Phi

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Phi

#1 Bericht door wanadee » donderdag 18 mei 2017, 15:11

In geesten geloven zit er hier heel erg ingebakken in deze omgeving zoals overal op het platteland denk ik?
Jaren geleden toen de moeder van mijn vrouw overleed kwamen er mensen aan haar vertellen dat ze haar moeder hadden gezien, na haar overlijden dus. Mijn meisje is ook heel phi gelovig dus die week geen seconde van mijn zijde al helemaal niet als het donker was. Haar moeder is overleden aan overmatig drankgebruik

Sinds 2 jaar heeft haar vader een nieuwe vlam, 20 jaar jonger maar ook een drankorgel. Smorgens om 9 uur al dronken. Onbegrijpelijk wasr zon man aan begint, heeft de ellende met zijn vrouw meegemaakt en drinkt zelf geen druppel.
De vrouw was bij haar vader ingetrokken in een huisje op ons terrein terwijl wij in nederland waren. Mijn meisje heeft haar er uit gezet want die wil geen herhaling van haar moeder hier en haar vader is bij zijn nieuwe vlam gaan wonen.

Sinds een maand woont haar jongere zuster in dit huisje en zijn we aan het verbouwen omdat de zuster een kapsalon/schoonheidssalon/pedicure wil beginnen.
Nu is vandaag de nieuwe vrouw overleden aan overmatig drankgebruik en durft de zuster niet meer alleen in dat huis te slapen waar die vrouw ooit een paar maanden gebivakkeerd heeft. Bang dat haar geest daar komt omdat ook zij afkeurde dat haar vader een nieuw drankorgel had.

Dus mijn logeerkamer is aan de beurt. Hoop dat het niet lang duurt want ik ben erg op mijn privacy gesteld. Gelukkig is dat hier bekend dus waarschijnlijk tot de crematie die heel snel zal plaats vinden want ze zijn zo arm als een kerkrat. Noch ik, noch 1 van de drie kinderen zal naar die crematie toegaan.

Mijn meisje gelooft nog steeds in geesten maar niet meer zo heftig als in onze beginperiode. Ik geloof er uiteraard niet in en daardoor is zij denk ik ook wat nuchterder geworden. Ze gaat veel minder vaak naar de tempel als in het begin, de geesteshuisjes buiten worden praktisch niet meer bezocht terwijl dat vroeger elke ochtend raak was.

Benieuwd of pa nog geld komt lenen voor die crematie, komt ie van een kouwe kermis thuis. Die vrouw heeft nog een zoon van 15 die een meisje van zijn klas heeft beklommen , over drie maanden bevallen. Ellende allemaal, gelukkig niet mijn pakkie an.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Phi

#2 Bericht door ron » donderdag 18 mei 2017, 15:30

Geestig verhaal...... :crazy:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Phi

#3 Bericht door wanadee » vrijdag 19 mei 2017, 03:58

Morgen wordt ze gecremeerd, op vrijdag doen ze dat niet. Weer iets geleerd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Phi

#4 Bericht door jumbo » vrijdag 19 mei 2017, 06:01

wanadee schreef:Morgen wordt ze gecremeerd, op vrijdag doen ze dat niet. Weer iets geleerd.
Vanwege ontploffingsgevaar?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Phi

#5 Bericht door ron » vrijdag 19 mei 2017, 06:14

jumbo schreef:
wanadee schreef:Morgen wordt ze gecremeerd, op vrijdag doen ze dat niet. Weer iets geleerd.
Vanwege ontploffingsgevaar?
Humor!!! :cheesy:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Phi

#6 Bericht door wanadee » vrijdag 19 mei 2017, 06:15

jumbo schreef:
wanadee schreef:Morgen wordt ze gecremeerd, op vrijdag doen ze dat niet. Weer iets geleerd.
Vanwege ontploffingsgevaar?
Begrijp ik niet Jumbo
Maar ik neem aan dat het gewoonte is om op vrijdags niet te cremeren in thailand.

Zoals je ook niet op woensdag naar de kapper hoort te gaan
En op donderdag niet je hoofd kaal scheert om een tijdje in de tempel te vertoeven.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Phi

#7 Bericht door ron » vrijdag 19 mei 2017, 06:19

Komen we vanzelf weer terug bij het geesten onderwerp..........
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

rfms
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 284
Lid geworden op: woensdag 08 juli 2015, 06:44

Re: Phi

#8 Bericht door rfms » vrijdag 19 mei 2017, 08:13

Ik geloof ook niet in dergelijke zaken, doch ergens, diep in mij, is er een stemmetje dat zegd:
Het is goed dat mijn dierbare overledenen een oogje in het zeil houden, mij helpen in moeilijke tijden, en geduldig wachten op onze hereniging.
Welliswaar is dit onzinnig, doch soms kan het troost geven.
:|

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Phi

#9 Bericht door wanadee » vrijdag 19 mei 2017, 09:08

Ze is vanochtend gezond haar huisje uitgekomen dus de hij zit nog in de fles denk ik.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Phi

#10 Bericht door KhunSugar » vrijdag 19 mei 2017, 17:08

wanadee schreef:Morgen wordt ze gecremeerd, op vrijdag doen ze dat niet. Weer iets geleerd.
...en heb je ook geleerd waarom ze niet cremeren op een vrijdag ?

