raad gevraagd ivm huren

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Goodi
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 01 januari 2018, 23:17

raad gevraagd ivm huren

#1 Bericht door Goodi » dinsdag 02 januari 2018, 11:28

Hallo forumleden.
Even kort schetsen, ben een man van 52, en sta reeds 4 jaar op invaliditeit via mutualiteit.
Voor mijn gezondheid zou een ander klimaat mij positief leiden en daarom denk ik aan deels wonen in Thailand.
Ik zoek daarvoor info betreffende het huren van een appartement voor onbepaalde tijd.
Wat zijn zo de courante prijzen op de huurmarkten voor een degelijk appartement richting grootsteden, werken ze daar ook met borgstelling, zijn er online websites die een aanbod hebben, en ook andere nuttige info is welkom.
Ben nog nooit in Thailand geweest en kan dus alle goede raad betreffende gebruiken.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: raad gevraagd ivm huren

#2 Bericht door KhunSugar » dinsdag 02 januari 2018, 12:01

Goodi schreef:Hallo forumleden.
Even kort schetsen, ben een man van 52, en sta reeds 4 jaar op invaliditeit via mutualiteit.
Voor mijn gezondheid zou een ander klimaat mij positief leiden en daarom denk ik aan deels wonen in Thailand.
Ik zoek daarvoor info betreffende het huren van een appartement voor onbepaalde tijd.
Wat zijn zo de courante prijzen op de huurmarkten voor een degelijk appartement richting grootsteden, werken ze daar ook met borgstelling, zijn er online websites die een aanbod hebben, en ook andere nuttige info is welkom.
Ben nog nooit in Thailand geweest en kan dus alle goede raad betreffende gebruiken.
Naar Thailand gaan wonen met reeds gekende gezondheidsproblemen valt af te raden.
Binnen de EU zal wel een land zijn met een voor u beter klimaat en waar je kan terugvallen op terugbetaalde gezondheidszorg.
Dit terzijde
Fatsoenlijke Condo in of dicht tegen een grootstad begint in Thailand vanaf ฿ 15.000 en meer. Vraag is wat je fatsoenlijk noemt, daarme bedoel ik vooral de inrichting en ligging. In Bangkok kan dit best het dubbele zijn.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: raad gevraagd ivm huren

#3 Bericht door jumbo » woensdag 03 januari 2018, 03:42

Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: raad gevraagd ivm huren

#4 Bericht door Tonboy » woensdag 03 januari 2018, 23:59

In Chiang Mai beginnen prijzen voor nette appartementen bij rond de 8000 baht per maand. Daarvoor krijg je een 30-32 m2 gemeubileerd app. met kitchenette, slaapkamer, douche en woonkamer. Borg is over het algemeen 2 maanden, termijn van huren 12 maanden. Kortere termijn huren betekent meestal hogere huur.
Je kan echter ook iets buiten Chiang Mai een compleet huisje huren met 2 slaapkamers, keuken en woonkamer vanaf 10.000 baht. zelfde regels qua borg en huurperiode.

Je kan het uiteraard zo duur als je maar wilt maken. Ik huur zelf een woning in een moo baan (soort bungalowpark met beveiliging en gemeenschappelijk zwembad, en sportfaciliteiten), 3 slaapkamers, carport en 400m2 grond (tuin) voor iets meer dan 15.000 baht.
PerfectHomes is een reputabele firma met website en duidelijke afspraken. https://perfecthomes.co.th/

Waarom hebben wij gekozen voor Chiang Mai ? Grote stad, goed klimaat, redelijke goedkoop. Ik zag mij zelf niet wonen in Bangkok, mede vanwege het metropool uitstraling. Hua Hin en Pattaya trokken mij ook niet, te toeristisch en temperaturen die in de zomer beduidend hoger zijn (dan in Chiang Mai). Wij hebben er tot nu toe geen spijt van.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: raad gevraagd ivm huren

#5 Bericht door genesis » donderdag 04 januari 2018, 08:22

Voormalig Forum lid Printen44 heb ik bezocht begin 2017 en die woonde in een geschakelde bungalow met carport aan de rand van Chang Mai, het is een 'compound' met bewaking en hij was daar 7500 per maand voor kwijt

Ik vond dat schappelijk voor hetgeen hij moest betalen en wat hij daarvoor aan woongenot kreeg

