Geldigheid paspoort

Vragen en ervaringen voor reizen naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Geldigheid paspoort

#31 Bericht door robin33 » zondag 03 maart 2013, 13:19

Ja dus, de maatschappij zou me niet hebben meegenomen, dat is toch wel handig. :Whistle:

En dat is ook weer afhankelijk van de persoon achter de balie, net als het wel of niet verschaffen van een nooddokument, dat doen ze wel maar zijn ze (kmar)niet verplicht..

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Geldigheid paspoort

#32 Bericht door joepattaya » dinsdag 05 maart 2013, 10:18

Mijn pasoort is nog geldig tot maart 2015, maar als ik volgend jaar in juli 2014 een jaar-visum wil scoren lukt dat niet, omdat mijn paspoort op het moment van afgifte nog 15 maanden geldig moet zijn.
Mijn paspoort is dus eigenlijk maar ruim 4 jaar te gebruiken ipv 5 jaar. Wordt hoog tijd voor ene 10 jarige geldigheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Geldigheid paspoort

#33 Bericht door prajak » dinsdag 05 maart 2013, 15:38

Ja, Joep, en in NK is dat 12 maanden..... Het is overal weer anders in dit mooie land.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Geldigheid paspoort

#34 Bericht door RuudThai » dinsdag 05 maart 2013, 16:34

En in Sakon Nakhon is het nog véél soepeler :thumbsup: .
Elk jaar moest ik eind april mijn visum non-O retirement vernieuwen. Zo ook in 2010, maar mijn paspoort verliep in maart 2011. Geen probleem, verlenging tot die datum van verlopen van het paspoort.
Ze zeiden, kom maar met een nieuw paspoort als je dat hebt, dan schrijven we het oude visum daarin over en verlengen het gelijk gratis tot eind april.
Maar in het najaar van 2010 moest ik wegens familieomstandigheden naar Nederland en ging gelijk naar Den Haag voor een nieuw paspoort. Bij terugkeer in Thailand had ik dus een oud paspoort met het non O visum én een re-entrypermit en een nieuw paspoort met een stempeltje van binnenkomst en de departurekaart.
Toen ik mij weer meldde in Sakon Nakhon zagen ze teveel dingen voor hun neus en raakten hun hersens in de knoop zodat ik vanaf die tijd mijn non-O visum begin maart moet vernieuwen i.p.v. eind april.
A.s vrijdag weer ! :giggle:

snorruk
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 25 februari 2014, 16:20

Re: Geldigheid paspoort

#35 Bericht door snorruk » donderdag 27 februari 2014, 15:02

Ok,
Sinds afgelopen zondag terug uit Thailand. Aangezien mijn paspoort op het moment van vertrek nog maar 3.5 maanden geldig was (we gingen 1 maand op vakantie) heb ik dit forum ook rond ons vertrek met zweethandjes gelezen. Aangezien ik graag de touwtjes in handen heb heb ik me er toen in vastgebeten.
Mijn ervaringen in een notendop:

1. Gebeld met Thaise ambassade in Den Haag (070-3452088)
Zij vertelde me na wat zoeken dat het paspoort op moment van vertrek inderdaad nog 6 maanden geldig moet zijn. Dat echter de douane medewerker degene is die de knoop doorhakt.
Waarschijnlijk geen probleem, maar als deze een slechte dag heeft kun je pech hebben.

2. Gebeld met vliegmaatschappij (Ethihad).
Zelfde verhaal met de mededeling dat ze het waarschijnlijk niet gingen accepteren.

3. Oplossing zou zijn een nooddocument aanschaffen op Schilhol. (bureau nooddocumenten: 020-6038692)
Zij vertelden me dat 6 maanden de eis is en dat ze je gemakkelijk en snel aan een nooddocument kunnen helpen.
Kost €46.15, enkel pasfoto meenemen en je paspoort natuurlijk.

