Pensioenen in toekomst onzekerder

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Pensioenen in toekomst onzekerder

#1 Bericht door RuudThai » donderdag 15 november 2012, 15:12

Dit hoofdstuk heeft wel als naam WAO en AOW, maar waar moet ik dan iets over pensioenen plaatsen? Ik vind het toch hier het meest thuishoren.

Uit de SC-online van vandaag:

Klijnsma 'werkt hard' aan pensioenwetgeving

Er wordt momenteel ‘hard gewerkt’ aan het omzetten van de voorstellen voor nieuwe spelregels voor pensioenen in wet- en regelgeving. Dat schrijft staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer. Die had haar gevraagd haar prioriteiten in het pensioendossier op een rij te zetten.

Donderdag berichtte het dagblad Trouw op gezag van de sociale partners dat steeds meer werkgevers voor hun pensioenregeling overstappen naar een verzekeraar. De hoogte van het pensioen is daar veel onzekerder dan bij een pensioenfonds, omdat werkgevers bij tegenvallende beleggingen niet meer hoeven bij te storten. In de nieuwe pensioenregelingen waaraan Klijnsma werkt, is dat nog wel het geval. Werkgevers stappen echter over, omdat kabinet en Tweede Kamer treuzelen met de uitwerking van die plannen. Die vloeien nog voort uit het pensioenakkoord.

Volgens Trouw hebben al een miljoen werknemers zo’n onzeker pensioen. Als de Haagse aarzelingen met het omzetten van de plannen in nieuwe wet- en regelgeving aanhoudt, zal dat aantal nog toenemen.

Volgende week debatteert de Kamer voor het eerst met de staatssecretaris over de pensioenen. Klijnsma heeft het dossier overgenomen van minister Kamp, die naar Economische Zaken is overgestapt.

http://www.sconline.nl/artikelen/detail ... eving.html
-----------
Het is te hopen dat de pensioenrechten bij het nieuwe kabinet in goede handen zijn want anders gaan er in de toekomst toch wel veel pensioengerechtigden flink op achteruit met zo'n onzeker pensioentje!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Pensioenen in toekomst onzekerder

#2 Bericht door prajak » donderdag 15 november 2012, 15:31

Dat is nou weer zo'n onterechte linkse opdoffer ! Bah ! :mrgreen:

Waar gaan volgend jaar de klappen vallen in pensioenland ? Waar zitten de dekkingspercentages onder het wettelijk niveau ? Bij Zwitserleven, bij Aegon, bij Reaal, bij Nationale Nederlanden ?

Nee, de gaten zitten in de bedrijfspensioenfondsen zoals onder meer het ABP en de bedrijfstakfondsen zoals ... noem maar op. Juist ! Die fondsen waar de Raad van "Toezicht" (leg effe uit welk toezicht...) bestaat uit overheid, werkgevers en vakbonden. DAAR vallen de klappen, daar zit het grote gesukkel met de centen van de werkende mensen. Daar hebben mensen zitten pitten bij de keuze van beleggingen. Voor die pensioenklubs worden de rekenregels aangepast.

Ik heb een keihard pensioencontract met Reaal, vroeger AXA. Twintig jaar lang, van 55 tot 75, is mijn pensioen X; daarna krijg ik renteherziening en wordt mijn pensioen mogelijk lager maar tenminste Y. En mijn pensioen van 55 tot 65 was Z en is keurig uitbetaald.

Ogenschijnlijk is de wetgeving in de Pensioen- en spaarfondsenwetten voldoende om de verzekeraars op het juiste pad te houden en hebben de bedrijfsfondsen aangeklooid. Onder het oog van kabinetten van allerlei signatuur. Wat ze nu doen is stenen gooien naar de werkgevers nog voordat ze kwaad doen.

Kom je nu aan met backservice ? Vraag daar een techneut voor; daar snapt anders geen mens wat van.....

Op deze manier verwoord komt dit links gedachtegoed me echt de strot uit. :mrgreen:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Pensioenen in toekomst onzekerder

#3 Bericht door RuudThai » donderdag 15 november 2012, 15:54

prajak schreef:Dat is nou weer zo'n onterechte linkse opdoffer ! Bah ! :mrgreen:
......................
Op deze manier verwoord komt dit links gedachtegoed me echt de strot uit. :mrgreen:
Nounou, volgens mij gaat Jetta Klijnsma de puinhopen van Bruin I opruimen en ervoor zorgen dat de werkgevers niet hun pensioenregelingen overhevelen naar verzekeringsmaatschappijen om onder de wet uit te komen die ze verplicht bij te storten.
Volgens mij moet je nog even goed lezen prajak! :Whistle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Pensioenen in toekomst onzekerder

#4 Bericht door prajak » donderdag 15 november 2012, 16:02

Bij goed beleggingsbeleid is bijstorten niet nodig.

En lang niet overal bestaan bedrijfstakfondsen; de vrije beroepers hebben lang niet allemaal een bedrijfstakfonds en een verplichting daar te verzekeren. Nee, links gooit met stenen naar de werkgevers terwijl de raden van toezicht collectief hebben zitten pitten en daar zaten overheid en vakbonden bij aan tafel.