Genesis

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: raad gevraagd ivm huren

#6 Bericht door Tonboy » donderdag 04 januari 2018, 16:05

genesis schreef:Voormalig Forum lid Printen44 heb ik bezocht begin 2017 en die woonde in een geschakelde bungalow met carport aan de rand van Chang Mai, het is een 'compound' met bewaking en hij was daar 7500 per maand voor kwijt

Ik vond dat schappelijk voor hetgeen hij moest betalen en wat hij daarvoor aan woongenot kreeg

Genesis
Ook die prijzen zijn in Chiang Mai mogelijk inderdaad. Voor elk budget is er wat.
Hoewel ik twijfel of dit ook mogelijk zou zijn in Bangkok, Pattaya of Phuket.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: raad gevraagd ivm huren

#7 Bericht door driver » donderdag 04 januari 2018, 18:22

genesis schreef:Voormalig Forum lid Printen44 heb ik bezocht begin 2017 en die woonde in een geschakelde bungalow met carport aan de rand van Chang Mai, het is een 'compound' met bewaking en hij was daar 7500 per maand voor kwijt

Ik vond dat schappelijk voor hetgeen hij moest betalen en wat hij daarvoor aan woongenot kreeg

Genesis
Wij zijn daar ook geweest als je de huizen bedoelt met uitzicht op het rijst veld vlgs mij. Hang Dong heette dat plaatsje toch of vergis ik me nu. Voor 1 of 2 personen prima wat ik me herinner. Gezin met kinderen oid was het vlgs mij wat te klein voor?

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: raad gevraagd ivm huren

#8 Bericht door genesis » vrijdag 05 januari 2018, 00:53

driver schreef:
genesis schreef:Voormalig Forum lid Printen44 heb ik bezocht begin 2017 en die woonde in een geschakelde bungalow met carport aan de rand van Chang Mai, het is een 'compound' met bewaking en hij was daar 7500 per maand voor kwijt

Ik vond dat schappelijk voor hetgeen hij moest betalen en wat hij daarvoor aan woongenot kreeg

Genesis
Wij zijn daar ook geweest als je de huizen bedoelt met uitzicht op het rijst veld vlgs mij. Hang Dong heette dat plaatsje toch of vergis ik me nu. Voor 1 of 2 personen prima wat ik me herinner. Gezin met kinderen oid was het vlgs mij wat te klein voor?
Weet niet meer of het Hang Dong was, als je van de New Robinson voorbij richting de Makro rijd, dan is het recht het kruispunt oversteken en na ongeveer 1 kilometer aan je linkerhand

Volgens mij was het ruim genoeg voor een gezin met 2 kinderen, maar ik heb bij Printen buiten gezeten op de ruime veranda onder een afdak

Printen zal vlgs mij als alles volgens zijn planning loopt dit jaar terug gaan naar Nederland om zich daar permanent te vestigen

Genesis

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: raad gevraagd ivm huren

#9 Bericht door stevenl » zaterdag 06 januari 2018, 05:08

Tonboy schreef:
genesis schreef:Voormalig Forum lid Printen44 heb ik bezocht begin 2017 en die woonde in een geschakelde bungalow met carport aan de rand van Chang Mai, het is een 'compound' met bewaking en hij was daar 7500 per maand voor kwijt

Ik vond dat schappelijk voor hetgeen hij moest betalen en wat hij daarvoor aan woongenot kreeg

Genesis
Ook die prijzen zijn in Chiang Mai mogelijk inderdaad. Voor elk budget is er wat.
Hoewel ik twijfel of dit ook mogelijk zou zijn in Bangkok, Pattaya of Phuket.
Ik woon in een vrijstaan bungalowtje met 2 slaapkamers in Phuket, 6.000 Baht per maand.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: raad gevraagd ivm huren

#10 Bericht door genesis » zaterdag 06 januari 2018, 08:58

stevenl schreef:
Tonboy schreef:
genesis schreef:Voormalig Forum lid Printen44 heb ik bezocht begin 2017 en die woonde in een geschakelde bungalow met carport aan de rand van Chang Mai, het is een 'compound' met bewaking en hij was daar 7500 per maand voor kwijt

Ik vond dat schappelijk voor hetgeen hij moest betalen en wat hij daarvoor aan woongenot kreeg

