan, je met een kluitje in het riet sturen. Dat weet in ook van anderen.

En in Mae Hong Song zijn ze verplicht om het formulier af te stempelen.

Een tip: Ik dreig altijd om de "Director of Customer Service" in Bangkok een brief op poten te sturen. En dat deed ik diverse keren. Je moet eens zien hoe vlug je dan geholpen wordt. Bij Cat-Telecom werd zelfs een splinternieuwe internetdraad naar mijn huis getrokken, waardoor ik de enige gebruiker van die lijn had. Geheel gratis.

De postvoorziening in Hang Dong is bedroevend. Ik schreef een brief naar Thailand Post in Bangkok. De post wordt nu letterlijk naar mijn veranda gebracht en niet in de brievenbus die buiten hangt. En redelijk vlot.

En bij een slechte service van de apotheker over de oogdruppels die ik nodig had, hing ik een notitie op het bord dat in dat kleine winkelcentrum hing. Ik kreeg drie maanden mijn druppels gratis.

Kortom, je bent klant en ik laat me nooit afbluffen en met een kluitje in het riet sturen. Ik zoek het vaak, als niets helpt, het hoger op en daar zijn ze als de dood voor. Niks blijven glimlachen, als ik weet dat ik in mijn recht sta en weet dat zij de gang van zaken ook weten, maar te lui zijn om verantwoordelijkheid te nemen, dan laat ik duidelijk merken wat ik van hun houding denkt. En dat heeft mij in de elf jaar dat ik hier woon, geen windeieren opgeleverd.

Haha, ja ik ben wel bekend met dat soort dingen. Die kleine wordt ouder en dat heeft heel wat moeite gekost om de NL nationaliteit
voor haar te verkrijgen. Nu moet ze weer een nieuw paspoort en dat levert natuurlijk weer de nodige foto problemen op; gezien de laatste pasfoto's die ik in MHS heb laten maken, zijn ze niet op de hoogte van de laatste eisen mbt reisdocumenten..

Ik heb inmiddels wel antwoord uit Bangkok en zij geven als rede dat zij dit alleen voor AOW en ANW doen. Ze verwijzen natuurlijk naar het districtskantoor en daar beginnen de problemen. Voelen ze zich geen competente autoriteit? Nee, daar begint gewoon waar jij het over hebt: kent niet, weet niet. Ik vind het heel vreemd dat de SVB dit wel voor AOW regelt en niet voor Kinderbijslag. En dan is de SSO natuurlijk wakker geworden na mijn bezoek twee jaar geleden. Heeft de SVB al een voorsprongetje genomen op het afschaffen van de kinderbijslag voor buiten de EU?

District Office vraagt een officiële vertaling. Daar gaat het budget... Er is nog hoop dat องค์การบริหารส่วนตำบลสบป่อง (Tambon Sop Pong volgens Google) het wil doen omdat we daar bekend zijn. Maar dit is niet het District kantoor.

Dus, gepensioneerden hoeven zich geen zorgen te maken en de kinderbijslag binnenkort ook niet meer want dat is voorbij.

Hang Dong... daar ken ik een paar mensen.. Groet!

Dank je printen44

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ervaringen SSO

#96 Bericht door RuudThai » dinsdag 11 november 2014, 09:16

Kinderbijslag? Hoezo krijg jij kinderbijslag?
Toen ik 8,5 jaar geleden emigreerde naar Thailand met vrouw en 2 kinderen werd meteen de kinderbijslag gestopt. Ik weet, in bepaalde gevallen wordt het doorbetaald maar dat gold niet voor mij. Ik weet niet precies wat die "bepaalde gevallen" zijn, maar ik zou wel willen weten welke, misschien is er iets veranderd wat aan mijn aandacht is ontsnapt.
En we hebben nu nog 1 kind van 10 en daar zou ik dan toch nog een aantal jaren KB voor kunnen ontvangen als het alsnog niet wordt afgeschaft (is de wet al helemaal door het parlement goedgekeurd?).

Yoon
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 28 januari 2013, 07:28

Re: Ervaringen SSO

#97 Bericht door Yoon » dinsdag 11 november 2014, 09:37

RuudThai schreef:Kinderbijslag? Hoezo krijg jij kinderbijslag?
Toen ik 8,5 jaar geleden emigreerde naar Thailand met vrouw en 2 kinderen werd meteen de kinderbijslag gestopt. Ik weet, in bepaalde gevallen wordt het doorbetaald maar dat gold niet voor mij. Ik weet niet precies wat die "bepaalde gevallen" zijn, maar ik zou wel willen weten welke, misschien is er iets veranderd wat aan mijn aandacht is ontsnapt.
En we hebben nu nog 1 kind van 10 en daar zou ik dan toch nog een aantal jaren KB voor kunnen ontvangen als het alsnog niet wordt afgeschaft (is de wet al helemaal door het parlement goedgekeurd?).

