Schande?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Schande?

#1 Bericht door vleespet » woensdag 06 april 2016, 03:50

Schande?
Ik ken ajarn nu al zo’n 20 jaar,en hoewel we de deur niet bij elkaar plat lopen hebben we toch een goede band met elkaar.
Ajarn is een van de weinige in het dorp die goed engels spreekt en was vooral in de beginjaren toen ik de thaise taal nog onvoldoende beheerste een klankbord en een vraagbaak voor mij.Als hoofd van de plaatselijke tempel staat hij in hoog aanzien.
Vorig jaar toen ik weer bij hem op bezoek was,zag hij er niet goed uit en had allerlei vage gezondheidsklachten.Op mijn vragen kreeg ik een gemaakte glimlach als antwoord,nu weet ik ondertussen ook wel dat een Thai zelden het achterste van zijn tong laat zien,maar na 20 jaar had ik eigenlijk verwacht dat hij tegen mij meer open zou zijn.
Dit jaar ben ik te weten gekomen wat er aan scheelde,het was op een woensdagmorgen dat een buurvrouw die altijd als eerste op de hoogte is van de plaatselijke nieuwtjes ons kwam vertellen dat ajarn het monniken bestaan heeft opgegeven en na een greep uit de kas van THB 80.000 de bus heeft gepakt naar chiangmai om te gaan trouwen.
In het tijdperk van de sociale media is het onmogelijk om verhalen zoals deze onder de pet te houden,en als je er maar een beetje moeite voor doet dan kun je elke dag wel verhalen vinden van pastoors,monniken,imans en rabbijnen die het onnatuurlijke celibaat ontvluchten,tenslotte zijn het ook maar “gewone”mensen.
Maar nu komt het verschil tussen Thailand en Nederland naar boven,hoewel het natuurlijk het gesprek van de dag was,is er niemand die hem veroordeeld.
Er wordt enkel gesproken over de goede dingen die hij voor de gemeenschap heeft gedaan,en men heeft begrip voor zijn besluit,hij heeft alles bereikt wat hij kon bereiken.
Ik bedoel maar,in elk willekeurig dorp in Nederland was mijnheer pastoor door het slijk gehaald en door de strontkar overreden.
Er wordt in de diverse forums over Thailand vaak negatief gedaan over Thais en dat komt voor een groot deel door een cultuur verschil,maar als je goed oplet en enig emphatisch vermogen bezit dan kunnen wij nog een hoop leren van de Thais over het oordelen en veroordelen van anderen.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Schande?

#2 Bericht door brake034 » woensdag 06 april 2016, 04:21

:thumbsup:
Marcel

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Schande?

#3 Bericht door genesis » woensdag 06 april 2016, 05:47

Ik leer nog elke dag bij, het is een interesante 'reis' om door mijn partner meegenomen te worden in de Thaise cultuur, met uitleg en voorbeelden is er een goed beeld van te vormen.

Genesis

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Schande?

#4 Bericht door Arietwee » woensdag 06 april 2016, 06:39

Dat de thai er niets van zegt is niet zo gek, we weten wel hoe een thai kan reageren terechtwijzingen. Kan je dood worden!


Dat is juist het 'probleem' van thailand, niemand zegt ergens wat van. Het maakt allemaal niet uit. Daarom leven zij nog in 1934 en zitten wij in 2016.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Schande?

#5 Bericht door brake034 » woensdag 06 april 2016, 06:46

vleespet schreef: Er wordt in de diverse forums over Thailand vaak negatief gedaan over Thais en dat komt voor een groot deel door een cultuur verschil,maar als je goed oplet en enig emphatisch vermogen bezit dan kunnen wij nog een hoop leren van de Thais over het oordelen en veroordelen van anderen.
Daar bewijst Arietwee maar mooi de stelling van Vleespet :neus:
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Schande?

#6 Bericht door prajak » woensdag 06 april 2016, 07:27

Ik kom dit ook tegen in de verhalen uit de 19e eeuw die ik nu lees, en in de 17e eeuw die ik af heb. Lees voor een voorbeeld de berichten over de opvolging van de hoogste monnik, de kandidaat met die ouwe Mercedes; er is heel duidelijk een 'voor' en een 'tegen' kamp.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Schande?

#7 Bericht door Arietwee » woensdag 06 april 2016, 09:17

brake034 schreef:
vleespet schreef: Er wordt in de diverse forums over Thailand vaak negatief gedaan over Thais en dat komt voor een groot deel door een cultuur verschil,maar als je goed oplet en enig emphatisch vermogen bezit dan kunnen wij nog een hoop leren van de Thais over het oordelen en veroordelen van anderen.
Daar bewijst Arietwee maar mooi de stelling van Vleespet :neus:

Mooi toch, zo blijven we bezig. :clap:

En een hoop leren van de thai? Ik denk als er nooit een buitenlander in thailand geweest was, dat daar iedereen nog in een hol woonde met een koe voor de deur. Want wat heb de wereld nou te danken aan de thai?? Redbull? Mooie natuur en lekker goedkope diensten, maar verder??

Kom Niko, schrijf ook weer eens wat. :neus:

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Schande?

#8 Bericht door Ben » vrijdag 08 april 2016, 20:15

Ze blijven ondoorgrondelijk . :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”