Feestweek Sakon Nakhon

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Feestweek Sakon Nakhon

#1 Bericht door RuudThai » maandag 22 oktober 2012, 10:43

Deze week worden er in de haven van Sakon Nakhon aan het meer Nong Haen weer de jaarlijkse bootraces gehouden.
En ook de grote waskastelenoptocht met folkloregroepen enz. dwars door de stad.
En natuurlijk overal groot feest, kermis enz.
Zie voor info: http://sakonnakhon-live.blogspot.com/

Oja, en morgen is het Chulalongkorn Day, een feestdag waarop banken en overheidsgebouwen zijn gesloten.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Feestweek Sakon Nakhon

#2 Bericht door RuudThai » vrijdag 25 januari 2013, 18:06

Het bovenstaande betrof de feestweek van oktober. De 1e feestweek dus. Maar er zijn er nog 2.
De afgelopen week was de 2e, die in de grootste en mooiste tempel van Sakon Nakhon, de Wat Phra Tat Cheung Chum.
Op het hele terrein behalve het hoofdplein is er dan markt, kermis en op diverse podia optredens van zowel popgroepen als traditionele Isaan dans- en muziekgroepen. Altijd gezellig en natuurlijk ontbreken vooral de hapjes niet.

Wat mij opviel was dat er geen insecten werden aangeboden. Vroeger waren er altijd wel enkele standjes waar gebakken, gefrituurde, gebarbecuede of gekookte insecten werden aangeboden. Farang toonden altijd weinig animo bij de aanblik alleen al om een portie te gaan nuttigen maar de Thai namen gretig puntzakjes af en knaagden daar opgewekt op tijdens het slenteren. Van alles zag je daar: kevers, torren, sprinkhanen in diverse formaten, emelten, meel- en andere wormen en zelfs schorpioenen, knapperig gefrituurd.
Niets meer van dat al. En dat terwijl men in Europa zo het nuttigen van insecten aan het promoten is zijnde een uitstekende bron van proteïne. Hier lijkt het op z'n retour te gaan.
Ik vind een gebakken kippepootje er ook aantrekkelijker uitzien dan een zakje gefrituurde kruipertjes.... :roll:

Nog iets vreemds (in farangogen althans): deze feestweek duurt een week. Hij begon vorige week zaterdag en dan denk je dat ze 2 weekends meepikken want in de weekends komen tenslotte de meeste klanten. Maar nee, ze rekenen met de volle maan en die is morgen, zaterdag. Dus was vandaag, vrijdag, de laatste dag. Niks 2 weekends, Boeddha dicteert iets anders....

Op naar de 3e feestweek, half februari. Dan is er de grote Rode Kruis jaarmarkt in het district van de overheidsgebouwen. Ook dan weer markt, kermis, artiesten en verder een autoshow, OTOP-markt enz.
Daarna valt de stad weer in slaap tot oktober: de regentijd breekt aan en dan zijn buitenactiviteiten geen optie.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Feestweek Sakon Nakhon

#3 Bericht door RuudThai » donderdag 11 februari 2016, 16:48

Ik zal hier maar op aanhaken hoewel het al 2 jaar geleden is maar het zijn feestelijkheden die elk jaar terugkeren....
Dus zal ik de goegemeente dit jaar eens verblijden met een paar foto's die de afgelopen feesten in januari/februari zijn gemaakt.

Eerst een paar foto's gemaakt tijdens de markt rond de grote tempel hier, de Wat Phra Tat Cheung Chum. Niet zoveel markt op de foto's maar meer de tempel.
En enkele foto's van kraampjes met Thaise heerlijkheden als gefrituurde insecten en vette worstjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tenslotte mijn zoon die bij de Red Cross Fair doosjes uit het water aan het scheppen is waarin een papiertje zit met het nummer van de prijs die je hebt gewonnen. Van de 10 lootjes die daarvoor gekocht waren a raison van 20 baht was er eentje prijs: een plastic mandje en verder kreeg hij 9 pakjes Mama noedelsoep... :lol: Ach, het is voor het goede doel!

