verzekeren en gehuwd zijn

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#16 Bericht door jumbo » vrijdag 28 oktober 2011, 08:23

prajak schreef:Jumbo, licht me even bij....het geel huisboek is voor de gebruiker ongeacht nationaliteit meen ik te weten en het blauw boek voor de eigenaar.....

Ja, ik mag van de verhuurster in een geel boek als dat voor de stempeltjes nodig is......maar dat moeten we samen aanvragen en ze woont in Loei dus dat kost MIJ weer een paar dagen loon en je weet hoe men dat naar boven afrondt...... Kost me dus 5 k..............

Ik zal eens navragen aan een farang die nu Thai is hoe dat bij hem werkt.
Ja, je dat is correct,maar normaliter heeft een Thai een blauw boekje want veelal zijn het de eigenaren van een huis en ingeschrevenen
die in dat blauwe boekje worden vermeldt.

Het boekje is overigens niet het echte eigendomsbewijs vandaar dat de hele famile er soms instaat, daar is de chanote (spelling?) weer voor

Het is handig erin te staan voor adresbevestiging naar autoriteiten, waar ik de workpermit voor gebruik.
Maar naar mijn mening geeft geel, noch blauw, noch rijbewijs recht op gratis behandeling bij het lokale slachthuis...
Dat heeft te maken met de status van je vrouw of jezelf.
Maar dit is Thailand, laten we dat niet vergeten en iedereen met wat misplaats zelfrespect interpreteert de wetgevingen anders
Vaak komen dat soort misstanden aan het licht tijdens harttransplantaties enzo :lol: :lol: en dan gaan ze eindeloos dicusieren over wel
of niet en juist dat heeeeele kleine risico is voor een meervoudig verzadigd figuur als ik voldoende om mezelf te verzekeren.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

fiscalo
Erelid
Erelid
Berichten: 47
Lid geworden op: donderdag 27 oktober 2011, 09:26
Locatie: Sancharoen, Donsila, Wiengchai, Chiangrai

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#17 Bericht door fiscalo » vrijdag 28 oktober 2011, 09:25

prajak schreef:Wat is nu het criterium ?

- gehuwd en in het geel huisboek van de partner ?
- niet gehuwd en in het geel huisboek van de partner ?
- als huurder in het geel huisboek van de eigenaar/esse niet zijnde partner ?

Met gehuwd bedoel ik 'gehuwd voor de wet' en niet de vele andere vormen die dit land kent.

Hier is in het verleden over geschreven maar nimmer kwam een helder antwoord zoals Dutch al schrijft. Wel is opgemerkt dat indien je gehuwd met een ambtenaar deze constructie mogelijk wel opgaat.

Is dat dan de crux die nog niet vermeld is door fiscalo ?

Jurist ?
Fiscaal jurist ? Als ik naar de forumnaam kijk.....
Ik kan alleen maar mijn procedure beschrijven en ik kan zeggen dat het me tienduizenden baht (en dus geen bath) per jaar scheelt.

En Ja ik ben fiscaal jurist met een enorme kennis over de Wetten in Thailand. Gewoon omdat het me interesseert. Mag ik?
Leef en laat...

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#18 Bericht door jumbo » vrijdag 28 oktober 2011, 09:51

Ik denk dat men graag de criteria goed wil begrijpen om zodoende zelf ook in aanmerkng te kunnen komen
En men dus vraagt om lering te trekken uit het gegeven voorbeeld
We weten dat er uitzonderingen zijn door het beroep van de partner bijvoorbeeld of de residentiele status
Het is niet meer dan een reactie op je niet geheel duidelijke verhaal
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#19 Bericht door dutch » vrijdag 28 oktober 2011, 10:49

Fiscalo,ik werd door mijn kennis/advocaat benaderd omdat hij wist dat ik een gele TB had.
Hij vroeg of ik daar van wist en of dat ook waar was.Hij zou het onderzoeken,niet in het minst vanwege eigenbelang.Na een paar maanden kwam het antwoord:"sorry,maar niemand kan het bevestigen".
Hij is zelf getrouwd (met Thaise) en heeft ook de gele TB.
Meer kan ik er niet van bakken. [|)
Laatst gewijzigd door dutch op vrijdag 28 oktober 2011, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#20 Bericht door Mart » vrijdag 28 oktober 2011, 11:35

fiscalo schreef: Ik kan alleen maar mijn procedure beschrijven en ik kan zeggen dat het me tienduizenden baht (en dus geen bath) per jaar scheelt.