Duidelijk verhaal zou je denken..
Nu gebeurde echter het volgende:
Op de dag van vertrek dus naar bureau nooddocumenten gegaan op schiphol.
De medewerker daar vertelde me dat het niet nodig zou zijn en ik gewoon naar de douane moest gaan.
Bij de douane aangekomen op schiphol viel ze in eerste instantie niets op aan mijn paspoort.
Toen ik echter mijn twijfels uitte (wil liever niet in Bangkok het land niet ingelaten worden) zijn ze het voor me gaan opzoeken.
Hun conclusie was dat de 6 maanden regel geldt. Toen ze echter telefonisch contact opnamen met bureau nooddocumenten gaf deze aan dat NL een uitzondering is en dat je paspoort, als ik me niet vergis, enkel voor de tijd van verblijf geldig hoeft te zijn.

Bij incheck in het vliegtuig had de medewerker zelf ook nog twijfel en heeft overlegd met zijn meerdere die ook aangaf dat het akkoord was.
Vervolgens gedurende de gehele reis niemand meer over gehoord.

Lang verhaal kort... Het kan dus, ondanks dat ik onderweg een hoop twijfel tegenkwam.

Doe er je voordeel mee!

Groet,
snorruk

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Geldigheid paspoort

#36 Bericht door prajak » donderdag 27 februari 2014, 15:31

Mooi verslag, goed verhaal. Ik zou ook die twijfels hebben.

Maar is het nu een regel geworden of heb je gewoon mazzel gehad ? Dat horen we nog wel eens...of niet.
Maakt jou niet uit, jouw vakantie was in orde.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Geldigheid paspoort

#37 Bericht door stevenl » vrijdag 28 februari 2014, 00:15

Klopt, eis van immigratie is voor een visum 6 maanden, voor visumvrije entree geldig tot vertrek uit Thailand.

De vliegmaatschappij kan vanzelfsprekend hun eigen eisen stellen, zie bijvoorbeeld AA die volgens hun website 6 maanden eisen in alle gevallen.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Geldigheid paspoort

#38 Bericht door pong » zondag 02 maart 2014, 09:50

Dat van douane klopt niet-die houden zich bezig met smokkelwaar etc. PASpoorten doet in NL de marechaussee, veel mensen hebben tegenwoordig geen idee meer wie wat doet-en noemen zelfs de safety controle de ''douane''-binnenn de EU kom je de douane nl. niet tegen. De NEderlande masjesee hoeft natuurlijk niet precies te weten welk land welke eisen stelt.
ELKE airline and vrijwel elk reisburo heeft een abonnement op de TIM=Travel Information manual, waar de regels in staan. En zoals alweer gebleken is, en ik zeker weet dit ook eerder gemeld te hebben (zal toen wel op afkeuring gestoten zijn) is voor de visumvrije entry enkel geldigheid tot 30 dagen (ook al blijf je maar korter) nodig. Komt erop neer dat je pas niet mag aflopen in de periode dat je tot TH toegelaten bent.
(PS-er was ooit een aparte regeling dat je enkel IN de EU nog met een pas tot 5 jaar verlopen mocht reizen-dat is allang niet meer-maar sommige ideejen blijven soms hardnekkig rondwaren).

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Geldigheid paspoort

#39 Bericht door robin33 » zondag 02 maart 2014, 19:04

Heb het mee gemaakt De onzekerheid dat de kmar Je wel of niet kan tegen Houden, het in check personeel en alsnog in thailand... M.a.w. Waarom de stress op Je Hals Halen,,, kun Je nog een passport op de normale manier halen gewoon doen. En anders zeker een noodpaspoort.

Waar ik trouwens ook een uittreksel van het bevolkingsregister voor nodig had.

