Kijkwaardig in ..... korat

Informatie over diverse steden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Kijkwaardig in ..... korat

#16 Bericht door Henk Korat » zondag 23 februari 2014, 06:41

Een bezoek aan Nakhon Ratchasima is niet compleet als je Pak Tong Chai, de zijde stad, niet hebt bezocht. In de stad zelf en daarbuiten zijn diverse zijde winkels waar veel te koop is. Heb je voldoende tijd, dan kun je ook een blouse, jurk, jasje, overhemd, etc. op maat laten maken, of je kan de zijde kopen en zelf aan het knutselen gaan.

Afbeelding

http://www.eugenegoesthailand.com/?p=1038

In de mueang Pak Tong Chai ligt ook "Jim Thomsom Farm". Op deze farm, waar je met een tractor treintje doorheen kunt rijden, zie je veel van de gewassen en planten, die in de omgeving verbouwd worden, maar ook hoe de zijderups zijn werk doet en hoe zijde geverfd en geweven wordt. Zijde producten zijn er te koop. Zeker een bezoek waard, maar de farm is slechts open van half december tot half januari.

Afbeelding

http://www.jimthompson.com/farm/english/farm_tour.asp
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Kijkwaardig in ..... korat

#17 Bericht door Henk Korat » zondag 23 februari 2014, 07:17

Thsiland kent een aantal mooie wats, die eigenlijk geen wat zijn, omdat een monnikenverblijf, crematorium en andere gebouwtjes ontbreken. Voorbeelden zijn de bijzondere mooie wat Rong Khun by Chiang Rai en wat Luang Phor Toh in Nakhon Ratchasima, waarvan Willem al een foto hierboven heeft geplaatst.

Maar Changwat Nakhon Ratchasima kent nog een bijzonder mooie wat, die erg onbekend is bij de toeristen. Het is Wat Ban Rai en dit is een echte wat met alles erop en eraan. Hier een foto:

Afbeelding

http://www.thailandfromabove.com/wat-ban-rai/

In het gebouw met de olifantenkop is het leven van Boeddha door schilders en beeldhouwers uitgebeeld. De schilders hebben gezichten van hedendaagse echte mensen gebruikt. Het is een fraai kunstwerk. De wat zelf is ook indrukwekkend met een groot hoofdgebouw. De wat beslaat een behoorlijk groot terrein. Buiten de muren van de wat is er een marktje met souvenirs en een grote parkeerplaats.

Hoe kom je er? Vanuit Nakhon Ratchasima rijd je richting Bangkok en neem je de afslag naar Kham Thale So. Dit is geen U-turn, maar een viaduct over de weg. Vanaf Kham Thale So, ga je richting Dan Khun Thot en vandaar richting *** Phiman. De wat Ban Rai staat echter al kort na Kham Thale So aangegeven. Het is een rustige, mooie 4 baans weg.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Kijkwaardig in ..... korat

#18 Bericht door dutch » zondag 23 februari 2014, 07:48

Henk Korat schreef:Thsiland kent een aantal mooie wats, die eigenlijk geen wat zijn, omdat een monnikenverblijf, crematorium en andere gebouwtjes ontbreken. Voorbeelden zijn de bijzondere mooie wat Rong Khun by Chiang Rai en wat Luang Phor Toh in Nakhon Ratchasima, waarvan Willem al een foto hierboven heeft geplaatst.

Maar Changwat Nakhon Ratchasima kent nog een bijzonder mooie wat, die erg onbekend is bij de toeristen. Het is Wat Ban Rai en dit is een echte wat met alles erop en eraan. Hier een foto:

Afbeelding

http://www.thailandfromabove.com/wat-ban-rai/

In het gebouw met de olifantenkop is het leven van Boeddha door schilders en beeldhouwers uitgebeeld. De schilders hebben gezichten van hedendaagse echte mensen gebruikt. Het is een fraai kunstwerk. De wat zelf is ook indrukwekkend met een groot hoofdgebouw. De wat beslaat een behoorlijk groot terrein. Buiten de muren van de wat is er een marktje met souvenirs en een grote parkeerplaats.

