Gember

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Gember

#1 Bericht door Hua Thale » zondag 14 juni 2015, 12:28

Laatste massage in den vreemde kreeg mijn vrouw en ik een kopje thee als laatste gang in een twee uur durende sessie thaise massage.
Normaal krijg je een aftrekseltje van iets wat met thee van doen heeft is ook vaak niet vreemd wat ga regelmatig in de klang plaza bovenste verdieping die Thaise prijzen rekenen.
130 Baht dacht ik het uur deze was de 'grove' prijs van 200 Baht het uur zonder korting want daar deden ze niet aan.
Fijne massage alleen in groeps verband kunnen de dames slecht hun snuit houden maar dit terzijde.
De thee was van het merk HOTTA nooit gedronken maar mag wel zeggen HEERLIJK.
Heb gelijk een zak gekocht bij de tot mijn verbazing Tesco Lotus.
Toch nog eens even gekeken bij Oom Google zijn naslaghoekje of er nog wat meer mee is als alleen maar lekker.
Bij deze in het Nederlands het worteltje ? Gember.
Grote hamvraag is natuurlijk weer is dit bij inname van zo af en toe een kopje thee of zelfs iets door het eten of bij inname van zeer grote hoeveelheden.

......................................................................................................................................................................................................................................................................

Veel mensen vragen zich of gember gezond is, en dat is logisch, want gember is bij veel mensen helemaal niet zo bekend. Wil je meer weten over gember, lees dan snel verder!

Is Gember gezond in het kort
In gember zitten ontzettend veel genezende voedingstoffen, maar een gezond lichaam hoeft uiteraard niet te genezen. Voor bepaalde kwalen kan gember wel veel hulp bieden. Vooral om deze mensen met kwalen weer gezond te maken. In geval van ziekte is het zeker zo dat gember gezond is. Gember is dan ook goed te gebruiken als geneesmiddel. Als je regelmatig gember eet, helpt dit dan ook om je lichaam gezond te houden..

Gember en het lichaam
Gember heeft veel eigenschappen die gezond zijn voor het lichaam. In gember zitten bepaalde enzymen die de stoelgang bevorderen. Als je vaak last hebt van een opgeblazen buik, kan gember dat verhelpen. Gember bevordert ook de bloedcirculatie en helpt je lichaam te ontgiftigen. Ook zorgt gember voor meer speekselaanmaak, waardoor het voedsel beter verteerd wordt. Hiermee ondersteunt gember ook gelijk mensen die een paar kilo’s willen afvallen. Afvallen in samenwerking met gember, dat is echt de moeite waard! Verder heeft gember nog veel meer genezende eigenschappen. Een goed voorbeeld hiervan is het verlichten van migraine. Mensen die vaak last hebben van migraine aanvallen, zullen door regelmatig gember te eten, minder snel last hebben van migraine.

Ja dus, voor het lichaam is gember gezond te noemen!

Gezonde bouwstenen en vitaminen
We hebben nu iets meer inzicht in wat gember met het lichaam doet, alleen waarom is gember dan gezond? Nou dat komt omdat gember vele bouwstoffen en vitaminen heeft die voor al deze gezonde werkingen zorgen. Maar welke bouwstoffen en vitaminen zijn dat dan, en wat doen ze met het lichaam?

De meest belangrijke bouwstoffen van gember zijn gingerol, shogaol en zingiberene. Deze stoffen hebben antioxidante eigenschappen die je lichaam helpen te beschermen tegen hart- en vaat ziekte en kanker. Verder zitten er in gember ook allerlei vitamines, mineralen, water, eiwitten, koolhydraten en vezels. De vitaminen die je in gember zult vinden zijn B1, B2, B6, en vitamine C. De mineralen die je in gember zitten zijn natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Gember

#2 Bericht door torkom » zondag 14 juni 2015, 12:38

Ik doe altijd een stukje van 1.5 - 2 cm in mijn ochtend smoothie, ik ben gek op gember...Bij een maaltijd in Thailand vraag ik altijd om extra gember..
Hetzelfde geldt voor holy basil werkelijk een heerlijke onverwachte smaak...Gelukkig te krijgen bij een aziatische supermarkt in de buurt.
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Gember

#3 Bericht door brake034 » zondag 14 juni 2015, 13:27

Persoonlijk ben ik gek op gember, krachai, kha min en kaa. Gekookt of rauw, ik kauw er een tijdje op en ik slik het door.
De TCM (Thai Traditional Medicine) kent aan deze wortelstokken geneeskrachtige eigenschappen toe.
Marcel

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Gember

#4 Bericht door torkom » zondag 14 juni 2015, 13:40

Soms zitten er echter vezels in die zelfs de blender bij langdurig blenden niet kapot krijgt, die spuug ik dan wel uit. Ik weet niet of dit dan een slechte kwaliteit gember betreft of dat dat misschien per soort verschilt...
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Gember

#5 Bericht door brake034 » zondag 14 juni 2015, 14:43

Jonge gember heeft minder vezels als oude gember, echter die vezels zijn weer goed voor de darmhuishouding.
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”