Chiang Mai op ons gemak

Informatie over diverse steden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Tim76
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 46
Lid geworden op: zaterdag 26 maart 2011, 10:29

Chiang Mai op ons gemak

#1 Bericht door Tim76 » zondag 27 oktober 2013, 19:49

Beste forumleden,

Afgelopen mei-juni waren wij in Thailand. Ik, vrouw en dochter van toen 16 maanden. Wat een geweldige ervaring! Veel genoten van het vele straatvoedsel en veel van wat Chiang Mai, Bangkok en Koh Samui te bieden hebben. In maart gaan we weer. Eindelijk in het droge seizoen, want Koh Samui was een beetje in de miezerregen gevallen. Deze keer 14 dagen in Chiang Mai, 7 dagen in Hua Hin (voor het eerst) en 2 dagen Bangkok (op de weg terug). Aangezien we lekker wat tijd hebben in Chiang Mai, gaan we nu eens 3 dagen naar Pai en 2 dagen naar Chiang Rai. Nu zou ik graag wat meer zien van Chiang Mai en omgeving. Ik heb de Channel of Blessings Home gevonden en wil daar wel even heen denk ik. Ik zou het ook leuk vinden om onze kleine van dan 27 maanden in contact te brengen met andere kindjes. Waar kunnen we heen? Wie heeft er leuke en met name originele tips? Nu we wat meer dagen te spenderen hebben, wat zou dan leuk zijn? Slenteren was heerlijk de laatste keer. Ik zie graag wat leuke tips van kenners tegemoet!

Dank jullie wel!!

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Chiang Mai op ons gemak

#2 Bericht door pong » maandag 28 oktober 2013, 09:04

eerst de domper; juist in die tijd kan het ondraaglijk heet en benauwd zijn-en de lucht verpest door allerlei bosbranden, die hun walm over de stad uitbraken.
Op de engelse site tripadvisor is altijd veel aandacht voor alerlei weeshuizen etc-besef dan dat de meeste kkn. in die tehuizen niet echt wees, maar gewoon arme ouders hebben.
PAI is nogal overgewaardeerd en tot hippiecamp voor BKKse stadslui getransformeerd. Ga met tijd zat dan wat verder naar bvb Mae Hong Son. Of de andere kant-naar Tha Ton-boot naar Ch.Rai of via Mae Salong en Mae Sai (Burmagrens-voor 10US$ kan je er een dagkijkje nemen).
De zondagmarkt in ChMai is wrs. bekend-en overdetop druk. Op ZAterdag hetzelfde, iets kleiner, maar veel rustiger op Wualai Road-vlakbij dat NL oranje guesthouse.
Bedenk dat vanaf rond 20-25/3 de schoolvakanties beginnen en als je uitloopt in april-14/4 is songkran-het watersmijt Thaise nw Jr.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Chiang Mai op ons gemak

#3 Bericht door prajak » maandag 28 oktober 2013, 09:45

"...Bedenk dat vanaf rond 20-25/3 de schoolvakanties beginnen en als je uitloopt in april-14/4 is songkran-het watersmijt Thaise nw Jr...."

Buiten dit topic, Pong, junior hier heeft de hele maand maart vrij......

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Chiang Mai op ons gemak

#4 Bericht door printen44 » maandag 28 oktober 2013, 10:27

Ik woon in Chiang Mai, 14 km buiten de stad. De periode dat jullie gaan is het rond de 40 graden, met uitschieters naar 43 graden. Het is mistig, niet van de kou of regen, maar van de rook. Ik kan dan Doi Suthep, de berg die heel Chiang Mai overheerst, niet eens zien vanaf mijn veranda.

De schoolvakantie is dan net begonnen en overal zal je kinderen aantreffen in de meeste bezienswaardigheden. Overdag is de hitte en de vochtigheidsgraad genoeg om in je luie stoel op je veranda te zitten en als je met je oogleden knippert, transpireer je een liter vocht. [$)

En dan komt Songkran ook nog om de hoek zetten. Dat bekende watersmijterij met zijn vele oogaandoeningen. Want het is vrijwel nooit bronwater wat je toegesmeten wordt, maar water uit de riviertjes en sloten. Met zand en andere troep erin. Ik sluit mezelf drie dagen op in huis in deze periode.

