Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen niet.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen niet.

#1 Bericht door sawadikrap » zondag 08 juli 2018, 08:42

Hallo,

Wat heeft die zogenaamde wet om verhuurders opgebracht, iemand ervaring.
Zoals vele zaken hebben Thai maling aan regels, na 18 jaar hier komen en wonen zie ik het dagelijks.
Nog steeds rijden mensen massaal door rood, en is uitkijken belangrijk wanneer stop licht op groen staat maar brommers en auto's gewoon het negeren met alle gevolgen. Kan nog wel een lijstje maken, maar terug op huurders meer beschermen van eigenaren die zoals bij mij water zelf oppompen en 25 bath per kub water laten betalen. Deze maand meer dan 800 bath, en eigenaar gaat dit niet veranderen. De 5 huisjes van Thaise eigenaar hebben nog geen huisnummer mijn post gaat via de eigenaar zijn adres. Er is wel het kadaster ( weet niet de naam in Pattaya ) die de huisjes heeft gemeten. Volgens eigenaar zou er al papieren zijn met de adressen maar gemeente is langzaam. En hoor ik al een tijd dat wij andere electriciteit aangesloten krijgen, waar nota dan via bedrijf binnen komt. Vertraging zou traagheid zijn van het bedrijf volgens eigenaar. Twijfel daar zeer aan moest voorheen 8 bath betalen, nu 6 bath maar kreeg een rekening voor dit kleine huisje van 5600 bath. Ergenis gezien ik meer aan water en electriciteit betaal dan mijn 6000 bath aan huur voor het huisje. Maar gaat gewoon door, wat met deze nieuwe wet waar kan ik terecht. Ben al niet meer bang voor niet meer verlengen van contract, want voel mij nu een melk koe. De oude eigenaar Thai die je geen cent zou geven loopt dagelijks langs en ziet alles. Toen ik de nota van 6400 bath waar eigenaar bij was liet zien aan andere Thai die hier wonen, schrokken ze. Nu kijk ik extra uit met de 2 airco, en het geven van water aan mijn planten. De airco alles zelf aangeschaft huisjes hadden niets, airco de meest goede gekocht in reductie van gebruik dus dure airco's. Toch deze enorme rekening.

Benieuwd of iemand er baat bij heeft met deze zogenaamde wet, Thai eigenaren laten zich niet korten op hun inkomsten.
Woon in Oost Pattaya Toongklom Talman.
En bij deze problemen waar kan je hulp vragen of de eigenaar onder druk zetten.

Erg benieuwd wat mogelijk is, bedankt voor adviezen en tips.

Robert.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen ni

#2 Bericht door Herbergier » zondag 08 juli 2018, 10:22

5600 baht per maand aan elektriciteit voor een klein huisje, dan wordt je inderdaad flink in de maling genomen.

Wij wonen met zes volwassenen in een huisje met 1 grote woonkamer, 3 slaapkamers, 4 airco's (die niet heel de avond/nacht aan staan, daar heb ik de rem op gegooid, ze klikken hier de airco aan en duiken onder een dik dekbed) 2 koelkasten, veel licht (gem. is het hier om elf uur bedtijd), 1 wasmachine (die veel gebruikt wordt) en dan nog de nodige andere huishoudelijke apparaten die elektriciteit gebruiken, maar onze elektriciteitsrekening is, over het hele jaar genomen, gemiddeld ongeveer 2000 baht per maand.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen ni

#3 Bericht door Kees » zondag 08 juli 2018, 10:31

Wij krijgen de maandelijkse afrekening van PEA, alwaar wij ook rechtstreeks gaan betalen. Meter hangt bij de ingang van de oprit naar het huis, evenals de watermeter dus kunnen dit allemaal controleren.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen ni

#4 Bericht door wpdl » zondag 08 juli 2018, 10:43

Kees
De 5 huisjes van Thaise eigenaar hebben nog geen huisnummer mijn post gaat via de eigenaar zijn adres.
Er is wel het kadaster ( weet niet de naam in Pattaya ) die de huisjes heeft gemeten.
Volgens eigenaar zou er al papieren zijn met de adressen maar gemeente is langzaam.
En hoor ik al een tijd dat wij andere electriciteit aangesloten krijgen, waar nota dan via bedrijf binnen komt.
Is je al eens vermeld, Robert bij de vreemdelingen [toeristen] politie.
Of je daar nu veel mee opschiet is weer een andere vraag gezien de mentaliteit van dit soort mensen.
Optie twee dan maar weer 'verkassen' :Whistle:

Ps hoe doe jij dit met je visum want theoretisch heb je geen adres :?: :?: :?:

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen ni

#5 Bericht door sawadikrap » zondag 08 juli 2018, 11:51

Bedankt voor reactie's, ja dat ik zoveel betaal moet niet kloppen.
Heb nu vaak airco uit en slaap met ventilator, maar niet makkelijk.
Heb de meter buiten bij ingang deur huis meter gaat bij airco als een gek tekeer, en meter stand klopt.
Dat eigenaar zelf de prijs bepaald voor beiden dacht dat dit veranderd zou worden met nieuwe wet, maar o.a water zal hij nooit laten dalen.
Dat ik voorheen bij vorige verhuurder wel naar tourist politie geweest ben na jullie advies heeft gewerkt heb toen uiteindelijk 50 % deposit uitbetaald gekregen.

Met dit geval zou dus opnieuw tourist politie het adres moeten zijn, ga hier achter na.
Want deze kosten zonder controle van teveel inhalige Thai die buitenlanders graag een poot uit trekken.
De Thaise bath boom heb ik niet, veel Thai denken nog steeds dat we geld zo van onze boom kunnen plukken.

Ja uiteraard uiteindelijk verhuizen, niet mijn eerste optie maar als het niet anders kan heb ik geen keuze.
Weet niet of ik nu zoveel ongeluk heb met verkeerde eigenaren, of dat het algemeen bekend is.

Ga naar touristen politie kijken wat te doen.

Bedankt
Robert)

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen ni

#6 Bericht door stevenl » zondag 08 juli 2018, 12:00

Als de meter klopt, kun je zo nakijken op de rekening, is er dus iets anders aan de hand dan de huisbaas die overvraagt.

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen ni

#7 Bericht door sawadikrap » zondag 08 juli 2018, 12:06

Mijn partner is bang voor effect van de eigenaar bij bezoek aan o.a touristen politie.
En hij dan ons uit huis kan gooien, neem aan dat een eigenaar met een terecht probleem 6400 electriciteit en water met een klein huisje met 2 kleine slaapkamers keukentje en badkamer begrijpt dat een rekening hoger dan huur niet mogelijk is.

Heel duidelijk weet ik dat ik gast in dit land ben, en zo goed als mogelijk mij aanpas maar kan er niet omheen na verschillende verhuizingen, met Thai eigenaren je vaak niet de meest aardige tegenkomt.
Dat bij een groep alles draait om geld en misbruik word gemaakt is mij overduidelijk, moeilijk goede Thai te vinden.


Robert.

Niet prettig zou nu juist rustig willen blijven wonen met normale kosten, maar is mij blijkbaar niet gegeven.
Dus we zien het effect zal ons contact huurder en verhuurder niet makkelijk maken.

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen ni

#8 Bericht door sawadikrap » zondag 08 juli 2018, 12:13

Ja meter lijkt te kloppen, toen alles uit gezet werd stopte meter.
Dus als ondeskundige ga ik dan uit van goede meter, de nota's heb ik allemaal die de eigenaar via meterstand berekend.
Mijn partner heeft dit gecontroleerd en kan geen fout vinden.
Ik weet niet wat de reden is waardoor ik met gewoon electriciteits gebruik zoveel moet betalen.
Zal de nota's meenemen naar tourist politie en proberen te vinden wat de oorzaak is.

Maar bedankt ook voor ons een raadsel.

Robert

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen ni

#9 Bericht door sawadikrap » zondag 08 juli 2018, 12:16

Dat de eigenaar zijn water pompt uit grond, wat wij dus gebruiken mag dit betekenen dat hij 25 bath per kub mag rekenen.

Weet niet wat deze nieuwe wet zegt over water kosten als eigenaar het zelf heeft.

Wie weet of dit mag via de nieuwe wet.

Robert

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen ni

#10 Bericht door wpdl » zondag 08 juli 2018, 12:48

Succes Robert.

Als ik even mag 'raden' de eigenaar heeft een meter die netjes opgenomen wordt door de elektriciteit leverancier.
Vervolgens gaat die bij zijn vijf pandjes waar jij een bewoner van ben de illegalen meter opnemen met zijn eigen tarief.
En hoppa wilt Uw even betalen.
Meters zijn gewoon te koop zowel voor water als elektriciteit men fotografeert ze HIER tijdens opname.
Reden die van de elektriciteit leverancier hebben een nummer gegeven door die maatschappij de rest is dus illegaal.
Bon wordt ook op het zelfde moment in je brievenbus gedaan door de werknemer van dat bedrijf.
Moderner als in Nederland niks geen voorschot en eindafrekening.