Hoe kom je er? Vanuit Nakhon Ratchasima rijd je richting Bangkok en neem je de afslag naar Kham Thale So. Dit is geen U-turn, maar een viaduct over de weg. Vanaf Kham Thale So, ga je richting Dan Khun Thot en vandaar richting *** Phiman. De wat Ban Rai staat echter al kort na Kham Thale So aangegeven. Het is een rustige, mooie 4 baans weg.
Nooit gezien en ik woon al bijna 10 jaren in Kham Tale so :giggle: :giggle: :giggle:
Zal eens kijken of het er binnenkort van komt.Bedankt voor de tip.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Kijkwaardig in ..... korat

#19 Bericht door Henk Korat » zondag 23 februari 2014, 08:11

De belangrijkste waterbron van Changwat Nakhon Ratchasima is de rivier de Mun (Moon). Deze heb ik hierboven al even genoemd als belangrijke vindplaats van fossielen. De rivier de Mun ontspringt in Khao Yai en stroomt, via het stuwmeer Lam Takhong, door de stad Nakhon Rachasima en gaat verder stroomafwaarts naar Changwat Buriram, Surin, Roi Et, Sisaket en Udon Rachathani, waar de rivier bij Khong Chiam in de Mekong rivier (meenam Kong) stroomt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mun_(rivier)

Het Lam Thakhon is een stuwmeer aan de voeten van Khao Yai.

Afbeelding

Dit meer is zeker een bezoek waard. Aan de oever ligt een prachtig park met een stambeeld van Yahmo, of te wel Thao Suranari. De dame die Willem reeds liet zien in het eerste plaatje. Langs de expresweg liggen diverse visrestaurants en de dammen zijn zeker een bezoek waard.

De watermeesters van het stuwmeer zijn in mijn ogen wat hebberig. Het waterpeil in het meer wordt steeds op een hoog niveau gehouden om een hoge productie van elektriciteit zeker te stellen. Maar bij droogte zoals nu, krijgen de boeren onvoldoende water voor een tweede rijstoogst en dreigt nu zelf een groot gedeelte van de watervoorziening in de verdrukking te komen. Voor de stad Nakhon Ratchasima, waar de rivier de Mun doorheen stroomt, geldt dit niet. Water genoeg. Ik woon vlak bij de sluis en zie het water voor de sluis aangevoerd van het stuwmeer Lam Thakhon dagelijks in hoogte variëren, tot zelfs een gehele droogte een paar weken geleden.

Deze verzamelwoede van water leidt in de loop van het regenseizoen tot andere problemen. Door de hoge waterstand voor het regenseizoen, neemt het waterniveau in het regenseizoen snel toe en dreigt soms het meer te overstromen. Er is dan maar 1 oplossing, de kraan open zetten. Dit is in 2010 gebeurd door de overstroom in de Mun te lozen. Dit leidde tot grote wateroverlast in geheel Nakhon Ratchasima Changwat en Mueang.

Hoe dan ook, het meer is een koele onderbreking van trips van en naar Nakhon Ratchasima.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Kijkwaardig in ..... korat

#20 Bericht door Henk Korat » zondag 23 februari 2014, 08:15

Dutch schreef:
Nooit gezien en ik woon al bijna 10 jaren in Kham Tale so :giggle: :giggle: :giggle:
Zal eens kijken of het er binnenkort van komt.Bedankt voor de tip.
Het is slechts 23 km of zo van jou af, maar Dutch, je hoeft je er echt niet voor te schamen, want ik ben er ook maar toevallig achter gekomen. Ik vind dat dit iets zegt over het vinden van toeristische attracties in Thailand. Ze zijn gewoonweg slecht gedocumenteerd. Wij hebben ons eraan gewend alle blauwe borden te lezen. Een aardig tijdverblijf en soms vol van teleurstellingen, maar als je het niet doet, mis je veel. Daarom zijn dit soort topics belangrijk.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Kijkwaardig in ..... korat

