Internationaal Rijbewijs.

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
rdengoede
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 42
Lid geworden op: zaterdag 09 april 2016, 16:42

Internationaal Rijbewijs.

#1 Bericht door rdengoede » dinsdag 08 augustus 2017, 07:41

Vraagje voor een kennis van mij, die in September 8-9 maanden bij mij op bezoek komt vanuit Nederland. Visum is geen probleem.

Echter zijn rijbewijs heeft ie nog een vraag over omdat hij hier wel een auto wil huren om wat rond te rijden in de omgeving.

Hij blijft telkens ± 3 maanden in Thailand en gaat dan 1 of 2 weken naar Vietnam en Maleisie.
Mag hij dan gedurende die maanden met een internationaal rijbewijs rondrijden of is hij verplicht een Thais rijbewijs te halen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Internationaal Rijbewijs.

#2 Bericht door Tonboy » dinsdag 08 augustus 2017, 10:49

mensen die langer als 6 maanden in thailand verblijven (en auto rijden) worden verwacht een thai rijbewijs aan te schaffen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2884
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Internationaal Rijbewijs.

#3 Bericht door wpdl » dinsdag 08 augustus 2017, 12:38

Hier kan je de info vinden rdengoede

http://driving.information.in.th/driving-licence.html

In theorie is dus drie maanden auto rijden in Thailand geen punt ook al doe je dat meerdere keren.
Geen probleem dus met je internationaal rijbewijs op deze manier.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Internationaal Rijbewijs.

#4 Bericht door KhunSugar » dinsdag 08 augustus 2017, 19:50

Ik zou toch maar opletten.
De eerste zin is al vatbaar voor interpretatie "Once you have been in Thailand for a period extending 3 months".
Men spreekt niet over een al dan niet ononderbroken termijn.
Er is sprake van 8 tot 9 maand in Thailand verblijven met om de drie maand een kleine onderbreking naar buurlanden...

Als je weet dat je een Thai rijbewijs vrij eenvoudig kan krijgen er er zelfs niet altijd een visum voor nodig is, dan is het een kleine moeite om dit te gaan halen.
Daarna kan geen enkele verzekeraar moeilijk doen over een Internationaal Rijbewijs.

Het zekere voor het onzekere of beter voorkomen dan genezen, up to you zeggen ze ginder.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2884
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Internationaal Rijbewijs.

#5 Bericht door wpdl » woensdag 09 augustus 2017, 03:36

Als ze het er niet mee eens zijn is alles 'vatbaar' voor een andere interpretatie in Thailand :oops:

Maar je heb gelijk als je met korte tussenpozen 8 a 9 maanden in Thailand ben en dagelijks gebruik wil maken van een auto of motor is het wijs om een Thais rijbewijs te halen. [Verzekering kleine letters]
Controle Ome agent ben ik niet zo benauwd voor wel als je brokken maakt wat die moeten betalen als je schuldig ben en dat ben je al gauw als 'farang'.
Zie het als een dag cultuur snuiven want dat ben je meestal wel kwijt in tijd met je Thaise rijbewijs halen.
Werkwijze is te lezen op de door mij aangeboden link.
Succes rdengoede.

rdengoede
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 42
Lid geworden op: zaterdag 09 april 2016, 16:42

Re: Internationaal Rijbewijs.

#6 Bericht door rdengoede » woensdag 09 augustus 2017, 09:12

Bedankt voor de antwoorden, alleen rijst een nieuwe vraag.

A certified letter of address from the applicant's embassy, or from the Immigration Bureau (document can not be older than 30 days).

Mag/kan dit een adres in Nederland zijn, want mijn kennis is gewoon woonachtig in Nederland en blijft dit ook. Zijn komst is éénmalig, of misschien over een aantal jaren nog eens, maar zeker niet op korte termijn.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Internationaal Rijbewijs.

#7 Bericht door KhunSugar » woensdag 09 augustus 2017, 09:32

rdengoede schreef:Bedankt voor de antwoorden, alleen rijst een nieuwe vraag.

A certified letter of address from the applicant's embassy, or from the Immigration Bureau (document can not be older than 30 days).

Mag/kan dit een adres in Nederland zijn, want mijn kennis is gewoon woonachtig in Nederland en blijft dit ook. Zijn komst is éénmalig, of misschien over een aantal jaren nog eens, maar zeker niet op korte termijn.
Het adres waar hij/zij in Thailand verblijft of zal verblijven.
Te verkrijgen bij immigratie.
Als jij die persoon gaat huisvesten dien je hier binnen de 24 uur melding van te maken.
Uw gast zal ook het adres van zijn eerste verblijfplaats in Thailand moeten melden op de Arrival card.

Immigratie wil weten waar de bezoekers verblijven en kan een attest afleveren voor het bekomen van een Thai rijbewijs.

rdengoede
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 42
Lid geworden op: zaterdag 09 april 2016, 16:42

Re: Internationaal Rijbewijs.

#8 Bericht door rdengoede » woensdag 09 augustus 2017, 09:41

Dank voor uw antwoord.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”