Geldigheid paspoort

Vragen en ervaringen voor reizen naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Geldigheid paspoort

#16 Bericht door Gardensafari » donderdag 16 februari 2012, 17:57

sanook schreef:
ps: ik kom op de website van min van buza van thailand ook niet tegen dat je paspoort nog 6 maanden geldig moet zijn na terugkomst, laatste wijziging lijkt van juni 2011:

http://www.mfa.go.th/web/2482.php?id=2490
Op die website staat over het onderwerp niks.
Dus ook niet dat je paspoort tot het eind van de 30-dagen-periode geldig moet zijn.
Daaruit zou ik niet durven afleiden dat dus de 6 maandenregel is afgeschaft.

Ook ik kan het in ieder geval op Thaise sites nergens vinden.
Zekerheidshalve ga ik dus ervan uit dat die regel van 6 maanden nog steeds bestaat.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Geldigheid paspoort

#17 Bericht door Jim » donderdag 16 februari 2012, 18:27

Klik hier voor benodigdheden Tourist Visa

Tourist Visa 1 entry *

Tourist Visa 1 entry: maximaal verblijf van 60 dagen
Geldigheid Paspoort: 6 maanden vanaf dag van aanvraag
Geldigheid Visum: 3 maanden vanaf dag van aanvraag
Kosten: €30,= (vanaf 01-04-2011 moet er weer betaald worden voor het visum)
http://www.thaiconsulate-amsterdam.org/page3/page3.html
het paspoort zou dus minimaal 30 dagen na terugkomst nog geldig moeten zijn.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Geldigheid paspoort

#18 Bericht door pong » maandag 20 februari 2012, 02:28

beste mensen-ja, ik ben op de hoogte dat velen denken dat ik te moeilijk doe, maar deze kwestie is dus gewoon een beetje moeilijk. Mischien moeten sommigen gewoon wat hersencapaceit bijkopen.
Die regel dat de 6 mnd is AFGESCHAFT geldt ENKEL voor de 30-dagen visumvrije entry.
Het spreekt voor mij vanzelf (maar velen kunnen niet denken over dit soort) dat als je anders een visum nodig hebt-dat DAN de regels gelden die voor visumaanvragen zijn.
Die 30 dagen is GEEN visum-het heet visafree/exempt entry.
En ja-ik heb er zelf gebruik van gemaakt, ben uitstekend op de hoogte van TIMIC van reisagenten en de regels daarin. Veel van de overbekende NL reisburo's zijn zo achtergebleven dat zij hun sites niet hebben aangepast. iets nieuws erin krijgen lukt meestal wel met sites-iets antiek-oud eruithalen lijkt soms vrijwel onmogelijk. En ook sommige ouwe knarren kunnen ongelofelijk hardnekkig zijn in jeugdherinneringen.

Henk-Jan
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 27
Lid geworden op: maandag 21 februari 2011, 22:09

Re: Geldigheid paspoort

#19 Bericht door Henk-Jan » zaterdag 12 mei 2012, 17:25

Wanneer mijn vriendin met Thais paspoort Thailand inreist maakt het dan helemaal niet uit hoelang het paspoort nog geldig is?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Geldigheid paspoort

#20 Bericht door prajak » zaterdag 12 mei 2012, 17:48

Jouw vriendin is Thaise en reist met haar Thais paspoort Thailand in.

Ja, ik denk dat ze met een geldig Thais paspoort moet inreizen maar als het verlopen is komt daarmee haar nationaliteit 'nicht im Frage'. Ze kan aantonen dat ze Thaise is. Dus ze mag binnen. Maar ze zal wel ten snelste een nieuw Thais paspoort dienen aan te vragen en dat zal moeten op de ampur van haar geboortedorp. Dan heeft ze weer haar geboortebewijs noidg....maar het KAN wel.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Geldigheid paspoort

#21 Bericht door RuudThai » zaterdag 12 mei 2012, 18:01

prajak schreef:Jouw vriendin is Thaise en reist met haar Thais paspoort Thailand in.

Ja, ik denk dat ze met een geldig Thais paspoort moet inreizen maar als het verlopen is komt daarmee haar nationaliteit 'nicht im Frage'. Ze kan aantonen dat ze Thaise is. Dus ze mag binnen. Maar ze zal wel ten snelste een nieuw Thais paspoort dienen aan te vragen en dat zal moeten op de ampur van haar geboortedorp. Dan heeft ze weer haar geboortebewijs noidg....maar het KAN wel.
Ik denk het toch niet want er zijn maar enkele amphurs in Thailand die een paspoort afgeven. In "onze" regio is dat Udon Thani of Khon Kaen. Ik weet niet of een geboortebewijs nodig is, in ieder geval wel haar ID-kaart.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Geldigheid paspoort

#22 Bericht door prajak » zaterdag 12 mei 2012, 18:41

???

