Toer door de Isaan

Reisverhalen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ChangNoi1
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 12
Lid geworden op: dinsdag 26 oktober 2010, 15:40
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Toer door de Isaan

#1 Bericht door ChangNoi1 » woensdag 27 oktober 2010, 10:57

Ruim 3 weken geleden maakte mijn vrouw en ik weer eens een prachtige toer door het zo toerisme-arme Isaan (Noord-oosten van Thailand). Gelukig net voordat de ellende met water-overlast begon.

Onze toer begon bij het geboorte dorp van mijn vrouw, of eigenlijk gehucht. Het ligt net op de rand van de grens tussen de provincie Khorat en Saraburi. Daar waar net het Khorat hoog plateau begint. De enige weg naar het dorp is een breed zand pad (wel na de regen niet meer dus). De meeste bewoners van dit gehucht komen van oorsprong uit Cambodia and spreken allemaal naast Thai en Lao ook Khmer. Die dag werd er een offer gebracht aan alle overleden mensen van de families. Dat begint bij het eerste huis met offeren van eten en drank en daarna gaat iedereen naar het volgende huis en naar het volgende. De drank wordt natuurlijk genuttigd dus na 5 huis bezoeken is iedereen zo dronken als een torretje. Aangezien ik de volgende dag nog een stuk moest rijden sloeg ik de drank even over.

De volgende dag een comfortable rit gemaakt naar Sawang Dean Din, een stadje zo een 80km voor Sakhon Nakhon. Hier woont een vriend van me en zijn vrouw was jarig ... dus een feestje. Verbazing wekkend was het te zien dat kleine plaatsjes als dit een Tesco-Lotus Express hebben en dat er eigenlijk relatief veel buitenlanders te zien waren. Ik kwam er in 10min zeker 6 tegen. Niet echt toeristen natuurlijk. Ook verbazing wekkend is dat er 2 zeer goede resorts in het dorp waren. De eerste "Chuan Thanapanya Resort" (mooie houten bungalows in the tropische tuin) zat helaas vol vanwege een huwelijks feest, maar het "Chom Dao Resort" net buiten het stadje had nog enkele luxe bungalows vrij. In de avond heerlijk gegeten in het restaurant van "Chuan Thanapanya Resort" waar houten sala's staan in een Engelse tuin. Heerlijk eten en niet duur.

Na 2 dagen feesten trokken we verder richting Nakhon Phanom, maar onderweg zijn we nog gestopt om een bezoek te brengen aan "Wat Phra That Phu Phek" een 11de eeuws Khmer temple ruine boven op een berg. Gelukig kun je het grooste gedeelte van de berg met de auto begaan, maar het laatste stuk is wel 500 (!) treden omhoog lopen. En dat bij ruim 30graden is dat een aardige klimpartij. Verbazing wekkend dat mensen vroeger hier deze tempel hebben gebouwd. Het "Greater Khmer Kingdom" reikte over wat wij vandaag de dag noemen Cambodia, Thailand, Laos en Vietnam.

Daarna reden we door naar Nakhon Phanom, gelegen aan de machtige Mekong rivier. Gezeten in een restaurantje aan de Mekong rivier genoten we van een prachtige uitzicht over het karsten landschap van Laos. Via kleine weggetjes langs the Mekong rivier kwamen we tenslotte bij That Phanom uit. Dit is een klein historisch plaatsjes aan de Mekong rivier vanwaar uit vroeger veel handel met Laos werd gedreven (Sinds de brug nabij Mukdehan natuurlijk vrijwel niet meer). We vonden een klein gezellig Guesthouse lang de Mekong rivier. Die dag waren er ook de jaarlijke long-tail boot-races, ruim 40-man roeien als bezetene met hoge snelheid over het water (stroom mee natuurlijk). En er was een grote markt en natuurlijk een Morlam muziek show. Dus ook veel eten en veel drank .... dus ook veel licht dronken Thai en Lao. Langs de rivier zijn velen kleine restaurantjes. Voor de Thai is dit plaatsje bekend om zijn 'Wat That Phanom" met een 150m hoge Chedi. Dus de volgende ochten nadat wij (in het oosten) als eerste de zon zagen opkomen brachten we een bezoek deze prachtige tempel met goudkleurige Chedi.

Het was weer een prachtige toer geweest in een stukje Thailand waar ik nog nooit was geweest. Helaas snap ik (nog) niet hoe ik fotos hierbij kan plaatsen ....

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Toer door de Isaan

#2 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 27 oktober 2010, 11:21

ChangNoi1 schreef: Helaas snap ik (nog) niet hoe ik fotos hierbij kan plaatsen ....

Leuk verhaal en voor mij deels zeer herkenbaar.

Voor het plaatsen van foto's kijk hier maar even: http://www.thailandforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=818531

En welkom op het forum overigens. Wil je jezelf voorstellen, dan kan dat hier: http://www.thailandforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=596648
Live your dream, don't dream your life.

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen”