Water rekening niet normaal.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Water rekening niet normaal.

#1 Bericht door sawadikrap » zaterdag 04 november 2017, 14:43

Hallo allemaal,

Woon soi Trappasid road waar twee Thai zussen een paar nieuwe huizen beiden hebben gebouwd.
En waar ik na wonen de eerste rekening die de zus van mijn huur huis zelf de rekening maakt voor water van 360 bath en nu 780 bath.

Voorheen rekeningen water in andere huizen tussen de 100 a 200 bath water.
nu niet te controleren krijg een flod papiertje waar zei zonder enige controle de nota bepaald.

Wat is hier aan te doen.

bedankt voor tips.

Robert

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Water rekening niet normaal.

#2 Bericht door Duiker » zaterdag 04 november 2017, 16:26

Water gaat door een water meter. En die geeft precies aan hoeveel er door heen is gegaan. Normaal gesproken zou je verwachten dat JIJ de rekening aan het waterbedrijf gaat betalen. Maar kennelijk is bat bij jou niet zo. Dus spreek dan vooraf wat water kost. De meter zal het feilloos aangeven. Heb je geen watermeter? Dan ook niet betalen!

Trouwens, het is een flinke kerstboom die daar bij jou in de achter tuin staat. Man man man.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Water rekening niet normaal.

#3 Bericht door joepattaya » zaterdag 04 november 2017, 17:35

Sluit me eigenlijk aan bij Duiker.
Check de watermeter.
Grote kans dat er 1 meter is voor beide huizen en dat jij de rekening krijgt.
Een kuub water in Pattaya ligt zo rond de 10-11 baht en voor een 2-persoons huishouden zou de rekening inderdaad rond de 100-150 baht mnoeten zijn.

Ikzelf heb eens op het punt gestaan een huis te betrekken waar vanaf het begin al iets mis was.......het waterverbruik was rond de 20 kuub per dag en een kuupje kostte daar 30 baht (watervoorziening in de village).
Er bleek een lek te zitten en men kon het niet vinden.........was binnen 24 uur weer weg. Gelukkig nog niks betaald aan huur of borg.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Water rekening niet normaal.

#4 Bericht door Joep » zondag 05 november 2017, 04:35

Inderdaad, wij hebben ook een keer lekkage gehad en is moeilijk op te sporen.
Alle kranen dicht zetten en controleren of de meter loopt.
Dan bij de pomp alle kranen dichtzetten en controleren of de meter loopt.
Loopt die dan nog dan heb je lekkage.
Dan zul je moeten zoeken waar die zit.
Er zijn bedrijven die dat kunnen opmeten, maar met wat geluk heb je het zelf gevonden

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Water rekening niet normaal.

#5 Bericht door wpdl » zondag 05 november 2017, 05:12

Wat een humor toch allemaal weer.

20.000 liter water per dag :Whistle: dat is !@#$%^^&* een klein zwembadje wat je tuin inloopt.
Ik hoef de plantjes nooit water te geven :happyno: :cheesy:
Trouwens die hoeveelheid water komt hier met de diameter buis en waterdruk geen eens die leiding uitzetten per dag. :giggle:

Lekkage zoeken is vaak niet zo'n drame maar het is een huurhuis zolang jij geen verandering aangebracht heb niet jou zaak.
Officiele rekening eisen zoniet actie ondernemen je wordt besodemieterd met een vodje waar de rekening op staat.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Water rekening niet normaal.

#6 Bericht door yandre » zondag 05 november 2017, 08:03

is gebruikelijk soms dat als de watertoevoer via een
leiding gaat of er geen eigen meter is .
dat er door verhuurder een meerprijs wordt berekend .
in bangkok mee gemaakt met masage salon was onder
het apartementen gebouw .
en je betaalde iets meer per kuub water

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Water rekening niet normaal.

#7 Bericht door sawadikrap » zondag 05 november 2017, 08:33

Allemaal erg bedankt voor informatie.
Dus ga het meteen laten controleren en ik.heb water meter en nooit opgelet. Dus dom.
Maar eigenaar van 4 nieuwe huizen krijgt de rekening zei verrekend die rekening over de huizen.

Maar met deze informatie kan ik controleren en ook zelf beter mijn water meter in gaten houden.

Dus nogmaals perfect kom er wel uit nu,

Prettige Zondag.

