te gast zijn in thailand

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: te gast zijn in thailand

#16 Bericht door wanadee » woensdag 28 maart 2018, 09:42

genesis schreef:
wanadee schreef:Nadeel van 8/4 is dat je elke keer weer moet wennen of aan de nederlandse mentaliteit, of aan de thaise.
Volgens mij heb je hier geen problemen als je een beetje rekening houdt met hun zeden en gewoontes en vooral je eigen grenzen bewaken zodat je heen dingen op gaat potten.
tijd zal het leren, anders zal er zich een verschuiving voordoen qua land en verblijfsduur

Wat ik wel bemerk bij een grote groep Thai is dat er enorm veel afgunst heerst tav een ieder die 'meer' heeft als een ander of het nu materieel of immaterieel is en dat velen een weerstand hebben tegen een ieder die geen Thai is

dat beseffende is het een kwestie van accepteren en waar mogelijk 'onder de radar blijven' en dat is mij ok, zo leef ik nu eigenlijk ook al

Voor de rest is het een kwestie van 'inburgeren'.

genesis
Eerlijk gezegd merk ik hier maar weinig van afgunst in negatieve zin. Het is de meeste farang hier wel duidelijk dat iedereen de maat genomen wordt, ook thai onderling. Bij een “vrijwillige” bijdrage bij een feest of crematie wordt er voortdurend gekeken hoeveel zij zelf in vergelijkbare omstandigheden ontvangen hebben. Altijd vragen wat alles kost ed.
Maar op een enkeling na kan ik met iedereen hier goed opschieten en ben een graag geziene gast. En niet omdat ik een bult geld neerleg. Als ik op mijn svootertje door het dorp rijdt wordt ik cpnstant nageroepen of aangehouden voor een praatje. Dus doe jalouzie of afgunst merk ik naar mijn persoontje nauwlijks iets van. Wel veel dankbaarheid als je de kinderen van een arme drommel een nieuw schooluniformpje geeft oid.
De enkeling waar ik niet mee kan opschieten heeft vaak ook problemen met zijn mede thai.

Belangrijke factor is natuurlijk ook hoe je je opstelt. Voor mij is iedereen gelijk, directeur of putjesschepper. Sommigen hier kijken neer op mensen met een laag inkomen, als dat je opstelling is krijg je problemen.

herman69
kenner
kenner
Berichten: 116
Lid geworden op: vrijdag 14 juli 2017, 00:46

Re: te gast zijn in thailand

#17 Bericht door herman69 » woensdag 28 maart 2018, 09:53

Goed , ik ga mij discreet terug trekken, wat betreft te gast zijn. :worshippy: :worshippy: :worshippy:

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: te gast zijn in thailand

#18 Bericht door ron » woensdag 28 maart 2018, 10:28

Je komt toch wel weer terug Herman?

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

herman69
kenner
kenner
Berichten: 116
Lid geworden op: vrijdag 14 juli 2017, 00:46

Re: te gast zijn in thailand

#19 Bericht door herman69 » woensdag 28 maart 2018, 12:02

ron schreef:Je komt toch wel weer terug Herman?

Afbeelding
Zeker ron, nog juist even nadenken waarover wij het kunnen hebben he.
Wand ik wil de mensen hier niet tegen de borst stuiten, dus een ideaal onderwerp naar voren brengen, en
dit moet wel even met een zeker respect gebeuren naar de thai toe.
En dat mag gerust gebeuren met een vleugje humor erbij, daar moet niet altijd zo een Ernst bijkomen.

Ik ben niet zo een goed schrijver, maar doe mijn best.
Iets formuleren is niet altijd simpel hier, u hebt voorstanders en mensen die het gewoon wegvegen wat u schrijft.
U heb hier met verschillende karakters te doenen met mensen die om verschillende reden naar Thailand zijn
gekomen, dus niet simpel als u het mij vraagt.

We zien wel wat er uit de bus komt, DOEI

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: te gast zijn in thailand

#20 Bericht door ron » woensdag 28 maart 2018, 12:59

Juist mooi dat je een gesprek op gang brengt Herman. :thumbsup:
Natuurlijk kan je het niet een ieder naar de zin maken,dat kan niemand.

