Hill tribes/longnecks

Informatie over diverse steden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thailandbeginner
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: zaterdag 05 oktober 2013, 11:54

Hill tribes/longnecks

#1 Bericht door Thailandbeginner » zondag 22 februari 2015, 22:52

Hallo,

Afgelopen jaar zijn wij voor het eerst in Thailand geweest, o.a. in Chiang Mai en hebben toen de fout gemaakt om ons door een taxichauffeur te laten rijden naar 'de longnecks'.

We kwamen terecht in een dorpje met een hek er omheen, moesten flink wat entree (15 euro p.p., 60 euro totaal als ik me goed herinner) betalen en we kwamen in een kamp waar diverse vrouwen en kinderen o.a. sjaals aan het weven waren en vooral hun souvenirs probeerden te verkopen. De vrouwen keken triest uit hun ogen en lieten zich gelaten fotograferen. Wij voelden ons afschuwelijk omdat wij meewerkten aan dit toneelstukje waarbij de hoofdrolspeelsters duidelijk niet gelukkig waren met de situatie. Laster hoorden we van onze taxichauffeur dat dit Birmese vrouwen zijn zonder verblijfsvergunning en dat zij het kamp niet af mogen. Al het verdiende geld schijnt rechtstreeks naar de Birmese junta te gaan. Het was fijn geweest als hij dat vantevoren had gezegd, dan waren we er zeker niet heen gegaan.

Komende zomer gaan wij weer naar Thailand, hebben dan ook Chiang Rai op het programma staan. Ik zou dan een poging willen doen om 'echte' longnecks te ontmoeten, maar ik weet niet of die mogelijkheid er überhaupt is.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoor het graag, groetjes Nathalie

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Hill tribes/longnecks

#2 Bericht door pong » dinsdag 24 februari 2015, 05:38

ja, je zegt het zelf al, een van de overbekende beginnersfouten. Een reisgids goed vooraf lezen zou ook al helpen (citaat: human zoo=artis met mensen). EN ze zitten dus echt nooit in steden.
Of dat geld naar de junta gaat-mogelijk, maar evengoed kans dat het naar rebellerende opstandige stammen gaan die vooral in H of O doen-dat weet je nooit zeker in TH en zeker niet in MM (dat is miejammer, ofwel Myanmar).
Het gaat om PADAUNG en dat is een Burmese volksstam, subgroep van de Karen=Shan, dus die vind je normaal gesporken niet in TH. Ook daar slaat vooruitgang echt wel toe en de jonge meiden laten dat nek oprekken met ringen plaatsen niet meer toe. Het is meer een manier voor de oudjes om nog wat bij te verdienen.
De erg weinige mij bekende van dgl. dierentuinen zijn vlak bij de grens TH-MM en wel in de provincie Mae Hong Sorn, NW van CHiang Mai. Maar echt, ALLE van die bezichtigingspunten zijn vrijwel hetzelfde verhaal als je al hebt gezien.
In/vlakbij de toeristenwijk in BKK waar ik meestal uithang lopen elke avond hele volksstammen van kleine vrouwtjes van een andere bergstam die proberen houten kikkers met strijkstokken te leuren. Om de omzet en de symphatie wat te verhogen lopen ze meestal in hun eigen dracht-of wat toeristen vinden dat wel leuk staat daarvan.
Er zijn overigens naar schatting tegen de miljoen ''illlegale'' Burmezen in TH en tegen de 3 mljn als gastarbeider. In Malaysia nog veel meer.

Thailandbeginner
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: zaterdag 05 oktober 2013, 11:54

Re: Hill tribes/longnecks

#3 Bericht door Thailandbeginner » zaterdag 28 maart 2015, 22:04

Dank je wel Pong, je bevestigt mijn bange vermoedens. We gaan het komende zomer vast heel leuk hebben in Thailand, maar geen bezoekje brengen aan welk kamp dan ook!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Hill tribes/longnecks

#4 Bericht door printen44 » zondag 29 maart 2015, 03:58

Ik woon in Chiang Mai en ik raad altijd toeristen af om die "longnecks" te bezoeken. Het is "apies kijken" en de reisorganisator verdient er geld mee. Binnen een aantal jaren is dat "apies kijken" ook afgelopen, want dan zijn de dames met die lange nekken uitgestorven.

Hetzelfde geld voor de shows met tijgers, aapjes, krokodillen etc. De meeste dieren zijn gedrogeerd, want een wild dier laat zich niet temmen. Foto's nemen met een tijger op je schoot is pure waanzin. Ik woonde in Namibia en geen mens daar haalde het in zijn hoofd om dichtbij wilde dieren te gaan staan voor een foto. Enkele domme toeristen deden dat wel en konden het niet navertellen.

Als je toch naar dieren wilt gaan kijken, ga dan naar het "Olifanten Opvangcentrum" bij Lampang, 60km van Chiang Mai. Daar zijn de olifanten tenminste in hun natuurlijke omgeving, is er een olifantenziekenhuis en een olifantencreche met jonge olifanten en hun moeder.

En als je echt mooie natuur wilt zien, ga dan naar het Chae Son National Park. Een eindje rijden van Chiang Mai, maar het is de moeite waard. De kip en varkensvlees van de barbeque is zeer aan te bevelen daar. Uiteraard met "sticky rice".

Plaats reactie

Terug naar “Steden”