Tips planning 3 weken Thailand

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Nikigoesfreaky
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 01 maart 2016, 16:13

Tips planning 3 weken Thailand

#1 Bericht door Nikigoesfreaky » vrijdag 04 maart 2016, 17:45

Hallotjes!

Als eerste, als ik iets fout heb gepost of iets verkeerd doe omtrent de regels, laat maar weten! :)

Ik ben een studente ergotherapie van 22 jaar en door mijn individueel traject hebt ik in 2017 van 6 februari tot september geen lessen. Mijn plan was om in die maanden te gaan werken zodat ik wat kan sparen, maar eerst wil ik graag nog naar Thailand. Dit heb ik altijd al willen doen en dit ga ik ook alleen doen. Graag wil ik ongeveer 3 weken gaan (ik ben flexibel) vanaf 13 februari, zodat ik voor daarna een job kan zoeken. Voor mijn opleiding moet ik ook een internationaal iets ondernemen; zoals een psychiatrisch ziekenhuis bezoeken waar ergotherapeuten tewerk gesteld zijn. Ik ben met mijn voorstel gaan horen in school en dit is goedgekeurd. Ik heb ook al een aantal adressen om te gaan bezoeken in Bangkok! :)

Nu heb ik het forum al wat afgezocht naar interessante plekken en wil graag jullie mening en tips omtrent hoeveel dagen ik ergens zou blijven. Dit kan ik niet zo goed inschatten! Enkele dingen waar ik al wel (ongeveer) zeker van ben:
- Brussel naar Bangkok (6u plaatselijke tijd aankomen) en die dag rustig alles verkennen
- Bangkok
- Bangkok
- met de trein naar River Kwai (ik wil graag in the float house logeren), over de brug rijden en rustig aan doen
- Erawan waterval en het park
- lava cave en hell fire pass museum/trail
- weer naar Bangkok op daar het vliegtuig te nemen naar Chiang Mai
- verkennen
- elephant nature park
- ...?
- ...?
Hier zit ik dus met het probleem dat ik geen idee heb van hoelang ik daar moet verblijven

- vliegtuig naar Surat Thani om dan naar Khao Sok park te gaan
- khao sok
- khao sok
- ... ?
Geen idee hoelang dit ik dit fijn zou vinden

- richting Ko Samui voor 4-5 dagen
- vliegtuig naar Bangkok om dan nog even te blijven of ineens naar huis te gaan

Dingen die ik graag zou zien/doen: enkele tempels bezichtigen, nationaal museum in bangkok, enkele ziekenhuis bezoeken, dieren reservaten (geen olifanten rijden of geen tiger temple!), zonnen op het strand, zwemmen, kookcursus, natuurparken bewandelen, watervallen en grotten zien, dieren spotten, shoppen, ontspannen (lezen,...)

Dingen die ik niet leuk vind: fietsen, brommer rijden, trekkings met overnachting, feesten,...

Als jullie tips hebben ivm de route en nog leuke bezienswaardigheden of dingen die ik misschien beter kan weglaten, laat zeker weten! :)

Groetjes, Niki

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Tips planning 3 weken Thailand

#2 Bericht door brake034 » vrijdag 04 maart 2016, 17:59

Misschien een open deur maar in Chiang Mai is een groot psychiatrisch ziekenhuis: http://www.suanprung.go.th/eng/index.php
Maar geen idee of ze daar aan Ergotherapie doen......

Er is geen regel hoe lang je in Chiang Mai MOET blijven maar het Noorden van Thailand is erg mooi en er is veel te zien en doen.
In de buurt van Chiang Mai kun je bijvoorbeeld naar Chiang Dao gaan, mooie grotten daar en een tempel (veel trap lopen) die gedeeltelijk in een grot gebouwd is.
Marcel

Nikigoesfreaky
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 01 maart 2016, 16:13

Re: Tips planning 3 weken Thailand

#3 Bericht door Nikigoesfreaky » vrijdag 04 maart 2016, 18:17

Wauw, danku!

