Contact met geesten, ’t is wat hier. Zin in?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Contact met geesten, ’t is wat hier. Zin in?

#1 Bericht door prajak » maandag 30 november 2015, 04:41

Contact met geesten, ’t is wat hier. Zin in?

Geen ‘Lieve Jolande’ meer.

De hype in Thailand is niet meer ‘Ons liefdesnestje’ van Marie en Piet van Hepscheuten, de knuffelouders van de TV. Ook het radiopraatprogramma over relatie en liefde door Fatima en Mohammed is uit de tijd.

Horror en suspense zijn de toverwoorden en als er ook nog seks en geweld bij komt dan ben je ’t mannetje als regisseur of uitgever.

Je weet dat Thailand bol staat van geesten en zo meer maar dat geesten ook aan seks doen, en nog wel aan stampende seks waar rook bij vrijkomt -wat jij op je 18e ook deed maar waar je op je 81e alleen maar aan kunt denken-, dat wist ik niet. Maar nu wel.

Al heel oud

De opkomst van horrorboekjes dateert uit de jaren 60 met haar maatschappelijke veranderingen en geweld door het opkomend communisme in Thailand.

Toen de dood ook werd gelinkt aan geweld wilde het publiek meer weten van dood en karma na geweld. De laaggeschoolden denken immers dat ze uitsluitend afhankelijk zijn van karma en dat ze hun lot niet in eigen hand kunnen nemen.

Voorts is het conflict tussen Boeddhisme en de maatschappelijke ontwikkeling een factor die mee speelt. Boeddha predikt een eenvoudig leven maar de roep om welvaart neemt ook bij die bevolkingslaag toe en dat wordt nog eens aangewakkerd door wangedrag door de monniken, terwijl de monnik vanouds hun steun en toeverlaat was in alle tijden. Dan zoekt men troost bij geesten en zo.

Ook loterijnummertjes

Dat was eigenlijk een monnik-aangelegenheid.

Maar die ‘taak’ is door geesten overgenomen die te rade gaan bij ‘bezeten’ mensen, bij wat je beleeft in jouw dromen en zelfs in de schors van een boom. Zoals een boek van Asterix & Obelix zegt: ‘kijk in de ingewanden van een makreel...’

Spannende boekjes in de kiosken

Landbreed, die boekjes. Van de 18 grote titels zijn Gurupee, Khon Hen Phi en Phi48 van de zelfde uitgever de meest geliefde exemplaren tegen 25 baht per deel en er is zelfs een website, Ookbee, een digitaal platform voor occulte zaken.

De boekjes zijn daarom in trek bij adverteerders die amuletten aanprijzen, bedeltjes voor goed geluk, tattoos, en ook uitgaansgelegenheden en massagesalons. Het grote publiek wil wat.

De opmaak van die boekjes is steeds het zelfde: afstotelijke tekeningen van geesten op de voorpagina, tempels en amuletten achteraan, verhaaltjes ook van lezers, fictieve verhalen, banale wetenswaardigheden over geesten en spoken en trollen en meer, en natuurlijk loterijnummertjes....

Chuchart ook bekend als Kungfu

Deze acteur heeft een paar titels op de markt waarin ruige seks met niet levende personen een belangrijk aandeel heeft. De man die nu 70 jaar is geeft op TV regelmatig adviezen voor het seksleven. Wel, als hij die maar niet haalt uit zijn boekje Phut Ratree waarmee hij ooit een oplage haalde van 30.000 per maand en dat vooral in het achterland.

Ja, luidt het, rijstboeren komen van het veld voor de lunch en grijpen naar mijn boekjes. Over verkrachting van vrouwen. Want ze praten onder het uitgaan alleen maar over vrouwen. Zegt Chuchart in andere woorden.

Zijn boeken komen nu online vanwege de hoge productiekosten van een papieren boek. Phut Ratree, Phut Sawat Ratree en Saneh Kun Sai welk laatste boek nu juist het geestengedoe wil ontmaskeren uit zwarte magie,

‘Boeken over geesten zullen blijven verkopen want de Thai verandert niet. Je krijgt geloof in geesten niet weg uit deze maatschappij.’ En de vele verhalen over verkrachting is geen verrassing, vindt hij, omdat geweld jegens vrouwen in dit land erotisch is, zinnenprikkelend.

Waar je maar zin in hebt..... :happyno:

De voorkeur van teenagers

Ook daar. Behekste scholen. Het op scholen populaire iLike Twilight is het eerste magazine dat gericht is op vooral highschool studenten. Horror over behekste scholen in tekeningen en verhalen in rood, zwart en wit vindt gretig aftrek.

Of, zoals iemand roept, ‘Ik wil wel eens een echte geest zien. Ik wil eens het gevoel hebben drie tot vier uur te zitten in een behekst huis, gewoon eens voelen wat dat is.’

Gelijk heb je, meid. Maar reken er niet op dat ik kom aanschuiven. :giggle:

Weblink met lekker veel foto’s...

http://www.bangkokpost.com/lite/news/76 ... ith-ghosts

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Contact met geesten, ’t is wat hier. Zin in?

#2 Bericht door Gardensafari » maandag 30 november 2015, 07:25

Je vindt het terug in Japan.
Daar noemen ze het hentai.
Maar gebaseerd op dezelfde elementen: seks, geweld en het bovennatuurlijke, en in Japan wordt daar nog science fiction aan toegevoegd.
In de hoofdrol steevast een schoolmeisje met grote ogen en ditto titten.
De manier van tekenen is gelijk: hard en in mijn ogen nogal lelijk, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”