Robert

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Water rekening niet normaal.

#8 Bericht door Tonboy » zondag 05 november 2017, 10:30

sawadikrap schreef:Allemaal erg bedankt voor informatie.
Dus ga het meteen laten controleren en ik.heb water meter en nooit opgelet. Dus dom.
Maar eigenaar van 4 nieuwe huizen krijgt de rekening zei verrekend die rekening over de huizen.

Maar met deze informatie kan ik controleren en ook zelf beter mijn water meter in gaten houden.

Dus nogmaals perfect kom er wel uit nu,

Prettige Zondag.

Robert
heel link dus, 1 meter voor 4 huizen. Zou asl de donder naar homepro gaan en zelf ene watermeter installeren (of door mensen van HomePro laten doen).

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Water rekening niet normaal.

#9 Bericht door wpdl » zondag 05 november 2017, 10:57

In een huurhuis :cheesy: meestal mag je nog geen schroef in de muur bevestigen laat staan even een watermeter aanbrengen.
Als dit niet in een huurcontract vermeld was wegwezen zogauw als mogelijk is.
Pattaya heeft gewoon een toeristen politie die dat soort zaken graag wil oplossen net als vele andere steden in Thailand.
Heb zulk soort 'kunstjes' ook nog nooit gehoord of bij kleine appartementjes waargenomen.

Electriciteit rekening ook gewoon maar natte vingerwerk :cheesy:

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Water rekening niet normaal.

#10 Bericht door sawadikrap » zondag 05 november 2017, 20:40

Heeft een vervolg, neen heb watermeter maar vorige maand heeft mijn partner Thai dom het vlodje na betaling van 360 bath aan de man van de eigenaar gegeven.
Dus jammer kan dus niet controleren.

Wel nu een foto gemaakt van stand meter na een zeer vervelend gesprek deze avond met eigenaren.
Zou te veel water aan tuin geven???
Alles in Thais richting mijn partner gezien beiden geen Engels spraken.

Dus mijn vriend werd in Thais bewerkt en wilde bijna van hem zelf de nota betalen.

Morgen wil ik naar water bedrijf is dat het juiste adres waar ik moet zijn of toeristen politie.
Waar zitten ze als ik daar naar toe moet.

Dus vervelend maar verschillende buren die behoren tot de zuster die ook een paar huizen heeft maar aan mijn overkant hebben niets betaald.

Maar die zuster is niet mijn eigenaar.

Ik ga verhuizen eind februari heb een 6 maandelijks contract gezien ik 6 maanden huur moest betalen tot eind februari.
Plus deposit 20.000 bath en 72.000 bath voor 6 maanden huur.

Ze weten niet dat ik vertrek maar dit zal nog meer problemen geven mijn deposit terug te krijgen.
Huis was nieuw compleet leeg heb dus airco laten plaatsen, staat niet in contract maar ze wil dat huurders o.a airco 44.000 bath voor 2 in huis achter blijven.

Dus heb jammer weer een Thai eigenaar die een riant optrekje heeft laatste huis die veel geld willen verdienen.

Mijn meter staat na 2 maanden vandaag op.017 tussen 4 en 5.

Op vlodje papier staat dat ik 26 verbruikt heb.
verder staat er stand ervoor 146.2 en meter op 172 nu met tekening.

Buiten 2 keer douche met 2 personen wasmachine soms en een klein tuintje met planten die water krijgen niets meer.
Geen zwembad heb ik.

Had voor electriciteit 1600 bath rekening van electriciteits bedrijf dus klopt precies.

Hoor graag waar ik morgen naar toe moet.

Erg bedankt voor advies.

Robert

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Water rekening niet normaal.