Rutte heeft ook hier iets te veel weggegeven lijkt het.

Overigens, wie gaan dat betalen ? Eerst de werknemers want hun loonruimte wordt kleiner, en daarna de consument want de kostprijs van product of dienst wordt duurder.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7577
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenen in toekomst onzekerder

#5 Bericht door driver » donderdag 15 november 2012, 17:08

Pensioen....dat is wat veel mensen krijgen naast hun AOW toch ?
Ik krijg niks dus pensioen breuk, pensioen onzeker.....dat gaat allemaal aan mij voorbij .
AOW wordt het en verder niks.
Of....Geen AOW tzt en verder ook niks.

Kortom......mijn huis is mijn pensioen ...oh nee....gezien de huidige malaise daarin ...was mijn pensioen.
Dan maar mijn spaargeld houden als pensioen ....oh nee....dat wordt vlgs de kenners ieder jaar minder waard dus over 12 jaar heb ik wslijk weer net zoveel als toen ik geboren werdt ...helemaal niks behalve wat kleren.

gr driver

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Pensioenen in toekomst onzekerder

#6 Bericht door printen44 » donderdag 15 november 2012, 17:23

prajak schreef:Bij goed beleggingsbeleid is bijstorten niet nodig.

En lang niet overal bestaan bedrijfstakfondsen; de vrije beroepers hebben lang niet allemaal een bedrijfstakfonds en een verplichting daar te verzekeren. Nee, links gooit met stenen naar de werkgevers terwijl de raden van toezicht collectief hebben zitten pitten en daar zaten overheid en vakbonden bij aan tafel.

Rutte heeft ook hier iets te veel weggegeven lijkt het.

Overigens, wie gaan dat betalen ? Eerst de werknemers want hun loonruimte wordt kleiner, en daarna de consument want de kostprijs van product of dienst wordt duurder.
Kamp was bezig een ander rekenmethode aan te brengen p de dekkingsgraad. Pensioenen, ondergebracht bij verzekeringsmaatschappijen staan ook onder toezicht van de Nederlandse Bank en moeten de regels van de Pensioenwet volgen.

Pensioenfondsen, dus ook de verzekeringsmaatschappijen, moet nu omschakelen van 65 jaar naar 67 jaar. Ook dat geeft spanningen voor werknemers en werkgevers. Ik kreeg verleden week het overzicht van mijn pensioenfonds en dat overzicht zag er niet slecht uit. Wel heeft mijn pensioenfonds vroegtijdig, 3 jaar geleden, de pensioenen bevroren. Het "voordeel" hiervan is nu dat men geen korting op de pensioenen gaan instellen en dat, waarschijnlijk over twee jaar een inhaalslag gaat gebeuren om de verloren verhogingspercentage te compenseren. Men is redelijk hoopvol wat mijn pensioenfonds betreft.

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Pensioenen in toekomst onzekerder

#7 Bericht door vleespet » donderdag 15 november 2012, 18:08

prajak schreef:Dat is nou weer zo'n onterechte linkse opdoffer ! Bah ! :mrgreen:

Waar gaan volgend jaar de klappen vallen in pensioenland ? Waar zitten de dekkingspercentages onder het wettelijk niveau ? Bij Zwitserleven, bij Aegon, bij Reaal, bij Nationale Nederlanden ?

Nee, de gaten zitten in de bedrijfspensioenfondsen zoals onder meer het ABP en de bedrijfstakfondsen zoals ... noem maar op. Juist ! Die fondsen waar de Raad van "Toezicht" (leg effe uit welk toezicht...) bestaat uit overheid, werkgevers en vakbonden. DAAR vallen de klappen, daar zit het grote gesukkel met de centen van de werkende mensen. Daar hebben mensen zitten pitten bij de keuze van beleggingen. Voor die pensioenklubs worden de rekenregels aangepast.

Ik heb een keihard pensioencontract met Reaal, vroeger AXA. Twintig jaar lang, van 55 tot 75, is mijn pensioen X; daarna krijg ik renteherziening en wordt mijn pensioen mogelijk lager maar tenminste Y. En mijn pensioen van 55 tot 65 was Z en is keurig uitbetaald.

Ogenschijnlijk is de wetgeving in de Pensioen- en spaarfondsenwetten voldoende om de verzekeraars op het juiste pad te houden en hebben de bedrijfsfondsen aangeklooid. Onder het oog van kabinetten van allerlei signatuur. Wat ze nu doen is stenen gooien naar de werkgevers nog voordat ze kwaad doen.

Kom je nu aan met backservice ? Vraag daar een techneut voor; daar snapt anders geen mens wat van.....