Ik meen dat iedere amphur een pas kan afgeven, of anders de muang. Of de amphur en/of de muang geven een basisdocument af en daarmee ga je naar een provinciaal centrum en daar haal je het paspoort.

De eerste stap is altijd, meen ik, de geboorteplaats.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Geldigheid paspoort

#23 Bericht door RuudThai » zaterdag 12 mei 2012, 18:52

Nee hoor, een Thais paspoort wordt maar in enkele grote centrumsteden afgegeven. En je kunt er met je id-kaart naar toe plus je huwelijks- en geboorteakte. Je hoeft niet bij je geboorteplaats langs. De vrouw van een NL vriend hier heeft dit in maart j.l. nog gedaan in Udon Thani.

Henk-Jan
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 27
Lid geworden op: maandag 21 februari 2011, 22:09

Re: Geldigheid paspoort

#24 Bericht door Henk-Jan » zaterdag 12 mei 2012, 19:03

Op het moment dat ze Thailand in reist is haar paspoort nog 4 maanden geldig.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Geldigheid paspoort

#25 Bericht door prajak » zondag 13 mei 2012, 00:10

Dat scheelt dan weer, Ruudthai, voor als mijn vrouw een paspoort moet hebben.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Geldigheid paspoort

#26 Bericht door robin33 » donderdag 04 oktober 2012, 21:48

pong schreef:beste mensen-ja, ik ben op de hoogte dat velen denken dat ik te moeilijk doe, maar deze kwestie is dus gewoon een beetje moeilijk. Mischien moeten sommigen gewoon wat hersencapaceit bijkopen.
Die regel dat de 6 mnd is AFGESCHAFT geldt ENKEL voor de 30-dagen visumvrije entry.
Het spreekt voor mij vanzelf (maar velen kunnen niet denken over dit soort) dat als je anders een visum nodig hebt-dat DAN de regels gelden die voor visumaanvragen zijn.
Die 30 dagen is GEEN visum-het heet visafree/exempt entry.
En ja-ik heb er zelf gebruik van gemaakt, ben uitstekend op de hoogte van TIMIC van reisagenten en de regels daarin. Veel van de overbekende NL reisburo's zijn zo achtergebleven dat zij hun sites niet hebben aangepast. iets nieuws erin krijgen lukt meestal wel met sites-iets antiek-oud eruithalen lijkt soms vrijwel onmogelijk. En ook sommige ouwe knarren kunnen ongelofelijk hardnekkig zijn in jeugdherinneringen.

/ 04OCT12 / 2117 UTC




National Netherlands (NL) /Destination Thailand (TH)


Thailand (TH)



Passport required.
- Nationals of Netherlands can enter with passports and/or

passport replacing documents valid for the period of
intended stay.
Passport Exemptions:

- Holders of emergency or temporary passports.

Visa required, except for A max. stay of 30 days:
- for holders of normal, emergency or temporary passports,
issued to nationals of Netherlands;

Minors:
- When arriving in, or departing from Thailand, minors aged

under 16 yearsFor details, click here
- WARNING! In accordance with European Union (EU) Legislation,

all minors who are nationals of Netherlands will be expected

to hold their own passport or National ID Card (where

applicable) when departing from Bulgaria, Cyprus, Romania or

a Schengen Member State For details, click here.
Additional Information:

- Visitors who are visa exempt are required to hold documents
for their next destination.

- Visitors over 12 years of age are required to hold
sufficient funds to cover their stay (at least THB 10,000.-
per person or THB 20,000.- per family).
For details, click here
- For those who do not require a visaFor details, click here
Warning:
- Visitors who are visa exempt but do not hold return/onward
tickets could be refused entry.


CHECK TINEWS/N1 - USA: CHINESE TAIPEI WILL JOIN THE V.W.P.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Geldigheid paspoort

#27 Bericht door robin33 » zondag 03 maart 2013, 08:45

Vorig jaar was dus 1 van onze paspoorten niet meer 6maanden geldig... Dit moet nog steeds ,, ik kon op schiphol heel makkelijk een nood paspoort halen voor iets meer dan 40 euro...