En ja ik bedoelde het ook niet zo met die 'moeten', maar had inderdaad wel gelezen dat dit een hele mooie streek en leuke stad is :) Maar ik kan niet goed inschatten hoelang ik dat fijn zou vinden. Ik hou niet zo van drukke steden dus ik zou minder lang in Bangkok blijven denk ik dan.

asiantraveler
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 224
Lid geworden op: zaterdag 03 januari 2015, 11:58
Contacteer:

Re: Tips planning 3 weken Thailand

#4 Bericht door asiantraveler » zaterdag 05 maart 2016, 08:10

De meeste toeristen trekken 2 dagen/3 overnachtingen uit voor Khao Sok. Wat zeker de moeite waard is, is een dagtour naar het stuwmeer met jungle trek. De andere dag kun je op eigen houtje vanuit het dorpje een tochtje lopen, zeer breed pad/verharde weg wat duidelijk is te vinden. Het dorpje is overigens zeer klein.

Koh Samui is een mooi eiland maar wel vrij groot. Chaweng beach is zeer toeristisch met veel mogelijkheden om uit te gaan, Lamai beach is al een stuk rustiger. Koh Phangan is qua natuur mooier dan Samui vind ik, en buiten Haad Rin (full moon party) ook een stuk relaxter. De stranden aan de oost kust zijn prachtig.

Nikigoesfreaky
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 01 maart 2016, 16:13

Re: Tips planning 3 weken Thailand

#5 Bericht door Nikigoesfreaky » zaterdag 05 maart 2016, 10:51

Thanks!

In verband met eilanden, ik wil eigenlijk tegen het einde van mijn reis niets doen en relaxen op een strand. Af en toe een uitstapje kan natuurlijk geen kwaad, maar voor mij zien al die stranden er prachtig uit! Plus vanuit Ko Samui kan ik eventueel terugvliegen naar Bangkok.

Nog een vraagje, ik zag dat er rond februari/maart veel smog hangt in Chiang Mai. Ik wil hier heel graag naartoe gaan ivm dat psychiatrisch ziekenhuis, olifanten opvang en omdat de stad rustiger is dan Bangkok. Maar is dit dan wel te doen? Naart schijnt is het dan ook super warm, waardoor je amper iets kan doen. Sommige zeggen dan weer dan het kouder is tijdens deze periode. Enige tips?

Voor Khao Sok zou ik waarschijnlijk 3 tot 4 dagen blijven, ik kan erg genieten van natuur! En inderdaad zou ik enkele tourtjes doen met een gids en soms ook alleen er op uit trekken :)

Niki

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Tips planning 3 weken Thailand

#6 Bericht door Ben » zaterdag 05 maart 2016, 13:30

Nikigoesfreaky schreef:Thanks!

In verband met eilanden, ik wil eigenlijk tegen het einde van mijn reis niets doen en relaxen op een strand. Af en toe een uitstapje kan natuurlijk geen kwaad, maar voor mij zien al die stranden er prachtig uit! Plus vanuit Ko Samui kan ik eventueel terugvliegen naar Bangkok.

Nog een vraagje, ik zag dat er rond februari/maart veel smog hangt in Chiang Mai. Ik wil hier heel graag naartoe gaan ivm dat psychiatrisch ziekenhuis, olifanten opvang en omdat de stad rustiger is dan Bangkok. Maar is dit dan wel te doen? Naart schijnt is het dan ook super warm, waardoor je amper iets kan doen. Sommige zeggen dan weer dan het kouder is tijdens deze periode. Enige tips?