En Ja ik ben fiscaal jurist met een enorme kennis over de Wetten in Thailand. Gewoon omdat het me interesseert. Mag ik?
Natuurlijk mag U dat :o
Toch vreemd dat U met Uw kennis, en 6 jaar Thailand ervaring, nu pas uit de kast komt.

Ik zoek al een paar dagen naar het adres van de SSO in CR. Moet voor U niet moeilijk zijn om snel een antwoord te kunnen geven :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

rcjoop
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 48
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 08:47
Locatie: Chiang Mai

Re: verzekeren en gehuwd zijn

#21 Bericht door rcjoop » vrijdag 28 oktober 2011, 14:28

De vraag van Mart is een beetje off-topic, ik zie niet wat dit met kennis van de Thaise wetten van doen heeft. Bovendien zou een paar minuten Google het antwoord al moeten geven.
Dus een paar dagen op zoek :happyno:

http://www.sso.go.th/wpr/content.jsp?la ... 150&id=872
Hier staan alle adressen van de SSO kantoren, gewoon van de SSO website.

Maar terug naar het onderwerp, het is voor velen van belang te weten wat de wettelijke basis is voor het wel of niet gratis behandelen in de Thaise gezondheidszorg.

Zoals al gezegd zou het een lokale afwijking kunnen zijn van het ziekenhuis/kliniek maar als ik zie dat mijn vrouw als ze naar het hospitaal gaat altijd haar lidmaatschapspasje moet tonen verbaast het me wel.
Gelukkig hebben we nu een echte expert, die met zijn enorme kennis over/van de thaise wetten kan zeggen volgens welke wetsartikelen die dekking geregeld is.

Ben benieuwd maar niet erg hoopvol

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: verzekeren en gehuwd zijn

#22 Bericht door prajak » vrijdag 28 oktober 2011, 15:29

De schrijver fiscalo gaat niet in op drie simpele vraagjes. En omdat hij daar een verklaring voor geeft die kant noch wal raakt ruik ik een addertje onder het gras. Ik denk dat zowel Dutch als ik gelijk hebben: het is niet afhankelijk van het geel huisboek maar van het huwelijk met een Thai(se).

Daar heb ik nota bene hier een voorbeeld van. EU-er, hier gehuwd met een Lao-vrouw, pacht levenslang grond met recht van opstal van de, ik schrijf het vast fout, Sasana, de Kerk van Thailand. Op die basis kreeg hij een blauw huisboek (en retirementvisa voor zichzelf, zijn vrouw en een piepjong kind...) maar geen gratis zorg.

Ik ben destijds door mijn (inmiddels ex-)vriendin verteld dat ik na huwelijk met haar verzekerd zou zijn zoals zij als ambtenaar, onderwijzeres, verzekerd is. En dat is gratis in de ziekenhuizen van de overheid en gratis in de universiteitsklinieken mits na verwijzing door een lokaal regeringsziekenhuis. Overigens, lang niet alle kosten zijn verzekerd in dat stelsel en lang niet alle behandelingen worden gedaan.

Deze verwijstechniek kreeg ik ook te horen tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis in Khonkaen mits een regeringsziekenhuis in mijn woonplaats me zou doorverwijzen. Overigens is de heupvervanging in de universiteitskliniek en in het particuliere ziekenhuis in KK even duur, tussen 150 en 200 k baht afhankelijk van soort kamer, de gekozen anesthesie en de prothese die ze staande operatie uitkiezen.

Ik geloof om die reden niet het verhaal van fiscalo dat het geel huisboek het criterium is. Zoals Jumbo al zegt, er zijn uitzonderingen op de regel zoals resident zijn. Huwelijk is mogelijk een dergelijke uitzondering.

Morgen ga ik bellen met de NL-er die Thai national geworden is om zijn verhaal te horen.

Mensen, laat je niet gek maken. Het is nog geen lente in deze materie. En helemaal niet als de aanbrenger van dit 'nieuws' zich verschuilt in een stofwolk.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#23 Bericht door jumbo » zaterdag 29 oktober 2011, 03:40

fiscalo schreef:
En Ja ik ben fiscaal jurist met een enorme kennis over de Wetten in Thailand. Gewoon omdat het me interesseert. Mag ik?
Nou dat komt dan goed uit
Kan je me de voordelen over de verlenging van een BOI project (machines) op een Industrial Estate, een EPZ, voor een Australische multinational??
20 jaar na oprichting en waarbij de oude machines naar Cambodia (related party) worden verzonden en de daarbij behorende negatieve impact en op welke waarde dat dan gebeurd?

