Chang Mai

Informatie over diverse steden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Leib
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: maandag 17 oktober 2005, 15:45

Chang Mai

#1 Bericht door Leib » maandag 17 oktober 2005, 15:49

Hi,
Over 3 weken zou ik graag naar Chang Mai reizen en daar oa een trekking ondernemen. Nou heb ik gelezen over de onderstromingen die daar een aantal weken geleden hebben plaats gevonden. Daarnaast heb ik begrepen dat er een grote kans was dat er nog een zou volgen.

Speelt dit ook nog rond 5 november? Het regenseizoen is dan toch ongeveer ten einde?

Wie weet er meer over een festival in CM rond 10 nov.?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Leib

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Chang Mai

#2 Bericht door Edje » woensdag 19 oktober 2005, 20:33

Leib schreef:Hi,
Over 3 weken zou ik graag naar Chang Mai reizen en daar oa een trekking ondernemen. Nou heb ik gelezen over de onderstromingen die daar een aantal weken geleden hebben plaats gevonden. Daarnaast heb ik begrepen dat er een grote kans was dat er nog een zou volgen.

Speelt dit ook nog rond 5 november? Het regenseizoen is dan toch ongeveer ten einde?

Wie weet er meer over een festival in CM rond 10 nov.?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Leib
Een kans dat dit nogmaals gebeurt is zeker aanwezig, maar in november is de regentijd in noord/noordoost voorbij, dus de kans is nihil.
Over het festival rond die datum kan ik geen enkele mededeling doen omdat ik het gewoon niet weet.
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

#3 Bericht door dirk » donderdag 20 oktober 2005, 08:07

Wat dacht je van het Loy Kratong festival. Word in Chiang Mai uitbundig gevierd.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

loy krathong

#4 Bericht door henkypenky » donderdag 20 oktober 2005, 16:26

' loy krathong ' valt in 2005 op 16 november .
reken vanaf 14 tot zeker 17 november op zo goed als volle hotels en weinig reductie op kamerprijzen :!:
live and let live !

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#5 Bericht door Okie » donderdag 20 oktober 2005, 16:36

Loy Khratong is op 16 novemebr hoor ik net van m'n meissie.

Okie

hansdeckers
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 25
Lid geworden op: woensdag 30 maart 2005, 16:33
Locatie: chiang mai
Contacteer:

#6 Bericht door hansdeckers » vrijdag 21 oktober 2005, 00:59

Ik heb vorige week nog een trekking in het Mae Taeng gebied gelopen, dit is ten noord westen van Chiang Mai waar veel schade was. Geen enkel probleem hier.

Hans
http://www.cafecrossroadstravel.com

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#7 Bericht door khonkaen » vrijdag 21 oktober 2005, 03:57

in chiang mai heb je op 10 november yi peng loy khratong..

een lichtfestival met kaarsen en gekleurde ballonnen ...

en het regenseizoen is in chiang mai voorbij....




willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

#8 Bericht door henkypenky » vrijdag 21 oktober 2005, 14:38

khonkaen schreef:in chiang mai heb je op 10 november yi peng loy khratong..

een lichtfestival met kaarsen en gekleurde ballonnen ...

en het regenseizoen is in chiang mai voorbij....




willem, nederthai
sorry willem !
ik weet niet waar je deze info haalt maar het festival begint 2 dagen voor de echt ' loy krathong ' dag en die is op de 16e .
dus het festival ' yi peng ' zal zover ik weet plaats vinden van :
14 - 16 november 2005 !
live and let live !

Altena
Expat
Expat
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 20:27
Locatie: Thailand

Het feest van het licht

#9 Bericht door Altena » vrijdag 21 oktober 2005, 15:58

Dit is ongetwijfeld het mooiste Thaise feest van het jaar. Het is ook het feest van het licht.

Loy krathong vindt plaats bij volle maan tijdens de twaalfde maancyclus.