Al die moeite hierboven is voor mij nog maar voor 3 uitbetalingen. Wij krijgen tot en met juli ivm een overgangsperiode. Kinderbijslag ontvang je alleen als je in Nederland (woont en) werkt. Belasting betaald dus. Ik woon officieel in Nederland en werk daar in de zomermaanden. Daarover wordt belasting geheven en dan had je ook recht op kinderbijslag voor kinderen in een land waarmee Nederland een verdrag had. Alles verleden tijd dus. Dus ja, die wet is er door. Meer voor "hen" betekent minder voor Jan Modaal.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Ervaringen SSO

#98 Bericht door Ashakorat » dinsdag 11 november 2014, 11:48

Ik meen dat de SSO ook de instantie is die controles uitvoert voor onze SVB, of je niet stiekem samenwoont of iets dergelijks? Hoe voeren ze deze taak dan uit als ze kennelijk zo slecht op de hoogte zijn? Of haal ik nu twee dingen door elkaar?
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Yoon
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 28 januari 2013, 07:28

Re: Ervaringen SSO

#99 Bericht door Yoon » dinsdag 11 november 2014, 13:53

Ashakorat schreef:Ik meen dat de SSO ook de instantie is die controles uitvoert voor onze SVB, of je niet stiekem samenwoont of iets dergelijks? Hoe voeren ze deze taak dan uit als ze kennelijk zo slecht op de hoogte zijn? Of haal ik nu twee dingen door elkaar?

Geen idee.. Wat ik wel begrijp is dat als ze de juiste instructies hebben gehad, ze die precies kunnen volgen. Als het maar op het menu staat, denk ik dan.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Ervaringen SSO

#100 Bericht door Ashakorat » dinsdag 11 november 2014, 14:44

Yoon schreef:
Ashakorat schreef:Ik meen dat de SSO ook de instantie is die controles uitvoert voor onze SVB, of je niet stiekem samenwoont of iets dergelijks? Hoe voeren ze deze taak dan uit als ze kennelijk zo slecht op de hoogte zijn? Of haal ik nu twee dingen door elkaar?

Geen idee.. Wat ik wel begrijp is dat als ze de juiste instructies hebben gehad, ze die precies kunnen volgen. Als het maar op het menu staat, denk ik dan.
Heeft iemand anders misschien wel een idee? :crazy:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Ervaringen SSO

#101 Bericht door printen44 » dinsdag 11 november 2014, 14:49

Ashakorat schreef:Ik meen dat de SSO ook de instantie is die controles uitvoert voor onze SVB, of je niet stiekem samenwoont of iets dergelijks? Hoe voeren ze deze taak dan uit als ze kennelijk zo slecht op de hoogte zijn? Of haal ik nu twee dingen door elkaar?
Nee, de SSO voert geen controles uit. Per jaar word door de SVB een aantal landen uitgekozen waar controle zou kunnen plaatsvinden. Als Thailand aan de beurt is, wordt de controle door een medewerker van de SVB, met assistentie van een SSO medewerker, verricht. De SVB blijft verantwoordelijk. Vaak is ook een medewerker van de Ambassade daarbij aanwezig, maar het is niet verplicht. De controles worden zonder enige bericht vooraf uitgevoerd. Dus al niemand thuis is, keren ze weer onverrichter zaken weg.

Overigens kan de SVB controles uitvoeren, buiten het jaar waar men de keus op een land liet vallen. Zover ik weet wordt in Thailand dat niet gedaan. Slechts een klein aantal AOW'ers krijgen controle. Zover ik weet is het gewoon "random" controles. Dus niet omdat men vermoed dat iets niet in de haak is.

Overigens kan je op de site van de SVB alles over controles in het buitenland lezen. In sommige landen worden helemaal geen controles uitgevoerd omdat daar de bevolkingsregister prima in orde is. BV. in Australie zijn geen controles en hoeven de Nederlandse AOW'er daar geen "In leven zijnde" verklaring in te vullen en op te sturen. Ook in een aantal andere landen is dat ook het geval. De Bevolkingsregister is daar net zo goed of net zo slecht als in Nederland. [$)

Thailand heeft dat niet, dus moet de AOW'er een "In leven zijnde" verklaring invullen en opsturen.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Ervaringen SSO

#102 Bericht door Ashakorat » dinsdag 11 november 2014, 15:36

Duidelijk Printen, dank je wel.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Ervaringen SSO

#103 Bericht door Ashakorat » dinsdag 11 november 2014, 15:44

Ben even op de site wezen kijken Printen, maar daar vind ik maar bedroevend weinig over de controle in het buitenland. In elk geval niet de info die jij gaf of ik heb niet goed gekeken. overigens wordt er in Australie wel extra gecontroleerd, een levensbewijs is daar inderdaad niet nodig.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Ervaringen SSO

#104 Bericht door printen44 » dinsdag 11 november 2014, 16:49

De meeste info heb ik niet van de site van de SVB, maar van anderen. In Australie word alleen gecontroleerd, dat vergat ik te melden, als men vermoed dat er iets niet in orde is.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen SSO

#105 Bericht door prajak » woensdag 15 april 2015, 16:49

Mijn pensioen komt van Zwitserleven. Dat was eerst E&L en daarna Reaal en nu Zwitserleven en zolang ik hier ben wil men een keer per jaar een bewijs dat ik nog adem haal.

Nu wil men dat twee keer per jaar en de november-versie valt samen met de SSO brief van de SVB dus die kan ik gebruiken en kost niks.

Maar nu wil men ook zo'n ding uiterlijk 15 juni en de overheid hier stempelt niet want het is niet in het Thais. De lokale notaris wil 2.000 baht voor een stempel, een handtekening, een rood touwtje en een lakstempel en dat vind ik aan de gortige kant. Is wel 58 euro.

Zal eens gaan zoeken of ik een blanco opgave van de SVB vind en dan ga ik gewoon nog eens naar de SSO want die zijn gratis....

Hebben jullie dat gesukkel ook, twee keer per jaar van de zelfde pensioenclub?

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”