Ik wil jullie niet ongerust maken, maar in die 'rookperiode", februari-april. sterven in de provincie Chiang Mai 2000 mensen per maand meer dan normaal. En allen sterven aan long of luchtwegenaandoeningen vanwege de rook die hier hangt. De overheid probeert een halt tegen die luchtverontreiniging te maken, maar veel heeft dat niet geholpen.

Een troost heb je, normaal gesproken valt er geen regen, maar twee jaar geleden viel er in maart/april sloten regen. Maar dat was een uitzondering.

Pai is, zoals gezegd, een dorpje waar je met een rugzak, lang haar en sandalen moet zijn. Mae Hong Song is veel en veel mooier en de omgeving is ook mooi. Met grotten, watervallen, Chinese dorpen etc.

Chiang Dao is ook de moeite waard om te bezoeken, vanwege zijn grotten daar. Neem de Mekong-route via Phayao, Chiang Khom, de Gouden Driehoek, Mae Sai en ga via een route over de bergen vanuit Mae Sai naar Doi Tung, met zijn prachtige tuin en vergezichten. De moeder van de huidige Koning woonde daar.

Bezoek Phayao met zijn meer, het grootste natuurlijke meer van Thailand en bezoek aan de overkant van het meer Wat Analayo. Tussen Chaing Mai en Lampang is het het olifanten-centrum, met een olifanten-ziekenhuis en een olifanten-creche.

Tussen Lampang en Ngao, richting Phayao, is er een "shrine" van een soldaat van meer dan twee honderd jaar geleden. Het heeft een uitgebreide kruidenmarkt en een leuke koffietent.Je kan er vuurwerk veilig afsteken om de geest van de "soldaat" gunstig te stemmen. Heel leuk om dat te bezoeken. In Ngao hangt de grootste hangbrug voor voetgangers in Thailand. Door de Japanners aangelegd in WW II.

De route Chiang Mai-Phayao is prachtig, het zijn de wegen 118 en 120. Deze wegen voeren door de bergen heen. Onderweg heb je warmwaterbronnen, warmwaterspuiters, watervallen en een prachtige natuur.

Chiang Mai en zijn omgeving vindt ik persoonlijk het mooiste in Thailand. Maar ja, ik woon hier dan ook. Maar hou rekening mee met hoge temperaturen en zeker met een jong kind in het gezelschap. Ondanks de "droge tijd", is de luchtvochtigheidsgraad hoog en maakt dat warmte en die luchtvochtigheidsgraad, je energie sloopt.

Tim76
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 46
Lid geworden op: zaterdag 26 maart 2011, 10:29

Re: Chiang Mai op ons gemak

#5 Bericht door Tim76 » maandag 28 oktober 2013, 11:02

Beste allemaal,

dank voor jullie berichten! Ik zal iets specifieker zijn, aangezien ik verschillende dingen lees over verbrandingen, Pai en Sonkran. We vertrekken op 27 februari om op 28 februari in Chiang Mai aan te komen. Vooraf had ik me ingelezen over de verbrandingen en las dat het 'erop of eronder' is. Wanneer we in Chiang Mai zijn, dan reizen we altijd met een lokale gids, die ons de vorige keer vertelden dat we samen maar eens naar Pai en omgeving moesten gaan. Hij weet wat we leuk vinden en meende dat we het daar onder andere wel zouden vinden. Maar ook jullie tips nemen we mee! 12 Maart vertrekken we dan weer naar Hua Hin. Veranderen deze specifiekere data jullie opmerkingen en tips een beetje?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Chiang Mai op ons gemak

#6 Bericht door prajak » maandag 28 oktober 2013, 13:36

Je reist in de heetste tijd van het jaar met een hummel van 27 maanden.

Uitdroging is het grootste gevaar, niet alleen voor volwassen mensen die inspanningen verrichten maar ook voor de kleine die je uit de zon in een karretje hebt liggen. In dit forum is geschreven over ORS, ruim verkrijgbaar in Thailand, maar vraag me niet naar de eerste verschijnselen bij peuters.

