zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

Voor als u iets in de verkoop heeft of op zoek naar iets bent (alleen voor particulieren!)
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#31 Bericht door brake034 » zondag 12 april 2015, 14:56

Chris, voordat je de machines over laat komen, verdiep je s.v.p. in de invoerrechten en BTW heffing in Thailand.
Die machines zijn geen inboedel, je betaald invoerrecht over nieuwwaarde en dit ter discretie van de belastingambtenaar, weinig discussie mogelijk.

Ik ben overigens van mening dat het zeker wel mogelijk is om een eigen bedrijf in Thailand te beginnen voor een "farang".
Echter denk ik dat een Thaise partner noodzakelijk is.

Verder denk ik dat familie (Thais of anderszins) in de zaak nemen, vragen om ellende is en dat geld ook voor vrouw (partner, vriend, vriendin), kinderen, schoonfamilie etc.
Heb recent weer zo een gevalletje familie ellende in een "farang" onderneming in Thailand meegemaakt!

Dus een Thaise partner kan, het is natuurlijk enorm zoeken en een zaak van lange adem maar zou het zeker proberen.

Het arbeidsethos van de Thaise werknemer is anders als van de Nederlandse werknemer, dat vergt een enorm aanpassingsvermogen van de Nederlandse ondernemer en zou zomaar je eerste struikelblok kunnen zijn. Verdiep je daarin en bedenk oplossingen hiervoor.

Wens je veel wijsheid en weinig (Thais) personeel.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#32 Bericht door prajak » zondag 12 april 2015, 15:21

'...je betaalt invoerrecht over nieuwwaarde en dit ter discretie van de belastingambtenaar, weinig discussie mogelijk...'

Ter discretie? Ik denk eerder voor jool, scherts en luim.

Volg het advies van Brake034 beter maar op. Het gaat om de marktwaarde in Thailand plus de vrachtkosten en de verzekering van de vracht en daarvan een zeker percentage dat je vindt op de website van Thai customs.

Dat is alleen nog maar het invoerrecht. BTW is 7 procent en wordt berekend over de waarde voornoemd+invoerrecht.

Huur een broker in aan beide grenzen. Jouw transporteur heeft die relaties wel.

chris80
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 14
Lid geworden op: zondag 16 december 2012, 22:58

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#33 Bericht door chris80 » maandag 13 april 2015, 19:41

Bedankt voor de tips! zou een beetje zonde zijn als er nog eens een bak geld tegen aan moet om die dingen daar te krijgen. kan je beter daar wat kopen.

En wat betreft familie. Mijn vrouw is eigenlijk gewoon Nederlands. Ze kan wel Thais en ze weet wat voor lekker eten ze hebben in Thailand en zo, maar toen ze in Thailand woonde was ze nog zo jong dat ze niks mee heeft gekregen van volwassen zaken.
Haar moeders kant, die zijn allemaal gestoord. daar hebben we dus niks mee te maken. En haar vaders kant, die hebben hun zaakjes zelf goed op orde en vragen om niks en bemoeien niet met ons. Die spreken we maar 1 of 2 keer per jaar.
Geen behoefte aan familie. Wel man en vrouw samen in de zaak want dat doen we hier in Nederland ook al en dat gaat hartstikke goed.

Worden er trouwens veel spullen uit China geïmporteerd? dat zou misschien ook nog een goedkope optie zijn. Of heffen ze daar ook veel invoerrechten over?

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#34 Bericht door Jos Flachs » dinsdag 14 april 2015, 01:53

Ja, er wordt enorm veel geïmporteerd uit China. China gaat natuurlijk niet voor de leut een peperdure HSL bekostigen en aanleggen in Thailand. Ik ben geen import-export expert, maar ze hebben in ieder geval een bijzondere import status c.q. lagere tarieven.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#35 Bericht door brake034 » dinsdag 14 april 2015, 05:57

Sterker nog, er zijn Thaise bedrijven die apparaten in China gemaakt onder hun eigen handelsnaam in Thailand verkopen. Of ze assembleren producten met onderdelen uit China.
De sterke handelsband tussen Thailand en China is natuurlijk ook sterk te danken aan de SinoThais die deze handelsmarkt in handen hebben.

Er zal misschien een speciale status zijn voor invoerrechten op Chinese producten maar zou daarvoor toch een bedrijf zoeken de het spul inklaart voor je. Zou ook niet via Alibaba.com of Taobao.com gaan bestellen, dat is vragen om problemen en die wil je niet want het lijken me flinke investeringen. Ter plekke de apparatuur inspecteren en proefdraaien is ook een erg goed plan, totdat de kist in de container gaat, het is een kwestie van erbij blijven.

Nogmaals, apparatuur is secundair, primair in de opstartfase is een goed doorkneed businessplan, al het andere moet een gevolg zijn van dat plan.
Marcel

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#36 Bericht door Ben » dinsdag 14 april 2015, 09:52

Jos Flachs schreef:Ja, er wordt enorm veel geïmporteerd uit China. China gaat natuurlijk niet voor de leut een peperdure HSL bekostigen en aanleggen in Thailand. Ik ben geen import-export expert, maar ze hebben in ieder geval een bijzondere import status c.q. lagere tarieven.

Er zijn wel degelijk speciale import tarieven uit china .Ask the custom.


Invoer van Machine wordt helemaal niet op neiuwaarde getaxteerd
Aankoop Invoice en waarde daar betaal je over.
De Thaise custom kan helemaal niet de waarde van jou import bepalen.
Ooit van de Hong Kong Route gehoord HKG is nl import vrij.

