Thailand Forum

Het grootste en meest actieve Thailand forum!
Het is momenteel Zaterdag 17 November 2018, 09:44

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Vrijdag 26 September 2014, 21:56 
Offline
Veel ervaring
Veel ervaring
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: Zondag 12 Augustus 2012, 13:57
Berichten: 64
Woonplaats: Amsterdam
Lokale tijd: Saturday 17 November 2018, 10:44
Onlangs heb ik gereageerd op een topic over internet snelheden (viewtopic.php?f=20&t=823300&start=15) en uit mijn waarnemingen blijken er nogal wat misverstanden te bestaan op telecomgebied.
Misschien handig om enige van die misverstanden uit de wereld te helpen en de geinteresseerden inzicht te geven in de telecomwereld van het grote geld, DE melkkoe van verschillende overheden en grote bedrijven.
Geloof me, er wordt wat afgeleuterd over dit onderwerp in de wereld, en het één is nog grotere onzin dan het andere. :crazy:

VOORBEELD 1:
Het kiezen van een provider: deze mystiek bestaat overal op de wereld, dus ook in wonderlanden als de USA, de UK, Australie, Nederland, enzovoorts. En zo ook in Azie.

Even terug in de tijd en voor het gemak praat ik even over twee historische gebieden: het analoge deel (van ongeveer 1900 tot aan de 80'er jaren) en het digitale deel (van na 1990).
In het begin van de analoge tijd begonnen bedrijven (vrijwel overal in de wereld 100% eigendom van de overheid) met het aanleggen van koperen kabels in de grond, of via telefoonpalen.
Grof gezegd verbonden die abonnee's, via al dan niet via handmatige of geautomatiseerde centrales, met elkaar.
(Voor het idee: de "moderne" analoge centrales uit de 80'er jaren waren zo groot als een voetbalveld (in een gebouw natuurlijk) en volgestouwd met rijen printplaten in rekken. Vandaag de dag zit er meer capaciteit in een moderne smartphone die iedereen in zijn broekzak heeft.)

Ergo conclusio: in ieder land op aarde is er dus slechts één (in een enkel land 2) eigenaar van het oorspronkelijke telecomnetwerk.
In NL was PTT (in de jaren 80/90 overgegaan in KPN) de oorspronkelijke eigenaar van het netwerk. En tot op de dag van vandaag is dat nog steeds zo. En dat gaat op voor praktisch ieder land in de wereld.
Hoewel: veel "rijke" landen op aarde hebben aandelen gekocht in netwerken in armere landen. Zo heeft het Thaise netwerk één eigenaar met vele, vele, deels internationale aandeelhouders.

Wat betekent dit? Je zult het niet geloven, maar in NL bestaan er slechts 3 mobiele "providers" met EIGEN TELECOMAPPARATUUR (centrales en zendmasten): KPN, Vodaphone (eerst Libertel, de tweede mobiele provider in NL) en T-Mobile (eigendom van Deutsche Telekom).
Bovendien betrekken die gasten de apparatuur en netwerkcomponenten van een zeer beperkt aantal telecommunicatie apparatuur fabrikanten: Ericsson, Alcatel Alstom, AT&T/Lucent, Nortel en Huawei (de laatste sinds kort). De meesten hebben slechts 2 van die merken in hun netwerk, in verband de kosten van onderhoud.

De rest (Telfort, Simpel, Tele2 etc. etc. etc. (het zijn er honderden) zijn allemaal "minuten-boeren": deze rakkers kopen in het groot "belminuten" in bij de grote 3 providers en verkopen die, al dan met grote of kleinere winsten, door aan de abonnee's, jij dus.
Dat betekent ook dat het GEEN RUK uitmaakt bij welke provider je minuten koopt, alle belletjes gaan over hetzelfde fysieke netwerk met dezelfde (merk) componenten.

Een discussie over kwaliteit of snelheid tussen de verschillende "providers" is dus zinloos. Alleen een discussie over prijzen heeft zin, omdat de een meer stunt dan de ander.
Je hoort weleens: "Ik heb een abonnement bij Hi en daar heb ik meer "drop-calls" dan bij mijn vorige provider KPN............
Lulkoek: Hi koopt haar belminuten in bij KPN, dus dat kan niet.

Hetzelfde verhaal gaat op voor IEDER land in de wereld, muv een enkeling, zoals Rusland, Noord Korea, Cuba en soortgelijke mysterieuze samenlevingen. Hoe het daar zit weet geen mens, dus ook ik niet.

Het verhaal over snelheid, speedtests en kwaliteit heb ik al in het andere topic uitgelegd.

(Wordt ongetwijfeld vervolgd)

_________________
There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.
Colin Powell


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Zaterdag 27 September 2014, 11:29 
Offline
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Geregistreerd: Woensdag 15 Februari 2006, 12:06
Berichten: 1113
Lokale tijd: Saturday 17 November 2018, 09:44
Yankee,

Die minuten boeren, kunnen die wel verschillende snelheden hebben over dezelfe lijnen?
Bv bliep verkoopt langzaam en snel internet, maar het gaat beiden over telecom netwerk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Zaterdag 27 September 2014, 11:41 
Offline
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: Zaterdag 21 Mei 2005, 08:49
Berichten: 6611
Woonplaats: Planet Earth
Lokale tijd: Saturday 17 November 2018, 09:44
YankeeDoodle schreef:
Dat betekent ook dat het GEEN RUK uitmaakt bij welke provider je minuten koopt, alle belletjes gaan over hetzelfde fysieke netwerk met dezelfde (merk) componenten.


toch wel een paar kleine aanmerkingen.
bij drukte krijgen de eigen klanten van bv. kpn wel voorrang op de abonnees van de virtuele providers (hi, simyo e.d.).
ook hebben kleine virtuele providers vaker storingen dan de echte 3.

_________________
The Internet was awesome until everyone showed up.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Zaterdag 27 September 2014, 18:52 
Offline
Veel ervaring
Veel ervaring
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: Zondag 12 Augustus 2012, 13:57
Berichten: 64
Woonplaats: Amsterdam
Lokale tijd: Saturday 17 November 2018, 10:44
Loe schreef:
Yankee,

Die minuten boeren, kunnen die wel verschillende snelheden hebben over dezelfe lijnen?
Bv bliep verkoopt langzaam en snel internet, maar het gaat beiden over telecom netwerk.


Zeker, belminuten komen in alle soorten en maten. Sommige resellers kopen belminuten bij verschillende netwerkproviders, zelfs in het buitenland voor internationale belminuten. En sommige resellers zijn eigendom van de grote 3 zelf. Dat heeft niets met de techniek te maken, maar alles met marketing technieken. Dat onderwerp is een behoorlijke creatieve rijstebrei die per dag, of zelfs per uur van de dag kan verschillen.

_________________
There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.
Colin Powell


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.