#11 Bericht door Tonboy » maandag 06 november 2017, 05:15

sawadikrap schreef: Alles in Thais richting mijn partner gezien beiden geen Engels spraken.
Dus mijn vriend werd in Thais bewerkt en wilde bijna van hem zelf de nota betalen.
Waarschijnlijk uit gemakzucht, zullen Engels in deze regio zeker verstaan, maar een Thai is makkelijker te overtuigen.
sawadikrap schreef: Ik ga verhuizen eind februari heb een 6 maandelijks contract gezien ik 6 maanden huur moest betalen tot eind februari. Plus deposit 20.000 bath en 72.000 bath voor 6 maanden huur.
Je moest wel erg graag dit optrekje willen hebben als je zo maar de volledige huursom en daarbovenop nog de borg wil vooruit betalen.
sawadikrap schreef: Dus heb jammer weer een Thai eigenaar die een riant optrekje heeft laatste huis die veel geld willen verdienen.
Welke Thai wil dat niet ?
sawadikrap schreef: Ze weten niet dat ik vertrek maar dit zal nog meer problemen geven mijn deposit terug te krijgen.
Huis was nieuw compleet leeg heb dus airco laten plaatsen, staat niet in contract maar ze wil dat huurders o.a airco 44.000 bath voor 2 in huis achter blijven.
Als het niet opgenomen staat in het contract én/of de condities hieromtrent later niet opgenomen zijn in het contract, is dit echt je eigen schuld. Je hoeft niet verbaasd te zijn dat de deposit later ook ingehouden wordt voor herstelwerkzaamheden aan de muren ivm het "verwijderen" van de airco-units.

Mijn advies kortweg :
Neem je verlies, leer hiervan, en neem voor de volgende huurwoning of appartement een geregistreerd en erkend bemiddelaar in de armen. 1 die wel engels spreekt en het huurcontract ook in het engels opmaakt. Zo voorkom je een hoop gelazer, waar jij niet op zit te wachten, toch ?
Ik wil hiermee niet zeggen dat de Thai allemaal slecht zijn maar "de gelegenheid maakt de dief". Je hebt het hun wel erg gemakkelijk gemaakt om in jouw ogen slechte afspraken te maken, die in hun voordeel uitkomen.

Wens je veel plezier en een goed leven toe in Thailand, wees aub in het vervolg wat minder goedgelovig. Je kan je geld per slot van rekening maar één keer uitgeven.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Water rekening niet normaal.

#12 Bericht door ron » maandag 06 november 2017, 10:50

sawadikrap schreef:
Morgen wil ik naar water bedrijf is dat het juiste adres waar ik moet zijn of toeristen politie.
Waar zitten ze als ik daar naar toe moet.
Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Water rekening niet normaal.

#13 Bericht door sawadikrap » maandag 06 november 2017, 11:32

Bedankt Tonboy,

Ten dele met je eens niet alles maar toch bedankt want sommige dingen kloppen.
Ja ben nogal eens naief wat altijd geld kost met Thai, word ze erg makkelijk gemaakt.

Of huis 6 maanden huur en borg het waard is, kan ik nu niet met zekerheid zeggen.
Borg of geen borg accepteer ik als het echt niet gaat, Thai eigenaren willen bijna nooit borg betalen.
Dus vinden altijd een oplossing waardoor ze kunnen zeggen er moeten kosten gemaakt worden.

Heb in 12.5 jaar hier wonen nooit deposid terug gekregen.

Water bedrijf heeft vanmiddag gezegt dat eigenaren via een andere weg water bij hun huizen regelt.
Ga morgen ingesprek touristen politie, niet dat ik denk dat die kunnen helpen, maar wil mijn zaak en mijn rechten en plichten het bespreken.

Dan ben ik op de hoogte of bij problemen het zin heeft ze te spreken of niet.
Hoor van andere Nederlanders dat eens een goed gesprek met juist de Touristen politie toch meer duidelijkheid geeft.

Nogmaals bedankt voor reactie.

Robert

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Water rekening niet normaal.

#14 Bericht door sawadikrap » maandag 06 november 2017, 11:33

ron schreef:
sawadikrap schreef:
Morgen wil ik naar water bedrijf is dat het juiste adres waar ik moet zijn of toeristen politie.
Waar zitten ze als ik daar naar toe moet.
Afbeelding

Bedankt Ron.

Groet,

Robert

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Water rekening niet normaal.

#15 Bericht door sawadikrap » dinsdag 07 november 2017, 12:07

Vandaag na verhelderend gesprek Tourist police en adviesen.
Weet ik waar ik op moet letten, ook in City Hall goed gesprek en mogelijkheden.

Iedereen dank voor reactie, zie het nu afgesloten.
Eigenaar weet waar ik geweest ben, maak elke dag foto van stand bij te snel zal er gecontroleerd worden en evt. vervanging.

Prettige dag iedereen.

Robert.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”