Reis Bangkok naar het noorden van Thailand

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ceesenpetra
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 21 augustus 2016, 11:24

Reis Bangkok naar het noorden van Thailand

#1 Bericht door ceesenpetra » woensdag 24 augustus 2016, 15:18

Even ons zelf voorstellen. Wij, ik en mijn vriendin, 57/46 jaar oud, willen in november met de auto gaan rondtrekken in Thailand. Ik heb veel reiservaring buiten Europa en heb al veel van de wereld gezien. Thailand is echter nieuw voor ons en ik maak graag gebruik van jullie tips.
We willen 3/11 in de avond naar Bangkok vliegen en weer thuis zijn op zondag 27/11.
In Thailand willen we rondreizen met een huurauto maar pas nadat we vertrokken zijn uit Bangkok. In Bangkok willen we ons alleen maar verplaatsen met het openbaar vervoer.
Ons schema ziet er min of meer als volgt uit (niets ligt namelijk nog vast):

3/11-4/11: vertrek Amsterdam en aankomst Bangkok
5/11: Bangkok
6/11: Huurauto ophalen, vertrek uit Bangkok en op weg naar Ayutthaya. Daarna Lopburi, overnachten daar.
7/11: Lopbury – Kammphang Phet – Tak – Mae Sot
8/11: Mae Sot – Um Phang
9/11: Um Phang
10/11: Um Phang – Mae Sot – Mae Sariang
11/11: Mae Sariang – Chiang Mai
12/11: Chiang Mai
13/11: Chiang Mai - Pai
14/11: Pai – via weg 1095 en weg 1263, weg 1192 weer terug naar Chiang Mai
15/11: Reserve dag Chiang Mai (of het reischema van de dag hiervoor deze dag verlengen)
16/11: Chiang Mai – Chiang Rai
17/11: Chiang Rai en dorpjes ten noorden van Chiang Rai, we overnachten ergens in deze omgeving
18/11: Chiang Rai en dorpjes ten noorden van Chiang Rai, we overnachten ergens in deze omgeving
19/11: Chiang Rai op weg naar Bangkok
20/11: Chiang Rai op weg naar Bangkok
21/11: Chiang Rai op weg naar Bangkok, onderweg stop/overnachting Sukhothai
22/11: Aankomst Bangkok, huurauto inleveren
23/11: Badplaats
24/11: Badplaats
25/11: Badplaats
26/11: Badplaats en vertrek naar Bangkok, ’s avonds vertrek naar Nederland
27/11: Aankomst Amsterdam in de ochtend

We zijn er ons van bewust dat we veel plannen in 3 ½ halve week maar daarom horen wij dan ook graag jullie feedback.
We kiezen bewust voor weinig tijd in Bangkok omdat we van mening zijn dat we daar nog wel ooit zullen landen als tussenstop op weg naar een ander land bij een reis in de toekomst. We kiezen liever voor meer tijd in het land zelf.
We zijn ons er ook van bewust dat het openbaar vervoer goed is in Thailand en ook goedkoper dan een auto huren maar juist de vrijheid van stoppen wanneer we zelf willen is de reden dat we toch voor een huurauto gaan.
We willen heel graag advies over welke strandbestemming goed aansluit bij ons reisschema. Ik denk dat de huurauto inleveren in Bangkok het meest praktisch is voordat we naar een strandbestemming gaan. Is het gemakkelijk om met bijvoorbeeld een trein naar een van de strandbestemmingen te gaan? En moet het dan Pattaya worden of juist iets anders? Juist omdat we maar paar dagen blijven aan het strand zo op het eind van de vakantie liggen de eisen wellicht wat anders dan wanneer we paar weken zouden verblijven aan het strand. Normaal hou ik zelf niet zo van drukke strandbestemmingen maar nu maakt dat voor ons deze paar dagen niet uit. Eilandjes die wat verder weg liggen lijken ons schitterend maar wellicht wat minder praktisch gezien het korte aantal dagen dat we met onze billen op het strand willen gaan liggen.
Ik lees in de reisverhalen altijd dat men een brommer of motor huurt bij het maken van de grote ronde vanuit Chiang Mai richting Pai en doortrekkend volgens de route zoals hierboven omschreven. Wat is de reden dat ik nooit wat lees over deze trip maken met een huurauto los van de evt meerkosten?
We kunnen ook vanuit Mae Sariang doortrekken naar het noorden richting Pai om dan de “grote ronde” op deze manier te doen en in Chiang Mai vanuit noordelijke richting te bereiken. Handig of juist niet?
Hoewel ik in het verleden genoeg rondgetrokken heb met een rugzak willen we ons nu meer comfort gunnen door met een koffer te gaan. Is dat nog handig genoeg wanneer we richting Chiang Rai gaan?
En in hoeverre gaan we genoeg zien wanneer we met een auto rondtrekken ten noorden van Chiang Rai? We zijn ons bewust van het feit dat een plaatselijke gids ons veel meer weet te vertellen en kan laten zien dan wanneer we het op eigen houtje gaan maar is het wel goed te doen?
Heel graag feedback op het voorgestelde reisschema. Nogmaals, niets ligt vast. Ergens een dag meer blijven of de route op weg naar ergens toe met een dag verlengen is iets wat kan. We willen alleen 3/11 gaan en 27/11 weer terug zijn in ons kikkerlandje.
Tot slot, we hebben ons nog niet zo tot in detail verdiept in wat Bangkok te bieden heeft. Wat is het beste gedeelte van de stad om een hotel te zoeken waarbij we nog enigszins in de buurt zijn van bezienswaardigheden?
Bij voorbaat alvast dank voor jullie ideeën en op- en aanmerkingen.