Op deze manier verwoord komt dit links gedachtegoed me echt de strot uit. :mrgreen:
Ik wil je niet bang maken,maar ben jij op de hoogte wat er gebeurd met jouw "keiharde pensioen contract van Reaal" bij een faillisement van Reaal (niet geheel ondenkbaar,gezien de bedrijfsresultaten)?
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

pcbiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 177
Lid geworden op: maandag 02 januari 2012, 01:49

Re: Pensioenen in toekomst onzekerder

#8 Bericht door pcbiker » donderdag 15 november 2012, 23:46

prajak schreef:Dat is nou weer zo'n onterechte linkse opdoffer ! Bah ! :mrgreen:

Waar gaan volgend jaar de klappen vallen in pensioenland ? Waar zitten de dekkingspercentages onder het wettelijk niveau ? Bij Zwitserleven, bij Aegon, bij Reaal, bij Nationale Nederlanden ?

Nee, de gaten zitten in de bedrijfspensioenfondsen zoals onder meer het ABP en de bedrijfstakfondsen zoals ... noem maar op. Juist ! Die fondsen waar de Raad van "Toezicht" (leg effe uit welk toezicht...) bestaat uit overheid, werkgevers en vakbonden. DAAR vallen de klappen, daar zit het grote gesukkel met de centen van de werkende mensen. Daar hebben mensen zitten pitten bij de keuze van beleggingen. Voor die pensioenklubs worden de rekenregels aangepast.

Ik heb een keihard pensioencontract met Reaal, vroeger AXA. Twintig jaar lang, van 55 tot 75, is mijn pensioen X; daarna krijg ik renteherziening en wordt mijn pensioen mogelijk lager maar tenminste Y. En mijn pensioen van 55 tot 65 was Z en is keurig uitbetaald.

Ogenschijnlijk is de wetgeving in de Pensioen- en spaarfondsenwetten voldoende om de verzekeraars op het juiste pad te houden en hebben de bedrijfsfondsen aangeklooid. Onder het oog van kabinetten van allerlei signatuur. Wat ze nu doen is stenen gooien naar de werkgevers nog voordat ze kwaad doen.

Kom je nu aan met backservice ? Vraag daar een techneut voor; daar snapt anders geen mens wat van.....

Op deze manier verwoord komt dit links gedachtegoed me echt de strot uit. :mrgreen:

En als Reaal falliet gaat??,zou zomaar kunnen in deze onzekere tyden ;) ,het toezicht is denk ik nu wel veel scherper geworden bij de bedrijfsfondsen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Pensioenen in toekomst onzekerder

#9 Bericht door prajak » vrijdag 16 november 2012, 03:52

Reaal, Nationale Nederlanden, failliet ? Net zo min als de systeembanken er aan gaan. Nee, daar geloof ik niks van. De controle is er veel beter dan bij de fondsen die nu in de problemen zitten. En daar zaten nota bene overheid en werknemers bij (te pitten ?) in de raden van toezicht.

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Pensioenen in toekomst onzekerder

#10 Bericht door vleespet » donderdag 22 november 2012, 08:04

prajak schreef:Reaal, Nationale Nederlanden, failliet ? Net zo min als de systeembanken er aan gaan. Nee, daar geloof ik niks van. De controle is er veel beter dan bij de fondsen die nu in de problemen zitten. En daar zaten nota bene overheid en werknemers bij (te pitten ?) in de raden van toezicht.
Moody's overweegt afwaardering SNS Reaal
AMSTERDAM - Moody's overweegt zijn oordeel over de kredietwaardigheid van SNS Reaal te verlagen. Dat liet de kredietbeoordelaar woensdagavond weten.

Foto: ANP Moody's wijst op de aanhoudende problemen op de vastgoedmarkt, die SNS Reaal in de toekomst met verliezen kunnen opzadelen.

Volgens de kredietbeoordelaar groeit de kans dat SNS steun van buitenaf nodig heeft om die verliezen te doorstaan en zijn solvabiliteit te behouden.

Moody's neemt de houdbaarheid van de Baa2-rating van SNS Bank en de Baa1-waardering van de verzekeringstak onder de loep. Daarbij zullen onder meer de gevolgen voor de kredietwaardigheid worden bekeken van de reorganisatieplannen die het bedrijf eind van dit jaar, of begin volgend jaar, bekendmaakt.

Ik hoop het niet voor je Prajak,maar waar rook is,is vuur.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Pensioenen in toekomst onzekerder

#11 Bericht door printen44 » donderdag 22 november 2012, 10:34

Als Reaal over de kop zou gaan, dan worden de pensioenen die bij Reaal zijn ondergebracht, veilig gesteld. Reaal pensioenen valt immers onder de Pensioenwet. De Staat neemt dan die pensioenen over. Nederland is geen Amerika waar dit wel zou kunnen gebeuren.

Overigens vallen alle bedrijfspensioenen, pensioenfondsen van bedrijfstakken, bedrijfspensioenfondsen, zoals Shell, Akso etc, en de pensioenen, ondergebracht bij de verzekeringsmaatschappijen, onder de Pensioenwet. Met al zijn bepalingen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Pensioenen in toekomst onzekerder

#12 Bericht door prajak » donderdag 22 november 2012, 10:48

De bank heeft mogelijk een probleem, niet de verzekeringsklub. Het is geen DSB hoor waar alles aan elkaar vast zat. En een lagere rating betekent nog geen faillissement. Nee, paniek om niks. De pensioentak is veilig en kan indien nodig worden verhangen onder een koper.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”