De meeste mensen hier kunnen gewoon hun mening kwijt zonder anderen te kwetsen of te vernederen,
echter zijn er hele ZURE personen bij,welke denken dat ze alles kunnen zeggen aangezien "zij" alles van Thailand weten
en zij daarom dan ook absoluut geen tegenspraak dulden van een gewone sterveling die het met sommige idiote
Thaise "gebruiken/gedragingen/gewoonten" niet zien zitten en gewoon hun eigen systeem aanhouden,
zoals rijgedrag,voedsel en andere dagelijkse dingen.

Heeft m.i. geen enkele invloed op jou verhouding met het Thaise volk als je die dingen op jou manier doet,
kunnen ze alleen maar wat van leren,maar dat zit meestal niet in de aard van de Thai.
Ikzelf kom graag in Thailand,maar weet gelukkig dat de Thai vaak onnadenkend is
en kan mijzelf daar dan ook op voorbereiden.
Bedoel dan eigenlijk in het verkeer en "huiselijke" bezigheden.......voorbeelden ten overvloede.

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

herman69
kenner
kenner
Berichten: 116
Lid geworden op: vrijdag 14 juli 2017, 00:46

Re: te gast zijn in thailand

#21 Bericht door herman69 » donderdag 29 maart 2018, 00:58

ron schreef:Juist mooi dat je een gesprek op gang brengt Herman. :thumbsup:
Natuurlijk kan je het niet een ieder naar de zin maken,dat kan niemand.

De meeste mensen hier kunnen gewoon hun mening kwijt zonder anderen te kwetsen of te vernederen,
echter zijn er hele ZURE personen bij,welke denken dat ze alles kunnen zeggen aangezien "zij" alles van Thailand weten
en zij daarom dan ook absoluut geen tegenspraak dulden van een gewone sterveling die het met sommige idiote
Thaise "gebruiken/gedragingen/gewoonten" niet zien zitten en gewoon hun eigen systeem aanhouden,
zoals rijgedrag,voedsel en andere dagelijkse dingen.

Heeft m.i. geen enkele invloed op jou verhouding met het Thaise volk als je die dingen op jou manier doet,
kunnen ze alleen maar wat van leren,maar dat zit meestal niet in de aard van de Thai.
Ikzelf kom graag in Thailand,maar weet gelukkig dat de Thai vaak onnadenkend is
en kan mijzelf daar dan ook op voorbereiden.
Bedoel dan eigenlijk in het verkeer en "huiselijke" bezigheden.......voorbeelden ten overvloede.

Groet,Ron.
Ga het voorzichtig zeggen ron, prachtig neergeschreven.
Een man met de nodige grijze cellen, en logica

Ik las hier ook van iemand, komen naar Thailand wonen met een MIEZERIG pensioentje, en goed voor de reuma.
Moest ik een profiel schetsen van mij en de rede waarom ik naar Thailand ben komen wonen, wel die man zou wel rare smoelen
trekken.
Hij zou wel zeggen, geen simpel kereltje, dus rustig houden man, u kent mij niet.

Die man heeft mij op een pracht idee gebracht, voor een ander onderwerp te openen, niet tegenstaande dat ik daar
sceptisch tegen oversta.
Wand dat gaat zeker stof doen opwaaien, en ik zal geen blad voor de mond nemen.
Ik zou mij eerder defensief opstellen, dus ik ga verder overwegen of ik het doe of niet

ik zie wel, over iets softer onderwerp zal beter zijn denk ik,

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: te gast zijn in thailand

#22 Bericht door jumbo » donderdag 29 maart 2018, 01:47

wanadee schreef:
genesis schreef:
wanadee schreef:Nadeel van 8/4 is dat je elke keer weer moet wennen of aan de nederlandse mentaliteit, of aan de thaise.
Volgens mij heb je hier geen problemen als je een beetje rekening houdt met hun zeden en gewoontes en vooral je eigen grenzen bewaken zodat je heen dingen op gaat potten.
tijd zal het leren, anders zal er zich een verschuiving voordoen qua land en verblijfsduur

Wat ik wel bemerk bij een grote groep Thai is dat er enorm veel afgunst heerst tav een ieder die 'meer' heeft als een ander of het nu materieel of immaterieel is en dat velen een weerstand hebben tegen een ieder die geen Thai is

dat beseffende is het een kwestie van accepteren en waar mogelijk 'onder de radar blijven' en dat is mij ok, zo leef ik nu eigenlijk ook al