Cees

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Reis Bangkok naar het noorden van Thailand

#2 Bericht door elst99 » woensdag 24 augustus 2016, 15:47

Behoorlijk drukprogramma! Vergeet niet dat je in de tropen bent en ook een jetlag kunt hebben.
Het verkeer in Thailand gevaarlijk is en misschien handiger een auto met chauffeur kunt huren.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

bkk020
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: zaterdag 15 augustus 2015, 17:41

Re: Reis Bangkok naar het noorden van Thailand

#3 Bericht door bkk020 » woensdag 24 augustus 2016, 16:08

Je kunt in Chiang Mai prima een auto huren. Denk dat je rond de 800 baht per dag kwijt bent. Een scooter/motor tussen de 100 en 500.

Qua hotel in bkk vind ik het altijd prettig om in de buurt van een BTS station te zitten en dan ook bij Siam. Kom ik automatisch uit bij BTS ratchatewi of Pia Thay. Deze hebben ook een goede verbinding met het vliegveld.

ceesenpetra
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 21 augustus 2016, 11:24

Re: Reis Bangkok naar het noorden van Thailand

#4 Bericht door ceesenpetra » woensdag 24 augustus 2016, 19:48

Dank je BBK voor je bericht en advies. Ik neem het mee in de overweging.
Ook Elst bedankt voor je reactie. Ik ben al erg vaak in de tropen geweest en ben daar niet zo bang voor. Vwb het rijden in Thailand weet ik dat het iets anders is als Nederland maar ik heb denk ik al genoeg rijervaring in landen buiten Europa waar het verkeer ook wat chaotischer is dan in Nederland om hier niet al te bang voor te zijn.

gr

cees

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Reis Bangkok naar het noorden van Thailand

#5 Bericht door elst99 » donderdag 25 augustus 2016, 08:17

15 jaar gewoond in Thailand, ik weet hoe het er aan toe gaat, helaas! Maar goed ik wens je sterkte! Lees eens de statistieken word je niet vrolijk van :cry:
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Reis Bangkok naar het noorden van Thailand

#6 Bericht door Kees » donderdag 25 augustus 2016, 09:29

elst99 schreef:15 jaar gewoond in Thailand, ik weet hoe het er aan toe gaat, helaas! Maar goed ik wens je sterkte! Lees eens de statistieken word je niet vrolijk van :cry:
Rij nu al sinds de laatste 10 jaar de eerste 3 maanden van het jaar, zowel in het zuiden, midden als noorden van Thailand rond.
Durfde vroeger ook nooit bij het aanzien van het verkeer, maar als je één keer de beslissing heb genomen om wel te gaan rijden, dan is het zeker goed te doen.
De topic opener geeft aan rijervaring in Azië te hebben, dus ik denk dat het rijden in Thailand dan zeker geen probleem hoeft te zijn.
Echter als je de weg in Bangkok niet weet zal je vele extra kilometers moeten maken voordat je daar uit ben ;)
Niet klagen, maar dragen.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Reis Bangkok naar het noorden van Thailand

#7 Bericht door Joep » donderdag 25 augustus 2016, 09:36

Een goeie Navigator kan goed helpen.
Gebruik zelf een Tomtom, maar Google Maps gaat ook goed.

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Reis Bangkok naar het noorden van Thailand

#8 Bericht door Farang Baa » donderdag 25 augustus 2016, 12:58

Als je dan toch in het noorden zit zou ik (een deel van) de "Mae Hong Son-lus" wel rijden. In jullie geval van Mae Sariang naar MHS, Pai en tot slot Chiang Mai.

Chiang Rai e.o. is ook prachtig. Om de zoveel km vind je blauwe borden met witte letters met daarop toeristische informatie. Een Lonely Planet heb je al niet nodig, laat staan een lokale gids (persoon). Ga gewoon rijden en zie je iets wat je interessant lijkt, bv. een waterval, grot of tempel, wijk van de hoofdroute af om daar naartoe te rijden. Bij veel toeristische trekpleisters vind je wel iets van verzorging/toiletten/ed.

Rijden in Thailand is prima te doen. Bangkok is wel een uitdaging, dus niet zo gek dat jullie daarvan af zien. De vrijheid die het zelf rijden geeft is de prijs wat mij betreft absoluut waard. Ik heb zelf bij elkaar maanden gereden in (bijna) alle regio's van Thailand, ook van Pattaya naar Chiang Rai en weer terug naar Bangkok (Nonthaburi), en zou het zo weer doen. Helaas heb ik nu geen auto maar een 114cc motor en heb ik geen geld voor een auto. Ik woon en werk hier en heb simpelweg ook geen auto nodig. Dus één plus één is twee en ik stel me maar tevreden met de motor. Mocht ik echter weer in het noorden zitten, dan zou ik zo weer willen rijden per huurauto.

Om een lang verhaal kort te maken: doen!

Zorg wel voor een geldig Nederlands rijbewijs en een internationaal rijbewijs van de ANWB. En een creditcard, want ik neem aan dat jullie bij een erkende verhuurder gaan huren.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”