Symboliek
Het einde van het regenseizoen wordt er gevierd en de Thai laten mooi versierde vlotjes te water, verlicht door een kaars en voorzien van drie wierookstokjes. Verder wordt elk vlotje voorzien van bloemen, als teken dat de band tussen de geliefden wordt versterkt en dat alle zonden vergeven worden

Wanneer man en vrouw hun "krathong" te water laten wordt hun koers op de stroom aandachtig gevolgd, drijven de 'krathongs" samen weg dan betekent dit voor het koppel een lang samenzijn...

De Thai geloven ook dat hun vlotjes de zonden van het voorbije jaar meenemen en hun beschermen tegen het ongeluk.

Een beetje geschiedenis
Het festival zou ontstaan zijn in de provincie Sukhothai, zo een 800 jaar geleden. Een oude inscriptie op een steen daterend uit de Sukhothai periode vertelt: de stad Sukhothai heeft vier hoofdingangpoorten. Bij festiviteiten komen de bewoners naar de stad om er getuige te zijn van het Feest van het Licht.

Wanneer de stad Sukhothai in haar oude glorie hersteld werd in het Sukhothai historical park werden grote inspanningen geleverd om de legendarische sfeer die rond het Loy Krathong gebeuren heerste, in zijn volle glorie te herstellen.

Nu is Sukhothai de plaats bij uitstek om dit festival mee te beleven. Ook Chiang Mai lokt duizenden bezoekers omdat het ook een heel mooi evenement organiseert.

Overdag vindt een prachtige parade plaats tussen de historische ruines van Sukothai. Elk dorp stuurt zijn beste vertegenwoordiging met mooie optochten en verschillende muziekgroepen. De lokale Miss Loy Krathong wordt door een aantal koelis gedragen en op het einde van de namiddag wordt de mooiste Miss Krathong verkozen. Dit ritueel gebeurt zowat in elke stad.

Er worden heel wat krathongs gemaakt en verkocht, in alle kleuren en formaten. In Sukothai en Chiang Mai wordt er zelfs een wedstrijd georganiseerd om de mooiste en grootse krathong.

In Sukothai vindt s' avonds een klank - en lichtspel plaats. De show duurt ongeveer 45 minuten er verhaalt de geschiedenis en het ontstaan van Thailand en toont ons verschillende aspecten uit de Thaise cultuur. Het is een zeer kleurrijk en afwisselend spektakel, onder het licht van de volle maan afgesloten met een mooi vuurwerk.

Wanneer: 15 nov 2005.

kijk eens op http://www.changmaiforum.xsbb.nl

alle festivals te vinden
Ik moet die dingen veranderen, die ik niet kan accepteren, die dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, en de wijsheid,verschil er tussen te onderkennen.

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#10 Bericht door khonkaen » vrijdag 21 oktober 2005, 16:35

er kan met die festivals waarschijnlijk wat geschoven worden , bert

wij hebben al loy khratong gevierd op 18 oktober in khonkaen ..
er was ook een optreden van siriphorn...

ik vermoed dat het 16 november nog eens overgedaan wordt...

23 oktober is ook weer een feestdag , dan wordt het overlijden van
chulalongkhorn , rama V landelijk herdacht/ gevierd...

zoals je weet , houden de thai van feesten en grijpen elke gelegenheid aan om daar een feest van te maken...



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

#11 Bericht door henkypenky » zaterdag 22 oktober 2005, 10:33

khonkaen schreef:wij hebben al loy khratong gevierd op 18 oktober in khonkaen ..
er was ook een optreden van siriphorn...
18 oktober was het ook volle maan , maar of dat dus nu ook loy-krathong heet daar wil ik niet over discussieren , voor mij is het loy-krathong bij volle maan in november :D
live and let live !

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

#12 Bericht door dirk » zaterdag 22 oktober 2005, 17:24

Loy Kratong is altijd in november, dit jaar de 16e.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

Plaats reactie

Terug naar “Steden”