Voor de rest is het een kwestie van 'inburgeren'.

genesis
Eerlijk gezegd merk ik hier maar weinig van afgunst in negatieve zin. Het is de meeste farang hier wel duidelijk dat iedereen de maat genomen wordt, ook thai onderling. Bij een “vrijwillige” bijdrage bij een feest of crematie wordt er voortdurend gekeken hoeveel zij zelf in vergelijkbare omstandigheden ontvangen hebben. Altijd vragen wat alles kost ed.
Maar op een enkeling na kan ik met iedereen hier goed opschieten en ben een graag geziene gast. En niet omdat ik een bult geld neerleg. Als ik op mijn svootertje door het dorp rijdt wordt ik cpnstant nageroepen of aangehouden voor een praatje. Dus doe jalouzie of afgunst merk ik naar mijn persoontje nauwlijks iets van. Wel veel dankbaarheid als je de kinderen van een arme drommel een nieuw schooluniformpje geeft oid.
De enkeling waar ik niet mee kan opschieten heeft vaak ook problemen met zijn mede thai.

Belangrijke factor is natuurlijk ook hoe je je opstelt. Voor mij is iedereen gelijk, directeur of putjesschepper. Sommigen hier kijken neer op mensen met een laag inkomen, als dat je opstelling is krijg je problemen.
Plus 1 hier.

Tuurlijk zijn de Thai, maar ook de 'collega' expat, er zich van bewust dat je meer hebt als de gemiddelde. Paar huizen en auto's, paar keer op vakantie per jaar, je koopt wat je nodig hebt (niet wat je wilt..heheh) en soms iets meer. Je geeft je geld gemakkelijk uit.
Maar dat heb je ook in NL, alleen daar verbloemden ze het beter als hier lijkt wel, hehehe

Aan de andere kant weten diezelfde afgunstige Thai en de expat ook de weg naar je toe als er iets mis is...... en dan is die afgunst plots vertrokken.... dan hebben ze je nodig, ben je hun BFF..

Ik betwijfel overigens of ik, over het algemeen, een graag geziene gast ben anders dan voor de enveloppe, voor de rest zal het ze m.i. niet uitmaken of ik wel of niet kom en zo denk ik er ook over.

Mijn directe Thaise familie is anders. Ik spreek redelijk Thai, ik ben zelf ook een borrelaar van huis uit dus kan prima aanzitten met de mannen en ik vind hun eenvoud prijzenswaardig. Ik heb in mijn werk altijd het principe gehuldigd dat de mannen en vrouwen op de werkvloer beter weten waar de problemen zitten als de witte boorden en stond altijd open voor hun meningen, dat werkt nu door naar mijn familie. Ik hoef geen betoog af te steken over politiek of economie, daar zitten ze niet op te wachten.
De dagelijkse gang van zaken is de gespreksstof en dat gaat al te vaak over niets en dat zijn de momenten die ik zo waardeer en heerlijk kan genieten van mijn drankje en snackje....

Te gast of inburgeren zijn niet mijn problemen en denk ik ook nooit over na... ik geniet van de tijd dat ik hier ben en als dat om wat voor reden dan ook ophoudt dan geniet ik van mijn nieuwe woonland en dat kan best NL zijn.. maar de komende 40 jaar was ik niet van plan te verhuizen anders als naar het hiernamaals...

M.i. heeft iedereen die nadenkt over inburgeren, zijn immi status in Thailand en of hij/zij wel of niet te gast is hier een veel te hoge pet op van zichzelf. Thailand heeft zijn eigen systeem, vreemd of niet. Het is zoals het is. Zonder het gros van de buitenlandse investeringen en buitenlandse werknemers zou het land er uitzien als Myanmar. Cambodia en Vietnam. Niets mis mee overigens, maar wel heel anders.
Daar hoeft men 'ons' niet voor te bedanken, dat is gedaan uit een kosten- en batenplaatje, daar zijn 'we' dus al voor bedankt en nog steeds...
Onze persoonlijke visa status als niet werkende en vaak niet bijdragende immigrant is op zijn minst kwetsbaar te noemen... het is een persoonlijk gevoel hoe je daar mee omgaat, het interesseert mij niets.... ik heb andere zaken aan mijn hoofd....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: te gast zijn in thailand

#23 Bericht door wanadee » donderdag 29 maart 2018, 02:08

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

herman69
kenner
kenner
Berichten: 116
Lid geworden op: vrijdag 14 juli 2017, 00:46

Re: te gast zijn in thailand

#24 Bericht door herman69 » donderdag 29 maart 2018, 06:34

Afgunst heeft altijd bestaan, eender waar op deze blauwe planeet, ik heb een zeer sterk punt ben nooit jaloers.

