TM 30

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Dafrans
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 11 juni 2017, 09:27

TM 30

#1 Bericht door Dafrans » woensdag 24 januari 2018, 21:08

Hallo
OP 22 januari, 2 dagen geleden is mijn vriendin vanuit Nakhon Si Thammarat naar Krabi verhuist.
Ik zelf zal er eind mij naar toe gaan om vervolgens een jaarverlenging op basis van retirement aan te vragen.
En ik wil dan ook daar in Krabi blijven wonen.

Mijn vriendin heeft de huiseigenaar hierover ingelicht en gevraagd naar het invullen van het zogenoemde TM30 formulier als ik aankom in Mei welke ik bij immigration wil aanbieden.

De huiseigenaar heeft geen bezwaar tegen mijn verblijf maar heeft reeds kenbaar gemaakt geen medewerking te verlenen
als het gaat om het invullen van het TM30 formulier. ( ik weet niet waarom maar men is huiverig als het gaat om zulke
"officiële" papieren.) Verder gaf hij aan dat er al een Farang woont die ook niet om een TM 30 formulier heeft gevraagd.

Natuurlijk kan ik naar immigration gaan en de situatie uitleggen, ik weet niet wat dit voor de verhuurder betekent, maar het zou de verhoudingen geen goed doen. Voor het zelfde geldt weigert de verhuurder mijn verblijf.
OP een andere locatie huren, enz.. enz..
Des te spijtiger als wij enkel hierom misschien genoodzaakt zouden zijn om ergens anders te moeten gaan wonen, ook omdat mijn vriendin nu een baan heeft gevonden en per 25 januari gaat werken in de zelfde straat slechts 2 km verderop.

Zijn er hier mensen met de zelfde ervaringen,..en hoe hebben jullie dat opgelost.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: TM 30

#2 Bericht door stevenl » donderdag 25 januari 2018, 04:11

TM30 is verplicht, en als je immigratie nodig hebt, bijvoorbeeld voor extenstion en je hebt TM30 niet, krijg je problemen.

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: TM 30

#3 Bericht door Tonboy » donderdag 25 januari 2018, 17:17

Simpel.
Met paspoort en lease/huurcontract (waarop ook jouw naam staat) richting immi en zelf aldaar TM30 formulier invullen.

Geen problemen daar mee gehad hier in Chiang Mai.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: TM 30

#4 Bericht door wpdl » vrijdag 26 januari 2018, 09:44

Beetje te simpel Tonboy.
Je kan natuurlijk wel zo veel mogelijk 'werk' uit de handen van de landlord nemen door het terug te brengen naar de handtekening van die persoon.


Wat info uit een andere stad als de mijne maar dat hoort niet uit te maken.
http://www.chiangmailocator.com/wiki-th ... o-you-p172

Dafrans
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 11 juni 2017, 09:27

Re: TM 30

#5 Bericht door Dafrans » vrijdag 26 januari 2018, 13:22

Zo simpel als hierboven voorgesteld ging het in Nakhon Si Thamarrat in November 2017 dus echt niet.
Maar goed daar werkte de eigenaar wel mee, die overigens zelf niet mee was geweest, maar de toestemmings verklaring had getekend. (was er als toerist met visa exemption)

Het is te hopen dan dat ze in Krabi bij imigration dan minder moeilijk doen.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: TM 30

#6 Bericht door KhunSugar » zaterdag 27 januari 2018, 10:12

Ondertussen is het geweten dat je uw adres (verblijfplaats) moet melden bij immigratie.

Dikwijls is er discussie onder langverblijvers die een vaste verblijfplaats hebben en soms eens op vakantie gaan en in een hotel of guest house verblijven.

Hier lees je wat een hoge piet bij immigratie in Phuket erover denkt.

De wet is vrij duidelijk. Telkens men elders geregistreerd wordt of het land verlaat, al is het maar voor 1 dag, moet men zich OPNIEUW registreren via de TM.30

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: TM 30

#7 Bericht door KhunSugar » zondag 28 januari 2018, 10:53

Dafrans schreef:Hallo
OP 22 januari, 2 dagen geleden is mijn vriendin vanuit Nakhon Si Thammarat naar Krabi verhuist.
Ik zelf zal er eind mij naar toe gaan om vervolgens een jaarverlenging op basis van retirement aan te vragen.
En ik wil dan ook daar in Krabi blijven wonen.

Mijn vriendin heeft de huiseigenaar hierover ingelicht en gevraagd naar het invullen van het zogenoemde TM30 formulier als ik aankom in Mei welke ik bij immigration wil aanbieden.

De huiseigenaar heeft geen bezwaar tegen mijn verblijf maar heeft reeds kenbaar gemaakt geen medewerking te verlenen
als het gaat om het invullen van het TM30 formulier. ( ik weet niet waarom maar men is huiverig als het gaat om zulke
"officiële" papieren.) Verder gaf hij aan dat er al een Farang woont die ook niet om een TM 30 formulier heeft gevraagd.

Natuurlijk kan ik naar immigration gaan en de situatie uitleggen, ik weet niet wat dit voor de verhuurder betekent, maar het zou de verhoudingen geen goed doen. Voor het zelfde geldt weigert de verhuurder mijn verblijf.
OP een andere locatie huren, enz.. enz..
Des te spijtiger als wij enkel hierom misschien genoodzaakt zouden zijn om ergens anders te moeten gaan wonen, ook omdat mijn vriendin nu een baan heeft gevonden en per 25 januari gaat werken in de zelfde straat slechts 2 km verderop.

Zijn er hier mensen met de zelfde ervaringen,..en hoe hebben jullie dat opgelost.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.
Als huurder kan je dit allemaal zelf afhandelen, geen nood aan de papieren van je landlord.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: TM 30

#8 Bericht door Herbergier » zondag 28 januari 2018, 12:07

Naar de immigration gaan in de provincie waar je wil gaan wonen en daar inlichtingen vragen.

Wij kunnen je hier niet goed mee helpen, want elke immigration heeft zijn eigen invulling van de regels hier in Thailand.
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”