#21 Bericht door Hua Thale » zondag 23 februari 2014, 08:31

'Onze' Henk gaat even de bocht door :worshippy: voor de bijdrage.
Ja veel zaken (toeristische attracties) zijn slecht te vinden zelfs al woon je er jaren vlak bij in de buurt.
Je dagelijkse bezigheden veranderen natuurlijk ook als bewoner van dit land.
In de provincie zuid holland waar ik woonde wist ik ook vele zaken ( toeristische attracties) niet te vinden zonder hulp.
Er zijn nog vele leden uit deze provincie dus zou zeggen maak een uurtje vrij net als Henk en ik gedaan hebben.
Wie weet waar we nog verstelt van gaan staan wat voor mooi's hier nog meer is.
Zal zo gauw ik achter de 'echte' pc zit ook nog eens wat plaatsen is via de ipad wat minder makkelijk. :cry:

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Kijkwaardig in ..... korat

#22 Bericht door Jim » zondag 23 februari 2014, 09:32

vindt niemand het grappig dat er door de kenners zo veel wordt afgegeven op de toeristische plekken in (het onechte) thailand, maar tegelijkertijd er met dit soort lijstjes voor gaan zorgen dat het "echte' thailand zo meteen net zo nep wordt?

zo maar een overpeinzing op een zonnige zondagmorgen.. :giggle:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Kijkwaardig in ..... korat

#23 Bericht door Henk Korat » zondag 23 februari 2014, 09:37

Als je benieuwd bent naar een Thaise boerderij en plaatsvervangend trots wilt zijn op onze Nederlandse koe, is een bezoek aan Farm Chok Chai zeker de moeite waard.

Afbeelding

Eerst even de naam. In het begin dacht ik Chok Chai, maar zo heet toch de plaats aan de andere kant van Khao Yai en deze farm ligt in Pak Chong. Het probleem werd bij het eerste bezoek al opgelost. De eigenaar heet Chokchai.

Deze farm is indrukwekkend. Het is een zich zelf instandhoudend bedrijf. Het heeft fokstieren, verbouwt alle voedsel zelf, laat met cowboys de koeien grazen in de eigen wei bij Khao Yai, verwerkt het melk, slacht het vee en verwerkt en verkoopt het vlees. De huiden en het leer vinden hun weg naar schoenen, riemen, poppen, etc.

Het heeft, a;s ik me goed herinner, 2.500 melkkoeien en 500 kalveren, enters, zwangere koeien en een paar fokstieren.

Door de weeks worden twee tours gehouden. De eerste om 10:00 uur en de tweede om 14:00 uur. Je wordt begeleid door prachtig mooie cowgirls. In het weekend zijn er veel tours per dag, maar dan is het ook lekker druk.

Op het terrein heb ik tenminste twee restaurants gezien, waar je heerlijke steaks kunt eten.

De website werkte niet toen ik erop klikte, maar hier is het:

http://www.farmchokchai.com/th/index.html

Deze farm ligt langs de expresweg Khorat naar Bangkok na mueang Pak Chong en de weg naar Khao Yai en net voor het verlaten van de Changwat Nakhon Ratchasima en het binnengaan van de Changwat Saraburi.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kijkwaardig in ..... korat

#24 Bericht door prajak » zondag 23 februari 2014, 09:43

"...dit soort lijstjes voor gaan zorgen dat het "echte' thailand zo meteen net zo nep wordt?..."

Wij farang ? Nee toch, wij komen er kijken en fotootjes maken en genieten. Alsof de Japanners Volendam hebben vermaakt en de Duitsers Zandvoort ?

Het zijn de lokale mensen die geld ruiken in de zakken van toeristen en er een kermis van maken.

Goeie bijdragen hier. Waar blijven de mensen uit Udon, Buriram, Roi Et, C-Mai en C-Rai en andere woonoorden van Nederlanders en Vlamingen ? Of is daar niks te beleven ?

Zo maar mijn bijdrage op een hete zondagmiddag na de douche en voor de warme hap.... :giggle2:

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Kijkwaardig in ..... korat

#25 Bericht door Hua Thale » zondag 23 februari 2014, 09:52

De heer des huize op chokchai farm


Afbeelding

Het rondtoer karretje.