Nu de thai, de mensen zien onze weelde, en zijn jaloers hoor, neem dat van mij aan, maar zij zullen het u niet
zeggen of laten blijken.
Ik ken hier 3 verschillende families, wel de ene steek de loef af tegen over de andere, ik beb deze nog nooit
tegen elkaar zien praten.

En ik geef niks meer aan een thai, buiten natuurlijk thuis, vb ,Heb dat in het begin ook gedaan, wel de bathjes die hij
kreeg zat hij lekker op te zuipen.
Wilt hij iets of zij, zij hebben twee handen zij kunnen er voor werken.
Als ik iets moet hebben van een thai betaal ik, simpel.
De enige die ik altijd 20 bath geef is de postman, mijn respect voor die thaise man , door weer en wind, en niet vergeten
de idioterij in het verkeer waar hij alle dagen met geconfronteerd wordt, 1 woord RESPECT, KRIJG HIJ VAN MIJ.
Kan nog zaken aankaarden,

En bij de thai is het zo, WIE GEEFT IS MIJN VRIEND, een thai heeft twee gezichten, ik trap daar niet meer in.
in die lach schuild veel ellende, tuurlijk niet bij iedereen, u hebt overal mensen met geld maar die lachen anders.

Doe even de test thuis, geen budget meer geven aan u vrouw, u zegt gewoon u houd toch van mij waarom moet ik u onderhouden.
Of zet de geldkraan dicht.
Wel u kan u witte kont nemen en naar combodja trekken, of naar u thuisland.

Ik heb mijn ega daar al mee gekonfronteerd, geen antwoord gekregen, het was muisstil, en de lach was verdwenen.
NOG KLANK NOG BEELD.

Zo dat is mijn mening.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: te gast zijn in thailand

#25 Bericht door jumbo » donderdag 29 maart 2018, 06:44

herman69 schreef:
Doe even de test thuis, geen budget meer geven aan u vrouw, u zegt gewoon u houd toch van mij waarom moet ik u onderhouden.
Of zet de geldkraan dicht.
Wel u kan u witte kont nemen en naar combodja trekken, of naar u thuisland.

Ik heb mijn ega daar al mee gekonfronteerd, geen antwoord gekregen, het was muisstil, en de lach was verdwenen.
NOG KLANK NOG BEELD.

Zo dat is mijn mening.
Dat is net als afgunst 'eender waar op deze planeet' als je hetzelfde in B of NL of waar dan ook zou doen....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

herman69
kenner
kenner
Berichten: 116
Lid geworden op: vrijdag 14 juli 2017, 00:46

Re: te gast zijn in thailand

#26 Bericht door herman69 » donderdag 29 maart 2018, 07:53

Goed, nu ga ik mij echt discreet terug trekken. :worshippy: :worshippy: :worshippy:

wij gaan het onderwerp TE GAST ZIJN uit te weg, dus ander onderwerp

Wij treffen elkaar in het volgend soft onderwerp.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: te gast zijn in thailand

#27 Bericht door wanadee » donderdag 29 maart 2018, 08:40

herman69 schreef:Afgunst heeft altijd bestaan, eender waar op deze blauwe planeet, ik heb een zeer sterk punt ben nooit jaloers.

Nu de thai, de mensen zien onze weelde, en zijn jaloers hoor, neem dat van mij aan, maar zij zullen het u niet
zeggen of laten blijken.
Ik ken hier 3 verschillende families, wel de ene steek de loef af tegen over de andere, ik beb deze nog nooit
tegen elkaar zien praten.