Voor Khao Sok zou ik waarschijnlijk 3 tot 4 dagen blijven, ik kan erg genieten van natuur! En inderdaad zou ik enkele tourtjes doen met een gids en soms ook alleen er op uit trekken :)

Niki
Je kan via Samui terug maar via surathani is zeker de helft minder !

peter westerbaan
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: vrijdag 09 augustus 2013, 11:24

Re: Tips planning 3 weken Thailand

#7 Bericht door peter westerbaan » zaterdag 05 maart 2016, 15:21

Hoi Niki,
Leuke trip hoor. wb Kanchanaburi(daar kom ik net vandaan): ik zou er met de minibus (en niet met de trein) (vanuit Victoria monument) heengaan. Gaat elk kwartier en hij levert je bij je hotel af. Vanaf Mo Chit gaan er ook grote bussen , maar slechts elke twee uur. Leuke plek: sugarcane 2 (hebben een website) met eenvoudige bungalowtjes en ook kamers op het water. Schitterend uitzicht.Goedkoop en heerlijk eten op een prachtige plek. In het weekend wel lawaaierige rondvaartboten. Je kunt dan de historische treinrit naar Nam Tok maken, elke dag rond 11 uur .Vertrek vanaf de brug. Heeft bijna altijd vertraging)Ga niet helemaal naar het eindpunt, maar stap uit bij Krasae: is het mooiste en indrukwekkendste punt van de route. Goed buffetrestaurant met prachtig uitzicht. Je kunt een stuk over het spoor lopen, maar je moet dan geen hoogtevrees hebben. Je kunt daar ook een grot, die dienst deed als hospitaal bezoeken.Bezoek in Kanchanaburi ook de begraafplaatsen (met veel Nederlanders) en het informatieve spoorwegmuseum.
Vanuit Kanchanaburi is doorreizen naar Sangkhlaburi ( een schitterend stuwmeergebied, waar de gevluchte Mons zitten) per bus of minibus een aanrader. Onderweg zou je dan de Hell fire pas kunnen bezoeken.
Ik las nog een reactie met het advies Ko Panggnan ipv Ko Samui te doen: let wel op de full moon partys. Als je niet van feesten en pilletjes houdt, dan zou ik dan mijden. Al drie dagen voordat het feest begint is de boot al uitverkocht.
In Khao Sok inderdaad het tripje naar het stuwmeer maken!
Heel veel plezier,
Peter

Nikigoesfreaky
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 01 maart 2016, 16:13

Re: Tips planning 3 weken Thailand

#8 Bericht door Nikigoesfreaky » woensdag 09 maart 2016, 19:02

Oké, heb mijn reis nu een beetje aangepast. Eerst heb ik Chiang Mai er spijtig genoeg tussen uit gelaten omdat er in die periode veel smog hangt en ik ben iemand die allergieën heeft als het met luchtkwaliteit te maken heeft. Ook met mijn chronische hyperventilatie gaat dit waarschijnlijk vervelend zijn! Dus...

Dag 1: Brussel - Bangkok (aankomst om 6u 's ochtends plaatselijke tijd)
- Acclimatiseren, verkennen,...
Dag 2: Bangkok
- Bezoek education centre voor school
- Uitstapje
Dag 3:
- Bezoek psychiatrisch centrum voor school
- Uitstapje
Dag 4: Bangkok - Kanchanaburi (met de trein over de brug)
- Reizen & rustig aan doen
(verblijf The Floathouse op River Kwai zelf)
Dag 5: Kanchanaburi
- Erawan Natural Park met waterval
Dag 6: Kanchanaburi
- Hell Fire Museum & pass
- Lawa cave (of iets anders)
Dag 7: Kanchanaburi - Bangkok (trein of taxi) - Koh Samui (vliegen via Surat Thani Koh Samui)
- Reizen
Dag 8: Koh Samui
- Strand
- Bophut dorpje
Dag 9: Koh Samui
- Wat Plai Laem
- Strand
Dag 10: Koh Samui
- Wat Khunaram (gemummificeerde monk)
- Strand
- The Thai Experience (diner concept)
Dag 11: Koh Samui
- Strand
Dag 12: Koh Samui - Khao Sok National Park
(Hotel Khao Sok & Spa)
- Reizen
Dag 13: Khao Sok
- Dagexcursie
Dag 14: Khao Sok
- Zwembad
- Avond excursie
Dag 15: Khao Sok
- Dagexcursie
- (Zwembad)
Dag 16: Khao Sok - ???
Dag 17: ???
Dag 18: ???
Dag 19: ???
Dag 20: ???
Dag 21: ???
Dag 22: ???
Dag 23: ???
Dag 24: ???
Dag 25: ??? - Bangkok
- Reizen (vliegtuig)
Dag 26: Bangkok
- ???
Dag 27: Bangkok
- Shoppen
- Zwembad
Dag 28: Bangkok - Brussel (vertrek 00.30u plaatselijke tijd)

