songkran 2016

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

songkran 2016

#1 Bericht door serpay » zondag 14 februari 2016, 18:00

ja nog 2 maanden en dan begint het weer songkran het water festival.
ik zelf heb dit nu al meerdere malen meegemaakt in verschillende plaatsen.
en ik vind er nog al wat verschillen in zitten.
zo is het in phan de gewoonte om eerst naar de tempel te gaan waar de monniken je zegenen met water.
daarna vertrekken er vele de berg omhoog om daar een soort picknick te houden naast de rivier, en ja met drank en veel eten.
de kinderen zijn in het water aan het ravotten en de ouders genieten van een hapje en drankje.
in nongkai heb ik hele andere ervaring een tempel bezoek waarbij een wit poeder in je gezicht wordt gestopt waarna men in de straten met water begint te gooien. en het botweg een water gooi en spuit festijn wordt.
in loei werden eerst smorgens de monniken van eten voorzien om daarna een soort optocht ( prosessie) door de stad te zien trekken.
waar ook daarna wel met water werd gegooid maar het accent meer op respect lag en natuurlijk ook de nodige drank en eten bij familie en bekende.
en ja ook een keer in pattaya geweest. ordinaire watergooi en smijtpartij met totaal geen enkel respect naar wie dan ook.

wat is jullie beleving van songkran en hoe word het elders gevierd?
s.v.p. geen opmerkingen over ongevallen en dronkenheid dit is de afgelopen jaren al het beeld ruimschoots gepasseerd.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: songkran 2016

#2 Bericht door v@go » donderdag 18 februari 2016, 22:47

wij gaan al 6 jaar naar Pattaya op 19 april. Eerste jaren achterin een pick up rondjes rijden met wat tonnen water achterin.
Heel gezellig en ik moet je inderdaad meegeven Serpay dat er respectloos door veel wordt gehandeld.

De laatste jaren gaan we met een groep Thaise vrienden en vriendinnen een rondje lopen van Walkingstreet naar Soi 6 en via second road terug.

Ook dit is heel gezellig. Komend jaar zijn we uitgenodigd om de nacht van Pattaya er aan voorafgaand mee te vieren.
We laten ons verassen.

De eerste dag van Songkran gaan we met z'n allen naar de tempel om de Budha te wassen en dat is echt. Vorig jaar waren we uitgenodigd om dit ritueel bij vrienden thuis te doen.
alle beelden en amuletten worden uit de kast gehaald en met geparfumeerd water besprenkeld. de jongste aanwezig doet dit ook bij de "oudere"die aanwezig zijn.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: songkran 2016

#3 Bericht door printen44 » vrijdag 19 februari 2016, 05:58

Ik sla een hoop levensmiddelen op en sluit mezelf 3 of 4 dagen op in mijn huis. Ik ga alleen de straat op om de krant te kopen.

Songkran is verworden tot een watersmijterij. Heeft in principe niks meer te maken met de Songkranviering van vroeger.

Bijna 300 mensen worden blind tijdens Songkran, omdat er met vuil water wordt gesmeten en de ogen zwaar beschadigd worden door fijn zand en kleine steentjes die in de ogen komen. Een infectie en je wordt blind.

Er vallen honderden doden in het verkeer. Ik heb het gezien dat brommerrijders van hun brommer werden gespoten en met een ambulance afgevoerd werden. Eentje kwam eronder een auto terecht en die brommerrijder kon het niet meer navertellen.

Nee, Loy Kratong, dat is pas een mooi feest. Songkran kan me gestolen worden. Ik blijf lekker binnen, kijk TV, lees een goed boek en zit achter de PC. Voedsel en drank is genoeg ingeslagen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: songkran 2016

#4 Bericht door prajak » vrijdag 19 februari 2016, 07:10

13-14-15 April valt dit jaar op woe-do-vrijdag en dat betekent dat de fysiotherapie dicht is maar los daarvan, junior heeft dan nog vrij van school, Kai gaat niet verder dan de markt en ik niet verder dan het tuinhek.

Het waterbedrijf sluit om 17 uur de watertoevoer in de stad af dus als de tonnen leeg zijn is de lol snel over. Op dag 3 zie je veel mensen alweer naar het werk gaan; dan zijn de centen op.

Vreemde zaak; de grootgeneraal waarschuwt iedereen niet teveel water te gebruiken, het land gaat gebukt onder enorme droogte, landbouwers mogen geen rijst planten, maar 'brood en spelen' moet doorgaan. Men verwacht mogelijk bij het verbieden van songkraan een songkhraam!

