songkran 2016

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: songkran 2016

#16 Bericht door RuudThai » vrijdag 15 april 2016, 16:40

Iemand hier schreef dat het op de 3e dag wel afgelopen zou zijn met het waterballet.
Niks van dat al, vanavond reden we naar mijn favoriete restaurant aan de andere kant van de stad en dan rij ik meestal een binnendoortraject om de stoplichten te ontwijken. Had ik niet moeten doen want nu raakten we middenin een grote wateroorlog tussen tientallen pick-ups en honderden pubers langs de kant.
Maar wij zaten dus droog in de auto en zagen de lol van dat alles wel in. Met een vertraging van een klein half uur konden we aanschuiven in het restaurant!

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: songkran 2016

#17 Bericht door driver » vrijdag 15 april 2016, 16:42

RuudThai schreef:Iemand hier schreef dat het op de 3e dag wel afgelopen zou zijn met het waterballet.
Niks van dat al, vanavond reden we naar mijn favoriete restaurant aan de andere kant van de stad en dan rij ik meestal een binnendoortraject om de stoplichten te ontwijken. Had ik niet moeten doen want nu raakten we middenin een grote wateroorlog tussen tientallen pick-ups en honderden pubers langs de kant.
Maar wij zaten dus droog in de auto en zagen de lol van dat alles wel in. Met een vertraging van een klein half uur konden we aanschuiven in het restaurant!
Die mensen hadden dus plezier met dat water gedoe mooi toch :clap:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: songkran 2016

#18 Bericht door brake034 » vrijdag 15 april 2016, 16:44

Vandaag was bij ons in het dorp de (naar mijn mening) leukste dag van Songkran.

Vroeg op en klaarmaken voor het gebruikelijke ritueel in de tempel, na de dienst in ganzenmars naar buiten om water te gieten over Boeddha beelden en de handen van de monniken. Bij de laatste samanen aangekomen was mijn fles net leeg.

Daarna met volle flessen water naar de verzamelde oudere dames en heren die, op stoeltjes gezeten en in het wit gekleed, het water over de handen gegoten kregen. Daarvoor ontvingen wij hun zegeningen en goede wensen voor het nieuwe jaar.

Daarna door naar de urn van mijn schoonmoeder zaliger, stokje wierook en kaarsje branden, water over de urn gieten.

Dan naar de nog levende zussen van mijn schoonmoeder zaliger, ook daar hetzelfde ritueel, we gieten water over de handen en ontvangen de goede wensen voor het komend jaar.

Voor veel oudere mensen is dit de enige tijd van het jaar waarbij de hele familie samen is en ze genieten oprecht van deze periode.

Voor mij is dit het hart van Songkran, respect betonen voor de oudere familieleden en daarmee de familie band met de jongere generaties versterken.

Dat plus het feit dat Pun en ik over 10-20 jaar (hopelijk) op die stoeltjes zitten, water over onze handen gegoten krijgen en onze zegeningen voor het komend jaar over de passerende jongelingen uitspreken.........
Marcel

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: songkran 2016

#19 Bericht door jumbo » zaterdag 16 april 2016, 01:11

Ondanks dat ik maar een buitenlander ben gaat na Oma en Opa en hun kinderen Jumbo ook op de stoel
Dat wordt door allen, pakweg 40 familieleden, aangegrepen om alles wat maar water bevat inclusief de ong
over mij te ledigen. Veel pret en plezier.
Daarna naar een neef zijn huis vlakbij de tempel waar iedereen in het provisorische zwembad wordt gedompeld
Vervolgens naar de tempel waar met zang en dans en water verstrekt door de brandweer een heerlijke middag
werd beeindigd
Volgende dag thuis bij Oma, fun, food and firewater en veel sterke verhalen en karaoke
Gisteren naar Pa Mok, bij Ang Thong, waar een van de nichten een complete kermis exploiteert, veel plezier
aan de lange tafel en rond middernacht weer naar huis..... Jumbo was de BOB
Pa Mok is een gat, maar er kwamen honderden, misschien wel duizenden mensen op de tempel af... Rike (spelling)
Groot filmscherm, voedsel en vermaak, geen druppel water gezien anders dan in mijn glas

Het was weer een prima viering, erg van genoten zoals altijd, hele familie weer bij elkaar... we moeten weer een
paar maand wachten op het volgende familie feest
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: songkran 2016

#20 Bericht door elst99 » zaterdag 16 april 2016, 07:47

Leuk dat jullie de familie 'Songkran' zo beleven!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: songkran 2016

#21 Bericht door brake034 » zaterdag 16 april 2016, 14:03

De meerwaarde van dit forum is als de mensen die hier permanent verblijven gaan verhalen over dit soort positieve feesten, de toeristen een opening bieden die geen enkele reisbrochure bied.