Kan er natuurlijk naast zitten en een beetje doorschieten maar geheel ongeloofwaardig is het niet.
Heb zelf een tweede watermeter bij mijn poedel badje [wilde het water verbruik weten] en netjes gemonteerd heeft er elders al eens een gehangen [elektriciteit] voor de bovenverdieping. 8-)

Een 'waterput' boren dient ook legaal te gebeuren in dit land iets wat de meeste mensen niet weten zou het bij veel weerstand ook even vragen of dat gedaan is.

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen ni

#11 Bericht door sawadikrap » zondag 08 juli 2018, 14:40

Klopt, 5 huisjes sinds enkele weken wel opgemeten maar geen adres.
Eigenaar woont eind van de straat.
Tegenover mij heeft een Thaise oude vrouw met 1 ingang 3 huisjes geplaatst, deze huisjes hebben groot deel grint en zijn iets kleiner en kosten 5000 bath per maand.
Huisjes waar ik in 1 huur kost 6000 bath heeft eigen stuk, met eigen ingang.
Elk huisje heeft meter water en meter tegen muur electriciteit.
Oude Thaise man met zijn vrouw mijn eigenaren houden dagelijks alles in de gaten, eind maand klimpt man via nog niet verhuurde huis naast mij om meter stand op te nemen.

En klopt berekend met zijn prijs eerst 8 nu 6 bath electriciteit, en 25 bath water per kub.

Controle lijkt in orde, maar 5600 electriciteit voor een klein huisje met 2 mensen en airco die gekocht is op zuinigste gebruik geen dure verbruik apparaten.
Of water pomp in een staande tank waar wij water uit krijgen betekend dat eigenaar na nieuwe wet zelf 25 bath per kub mag rekenen weet ik niet.

Wachten is nu andere electriciteit aansluiting en adres, maar volgens eigenaar gaat het traag niet het gevoel dat hij er mee zit want weet hoe hij zijn extra geld elke maand in zijn zak steekt.

Denk dat veel mensen als er geld tersprake komt niet altijd eerlijk en mee denken met de betaler, vind vooral Thai in Pattaya behoren tot het ergste.
Na verschillende verhuizingen en ervaring met verschillende Thaise eigenaren, kan ik niet positief reageren op hoe Thai uit alles geld proberen te halen.


Word vervolgd, ben pas maanden geleden verhuist weer veel uitgegeven dus meteen verhuizen zie ik niet echt zitten.

Robert

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen ni

#12 Bericht door sawadikrap » zondag 08 juli 2018, 14:43

sawadikrap schreef:Klopt, 5 huisjes sinds enkele weken wel opgemeten maar geen adres.
Eigenaar woont eind van de straat.
Tegenover mij heeft een Thaise oude vrouw met 1 ingang 3 huisjes geplaatst, deze huisjes hebben groot deel grint en zijn iets kleiner en kosten 5000 bath per maand.
Huisjes waar ik in 1 huur kost 6000 bath heeft eigen stuk, met eigen ingang.
Elk huisje heeft meter water en meter tegen muur electriciteit.
Oude Thaise man met zijn vrouw mijn eigenaren houden dagelijks alles in de gaten, eind maand klimpt man via nog niet verhuurde huis naast mij om meter stand op te nemen.

En klopt berekend met zijn prijs eerst 8 nu 6 bath electriciteit, en 25 bath water per kub.

Controle lijkt in orde, maar 5600 electriciteit voor een klein huisje met 2 mensen en airco die gekocht is op zuinigste gebruik geen dure verbruik apparaten.
Of water pomp in een staande tank waar wij water uit krijgen betekend dat eigenaar na nieuwe wet zelf 25 bath per kub mag rekenen weet ik niet.

Wachten is nu andere electriciteit aansluiting en adres, maar volgens eigenaar gaat het traag niet het gevoel dat hij er mee zit want weet hoe hij zijn extra geld elke maand in zijn zak steekt.

Denk dat veel mensen als er geld tersprake komt niet altijd eerlijk en mee denken met de betaler, vind vooral Thai in Pattaya behoren tot het ergste.
Na verschillende verhuizingen en ervaring met verschillende Thaise eigenaren, kan ik niet positief reageren op hoe Thai uit alles geld proberen te halen.


Word vervolgd, ben pas maanden geleden verhuist weer veel uitgegeven dus meteen verhuizen zie ik niet echt zitten.