Manos
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 217
Lid geworden op: dinsdag 05 juli 2005, 11:55

Re: songkran 2016

#5 Bericht door Manos » dinsdag 01 maart 2016, 13:32

We komen aan 10/03 zeer vroeg in de morgen en willen een paar dagen in bkk verblijven en dan doorvliegen naar Chang Mai maar die songkran ligt daar pal in , of gaan we beter door naar chiang mai en beginnen onze toer juist voor de feesten langs rustige dorpjes ??

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: songkran 2016

#6 Bericht door printen44 » dinsdag 01 maart 2016, 14:29

Rustige dorpjes tijdens Songkran???? Vergeet het maar. Overal langs de weg staan jongelui om vooral Farangs nat te gooien. Plus dat je nog wat witte poeder in je gezicht krijgt.

Ik woon in een gehucht, maar ik ga de deur niet uit. Om de hoek staan ze al klaar met de emmers, waterpompgeweren en de tuinslangen. [$) [$) [$)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: songkran 2016

#7 Bericht door prajak » dinsdag 01 maart 2016, 14:49

Manos schreef:We komen aan 10/03 zeer vroeg in de morgen en willen een paar dagen in bkk verblijven en dan doorvliegen naar Chang Mai maar die songkran ligt daar pal in , of gaan we beter door naar chiang mai en beginnen onze toer juist voor de feesten langs rustige dorpjes ??
Songkran is in april, 13-14-15 in het hele land behalve in delen van Chonburi provincie, daar is het een aantal dagen later.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: songkran 2016

#8 Bericht door driver » woensdag 02 maart 2016, 06:12

1 keer meegemaakt in regio Udon T./Nonkai en vondt het best leuk.
Overdag nergens problemen gezien en iedereen was blij wat wij zo zagen.

gr driver

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: songkran 2016

#9 Bericht door serpay » dinsdag 29 maart 2016, 17:44

zo dit jaar word het buri-ram kijken hoe het daar gevierd wordt.
ben wel benieuwd of ook hier een ander item zich voordoet.
dus herbergier ik ben weer in de buurt voor een pilsje in de bekende bar.
dus zal het wel weer een mooi en gezellig feest worden.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: songkran 2016

#10 Bericht door driver » maandag 04 april 2016, 17:11

serpay schreef:zo dit jaar word het buri-ram kijken hoe het daar gevierd wordt.
ben wel benieuwd of ook hier een ander item zich voordoet.
dus herbergier ik ben weer in de buurt voor een pilsje in de bekende bar.
dus zal het wel weer een mooi en gezellig feest worden.
Veel plezier alvast en een leuke tijd toegewenst daarow,,

gr driver

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: songkran 2016

#11 Bericht door RuudThai » maandag 04 april 2016, 17:44

Ik heb er ook nooit een probleem om me nat te laten gooien en ik doe het net zo hard terug!
Meestal gaan we 1 dag naar het dorp van mijn vrouw en loop ik vrolijk mee te smijten met water tussen de mensen van het dorp. Die dat zeer op prijs stellen van deze farang. Er is ook altijd een optocht vanaf de tempel met opzwepende morlammuziek en veel bier.

Mijn vrouw heeft overigens gehoord dat er alleen de eerste dag met water mag worden gegooid. Decreet van de grootgeneraal/premier en zijn junta. Dus als dat wordt gevolgd is het snel over.

Manos
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 217
Lid geworden op: dinsdag 05 juli 2005, 11:55

Re: songkran 2016

#12 Bericht door Manos » dinsdag 05 april 2016, 23:16

Komende zaterdag zijn we richting Bkk via Schiphol, we blijven een paar dagen in BKK en vliegen op 12/04 door naar Krabi waar we wat mensen kennen en dus ook wat waterfeesten gaan meemaken.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: songkran 2016

#13 Bericht door jumbo » woensdag 06 april 2016, 07:55

Zit nu in Myanmar, 5 dagen waterfestival, niemand die het over watertekorten heeft hier
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: songkran 2016

#14 Bericht door serpay » dinsdag 12 april 2016, 09:48

Blij dat het songkran wordt het water geeft dan teminste nog een beetje verkoeling.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: songkran 2016

#15 Bericht door driver » vrijdag 15 april 2016, 16:17

serpay schreef:Blij dat het songkran wordt het water geeft dan teminste nog een beetje verkoeling.
In de namiddag gaf het water hier in Ede ook verkoeling maar dan op een iets andere manier .. ;)
Songkran was het hier niet in ieder geval :cry: .
1keer meegemaakt in Thailand en de doemdenkers hierover ten spijt vondt ik het wel mooi om dat mee te maken.

gr driver

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”