Afbeelding

Welkom en zo

Afbeelding

De vrijwilligers politie natuurlijk (van vroeger) ;)

Afbeelding

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Kijkwaardig in ..... korat

#26 Bericht door robin33 » zondag 23 februari 2014, 10:31

dutch schreef:
Henk Korat schreef:Thsiland kent een aantal mooie wats, die eigenlijk geen wat zijn, omdat een monnikenverblijf, crematorium en andere gebouwtjes ontbreken. Voorbeelden zijn de bijzondere mooie wat Rong Khun by Chiang Rai en wat Luang Phor Toh in Nakhon Ratchasima, waarvan Willem al een foto hierboven heeft geplaatst.

Maar Changwat Nakhon Ratchasima kent nog een bijzonder mooie wat, die erg onbekend is bij de toeristen. Het is Wat Ban Rai en dit is een echte wat met alles erop en eraan. Hier een foto:

Afbeelding

http://www.thailandfromabove.com/wat-ban-rai/

In het gebouw met de olifantenkop is het leven van Boeddha door schilders en beeldhouwers uitgebeeld. De schilders hebben gezichten van hedendaagse echte mensen gebruikt. Het is een fraai kunstwerk. De wat zelf is ook indrukwekkend met een groot hoofdgebouw. De wat beslaat een behoorlijk groot terrein. Buiten de muren van de wat is er een marktje met souvenirs en een grote parkeerplaats.

Hoe kom je er? Vanuit Nakhon Ratchasima rijd je richting Bangkok en neem je de afslag naar Kham Thale So. Dit is geen U-turn, maar een viaduct over de weg. Vanaf Kham Thale So, ga je richting Dan Khun Thot en vandaar richting *** Phiman. De wat Ban Rai staat echter al kort na Kham Thale So aangegeven. Het is een rustige, mooie 4 baans weg.
Nooit gezien en ik woon al bijna 10 jaren in Kham Tale so :giggle: :giggle: :giggle:
Zal eens kijken of het er binnenkort van komt.Bedankt voor de tip.
Volgens mij ook maar net af, wij gaan naar die tempel elk jaar. En de draken aan de ingang werden toen pas geverfd. Jaar daarvoor stond alleen de pier er nog maar en was wat voorheen het meertje was drooggelegd


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Kijkwaardig in ..... korat

#27 Bericht door Jim » zondag 23 februari 2014, 11:18

nou vooruit dan maar.
dan zal ik ook 's een geheimpje prijsgeven.

Afbeelding

http://plus.google.com/105746440233171380508/about
Laatst gewijzigd door Jim op zondag 23 februari 2014, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Kijkwaardig in ..... korat

#28 Bericht door Hua Thale » zondag 23 februari 2014, 11:22

Ik ben daar ook nog nooit geweest maar begrijp van deze site

Wat Banrai]Wat Banrai

dat het gebouw op de achtergrond van de foto van Henk het oorspronkelijke gebouw is
Belangrijke monnik zo te zien aan de meerdere foto's
Voor diegene dus die het in het Engels willen doornemen. :thumbsup:

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Kijkwaardig in ..... korat

#29 Bericht door Henk Korat » zondag 23 februari 2014, 11:34

Dank je wel Jim. Nog niet bij deze wat in Non Thai geweest, maar ik kom er volgende week langs. Wij gaan even kijken.

Natuurlijk had je geen tijd voor een foto, link en route beschrijving. Laat ik dat dan maar doen.

Hier een frisse foto:

Afbeelding

en de link:

http://www.panoramio.com/photo/21552639

Non Thai ligt, vanaf mueang Nakhon Ratchasima, tambon Cho ho op de weg naar Chaiyaphum. Het is ongeveer 22 km van Cho Ho. Als je van Wat Ban Rai anders terug rijdt naar Nakhon Ratchasima kom je er langs. In *** Phiman moet je dan richting Sa Phra, Sai en/of Non Thai aanhouden.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Kijkwaardig in ..... korat

#30 Bericht door Henk Korat » zondag 23 februari 2014, 11:38

Sorry, maar voor Phiman komt een drieletterig woord dat niet door de censuur komt. Het woord begint met een K en eindigt op een T en is geen kattenpoot.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Steden”