Als wij, de "expats", de toeristen een alternatief kunnen laten zien voor het straalbezopen watersmijten en achter de hormonen aanlopen, dan bieden we daarmee de toeristen een goed alternatief en doen daarmee ook recht aan de erfenis van het familie feest Songkran.

Niemand zit te wachten op het alles vermijdende verhaal van de schuurtjesman/vrouw!?!
Doet me overigens denken aan de Allesvrezer:
http://www.youtube.com/watch?v=NEVBova0Dd4
Marcel

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: songkran 2016

#22 Bericht door driver » zaterdag 16 april 2016, 17:22

Sommige expats met hun negatieve ..we halen er van alles bij om te laten zien hoe gevaarlijk het wel niet is ...reacties over Songkran zorgen er m.i juist voor dat ze toeristen afschrikken met hun negatief gedoe hierover maar de expats en mensen zoals ik die het ook meegemaakt hebben en het leuk vinden en dat ook melden zorgen er dus voor dat o.a toeristen het gewoon zien als volksvermaak waar ze zelf bij kunnen zijn desgewenst .

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: songkran 2016

#23 Bericht door brake034 » zondag 17 april 2016, 09:54

Na het ontbijt van vandaag zijn we met bloemen, kaarsen, wierook, "wijwater" en enveloppen met inhoud eerst naar mijn geestelijk vader gegaan, de monnik die hoofd van het district is en mij tot monnik gewijd heeft.

We gaan doen wat ze hier "bam hua" noemen, het "wijwater" word in een schaal gegoten, de giften op een plateau gelegd en aan de monnik overhandigd, die spreekt een gebed uit met nieuwjaar zegeningen voor de gevers en na het gebed steekt de monnik zijn hand in het water en wrijft dat over zijn hoofd. We keuvelen nog wat na en we krijgen van deze monnik altijd wat lectuur mee, ook deze keer weer een boekje.

Dan door naar de 2e tempel. Dat is de thuisbasis van de monnik die mijn mentor was tijdens mijn verblijf in de tempel, hij zorgde ervoor dat ik me kon aankleden en er enigszins fatsoenlijk uitzag. Het is geen kledij die je even snel aanschiet zeg maar.
Hij is het hoofd van de districtsschool van de monniken en ook daar doen we weer de "dam hua" procedure.
We keuvelen een stuk langer door en krijgen een doosje met 5 kleine Boeddha's.

Dan door voor onze laatste stop, de dorps tempel waar mijn wijding plaatsvond, om aldaar ons respect te betonen aan de abt.
Hij heeft Parkinson en ik hoop dat hij de nieuwe rijst gaat halen, hoewel zijn brein nog prima is werkt zijn lichaam niet meer mee en hij heeft constant mensen bij zich om hem te verzorgen, hij is nog geen 60. Wat moeizamer als de vorige twee bezoeken doen we weer dezelfde procedure en blijven maar kort want hij is doodmoe.

Buiten onder de grote oude tempelboom hoor ik opeens muziek, klassieke Thaise gitaar en vioolmuziek.
Er zit een jongen hartstikke mooi muziek te te spelen en een paar oudere Thaise dames voeren voor ons spontaan de klassieke Lanna Songkran dans op. Binnen in de sala zijn andere dames bezig om van bananenblad en kleine kraaltjes prachtige ornamenten voor de bloemstukken te maken die vanavond gebruikt worden in een laatste ritueel wat het einde van de Songkran week is.

Geen druppel water over me heen gehad, geen bezopen toerist gezien en geen gevaarlijke situatie in het verkeer, althans niets wat ik normaal niet tegen kom. Mooi feest, volgend jaar vast hetzelfde maar elke keer toch net wat anders......
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: songkran 2016

#24 Bericht door brake034 » zondag 17 april 2016, 15:22

In zijn kuif gepikt:
http://www.youtube.com/watch?v=97wWDMxVQSg
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”