Dat kan een punt van aandacht zijn als je een consultatiebureau of arts bezoekt.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Chiang Mai op ons gemak

#7 Bericht door prajak » maandag 28 oktober 2013, 13:45

Ik gebruik het ook in de hete tijd. Een zakje per dag, soms twee. Oplossen in drinkwater.

Het heet Kin Khong en je koopt een doos met 50 zakjes voor 200 baht. Als je wilt wil ik (als ik straks uit het ziekenhuis ben) wel een zakje scannen en hier een foto zetten. Suiker, natrium- en kaliumzout en een smaakje. Kinderdosering ? Daar zul je zelf achteraan moeten.

Tim76
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 46
Lid geworden op: zaterdag 26 maart 2011, 10:29

Re: Chiang Mai op ons gemak

#8 Bericht door Tim76 » maandag 28 oktober 2013, 14:02

Hey Prajak,

sterkte! (nu je in het ziekenhuis bent, is vaak niet voor de lol). Uiteraard lees ik dat het warm is op internet, maar nergens krijg ik de indruk dat het zo gevaarlijk zou zijn. Tevens ben ik ook later pas op het spoor van de slash and burn gekomen. Iets wat ook niet standaard breed wordt uitgemeten. Dank je wel voor je aanbod! Ik zal in ieder geval nu meteen even Googlen. In mei heeft die kleine van ons het fantastisch gedaan en veel verder dan rosé wangetjes zijn we niet gekomen. Onze stop in Hua Hin zal dus wel een aangename tijd worden met een zeewindje. Ondanks dat het me aan het denken heeft gezet, zie ik toch niet heel veel verhalen van mensen die Chiang Mai opzettelijk mijden in deze periode. Ik heb een website gevonden met de historische waarden van temperatuur en smog en die waren in die periode goed. Maar ja, geen verzekering natuurlijk. Het laatste wat ik wil is mijn tijd in een ziekenhuis doorbrengen. ZIjn er trouwens tips in de vorm van uitstapjes buiten de stad die verstandig zijn? Juist bergen opzoeken of niet? Is de stad het ergst en moeten we ons buiten de stad vermaken?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Chiang Mai op ons gemak

#9 Bericht door prajak » maandag 28 oktober 2013, 15:11

Tim, dat moet je echt aan Printen44 vragen. Nongkhai is een 'beetje' uit de buurt.....maar wel net zo bloedheet, hartje middag 45 en soms meer graden C in maart. Zoek dan de koelte op, doe ik ook. Bed in, verstand op nul, ventilator op een. Werkt prima.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Chiang Mai op ons gemak

#10 Bericht door printen44 » maandag 28 oktober 2013, 15:42

Beste Tim76, als ik jouw antwoorden op onze opmerkingen zo lees, bekruipt mij het gevoel dat je de problemen die je zeker zal krijgen, bagatelliseert. Ik weet niet of je wel eens vakantie hebt gevierd met ruim 40 graden in de schaduw met een vochtigheidsgehalte van over de 90%. Daar kan een gids moeilijk wat aan veranderen.

Ik ken mensen die Chiang Mai hebben verlaten, vanwege die smog. Onderschat die smog niet. Afgelopen maanden februari, maart en april zijn er ruim 5000 personen overleden aan long- en luchtwegenaandoeningen. En dat alleen in de provincie Chiang Mai. De provincie Lampang heeft een slechtere reputatie. De smog blijft in de valleien hangen, Chiang Mai ligt in een vallei, omdat er in die maanden nauwelijks wind is.

Om een voorbeeld te noemen, het vliegveld van Chiang Mai is weleens gesloten geweest omdat het zicht onder de norm was. Geen vliegtuig kon opstijgen of landen. Bagatelliseer dat probleem echt niet. Zeker niet met een jong kind. Een vriendin van mij, wonende in Chiang Mai, heeft een zoon van acht. Ook die heeft last van de rook. En hij is kerngezond.

Afgelopen maart ging ik naar Doi Ithanon, de hoogste berg van Thailand. Die is op 80 km van Chiang Mai. Tot 1000 meter was het heiig vanwege die smog. Boven de 1000 meter scheen de zon fel. Als je dan naar beneden keek, zag je een grijze wolk boven de vallei van Chiang Mai hangen. Zon mag je in die maanden niet veel verwachten. Een waterig zonnetje is al wat er dan is.

Uiteraard moet je je eigen plan trekken. Maar sla de goed bedoelde adviezen van inwoners van Chiang Mai en omgeving niet in de wind. Denk niet: "ach, dat zal wel meevallen". Op dit moment is het in Chiang Mai heerlijk koel weer, 28 graden. Af en toe wat regen, maar binnen een paar weken is het uitstekend toeven hier. De winter in Chiang Mai is heerlijk.

En vanaf mei, is het ook hier goed uit te houden. De maanden februari, maart en april zijn de boosdoeners.

Tim76
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 46
Lid geworden op: zaterdag 26 maart 2011, 10:29

Re: Chiang Mai op ons gemak

#11 Bericht door Tim76 » maandag 28 oktober 2013, 15:56

Beste Printen44,

ik zou niet durven om te bagatelliseren wat ik niet ken. Ik vroeg me alleen af, of specifiekere data een andere uitkomst zouden bieden. Wat ik wel vreemd vind, is dat je er relatief weinig over terugvindt, zonder er echt naar te zoeken, terwijl je toch zeker een dringend advies uitgeeft hier goed over na te denken. En zelfs wanneer je ernaar zoekt, dan zijn de meningen zo verdeeld en resultaten per dag anders. Ik zal zeker niet zomaar eigenwijs zijn, zeker niet met de vernatwoording van een kleine, maar het verbaasd me zo. En dan het volgende...de tickets zijn geboekt en betaald. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet doen. Ander gebied in Thailand dan? Ik vond een historisch overzicht van smog en temperatuur, wat vorig jaar in kaart bracht. Ook daar leek het mee te vallen, maar nogmaals, ik leef hier en kan niet oordelen over 'daar'. Je maakt het me niet makkelijker :shock:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Chiang Mai op ons gemak

#12 Bericht door brake034 » maandag 28 oktober 2013, 16:19

Ik ben het eens met Printen, ik ben zelf longpatiënt en vind Chiang Mai vaak benauwd, ook buiten de smog periode.
Nu is iedere longpatiënt anders, ik heb zelf weinig last van organische smog (houtskool of smog door het platbranden van de velden) maar wel van anorganische smog, dus uitlaatgassen en fabrieken.

Ik was vorig jaar in Chiang Rai voor 7 maanden, waar de eerste verschijnselen zo eind December merkbaar werden en tot maart/april aanhielden. Ik had met mijn vrouw afgesproken dat we naar de kust uit zouden wijken als mijn longen het te zwaar zouden krijgen.

Op http://www.aqmthai.com kun je de actuele data smog data zien, let op het PM10 getal.
Wettelijk in NL moet het PM10 beneden de 50ug/m3 gemiddeld per 24 uur blijven.

Ik weet dat het in Chiang Rai al eens boven de 200ug/m3 is geweest!
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Chiang Mai op ons gemak

#13 Bericht door brake034 » maandag 28 oktober 2013, 16:22

Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Chiang Mai op ons gemak

#14 Bericht door brake034 » maandag 28 oktober 2013, 16:27

Het beste advies is niet te geven, dat zal je zelf moeten uittesten.
Een gewaarschuwd mens telt echter voor twee en is zich eerder bewust als er risico dreigt dan iemand die zich het niets bewust is.

Ik zou gewoon gaan maar goed opletten op mogelijke benauwdheid en gewoon een alternatief scenario inbouwen dat dat naar de kust uitwijkt indien de situatie te erg wordt.
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Chiang Mai op ons gemak

#15 Bericht door brake034 » maandag 28 oktober 2013, 16:32

Er is op You Tube een leuk filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=F0AXOjsu ... ata_player
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Steden”