Op zaterdag is dat moeilijk al zit er voor expats en mensen uit haarlemmermeer een digiD balie bij checking 8.(idd raar dat het niet voor een ieder is)

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Geldigheid paspoort

#40 Bericht door De Beweerder » woensdag 10 augustus 2016, 09:44

Stel, ik wil in November 2016 naar Nederland voor 7 dagen.(met re entry stamp)
Mijn paspoort verloopt op 13 maart 2017.(non o extension of stay zelfde datum)
Gaat dit problemen geven?

Ik zie graag een officiële site met een antwoord en geen van horen zeggen antwoord.
dank u wel. [|)
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Geldigheid paspoort

#41 Bericht door stevenl » woensdag 10 augustus 2016, 09:52

De Beweerder schreef:Stel, ik wil in November 2016 naar Nederland voor 7 dagen.(met re entry stamp)
Mijn paspoort verloopt op 13 maart 2017.(non o extension of stay zelfde datum)
Gaat dit problemen geven?

Ik zie graag een officiële site met een antwoord en geen van horen zeggen antwoord.
dank u wel. [|)
Waarom zou dat problemen geven? Je bedoelt op basis van 6 maanden paspoort geldigheid?

Het geeft in ieder geval geen probleem, met re-entry permit blijft je extension of stay gewoon geldig tot de oorspronkelijke datum.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Geldigheid paspoort

#42 Bericht door wanadee » woensdag 10 augustus 2016, 10:31

Ik heb ook een jaarextension als vervolg op mijn non-o en ga elk jaar 4/5 maanden terug naar nederland met een re entry. Geen enkel probleem.
Mijn paspoort verloopt in mei, mijn extension in april dus deze keer ga ik met twee paspoorten de grens over voor de volgende verlenging.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Geldigheid paspoort

#43 Bericht door De Beweerder » woensdag 10 augustus 2016, 10:45

stevenl schreef:
De Beweerder schreef:Stel, ik wil in November 2016 naar Nederland voor 7 dagen.(met re entry stamp)
Mijn paspoort verloopt op 13 maart 2017.(non o extension of stay zelfde datum)
Gaat dit problemen geven?

Ik zie graag een officiële site met een antwoord en geen van horen zeggen antwoord.
dank u wel. [|)
Waarom zou dat problemen geven? Je bedoelt op basis van 6 maanden paspoort geldigheid?

Het geeft in ieder geval geen probleem, met re-entry permit blijft je extension of stay gewoon geldig tot de oorspronkelijke datum.

Je bedoelt op basis van 6 maanden paspoort geldigheid?
Ja, dat is een vaag gebied.
Ik zie graag een officiële site tegemoet?
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Geldigheid paspoort

#44 Bericht door stevenl » woensdag 10 augustus 2016, 11:03

De Beweerder schreef:
stevenl schreef:
De Beweerder schreef:Stel, ik wil in November 2016 naar Nederland voor 7 dagen.(met re entry stamp)
Mijn paspoort verloopt op 13 maart 2017.(non o extension of stay zelfde datum)
Gaat dit problemen geven?

Ik zie graag een officiële site met een antwoord en geen van horen zeggen antwoord.
dank u wel. [|)
Waarom zou dat problemen geven? Je bedoelt op basis van 6 maanden paspoort geldigheid?

Het geeft in ieder geval geen probleem, met re-entry permit blijft je extension of stay gewoon geldig tot de oorspronkelijke datum.

Je bedoelt op basis van 6 maanden paspoort geldigheid?
Ja, dat is een vaag gebied.
Ik zie graag een officiële site tegemoet?
Dat is geen vaag gebied maar duidelijk: er is geen 6 maanden paspoort geldigheid verplicht. Ik kan je een Thaise overheid site geven waar je dat vindt en een waar je het tegendeel vindt. Dus de waarde van officiele site is er niet.

Het is geen eis.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Geldigheid paspoort

#45 Bericht door De Beweerder » woensdag 10 augustus 2016, 11:12

Bedankt, ik ben nog precies even onzeker als 2 uur geleden.
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar Thailand”