Zou een mooi verhaal worden als jij een invoice van 1000 USD overlegd en de custom zegt dan
nou dat lijkt ons meer waard en bepalen het op 5000 USD .Het bedrag moet wel redelijk zijn en geen
onderduiking van de prijs .
80 % van de invoer staat 20% tot 30 % lager op de invoice :Whistle:

Ook al is je vrouw meer Nederlands dan Thais doet het er niet toe ,als ze de Thaise Nationaliteit heeft
kan ze een Co,.Ltd opzetten of laten doen.wel zijn vanaf 1 januarie de regels verandert, voorheen kon je een company van bv 1 mil bath simpel open nu moet je ook daadwerkelijk dat geld in die company hebben staan .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#37 Bericht door prajak » dinsdag 14 april 2015, 10:13

Ben, zie de valuation methods...

http://www.customs.go.th/wps/wcm/connec ... ation/gatt

Er staat m.i. dat transport en verzekering ook meegenomen worden.

Maar in een (bilateraal) verdrag of FTA kan daarvan zijn afgeweken. Daar zijn brokers nou net voor met hun specifieke kennis.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#38 Bericht door Duncan » dinsdag 14 april 2015, 11:28

Chirs, ( gedeeltelijk ) demonteren voor verzenden kan hier een oplossing zijn, indien dat haalbaar is. Dan gaat het namelijk om onderdelen/schroot ipv complete machines en dat scheelt behoorlijk aan invoerheffingen.
Ik weet van een paar investeerders/handelaren uitt Europa dat ze zo hun toko bevoorraden... :thumbsup:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#39 Bericht door brake034 » dinsdag 14 april 2015, 13:00

Ben schreef: Aankoop Invoice en waarde daar betaal je over.
De Thaise custom kan helemaal niet de waarde van jou import bepalen.
Nou, de ervaringen zijn anders, probeer eens een motor of auto in Thailand in te voeren!
Apparaten hetzelfde, het hangt helemaal af van de ambtenaar of zij/hij de factuur waarde aanhoudt of anders beslist.

Ik was eens in het belastingkantoor van Mae Sai voor de invoer van een paar dozen gebruikte kleding, 35.000 baht wilde meneer, geen discussie.
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#40 Bericht door brake034 » dinsdag 14 april 2015, 13:06

En zakelijk heb ik meegemaakt dat een bedrijf elke invoer in Thailand onder waardeerde op de factuur.
Een volle dochter onderneming van een toen Nederlands beurs genoteerd bedrijf.
Die gingen me een partij nat op een gegeven moment, dat wil je niet weten, het bedrijf hield in Thailand kort erna op te bestaan.

Als je je zaakjes op orde hebt, netjes en eerlijk het spel speelt komt niemand je te na.
Probeer je de slimme jongen uit te hangen, dat spelletje kennen ze langer en beter dan jij dat kan!
Marcel

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#41 Bericht door Ben » woensdag 15 april 2015, 05:32

prajak schreef:Ben, zie de valuation methods...

http://www.customs.go.th/wps/wcm/connec ... ation/gatt

Er staat m.i. dat transport en verzekering ook meegenomen worden.

Maar in een (bilateraal) verdrag of FTA kan daarvan zijn afgeweken. Daar zijn brokers nou net voor met hun specifieke kennis.
Het zijn vooral de brookers die je onder het zift trekken.

Belasting op transport en verzekering is peanuts .

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#42 Bericht door Ben » woensdag 15 april 2015, 05:42

brake034 schreef:
Ben schreef: Aankoop Invoice en waarde daar betaal je over.
De Thaise custom kan helemaal niet de waarde van jou import bepalen.
Nou, de ervaringen zijn anders, probeer eens een motor of auto in Thailand in te voeren!
Apparaten hetzelfde, het hangt helemaal af van de ambtenaar of zij/hij de factuur waarde aanhoudt of anders beslist.

Ik was eens in het belastingkantoor van Mae Sai voor de invoer van een paar dozen gebruikte kleding, 35.000 baht wilde meneer, geen discussie.
Die verhalen ken ik ook UPS aan de deur met een pakket waarde 5 euro of ik even 2600 bath wilde dokken voor de import en bijkomende kosten .
Die bezporger heeft hier 2 uur zitten wachten en kreeg uiteindelijk 90 Bath mee.

En zo kan ik nog wel 50 verhalen opschrijven als we hier elke keer het genoteerde bedrag hadden betaald door UPS DHL Custom enz enz was dit aardig in de papieren gaan lopen .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: zakenpartner gezocht voor recyclingsbedrijf thailand

#43 Bericht door prajak » woensdag 15 april 2015, 06:30

Het is een ritselland.

Maar als puntje bij paaltje komt en de bezorger weg gaat zonder invoerrecht maar met het pakje dan deponeert hij dat bij de lokale customs. En dan mag je kiezen: gaan praten met de deskundigen en dan wordt het juiste tarief berekend, of een vette rekening er bij krijgen voor opslag en als je dan weer niet dokt gaat het pakje ergens anders dienst doen.

Die bezorger doet alleen maar wat op het bonnetje staat. De fout wordt vaak gemaakt in het land van verzending en ik heb al eens geschreven, uit eigen ervaring, dat enkele grote pakketverzenders een afspraak hebben met Thai customs. Dat bijvoorbeeld het tarief altijd het hoogste is (30 procent voor 'overige goederen'); het knijp- en piepsysteem.

Vracht en verzekering kunnen de invoerwaarde verhogen. Die krijgen dan het tarief invoerrecht van het goed zelf. Zo werkt het overal ter wereld behalve bij een FTA of een (bilaterale) overeenkomst zoals het EU recht.

Plaats reactie

Terug naar “Te koop/Te koop gevraagd”