30 Baht; farangrecht of -mazzel ?

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

30 Baht; farangrecht of -mazzel ?

#1 Bericht door prajak » maandag 15 april 2013, 16:00

Een delicate zaak. Ik wil niks kapotmaken voor anderen. Maar de overheid hier heeft Nederlands niet in haar basispakket.....

Ik weet nu van 4 farang-NL-ers binnen en buiten dit forum die ingeschreven staan in het geel huisboek en ik lees van farang van andere nationaliteiten die op basis van dat geel huisboek een ‘inschrijving’ hebben gekregen in het nationaal zorgstelsel.

Een plastic kaartje van het overheidsziekenhuis over hun woonplaats. En dat betekent niets of weinig betalen voor de zorg voor zover die in dat pakket zit. Want lang niet alles zit in dat pakket.

Wij laten binnenkort ook het huisboek bijwerken. In mei laat Kai zich uitschrijven uit Bangkok en komt ze hier wonen en komt in het blauw huisboek en dan vraag ik het geel boek aan.

Ik heb de afgelopen jaren de forumoren goed gebruikt en ook Thaise mensen gevraagd, hoog opgeleide mensen, hoe dit nationaal stelsel voor mij uitpakt en de conclusies zijn eenduidig hoor ... :mrgreen:

de algemene kennis over de faciliteit is laag...
o nee, niet voor farang...
jawel, ook voor farang maar dan moet je trouwen...
jawel maar de artsen-fee moet je wel betalen, de rest niet...
jawel, maar je betaalt wel de medicijnen...

Van de een hoor ik dat hij een permanente kaart heeft; een ander heeft een kaart voor een jaar maar die wordt vlot vervangen op vertoon van het geel huisboek.

Ik had er (lang geleden) een telefoongesprek over met een geacht forumlid in het Khoratse en we deelden toen de conclusie:

willekeur (hoe waait vandaag de wind...)
staat jouw gesmoelte de administratie-medewerker aan...
moet je een kontzak vullen...
of wil een bevriende hotemetoot bellen met de juiste persoon in dat ziekenhuis ...?

Recht op ? Denk van niet. Maar ik kan de regeling niet lezen in het Thais en ik vind geen vertaling op internet.

Maar dan een paar weblinks.....
http://www.nationmultimedia.com/nationa ... 88195.html

Een stuk ouder en taaie kost mensen....
http://www.equityhealthj.com/content/6/1/11

Buitengewoon interessant te lezen....
http://www.thaivisa.com/forum/topic/581 ... -thailand/

http://thailand-uk.com/forums/showthrea ... n-Thailand

Hum, moet je gehuwd zijn ? En er staat RESIDENT....

Maar dan blijft de vraag of er RECHT is op.....

En als je de kaart hebt, heb je dan het in rechte te beschermen vertrouwen dat je niet alsnog wordt geconfronteerd met een vette rekening ? Denk van niet. Je blijft een 'farang' ofwel 'sliep uit dikke neus...'

Een loterij met veel nieten ? Ja, dat denk ik.

Maar ik sta open voor ervaringen en suggesties.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 30 Baht; farangrecht of -mazzel ?

#2 Bericht door prajak » maandag 15 april 2013, 16:06

"...Want lang niet alles zit in dat pakket...."

Even uit de losse pols, dit is niet voorbereid. Ik heb gehoord dat als je -als verzekerde in dat stelsel- een behandeling nodig hebt die NIET in het pakket zit maar wel door de lokale arts noodzakelijk wordt geacht je dan in de universiteitsziekenhuizen wel die behandeling kunt krijgen. Dat zal pas zijn na heel lang aandringen en of je DAN als farang ook zo welkom bent.....

Heeft iemand de voorwaarden van die '30 baht-verzekering' in het Engels ? Ik zou die graag eens lezen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: 30 Baht; farangrecht of -mazzel ?

#3 Bericht door RuudThai » maandag 15 april 2013, 16:46

En al die Thai maar zorg-+spaarverzekeringen kopen omdat ze zich niet veilig voelen bij het 30baht systeem. "Als je naar het staatshospitaal gaat en je wil behandeld worden voor 30 baht, dan kom je helemaal achteraan in de rij en dan ga je dood" is hier de vaste mening van de mensen.
Mijn vrouw verkoopt AIA-verzekeringen voor Thai en ze heeft hier tientallen collega's in de provincies Sakon Nakhon, Nakhon Phanom en Mukdahan, die een soort district vormen voor die maatschappij.
Er wordt levendig verkocht met die polissen.... :Whistle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 30 Baht; farangrecht of -mazzel ?

#4 Bericht door prajak » maandag 15 april 2013, 16:57

Ja, dat is de gedachte. Maar gestoeld op ?

Ik ga hier zelf naar het staatsziekenhuis, heb een kaart en moet betalen, maar er zitten artsen met uitstekend Engels in huis, net van de universiteit, ruime apotheek, ambulances, fysiotherapie.... Maar de afdeling gynaecologie is zo overbelast dat een zwangere mevrouw TWEE hele minuten heeft bij de arts PLUS de tijd nodig voor een echo. Dat is zo weinig dat je als arts geen diagnose kunt stellen, denk ik, of diepgaand het verloop kunt bespreken.