Robert
Gezien ik in korte tijd nu 3 keer verhuist ben, steeds veel geld uitgeef aan ander huis komt er een keer een einde aan.
Dit huisje dacht ik goedkoop wonen dus perfect, zonneschermen gekocht huis van alles voorzien want er was niets totaal leeg.
Dus verhuizen opnieuw zou weer veel geld zo door het toilet gespoeld worden.

Zou prettig zijn als deze nieuwe wet enig recht zou geven aan huurders waar het voor bedoeld is, nu lijkt er niets veranderd en kan eigenaar nog steeds meters plaatsen die misschien niet kloppen of water rekenen omdat hij het pompt.

Leek zo positief eindelijk verhuurders vooral Thai die buitenlanders niet uitbuiten.

Wat is er nu veranderd, mag electriciteit en water zomaar door eigenaar berekend worden als dit mag is er niets veranderd.

Robert

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen ni

#13 Bericht door Adrie » zondag 08 juli 2018, 15:52

sawadikrap schreef:
sawadikrap schreef:Klopt, 5 huisjes sinds enkele weken wel opgemeten maar geen adres.
Eigenaar woont eind van de straat.
Tegenover mij heeft een Thaise oude vrouw met 1 ingang 3 huisjes geplaatst, deze huisjes hebben groot deel grint en zijn iets kleiner en kosten 5000 bath per maand.
Huisjes waar ik in 1 huur kost 6000 bath heeft eigen stuk, met eigen ingang.
Elk huisje heeft meter water en meter tegen muur electriciteit.
Oude Thaise man met zijn vrouw mijn eigenaren houden dagelijks alles in de gaten, eind maand klimpt man via nog niet verhuurde huis naast mij om meter stand op te nemen.

En klopt berekend met zijn prijs eerst 8 nu 6 bath electriciteit, en 25 bath water per kub.

Controle lijkt in orde, maar 5600 electriciteit voor een klein huisje met 2 mensen en airco die gekocht is op zuinigste gebruik geen dure verbruik apparaten.
Of water pomp in een staande tank waar wij water uit krijgen betekend dat eigenaar na nieuwe wet zelf 25 bath per kub mag rekenen weet ik niet.

Wachten is nu andere electriciteit aansluiting en adres, maar volgens eigenaar gaat het traag niet het gevoel dat hij er mee zit want weet hoe hij zijn extra geld elke maand in zijn zak steekt.

Denk dat veel mensen als er geld tersprake komt niet altijd eerlijk en mee denken met de betaler, vind vooral Thai in Pattaya behoren tot het ergste.
Na verschillende verhuizingen en ervaring met verschillende Thaise eigenaren, kan ik niet positief reageren op hoe Thai uit alles geld proberen te halen.


Word vervolgd, ben pas maanden geleden verhuist weer veel uitgegeven dus meteen verhuizen zie ik niet echt zitten.

Robert
Gezien ik in korte tijd nu 3 keer verhuist ben, steeds veel geld uitgeef aan ander huis komt er een keer een einde aan.
Dit huisje dacht ik goedkoop wonen dus perfect, zonneschermen gekocht huis van alles voorzien want er was niets totaal leeg.
Dus verhuizen opnieuw zou weer veel geld zo door het toilet gespoeld worden.

Zou prettig zijn als deze nieuwe wet enig recht zou geven aan huurders waar het voor bedoeld is, nu lijkt er niets veranderd en kan eigenaar nog steeds meters plaatsen die misschien niet kloppen of water rekenen omdat hij het pompt.

Leek zo positief eindelijk verhuurders vooral Thai die buitenlanders niet uitbuiten.

Wat is er nu veranderd, mag electriciteit en water zomaar door eigenaar berekend worden als dit mag is er niets veranderd.

Robert


Zou nog een keer verhuizen, en het eerste jaar niet gelijk een hoop geld uitgeven aan dingen waar jij op het oog niet zonder kunt.
Gwoon eerst even de kat uit de boom kijken heet dat en niet naief zijn

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen ni

#14 Bericht door Kees » maandag 09 juli 2018, 01:01

We hebben inmiddels al drie huurwoningen (in Thailand) gehad, betalen maandelijks de huur aan de eigenaar en moeten zelf de electriciteits- en water-rekening betalen. Het zal de eigenaar worst zijn of wij die rekeningen betalen.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe wet in mei voor huurders, eigenaren veranderen ni

#15 Bericht door jumbo » maandag 09 juli 2018, 02:08

Er is maar 1 optie en dat is verhuizen en VOORAF vragen naar electriciteitsrekening kan je de voorgaande periode en kosten op aflezen evenals met water (dacht ik)
Er zitten altijd nare figuren tussen en je verhuurder lijkt er 1 te zijn...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”