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Phi

#11 Bericht door serpay » zaterdag 20 mei 2017, 00:51

Vrijdag is een gelukkige dag in Thailand.
Op die dag verbrand je niemand.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Phi

#12 Bericht door wanadee » zaterdag 20 mei 2017, 01:23

KhunSugar schreef:
wanadee schreef:Morgen wordt ze gecremeerd, op vrijdag doen ze dat niet. Weer iets geleerd.
...en heb je ook geleerd waarom ze niet cremeren op een vrijdag ?
Nee, eigenlijk niet. Maar das geen schande want mijn eega weet ook de achtergrond niet dus laat maar horen.
En als je toch bezig bent, laat dan ook even weten waarom je op donderdag niet naar de kapper moet gaan.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Phi

#13 Bericht door KhunSugar » zaterdag 20 mei 2017, 08:41

wanadee schreef:
KhunSugar schreef:
wanadee schreef:Morgen wordt ze gecremeerd, op vrijdag doen ze dat niet. Weer iets geleerd.
...en heb je ook geleerd waarom ze niet cremeren op een vrijdag ?
Nee, eigenlijk niet. Maar das geen schande want mijn eega weet ook de achtergrond niet dus laat maar horen.
En als je toch bezig bent, laat dan ook even weten waarom je op donderdag niet naar de kapper moet gaan.
สุข (_soek) = blij zijn, tevreden zijn, gelukkig zijn
วันศุกร์ (-wan _soek) = vrijdag
Crematies kunnen niet op vrijdagen plaatsvinden, aangezien de naam voor die dag klinkt als het Thaise woord voor "geluk".

Donderdag niet naar de kapper, 555 mooi geprobeerd wanadee...maar ik zal verklaren waarom kap- en schoonheidssalons doorgaans op een woensdag gesloten zijn.
Hier zijn 2 redenen voor:
1) Lange tijd geleden liet een Thaise Koning zijn haar knippen en zich fatsoeneren op een woensdag. Thai vonden het dan ongepast en ongeluk met zich mee brengend om zich op een woensdag het haar laten te knippen (verzorgen).
2) Woensdag werd genoemd als de Dag van de Boer. En voor boeren om veel geluk en overvloedige gewassen te hebben, zouden ze hun planten nooit op een woensdag snijden of snoeien. Dit verlengde zich om zelfs hun haar niet bij te snijden!

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Phi

#14 Bericht door Joep » zaterdag 20 mei 2017, 08:47

KhunSugar schreef:
สุข (_soek) = blij zijn, tevreden zijn, gelukkig zijn
วันศุกร์ (-wan _soek) = vrijdag
Crematies kunnen niet op vrijdagen plaatsvinden, aangezien de naam voor die dag klinkt als het Thaise woord voor "geluk".

Donderdag niet naar de kapper, 555 mooi geprobeerd wanadee...maar ik zal verklaren waarom kap- en schoonheidssalons doorgaans op een woensdag gesloten zijn.
Hier zijn 2 redenen voor:
1) Lange tijd geleden liet een Thaise Koning zijn haar knippen en zich fatsoeneren op een woensdag. Thai vonden het dan ongepast en ongeluk met zich mee brengend om zich op een woensdag het haar laten te knippen (verzorgen).
2) Woensdag werd genoemd als de Dag van de Boer. En voor boeren om veel geluk en overvloedige gewassen te hebben, zouden ze hun planten nooit op een woensdag snijden of snoeien. Dit verlengde zich om zelfs hun haar niet bij te snijden!
Dus Khunsugar op donderdag moet je niet gaan, want dan gaan ook al die mensen die op woensdag eigenlijk al wilde gaan dus is het dubbeldruk :cheesy: :cheesy:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Phi

#15 Bericht door wanadee » zaterdag 20 mei 2017, 08:54

Dank suikerklontje, weer wat geleerd. Ik probeerde je er niet in te laten lopen, ik dacht dat die kapper donderdag was.
Maar ook mijn thaise eega wist wel de beperkingen maar niet de achtergrond, ook niet van die kapper. [|)

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”