Aan tafel! Het nieuwe jaar is gaar.

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Aan tafel! Het nieuwe jaar is gaar.

#1 Bericht door prajak » maandag 21 december 2015, 00:20

Aan tafel! Het nieuwe jaar is gaar.

Een niet wetenschappelijke maar uit een warm hart voor Thailand komende beschouwing op de kortste dag van het jaar over het einde van het jaar. Een geitenyoghurt moment.

Afbeelding

Wij leven in een tijd van ‘Vreten op aarde en in de maag een welbehagen’.

De tijd dat ik me daarvoor schaam is wel voorbij; alles went, toch? Ik internet dagelijks de wereld bij elkaar en ben dan diep geraakt door ... maar het ebt even snel weer weg. Erken ik: te gemakkelijk.

Maak me zorgen over mijn gastland want ik draag bepaald geen roze bril. Ik zeg het maar eerlijk zo tegen het einde van het jaar als ik me een extra meditatief moment veroorloof.

Om me heen

Als ik in deze laatste 10 dagen kijk naar wat dit land heeft gebracht aan rampspoed voor de Thais om me heen in ons dorpje van 50 huizen:

Droogte op hun velden, gemitigeerd gelukkig door een beetje irrigatie. Maar daardoor prijsverhogingen voor de dagelijkse benodigdheden tot vele procenten aan toe, zelfs op de volksmarkt.

Opheffen van de steun en toeverlaat, de lokale bestuursambtenaar, een goede intermediair naar de gemeente toe. Hij werd te duur.

Grote werkeloosheid ook onder opgeleide mensen; ik zie buurman ‘naay chaang’ (ingenieur, huizenbouwer) uit arren moede zijn uren vullen met het verbouwen van peterselie en sla....

Door die werkeloosheid zitten enkele gezinnen zonder scooter die op de reutel was gekocht. Minder inkomen, geen afbetaling, geen scooter.

We hebben ook positieve lokale dingen:

Er is een kliniekje gekomen op de markt voor EHBO en eenvoudige consulten. En de overheid betaalt de reizende verpleegsters die gratis bloeddruk meten, suiker prikken en het ‘plasje’ beoordelen voor de bevolking.

De stroomvoorziening is stukken beter geworden door een andere schakeling op het stroombedrijf. Internet wordt steeds stabieler.

In het land

Ik maak me zorgen zo tegen het einde van dit jaar dat ik voor Thailand een rampjaar wil noemen.

Een ‘grondwet’ met welhaast ongelimiteerde bevoegdheden zoals geheime processen. Verdachten die de cel lopend ingaan en in een zak naar buiten worden gedragen.

Intimidatie tegen academici en studenten. Agressie van ultra’s. Monniken die oproepen tot geweld.

Vervuiling door industrie alsof Parijs niet bestaat en gezondheid van omwonenden niet meetelt. Uitbuiting van veelal buitenlands personeel op schepen, in fabrieken en in de huishouding; opsluiting en mishandeling.

Censuur op internet en plannen voor een single gateway. Dat gaat naar het Chinese model toe; ik denk dat het er komt.

Nog steeds geen vrede in het zuiden; nog steeds twee legers tegenover elkaar bij een stukje tempeltuin.

En nog steeds ver af van liberté, égalité en fraternité behalve voor de kleine toplaag.

Het raakt mij niet, toch?

Natuurlijk heb ik nergens last van.

De geldstroom is georganiseerd, vrouw en kind hebben het goed, ze danken van tijd tot tijd in de tempel met ‘goede werken’ en het geestenhuisje krijgt wekelijks een flesje cola en een bakje rijst.

Dus roept mijn vrouw met de feestdagen, als de biefstuk, de asperges-met-ham en de frietjes klaar zijn, ‘Aan tafel, ahaan set leew, het eten is klaar.’ En ik ga aan tafel.

En wens iedereen voor straks een gelukkig nieuw jaar. Maar is het er wel voor iedereen?

(Foto: Luang Pho Phra Sai, Nongkhai)

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”