Een gelukkige verjaardagen!

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Een gelukkige verjaardagen!

#1 Bericht door prajak » zondag 13 december 2015, 11:45

Een gelukkige verjaardagen!

Mijn vrouw, partner, verkeert in een bijzondere omstandigheid: ze heeft twee verjaardagen.

Dat zegt ze zelf, dat zegt haar ma, en aan de geluiden morgen en later uit haar mobieltje maak ik op dat er twee bijzondere dagen zijn, dagen waarop de beurskoers van het telefoniebedrijf een stijging naar boven vertoont. Een kromme, heet dat. Niet te verwarren met de voetballer Willem van H.

Dus vieren we feest op 14 december en op 9 januari. Haar identiteitskaart geeft echter slechts één verjaardag aan: 9 januari. Mijn vrouw wordt binnenkort 58 jaar. En die 26 extra dagen? Daar kom ik niet achter.

Ik heb regelmatig gevist naar de achtergrond en verzand dan bij Boeddha, spoken en geesten, kraambed, bakers en agenda’s die allemaal jammerlijk faalden en ik heb de moed eigenlijk al opgegeven.

Maar er zal best iets zijn.

Op 14 december geven wij met blijdschap kennis van ... maar er is wat.

Wat is er dan? Wat kan er allemaal zijn om niet direct naar de ambtenaar te gaan? Want dat was vanuit de woonregio een hele reis in die tijd.

Pa ligt nog lang in katzwijm van de bevalling
Kind zwak en ziek
Ma zwak en ziek
Kind en ma zwak en ziek
Geen cent te makken
Pa is nog in de lorem van het vieren
Geen plaats in de herberg (tja, dat kan in december...)

‘Geen cent te makken’ zeker. En nog een omstandigheid en die kun je wel raden denk ik.

Als dan eindelijk het kind aan de ambtenaar wordt getoond en het geslacht is vastgesteld komt de vraag naar de datum en de bewijzen daarvan. Ziekenhuis? Nee. Doktersbriefje? Nee. Twee getuigen? ‘Ik wist dat ik wat vergeten was...’

Dan kan de ambtenaar der Burgerlijke Stand niets anders doen dan het kind inschrijven op de dag dat het hem wordt getoond:

De zegen van een kerkelijk doopregister

Wie onderzoek doet naar zijn/haar stamboom in Nederland kan eeuwen terug vaak alleen terecht bij doopregisters van kerken. Die waren er vaak sneller bij dan de overheid om het prille zieltje te registreren en voor onheil te behoeden. Dat ontbreekt in Thailand en daarom zal mijn vrouw niet de enige zijn met een dubbele verjaardag.

We hebben vandaag pizza gehaald en 'caesar salade' bij de pizzaboer. En voor morgen heb ik een natuurverschijnsel kunnen regelen voor haar. Het kan niet op!

Of zou het toch, gewoon, om dubbele 'kadootjes' gaan?

NEE! Dat wordt gesticulerend ontkend. Maar wel in dank aanvaard... :giggle2:

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Een gelukkige verjaardagen!

#2 Bericht door Hua Thale » zondag 13 december 2015, 12:00

Mijn vrouw haar oudste dochter is ook van mening dat de datum in haar paspoort niet de geboorte datum is of eigenlijk meer mijn vrouw natuurlijk.
Dochter lief vindt het allemaal eigenlijk wel best zolang het geen nadelen oplevert.
Wat jij wil Ma.
Gefeliciteerd met je partner.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Een gelukkige verjaardagen!

#3 Bericht door printen44 » zondag 13 december 2015, 14:40

Prajak, gefeliciteerd met Kai, maak er een leuke dag van en uiteraard ook op 9 januari. [$)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een gelukkige verjaardagen!

#4 Bericht door prajak » zondag 13 december 2015, 14:55

Voor ons scheelt het een maand partnertoeslag, dus een 200 euro. Daar kun je nog net een pizza van eten........ :giggle2:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Een gelukkige verjaardagen!

#5 Bericht door RuudThai » zondag 13 december 2015, 16:13

Wij vierden vandaag de verjaardag van mijn vrouw. En het is nog de echte geboortedatum ook!
Dus eerst moest de winkel nog open tot een uur of 6 en toen met een clubje gezinsleden plus een paar vrienden naar een restaurantje geweest. Geen taart, de ervaring leert dat velen dat te zoet vinden, 1 hap eten voor de vorm en dan de rest laten staan, wat ik als erkende snoeperd eeuwig zonde vind! :(

Maar alvast gefeliciteerd met de dag van morgen, Prajak en Kai!
Laatst gewijzigd door RuudThai op zondag 13 december 2015, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Een gelukkige verjaardagen!

#6 Bericht door Joep » zondag 13 december 2015, 16:24

Van harte allebei

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Een gelukkige verjaardagen!

#7 Bericht door RuudThai » maandag 14 december 2015, 06:39

"En morgen begint het bezoek; juffrouw Mier en tante Begonia"
Hm, tante Begonia heb ik niet kunnen vinden met google, bedoel je misschien juffrouw Ooievaar samen met juffrouw Mier?

Afbeelding

En je weet het toch: "hoog op de poten, kaal in de veren en een grote bek"!

Afbeelding

Tuutuutuut!

Een prettige dag vandaag (en ook verder natuurlijk ;) )

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Een gelukkige verjaardagen!

#8 Bericht door Lammert de Haan » maandag 14 december 2015, 09:02

Prajak, ook van harte gefeliciteerd met de 115e verjaardag van Kai. Geniet van deze heugelijke dag.

Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Een gelukkige verjaardagen!

#9 Bericht door Lammert de Haan » maandag 14 december 2015, 09:45

En deze is dan speciaal voor Kai (ondertiteling in het Thais ontbreekt helaas, maar jij wilt er vast wel voor zorgen dat de boodschap overkomt).

http://www.youtube.com/watch?v=-XnwbHlwRy4
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een gelukkige verjaardagen!

#10 Bericht door prajak » maandag 14 december 2015, 10:14

Kai kwam me om 9 uur er aan herinneren dat ze jarig is.... :crazy: Maar ik zie 9 januari als verjaardag.....

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Een gelukkige verjaardagen!

#11 Bericht door pong » woensdag 16 december 2015, 03:31

In veel landen verschilt de eigenlijke dag van geboorte van die van inschrjving, die dan op de ID belandt wegens onvoldoende bewijs van tegendeel. Al valt dat sinds 1970/80 hier in Th wel mee-is ze al zo veel jaartjes oud?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een gelukkige verjaardagen!

#12 Bericht door prajak » woensdag 16 december 2015, 10:10

Hum, als ze 20 jaar jonger is moet ik de partnertoeslag maar eens laten herzien..... :giggle2:

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”