Ik weet dat ik misschien niet zo moet plannen, maar ik heb het graag zo! :) Trouwens, aangezien ik niet naar Chiang Mai ga, kan ik al zeker geen olifanten reservaat bezoeken. Ik had er een leuk gevonden waar zeker geen mishandeling/ritjes aan te pas kwam. Nu wil ik dat nog steeds graag doen, of iets anders met dieren, maar ik heb geen idee waar te zoeken! Iemand ideeën?

De overige tijd zou ik graag nog ergens anders spenderen in het zuiden. Graag zou ik Tiger Cave Temple doen dus dan lijkt het me logisch om in de buurt van Krabi te blijven?

Ik heb denk ik genoeg tijd genomen om door te reizen en zaken te bezoeken, maar ik iemand nog tips of ik ergens best wat langer of minder blijf? :)

Alvast bedankt!

Herma2014
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 04 januari 2014, 21:37

Re: Tips planning 3 weken Thailand

#9 Bericht door Herma2014 » maandag 21 maart 2016, 20:13

Hoi Niki,

Fijne reis in het vooruitzicht! Erg zonde dat je nu Chiang Mai eruit hebt gehaald, dat is echt een heel mooi stukje Thailand! Ik ben er zelf geweest, precies ook rond die tijd en totaal geen last gehad van smog. Ik had er van tevoren ook over gelezen, maar uiteindelijk gegaan. Vanaf Doi Suthep (tempel op een berg) heb je wellicht iets minder goed uitzicht over de stad (weet ook niet zeker of dat smog was), maar heb verder echt niks van smog of wat dan ook gemerkt. Nergens last van gehad. Zou het misschien toch overwegen! Vanuit Chiang Mai kan je echt van alles doen: olifantenpark, jungletrekkings, bezoek de witte tempel in Chiang Rai, bezoek bergstammen, ga vooral naar de night market en Chiang Mai zelf is ook erg leuk om te verkennen. Ik houd inderdaad zelf ook niet zo van grote steden. Bangkok waren we blij om uit weg te gaan, maar na vijf dagen Chiang Mai wilde ik eigenlijk niet weg! Het is dat de vlucht geboekt was... Het heeft een hele andere sfeer dan Bangkok, erg relaxed. Je zou natuurlijk altijd kunnen gaan en ter plekke (mocht er wel veel smog zijn) toch al eerder naar het zuiden gaan.

Als je veel van natuurparken houdt, is wellicht Khao Yai ook iets voor je? Ben er zelf niet geweest, maar wel goeie verhalen over gehoord. Verder is Erawan heel gaaf en ook Khao Sok erg mooi. Houd er wel rekening mee dat het dan de droge tijd is, wij zagen in Khao Sok watervallen die waarschijnlijk normaal heel mooi zijn, maar nu redelijk droog lagen... Een tocht over het meer is wel fantastisch!

Succes verder met plannen!

Groetjes, Herma

MarieClaire
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 07 februari 2017, 13:23

Re: Tips planning 3 weken Thailand

#10 Bericht door MarieClaire » dinsdag 07 februari 2017, 17:57

waarschijnlijk ben je al weg .. Maar bij kanchanburi heb je ook olinfanten mogelijkheden

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”