Maar dat wil nog niet zeggen dat 'je er achteraan komt en dood gaat'. Verkooppraatje misschien ?

Trouwens, als men zo bang is dood te gaan, waarom rijden zoveel Thais dan zonder helm, zonder riemen in de auto, zo zorgeloos over muggen ? O ja, net besproken: asbest. Dat is stap EEN en die komt voor je naar de dokter moet.

henk177
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 146
Lid geworden op: maandag 22 november 2010, 18:06
Locatie: Chon Buri

Re: 30 Baht; farangrecht of -mazzel ?

#5 Bericht door henk177 » maandag 15 april 2013, 17:28

Ook wij hebben in Chon-Buri in het staatsziekenhuis over de 30 Baht regeling gevraagd ,echter volgens de dame waarmee Kai in 3 seconden ruzie mee had was dit voor mij niet mogelijk ondanks dat ik bijna 5 jaar in het bezit ben van het Gele boek.
De dame in kwestie had eigenlijk helemaal geen zin om onze "domme" vragen te beantwoorden omdat zij het enorm druk had met haar nieuw mobieltje .
Toch heb ik in datzelfde ziekenhuis me laten helpen aan een nieuwe kruiskoppeling (heup) en dat hoofdzakelijk vanwege de prijs .De chirurg die me geholpen heeft werkt namelijk ook in een priveziekenhuis .
De prijzen waren als volgt ::
Staatsziekenhuis Chon-Buri ::140.000 Baht
Priveziekenhuis Chon-Buri :::250.000 Baht
Bangkok/Pattaya ziekenhuis Pattaya waarschijnlijk (misschien komen er nog wel wat Complicaties bij maar minimaal ::450.000 Baht .
Ik ben op Maandag 22 Juli opgenomen en op 23 juli voorzien van een nieuwe heup .
Op vrijdag 27 Juli mocht ik het ziekenhuis verlaten en na 2 weken teruggekomen om de krammen te verwijderen .
Heb 6 weken op krukken gelopen en de snee van 16 centimeter op mijn bil is vaak nog het enige dat ik aan mijn nieuwe heup herinnerd word .
Voor mij alle complimenten voor het staatsziekenhuis in Chon-Buri (en natuurlijk Kai want zonder Thaise kom je daar niet zo ver )en de chirurg die me uitstekend geholpen heeft !!!!
Maar waar het onderwerp over gaat DE 30 Baht regeling kwam ik dus ook niet voor in aanmerking .maar heb toch altijd zin om als ik niet met 1 been al op de operatietafel lig nog een keer navraag te doen

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: 30 Baht; farangrecht of -mazzel ?

#6 Bericht door stevenl » dinsdag 16 april 2013, 04:32

Er was hierover een tijdje geleden een discussie op Thai Visa. De expert zei, en ik geloof dat, dat de inschrijving in principe geen recht geeft op de 30 Baht zorg. Maar soms gebeurt het toch.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: 30 Baht; farangrecht of -mazzel ?

#7 Bericht door yandre » dinsdag 16 april 2013, 05:55

nu mijn ervaring hier in bangkok.
kreeg een pasje van het police hospitaal en moest het
volgende bezoek aan toonen dat ik getrouwd ben met thaise.
rekening medicijnen en dokters bezoek .
wel vreemd 2 de keer zelfde dokter en meer medicijnen maar
betaalde minder.

ervaring in de isaan het hospitaal van de staat goedkoper dan
bangkok maar dit komt zegt mijn vrouw de lonen zijn hoger in bangkok.

ook gevraagd bij imigratie voor geel boekje was niet mogelijk werd er
gezegd ? maar daar nu een andere bevelhebber dus mischien nu wel mogelijk??

dit is thailand

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: 30 Baht; farangrecht of -mazzel ?

#8 Bericht door dutch » dinsdag 16 april 2013, 06:12

yandre schreef:
ook gevraagd bij imigratie voor geel boekje was niet mogelijk werd er
gezegd ? maar daar nu een andere bevelhebber dus mischien nu wel mogelijk??

dit is thailand
Immigratie heeft niets te zeggen over of iets te maken met het gele boekje.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: 30 Baht; farangrecht of -mazzel ?

#9 Bericht door yandre » dinsdag 16 april 2013, 08:35

ok als emigratie niets te maken heeft met gele boekje
dan zullen ze de vraag wel niet begrepen hebben .

zal dan eens als ik weer in de isaan ben navragen
maar weet niet of het veel waarde heeft zo als ik wel
eens gelezen heb hier en daar.

henk177
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 146
Lid geworden op: maandag 22 november 2010, 18:06
Locatie: Chon Buri

Re: 30 Baht; farangrecht of -mazzel ?

#10 Bericht door henk177 » dinsdag 16 april 2013, 13:19

Het Gele boek kan je gewoon aanvragen bij de gemeente als je vast woonadres hebt .

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 30 Baht; farangrecht of -mazzel ?

#11 Bericht door Henk Korat » dinsdag 16 april 2013, 14:21

henk177 schreef:Het Gele boek kan je gewoon aanvragen bij de gemeente als je vast woonadres hebt .
Is ook zo Henk, maar de ene Meuang is moeilijker dan de andere en ieder heeft zo zijn eigen regeltjes.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”