Alleen,,,,,, ik moet wel 2 fotootjes hebben en.... een uittreksel uit de GBA met vermelding van nationaliteit./Thais Ruud


Kom je er dus op zaterdag achter als je inchecked. Dan heb je dus echte pech... Gelukkig zagen wij het op vrijdag de dag ervoor en hebben dus optijd een uitreksel kunnen halen.
Laatst gewijzigd door robin33 op zondag 03 maart 2013, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Geldigheid paspoort

#28 Bericht door RuudThai » zondag 03 maart 2013, 09:02

robin33 schreef:Vorig jaar was dus 1 van onze paspoorten niet meer 6maanden geldig... Dit moet nog steeds ,, ik kon op schiphol heel makkelijk een nood paspoort halen voor iets meer dan 40 euro...

Alleen,,,,,, ik moet wel 2 fotootjes hebben en.... Een uittreksel van het geboorte register..
Kom je er dus op zaterdag achter als je inchecked. Dan heb je dus echte pech... Gelukkig zagen wij het op vrijdag de dag ervoor en hebben dus optijd een uitreksel kunnen halen.
Een uittreksel uit het geboorteregister moet je NIET hebben, maar een uittreksel uit de GBA met vermelding van nationaliteit. Dat moet je speciaal vragen anders wordt dat niet vermeld.
Een uittreksel uit het geboorteregister verkrijg je in je geboorteplaats en bewijst je datum en plaats van je geboorte plus de afstamming.
Een uittreksel uit de GBA bewijst waar je woont met de naams- en geboortedatum/plaats-gegevens en als te vragen extra dan de nationaliteit.
Je vindt de voorwaarden voor de afgifte van een nooddocument op: http://www.defensie.nl/marechaussee/ser ... ocumenten/

Een GBA-uittreksel is niet in alle gevallen nodig, nl. als het paspoort nog geldig is of minder dan 1 jaar verlopen.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Geldigheid paspoort

#29 Bericht door robin33 » zondag 03 maart 2013, 09:44

RuudThai schreef:
robin33 schreef:Vorig jaar was dus 1 van onze paspoorten niet meer 6maanden geldig... Dit moet nog steeds ,, ik kon op schiphol heel makkelijk een nood paspoort halen voor iets meer dan 40 euro...

Alleen,,,,,, ik moet wel 2 fotootjes hebben en.... Een uittreksel van het geboorte register..
Kom je er dus op zaterdag achter als je inchecked. Dan heb je dus echte pech... Gelukkig zagen wij het op vrijdag de dag ervoor en hebben dus optijd een uitreksel kunnen halen.
Een uittreksel uit het geboorteregister moet je NIET hebben, maar een uittreksel uit de GBA met vermelding van nationaliteit. Dat moet je speciaal vragen anders wordt dat niet vermeld.
Een uittreksel uit het geboorteregister verkrijg je in je geboorteplaats en bewijst je datum en plaats van je geboorte plus de afstamming.
Een uittreksel uit de GBA bewijst waar je woont met de naams- en geboortedatum/plaats-gegevens en als te vragen extra dan de nationaliteit.
Je vindt de voorwaarden voor de afgifte van een nooddocument op: http://www.defensie.nl/marechaussee/ser ... ocumenten/

Een GBA-uittreksel is niet in alle gevallen nodig, nl. als het paspoort nog geldig is of minder dan 1 jaar verlopen.
Je hebt gelijk .. Dat bedoelde ik excuus.. :angel: al had ik het wel nodig ondanks dat het paspoort nog niet verlopen was

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Geldigheid paspoort

#30 Bericht door stevenl » zondag 03 maart 2013, 12:45

robin33 schreef:Vorig jaar was dus 1 van onze paspoorten niet meer 6maanden geldig... Dit moet nog steeds ,, ik kon op schiphol heel makkelijk een nood paspoort halen voor iets meer dan 40 euro...

Alleen,,,,,, ik moet wel 2 fotootjes hebben en.... een uittreksel uit de GBA met vermelding van nationaliteit./Thais Ruud


Kom je er dus op zaterdag achter als je inchecked. Dan heb je dus echte pech... Gelukkig zagen wij het op vrijdag de dag ervoor en hebben dus optijd een uitreksel kunnen halen.
6 maanden geldigheid is dus niet veresit door Thailand. Het kan wel zo zijn dat de luchtvaartmaatschappij een dergelijke eis stelt, Air Asia bijvoorbeeld doet dat (ben dus met AA naar Bangkok gevolgen op mijn rijbewijs om mijn paspoort te vernieuwen).

Maar het is dus zeer de vraag of je inderdaad wel een nieuw paspoort nodig had.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar Thailand”