Genesis
Ook die prijzen zijn in Chiang Mai mogelijk inderdaad. Voor elk budget is er wat.
Hoewel ik twijfel of dit ook mogelijk zou zijn in Bangkok, Pattaya of Phuket.
Ik woon in een vrijstaan bungalowtje met 2 slaapkamers in Phuket, 6.000 Baht per maand.
Dat zou voor ons ook voldoende zijn en wel mijn voorkeur hebben, ware het niet dat mijn vrouw vind dat je dan 72000 per jaar weg gooit en je zo in 10 jaar een eigen huis zou hebben :mrgreen:

Genesis

rfms
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 284
Lid geworden op: woensdag 08 juli 2015, 06:44

Re: raad gevraagd ivm huren

#11 Bericht door rfms » zaterdag 06 januari 2018, 13:24

Beste Goodi,
zoals je reeds zal vastgesteld hebben is dit een heel complexe vraag.
Best zou in elk geval zijn van eerst even op vacantie te komen zonder al de beslommeringen van huurcontracten - ziekteververzekeringen - formaliteiten en dergelijke meer.
Later is er nog ruim mogelijkheid om inlichtingen te vragen.
Al het beste.
[|)
Ik vind het niet erg als je mij niet leuk vindt, of als je mij niet mag.
Want niet iedereen heeft een goede smaak.

Goodi
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 01 januari 2018, 23:17

Re: raad gevraagd ivm huren

#12 Bericht door Goodi » maandag 08 januari 2018, 20:45

Bedankt voor de goede raad alvast.
Misschien dat het beter is om eerst als reiziger Thailand te ontdekken, dat bespaart mij misschien een hoop ellende achteraf.
Nog enkele vragen dan omtrent men trip.

Welk budget voorzie ik voor een verblijf van 2 maand?
Leg ik op voorhand een hotel vast, of enkel ticket vliegreis nemen en ter plaatse iets zoeken?
Is het raadzaam om alleen af te reizen of kan ik best iemand zoeken die daar reeds geweest is, of nog verblijft?
Zijn er voorkeuren naar periodes toe? vliegmaatschappijen?
Andere nuttige info ook meer dan welkom.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: raad gevraagd ivm huren

#13 Bericht door ron » maandag 08 januari 2018, 23:04

Begin er nu eens aan om Thailand voor een week of 3 te bezoeken,en boek gewoon een geheel verzorgde reis.
Dan ontdek op een veilige manier hoe Thailand en haar bewoners zo'n beetje in elkaar zitten.
Om meteen ergens in het diepe te springen terwijl je niets weet van het land/bewoners/cultuur is een verkeerde benadering.
Was je 25 jaar jonger en gezond van lijf en leden,zou je als backpacker Thailand beter kunnen ontdekken,maar dat is helaas niet zo.
Zie de kosten van die 3 weken als investering in de toekomst.

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: raad gevraagd ivm huren

#14 Bericht door KhunSugar » dinsdag 09 januari 2018, 09:40

Ben je arbeidsongeschikt en ga je met vakantie naar een land in de Europese Unie, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of Zwitserland? Signaleer dat dan vooraf aan de adviserend geneesheer van je ziekenfonds (deze verplichting geldt ook voor een vakantie in België).

Ligt je reisbestemming in een ander land, moet je de toestemming van de adviserend geneesheer hebben vooraleer je vertrekt. Om ze tijdig te krijgen, vraag je de toestemming het best uiterlijk vijftien dagen voor je vertrek aan.

Personen durven dit al eens vergeten, al dan niet opzettelijk, met alle gevolgen van dien.

Wie een tegemoetkoming van een mutualiteit krijgt en in het buitenland wil wonen, doet er goed aan dit eens te lezen.

Goodi
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 01 januari 2018, 23:17

Re: raad gevraagd ivm huren

#15 Bericht door Goodi » dinsdag 09 januari 2018, 16:35

Ik heb dit reeds aan mijn mutualiteit gevraagd en deze heeft met onderstaande gereageerd:

Ik stuur u een attest van uw invaliditeitsuitkering via een aparte mail.

U hoeft geen toestemming te vragen om naar het buitenland te verhuizen. Wel dient u ons uw adres door te geven zodat wij uw uitkering kunnen blijven betalen. Ook zal u zich moeten aansluiten bij de zorgverzekeraar van dat land.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”