Ik denk dat ik het weet, maar kan altijd een goed advies gebruiken..
Ik hoop niet dat je enorme kennis beperkt is toch persoonlijk fiscaal inkomen want dat staat op een A4-tje op het internet...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#24 Bericht door vleespet » zaterdag 29 oktober 2011, 12:12

jumbo schreef:
fiscalo schreef:
En Ja ik ben fiscaal jurist met een enorme kennis over de Wetten in Thailand. Gewoon omdat het me interesseert. Mag ik?
Nou dat komt dan goed uit
Kan je me de voordelen over de verlenging van een BOI project (machines) op een Industrial Estate, een EPZ, voor een Australische multinational??
20 jaar na oprichting en waarbij de oude machines naar Cambodia (related party) worden verzonden en de daarbij behorende negatieve impact en op welke waarde dat dan gebeurd?

Ik denk dat ik het weet, maar kan altijd een goed advies gebruiken..
Ik hoop niet dat je enorme kennis beperkt is toch persoonlijk fiscaal inkomen want dat staat op een A4-tje op het internet...
Wordt jij af en toe niet flauw van jezelf? als ik Fiscalo was gaf ik iedereen gratis advies,alleen jou liet ik ervoor betalen.

:happyno:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: verzekeren en gehuwd zijn

#25 Bericht door dutch » zaterdag 29 oktober 2011, 12:45

Kijk vleespet,ik hou van normale discussies met af en toe een scherp randje.
Als iemand zich presenteert als" iemand met ENORME kennis over de wetten in Thailand".............
Kan zijn en het lijkt me in dergelijk geval een enorme aanwinst op het forum,maar........

Maar op mijn vraag of de Thai gepensioeneerden ook PIT betalen,krijg ik als antwoord om dat maar bij een Thaise fiskalist na te vragen.Op mijn andere vraag omtrent (gratis) ziektekostenverzekering bij het in het bezit hebben van een gele TB,wordt mij verteld om maar met mijn vrouw mezelf te melden bij het ziekenhuis.
Prajak merkte terecht op dat het om de wet/regel gaat en niet om me al als zieke te melden.

Dus......laten we elkaar een beetje in waarde laten ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: verzekeren en gehuwd zijn

#26 Bericht door vleespet » zaterdag 29 oktober 2011, 14:48

dutch schreef:Kijk vleespet,ik hou van normale discussies met af en toe een scherp randje.
Als iemand zich presenteert als" iemand met ENORME kennis over de wetten in Thailand".............
Kan zijn en het lijkt me in dergelijk geval een enorme aanwinst op het forum,maar........

Maar op mijn vraag of de Thai gepensioeneerden ook PIT betalen,krijg ik als antwoord om dat maar bij een Thaise fiskalist na te vragen.Op mijn andere vraag omtrent (gratis) ziektekostenverzekering bij het in het bezit hebben van een gele TB,wordt mij verteld om maar met mijn vrouw mezelf te melden bij het ziekenhuis.
Prajak merkte terecht op dat het om de wet/regel gaat en niet om me al als zieke te melden.

Dus......laten we elkaar een beetje in waarde laten ;)
Dutch het gaat er mij om hoe er gereageerd wordt op een nieuw forumlid,ik kan mij zo voorstellen dat er mensen zijn die bij een dergelijke benadering er meteen de brui aangeven.

Dan is het ook nog eens een keer zo ,dat Fiscalo aangaf fiscaal jurist te zijn ,dit betekend niet automatisch dat hij ook op de hoogte is van het Thaise belastingstelsel.

Vervolgens worden er een hoop vragen op hem afgevuurd,en wordt er verwacht dat hij direkt antwoord geeft.(er zijn mensen die niet dagelijks van internet gebruik maken).

Elk nieuw forumlid probeert iets bij te dragen,maar het moet geen verplichting zijn,reacties als van Jumbo schrikt mensen af,maar ja hoe was dat spreekwoord ook al weer ,met die porseleinkast?
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: verzekeren en gehuwd zijn

#27 Bericht door prajak » zaterdag 29 oktober 2011, 16:15

Dutch, meneer houdt ons een worst voor waar geen label aan zit. We kunnen het merk en de kwaliteit nu niet testen.