En ik geef niks meer aan een thai, buiten natuurlijk thuis, vb ,Heb dat in het begin ook gedaan, wel de bathjes die hij
kreeg zat hij lekker op te zuipen.
Wilt hij iets of zij, zij hebben twee handen zij kunnen er voor werken.
Als ik iets moet hebben van een thai betaal ik, simpel.
De enige die ik altijd 20 bath geef is de postman, mijn respect voor die thaise man , door weer en wind, en niet vergeten
de idioterij in het verkeer waar hij alle dagen met geconfronteerd wordt, 1 woord RESPECT, KRIJG HIJ VAN MIJ.
Kan nog zaken aankaarden,

En bij de thai is het zo, WIE GEEFT IS MIJN VRIEND, een thai heeft twee gezichten, ik trap daar niet meer in.
in die lach schuild veel ellende, tuurlijk niet bij iedereen, u hebt overal mensen met geld maar die lachen anders.

Doe even de test thuis, geen budget meer geven aan u vrouw, u zegt gewoon u houd toch van mij waarom moet ik u onderhouden.
Of zet de geldkraan dicht.
Wel u kan u witte kont nemen en naar combodja trekken, of naar u thuisland.

Ik heb mijn ega daar al mee gekonfronteerd, geen antwoord gekregen, het was muisstil, en de lach was verdwenen.
NOG KLANK NOG BEELD.

Zo dat is mijn mening.
Mijn insteek Herman is dat je in een relatie alles deelt, dus ik zou er niet over peinzen om mijn eega droog te zetten. Zij verzorgt het huis, eten enz en ik zorg voor de inkomsten. Gelukkig gaat zij daar heel verstandig mee om, het is geen verkwister, integendeel. Zij moet mij vaak afremmen omdat ik te goedgeefs naar haar familie ben. Als ik iets nodig heb koop ik het, als zij iets nodig heeft mag ze dat ook kopen en dat vind ik geen gunst aan haar maar een recht. Uiteindelijk heb ik geen bediende maar een partner :thumbsup:

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: te gast zijn in thailand

#28 Bericht door KhunSugar » donderdag 29 maart 2018, 10:02

Doe even de test thuis, geen budget meer geven aan u vrouw, u zegt gewoon u houd toch van mij waarom moet ik u onderhouden.
Of zet de geldkraan dicht.
Ik volg uw redenering voor de Thai die hun hand moeten uitsteken om een centje.

Mijn partner werkt en komt perfect zonder mij rond om comfortabel te leven. Het kan ook anders, maar alle begrip voor uw stelling.

[|)

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: te gast zijn in thailand

#29 Bericht door Herbergier » donderdag 29 maart 2018, 16:19

KhunSugar schreef:
Doe even de test thuis, geen budget meer geven aan u vrouw, u zegt gewoon u houd toch van mij waarom moet ik u onderhouden.
Of zet de geldkraan dicht.
Ik volg uw redenering voor de Thai die hun hand moeten uitsteken om een centje.

Mijn partner werkt en komt perfect zonder mij rond om comfortabel te leven. Het kan ook anders, maar alle begrip voor uw stelling.

[|)
Mijn partner werkt ook en heeft ook een redelijk goed inkomen bij justitie, waar ze heel goed van rond kan komen, maar de extraatjes ziet ze toch graag van mijn kant komen.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: te gast zijn in thailand

#30 Bericht door jumbo » vrijdag 30 maart 2018, 02:27

Herbergier schreef:
KhunSugar schreef:
Doe even de test thuis, geen budget meer geven aan u vrouw, u zegt gewoon u houd toch van mij waarom moet ik u onderhouden.
Of zet de geldkraan dicht.
Ik volg uw redenering voor de Thai die hun hand moeten uitsteken om een centje.

Mijn partner werkt en komt perfect zonder mij rond om comfortabel te leven. Het kan ook anders, maar alle begrip voor uw stelling.

[|)
Mijn partner werkt ook en heeft ook een redelijk goed inkomen bij justitie, waar ze heel goed van rond kan komen, maar de extraatjes ziet ze toch graag van mijn kant komen.
Dus vrouwen die huisvrouw zijn werken niet begrijp ik hier uit??
Een strakke stelling die iedere vrouw en menige man, waaronder uzelf als u dit leest, tegen de schenen trapt

Mijn vrouw zorgt voor de huishouding, ons roerend en onroerend goed, de kinderen, vangt onze gasten op en is de familie consigliori. En ik zal vast wel wat vergeten.
Haar inkomsten vanuit haar baan heb ik vervangen door een toelage van mijn kant om de kosten van dit alles te betalen...
Lijkt mij niet meer logisch dat deze 'nanny, kokkin, garderen, receptionist, mae baan' een toelage krijgt net zoals de normale posities
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”