Afbeelding

Helaas krijg ik de foto's niet kleiner, ze zijn gemaakt met de iPhone en als je die aansluit op je pc dan kopieert hij automatisch je foto's daar naar toe..... en kun je ze nergens meer vinden! Dus kan ik ze niet bewerken en ze eerst op Facebook zetten en dan overnemen hier naar toe. :?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Feestweek Sakon Nakhon

#4 Bericht door prajak » vrijdag 12 februari 2016, 01:00

Niks mis met die foto's hoor en ze lopen niet over de kantlijnen heen.

Hier hebben we ook twee keer per jaar een feestweek, de voorjaarsmarkt en de nagamarkt in oktober afhankelijk van de naga vuurballen.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Feestweek Sakon Nakhon

#5 Bericht door Hua Thale » vrijdag 12 februari 2016, 01:04

Mooie foto's maatvoering valt mee toch hoef niet te scrollen. ;)

Als je op 'start' klikt linkssonder krijg je een kader waar recht een aantal kreten te zien zijn.
Vier bij mij Com Documents Pictures Music
Moet het terug te vinden zijn veelal op een datumnaam voor het mapje.

Wij zien de rest 'morgen' wel :Whistle: succes.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Feestweek Sakon Nakhon

#6 Bericht door prajak » vrijdag 12 februari 2016, 01:17

Als ik internet klein zet en op het hoofdscherm links ga naar 'computer' en dan naar 'libraries' dan komt iets lager bij mij 'pictures' te staan en ik denk dat ook ergens 'downloads' te vinden is maar ik gebruik die niet.

Als ik mijn Kodak aansluit komt die onder 'computer' als losse harddisk zichtbaar en kan ik de foto's binnenhalen naar waar ik maar wil. Met Picasa 3 en/of met Paint.net kan ik ze wijzigen zodat ze op mijn fotosite kunnen of in mijn blog.

Succes.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Feestweek Sakon Nakhon

#7 Bericht door serpay » zondag 14 februari 2016, 17:40

eigenlijk mis ik toch de honden die in de provincie gegeten worden.
niet dat ik er aan zal gaan peuzelen.
of is dit misschien verbannen van de markten, 10 jaar geleden zag ik dit nog volop maar misschien vind de jeugd het niet zo lekker.
en is er in plaats fastfood voor terug gekomen.
ruud is het echt weg of bestaat het nog steeds jij woont er immers.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Feestweek Sakon Nakhon

#8 Bericht door RuudThai » woensdag 17 februari 2016, 12:05

Serpay, op de markt zul je geen hondenvlees meer openlijk verkocht zien worden, het is verboden. Maar in het centrum van de hondenslachterijen, Ban Tha Rae (op de weg Sakon Nakhon - Nakhon Phanom) gaat nog wel eens een hondje voor de bijl en kun je onder tafel dat vlees verkrijgen.

Maar toen ik hier pas woonde kwamen de grote vrachtwagens afgeladen vol met kooien vol honden uit Bangkok. Daar zaten genoeg soi dogs en ja, ze wilden er daar wel vanaf dus ging het hier naar toe. Ik heb het met eigen ogen gezien. Ik vraag me af wat ze nu met al die straathonden doen daar in Bangkok nu ze niet meer voor consumptie verkocht mogen worden.
Er gaat nog wel wat illegaals naar hier en naar de overkant van de Mekong maar niet meer in die grote hoeveelheden van weleer.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Feestweek Sakon Nakhon

#9 Bericht door serpay » woensdag 17 februari 2016, 17:30

bedankt ruud dit wist ik dus niet, wel van begin jaren 90 dat ik er kwam vandaar mijn vraag.
ja wat ze nu met de soidogs doen is mij ook een raadsel, alhoewel ik zal het ff navragen maar ik dacht dat ze tegenwoordig vernietigd werden.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”