Je weet hoe in dit forum is gewerkt aan en gezocht naar zorgpolissen in Thailand en wat het resultaat is. Dat de nationale zorg alleen open staat als je gehuwd bent met een Thaise ambtenaar ? Zelfs dat is nimmer keihard hier aangetoond, er is slechts een vermoeden, onder meer door een opmerking van mijn ex dat ik maar met haar moest trouwen om de zorg gratis te krijgen.....

Ik denk zelf dat Fiscalo meelift op de polis van zijn vrouw en dat zij ambtenaar is. Daar hoef je je niet voor te schamen, dat kun je gerust vertellen.

Het kan ook nog zo zijn, maar dan moet ik kwaad spreken over iemand die ik niet ken, dat met een aardige fooi iemand in het bezit is gekomen van zo'n pasje. Maar als dat zo is dan speel je met vuur.....de bak in en daarna het land uit.

Over meneer Fiscalo heb ik wel mijn gedachten. Neem de technische vraag die ik hem heb gesteld: het begrip was meneer niet bekend en iedereen die iets van belastingen weet, helemaal in internationale zaken, kent dat begrip. Google maar eens..... En toen er antwoord kwam, in twee termijnen, zaten er gaten in en een niet goed lopende zin in de Nederlandse taal. En dat van een jurist. Kortom, ik heb mijn twijfels.

Ik ga er van uit dat mogelijk alleen een huwelijk met een Thaise ambtenaar je toelaat tot de nationale zorg. Dus blijf ik alles zelf dokken.....en die heup, ach die gaat de rest van mijn leven mee hoor. Dus zijn mijn medische kosten gereduceerd tot 12 x 400 baht per jaar voor de bloeddrukpilletjes en een aspirientje van 81 mg/dg......

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: verzekeren en gehuwd zijn

#28 Bericht door RuudThai » zaterdag 29 oktober 2011, 16:24

prajak schreef:Ik ga er van uit dat mogelijk alleen een huwelijk met een Thaise ambtenaar je toelaat tot de nationale zorg. Dus blijf ik alles zelf dokken.....en die heup, ach die gaat de rest van mijn leven mee hoor. Dus zijn mijn medische kosten gereduceerd tot 12 x 400 baht per jaar voor de bloeddrukpilletjes en een aspirientje van 81 mg/dg......
Tenzij onverwacht net als bij mij je netvlies loslaat en de reparatie daarvan je een slordige 100.000 baht kost..... :shock: Gelukkig ben ik verzekerd via een sponsor van dit forum en is het in-patientdeel vergoed.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verzekeren en gehuwd zijn

#29 Bericht door jumbo » zaterdag 29 oktober 2011, 16:41

vleespet schreef: Elk nieuw forumlid probeert iets bij te dragen,maar het moet geen verplichting zijn,reacties als van Jumbo schrikt mensen af,maar ja hoe was dat spreekwoord ook al weer ,met die porseleinkast?
Fiscalo heropende een langlopende discussie op het forum en vermelde vervolgens zijn credentials.
Ik weet graag het naadje van de kousen als hij openlijk zijn specialime vermeldt waarom dan niet vragen??
Dat ik dat zonder omslagen doe is een mindere kwaliteit van mij maar bespaart hem, geintresseerde lezers (dus niet jij) en mijzelf gewoon tijd

Ik begrijp dat je wat narrig bent de laatste tijd nu je idolen in tijden van nood hun ware kleur laten zien....
maar je moet wel objectief blijven, wat moeilijk is met onderwerpen waar je geen of nauwelijks betrokkenheid bij hebt.

Je kent de knoppen op het forum?? dan hoef je mijn berichten niet te lezen??? :Whistle: :Whistle:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: verzekeren en gehuwd zijn

#30 Bericht door prajak » zaterdag 29 oktober 2011, 16:44

Ja, Ruud, jij bent een pechvogel met ogen, gelukkig ben je verzekerd en ik weet waar, maar ik wil niet aan die sores denken....... Overigens, is alles goed gekomen ?

Blijft dan de vraag die je pas achteraf kunt beantwoorden, na tig jaar hier. Na tig jaar tel je de premies op, en tel je de medische kosten. Was de premie noodzakelijk of waren de medische kosten een fractie van de betaalde premies ?

Ik draag het risico zelf en zit na tien jaar hier op medische kosten van 350 duizend baht (nee, veel meer maar dat zijn taxi-kosten naar KK -in het kader van de nieuwe heup- en die vallen onder geen enkele polis...). . Rekenen jullie maar uit wat ik in die 10 jaar in NL aan een basispolis had moeten dokken..... Ik denk dat ik nog niet op de helft zit als eigen risicodrager.

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”